Har du brug for hjælp?
Her kan du få overblik over de mest almindelige begreber og hvad du skal have styr på i forbindelse med slutafregning af din kompensation.
For yderligere information om regler og krav, der er gældende i forbindelse med slutafregningen se:
Vejledning om Slutafregning af kompensation for faste omkostninger i perioden fra den 9. marts 2020 til den 8. juni eller 8. juli 2020 (PDF)I denne vejledning kan du læse, hvilke omkostninger der anses som kompensationsberettigede under ordningen for faste omkostninger.
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger (PDF)Den faktiske omsætning skal dokumenteres med en saldobalance og kontospecifikation(er) for kompensationsperioden.
I denne guide kan du se eksempler på en saldobalance og kontospecifikation, der lever op til styrelsens dokumentationskrav.
Guide: sådan dokumenterer du virksomhedens faktiske omsætning (PDF)Her kan du læse mere om, hvordan relevante begreber forstås på ordningen for faste omkostninger.
Virksomhedens kompensation afhænger af virksomhedens omsætningsnedgang og størrelsen på de faste omkostninger. Der udbetales kompensation efter følgende procentsatser:
25 % af virksomhedens faste omkostninger ved omsætningsnedgang mellem 35-60 %
50 %, af virksomhedens faste omkostninger ved omsætningsnedgang mellem 60-80 %
80 % af virksomhedens faste omkostninger ved omsætningsnedgang mellem 80-100 %
100 % af virksomhedens faste omkostninger i de dage hvor hele virksomheden har været påbudt lukket, såfremt virksomheden har haft 0 kr. i omsætning i den lukkede periode.
Virksomhedens omsætningsnedgang beregnes ud fra den realiserede omsætning i referenceperioden og den faktiske omsætning, som virksomheden har haft i kompensationsperioden.
Du skal altid følge virksomhedens sædvanlige regnskabsprincipper.
Når du indberetter virksomhedens faktiske faste omkostninger, skal du opdele dem i omkostningskategorier, og du skal specificere og periodisere de omkostninger, du har medtaget under hver kategori.
Der er følgende omkostningskategorier:
husleje
leje og leasing
nødvendig vedligeholdelse
el og opvarmning
nødvendig løbende rengøring
ejendomsskatter
licenser på anvendelse af software mv.
abonnementer
renteomkostninger og gebyrer
øvrige faste omkostninger
Derudover er der nogle særkategorier for særlige tilfælde:
øvrige faste omkostninger relateret til ildere, chinchillaer og mink
nedskrivninger på letfordærvelige varer
nedskrivninger på fersk kød, der nedfryses
nødbemanding til zoologiske haver
foder, veterinærmedicin mv. til ildere, chinchilla og mink.
Indberetningsløsningen viser, hvilke omkostninger der som udgangspunkt kan medtages. Du kan som udgangspunkt godt indberette flere eller andre faste omkostninger end dem, der indgik i kompensationsansøgningen, så længe omkostningerne er faste og faktiske for kompensationsperioden. Det er muligt at læse mere om de kompensations berettiget omkostninger i:
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger (PDF)Vær opmærksom på, at hvad der godkendes som en fast omkostning nu er specificeret i den digitale løsning, og at du kan have fået afvist omkostninger på grund af ufuldstændig dokumentation e.l. Du kan orientere dig på denne liste for at se, hvilke omkostninger der som udgangspunkt kan godkendes. Hvis omkostningen ikke er på listen, er det en indikation af, at omkostningen ikke er dækket af ordningen. Du skal altid begrunde og dokumentere omkostninger, der ikke fremgår af listen, og det vil være en konkret vurdering fra Erhvervsstyrelsen, om omkostningen kan godkendes.
Virksomheder, der har haft et forbud mod at holde åbent, kompenseres op til 100 pct. af de faste omkostninger i den periode, hvor forbuddet var gældende.
For at være berettiget til en periode med forbud mod at holde åbent, skal virksomheden af myndighederne have været pålagt at holde lokaler og lokaliteter lukket for offentligheden som følge af Covid-19. Forbud mod at holde åbent er reguleret af Sundheds- og Ældreministeriets ’Bekendtgørelse om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af covid-19’.
Omsætningen skal opgøres ud fra samme principper som i virksomhedens senest godkendte regnskab. Omsætning er defineret som salgsværdien af produkter og tjenesteydelser m.v. med fradrag af prisnedslag, merværdiafgift og anden skat, der er direkte forbundet med salgsbeløbet.
