Ansøgningsfristen er udløbet
Det er ikke længere muligt at søge kompensation for perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
Det er ikke længere muligt at søge kompensation for perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
Her kan du finde hjælp til at udfylde din ansøgning, hvis din virksomhed har været berørt af en eller flere restriktioner som følge af coronavirus/covid-19 mellem den 1. september 2020 og den 28. februar 2021.
Når du søger om kompensation som selvstændig med CVR-nummer, skal du logge ind med din NemID medarbejdersignatur. Du skal selv ansøge om kompensation, din revisor eller andre kan ikke søge for dig.
Når du er logget ind, ser du automatisk oplysninger om din virksomhed. Tjek at oplysningerne er korrekte.
Din virksomhed skal leve op til en række betingelser for at modtage kompensation:
Virksomheden har en gennemsnitlig omsætning på mindst 10.000 kr. pr. måned i kalenderåret 2019 eller anden relevant periode.
Virksomheder, der søger om kompensation for en periode startende tidligst den 9. december 2020, skal have en omsætning på mindst 8.000 kr. pr. måned i kalenderåret 2019 eller anden relevant periode.
Virksomheden forventer et omsætningstab på mindst 30 % i kompensationsperioden.
Omsætningstabet skyldes én eller flere coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner, som virksomheden er ramt af.
Der ansøges kun kompensation for de af virksomhedens ejere, der ejer over 25 % og er beskæftiget i virksomheden i væsentlig grad.
Virksomheden har ikke over 25 fuldtidsansatte målt i årsværk.
Du skal først acceptere betingelserne, før du kan klikke ’Næste’.
Vælg alle de reelle ejere, som du ønsker at søge kompensation for. Alle ejere, der ejer minimum 25 % af virksomheden og er væsentligt beskæftiget i virksomheden, kan søge om kompensation. Vær opmærksom på, at du skal indsende én samlet ansøgning for alle virksomhedens reelle ejere.
Du kan blive bedt om at vedhæfte dokumentation for, at en eller flere af ejerne er beskæftiget i virksomheden i væsentlig grad. Dokumentationen kan være i form af lønsedler, kalenderudtræk, kontrakter el.lign.
Hvis en eller flere af virksomhedens ejere har en medarbejdende ægtefælle (skatteteknisk begreb), skal denne angives her.
Du skal oplyse om din virksomheds momsforhold. Som udgangspunkt er de fleste virksomheder momspligtige. Din virksomhed kan både have momspligtige og ikke-momspligtige ydelser. Læs mere om momsfri ydelser hos Skat
Vælg den restriktion, som din virksomhed har været ramt af. Hvis din virksomhed har været ramt af flere restriktioner, kan du også angive og dokumentere dem. Det er dog ikke et krav, hvis din omsætning indenfor den førstvalgte restriktion udgør mindst 30 % af dit omsætningstab.
Enkelte restriktioner kan ikke kombineres med andre restriktioner, og du skal derfor indsende en separat ansøgning for hver restriktion. Dette gælder for følgende restriktioner:
National nedlukning fra 9. december
Regional nedlukning i Nordjylland
Forbud mod at holde åbent og 0 kr. i omsætning
Du kan læse mere om de forskellige restriktioner, hvordan du kan dokumentere at din virksomhed er berørt af dem, samt hvilke perioder de respektive restriktioner dækker over under afsnittet 'Om restriktionerne' længere nede på denne side.
For at være berettiget til kompensation, skal din virksomhed kunne dokumentere et omsætningstab på minimum 30 %. Du skal enten dokumentere, at du er berørt af en enkelt restriktion eller dokumentere et samlet tab på tværs af flere restriktioner. Vælger du at kombinere flere forskellige restriktioner, der dækker over flere forskellige kompensationsperioder, vil virksomheden være berettiget til kompensation i den periode, hvor omsætningstabet samlet set er minimum 30 %.
Vælg hvilken periode, du ønsker at søge kompensation for. Du skal både vælge den første og sidste dag i din kompensationsperiode. Vær opmærksom på, at restriktionerne kan dække over forskellige perioder. Under afsnittet 'Om restriktionerne' længere nede på denne side, kan du orientere dig om, hvornår første og sidste mulige dag i kompensationsperioden er for hver restriktion. Hvis du allerede har modtaget kompensation og ønsker at forlænge din kompensationsperiode til den 28. februar 2021, skal du indsende en ny ansøgning for hele den periode, du ønsker kompensation for. Det betyder, at hvis du fx har fået kompensation fra den 1. september 2020 til den 31. december 2020, så skal du nu indsende en ansøgning fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021. Gør du dette, vil din tidligere udbetalte kompensation på denne ordning blive fratrukket det samlede kompensationsbeløb.
Her skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i hele 2019. Du skal kunne dokumentere en gennemsnitlig månedlig omsætning på mindst 10.000 kr., hvis du søger kompensation for en periode før den 9. december 2020. Søger du om kompensation for en periode efter den 9. december 2020, skal du dokumentere en gennemsnitlig månedlig omsætning på mindst 8.000 kr. Dokumentationen skal vedhæftes i pdf-format.
Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har eksisteret hele 2019, eller perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens årsomsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være på mindst 30 dage.
Vælger du en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for de særlige omstændigheder. Særlige omstændigheder kan fx være, hvis du som selvstændig har oplevet alvorlig sygdom eller været på barsel.
For at kunne beregne den forventede kompensation, skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i en periode, der viser den normale omsætning. Denne periode kaldes referenceperioden.
Referenceperioden vil som udgangspunkt være de samme hele kalendermåneder i 2019 og 2020, som du søger kompensation for nu*. Har du fx valgt at søge kompensation for perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021, vil din referenceperiode være fra den 1. september 2019 til den 29. februar 2020. Du skal vedhæfte dokumentation for omsætningen i pdf-format.
*Med undtagelse af restriktionerne:
Salg af alkohol efter kl. 22 i kiosker, supermarkeder mm. og Aktiviteter og sociale begivenheder med mere end 10 personer. For begge restriktioner starter kompensationsperioden den 26. oktober 2020, mens referenceperioden starter den 1. november 2019.
Begrænsede åbningstider i Aarhus og Silkeborg kommune, der første gang begrænsede virksomheders åbningstider den 19. august 2020. For denne restriktion starter referenceperioden den 1. september 2019.
Herefter vil du blive bedt om at angive, hvor stor en del af virksomhedens omsætning i referenceperioden, der relaterer sig til den eller de restriktioner, du har angivet, at din virksomhed er berørt af.
For nystartede virksomheder Hvis din virksomhed er startet efter den 1. september 2019, kan din referenceperiode være ændret. Læs mere under afsnittet 'Referenceperioder for nye virksomheder' længere nede på denne side.
Særlige omstændigheder Hvis perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens normale omsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være tre sammenhængende måneder.
Særlige omstændigheder er ekstraordinære situationer, der gør at referenceperioden ikke er retvisende som referencegrundlag for din nuværende situation. Det kan eksempelvis være barsel eller sygdom.
Denne side vil kun være synlig, hvis du har valgt restriktionen ”Aflyste arrangementer for mere end 500 personer”.
For at kunne beregne den forventede kompensation, skal du opgøre dit tab på baggrund af aflyste, udskudte eller væsentligt ændrede større arrangementer.
Du kan tilføje flere undersider ved at trykke på ”+ tilføj”. Der er ikke noget loft for, hvor mange sider, du kan tilføje.
Længere nede på siden under afsnittet