Når du indberetter din virksomheds faktiske omsætning, skal du alene medtage omsætning, der er skattepligtig i Danmark, for den del af virksomheden, som er lokaliseret i Danmark, og for produktion i Danmark, så omsætningen kan henføres til virksomhedens danske CVR-nummer.
Som dokumentation for den faktiske omsætning, skal du vedlægge en saldobalance og kontospecifikationer, der er afgrænset til kompensationsperioden. Kontospecifikationerne skal klart vise, hvilke konti den faktiske omsætning fremgår af, samt summen af omsætningen for kompensationsperioden. Du downloader saldobalance og kontospecifikationer fra dit bogføringsprogram og uploader det i den digitale løsning i ét samlet PDF-dokument.
Erhvervsstyrelsen kan på baggrund af en konkret vurdering kræve, at virksomheden indsender en revisionspåtegning fra virksomhedens revisor, som bekræfter virksomhedens opgørelse af den faktiske omsætning for kompensationsperioden.
Hvis din virksomhed havde underskud i 2019, skal du altid indberette din virksomheds resultat for kompensationsperioden i den digitale løsning. Som dokumentation for din virksomheds faktiske resultat for kompensationsperioden skal du uploade en saldobalance for den faktiske resultatopgørelse.
Desuden skal du huske at medregne den kompensation din virksomhed har modtaget fra andre ordninger som følge af coronavirus/covid-19. Resultatet skal være efter SKAT, og der skal være foretaget afskrivninger.
Det er ikke et krav fra Erhvervsstyrelsens side, at der benyttes revisorbistand i slutafregningen.
Revisorgodtgørelse
I ansøgningen om kompensation for faste omkostninger havde virksomheden mulighed for at få godtgjort 80% af udgifterne til revisors erklæring, dog højest 16.000 kr. Det er i slutafregningen muligt at ændre udgiften, såfremt det kan dokumenteres, at den samlede faktiske faktura viser et andet beløb. Det er ikke muligt at modtage godtgørelse for omkostninger til revisor afholdt i forbindelse med indberetning til slutafregningen eller andet arbejde.
Kompensationsberettigede faste omkostninger
Få overblik over hvilke omkostninger, der som udgangspunkt anses for kompensationsberettigede, når du skal indberette til slutafregning for kompensation for faste omkostninger
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger (PDF)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation af nedskrivning på letfordærvelige varer.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, så din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skema til dokumentation af nedskrivninger på letfordærvelige varer (XLSX)Brug dette skema hvis du skal dokumentere flere omkostninger i samme kategori. Skemaet kan benyttes til at ordne den øvrige dokumentation (fx fakturaer) for den specifikke omkostningskategori. Du kan desuden benytte skemaet til at beskrive virksomhedens omkostninger og hvorledes du har periodiseret dem i virksomhedens slutafregning.
Skema til specificering af omkostningskatergori (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for omkostninger, der faktureres mellem koncern- eller interesseforbundne virksomheder med hvert sit CVR-nummer.
Denne typer omkostning kaldes management fee og gælder for omkostninger med OG uden fast kontrakt.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, så dokumentationen hurtigere kan godkendes.
Skema til dokumentation af management fee (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for nødvendig vedligeholdelse.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, så dokumentationen hurtigere kan godkendes.
Skema til dokumentation af nødvendig vedligeholdelse (XLSX)Find vejledning og skabeloner til revisors erklæring i forbindelse med ansøgning om faste omkostninger
Vejledning om Ansøgning om kompensation for virksomheders faste omkostninger: Retningslinjer for revisors erklæring (PDF) Tillægserklæring for revisorer (DOCX) Skabelon til revisorerklæring (faste omkostninger) (DOCX) Tillægserklæring til ændring af referenceomsætning ved slutafregning (DOCX)Hvis du skal dokumentere en omkostningskategori med kontospecifikationer, skal det suppleres med dette specificeringsskema.
Skema til dokumentation og specificering af faste omkostninger (XLSX)Her kan du se en videopræsentation, der kort gennemgår, hvordan du slutafregner dine faste omkostninger:
Du kan holde dig orienteret om sagsbehandlingstider for slutafregning på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Se Erhvervsstyrelsens sagsbehandlingstider på Erhvervsstyrelsen.dk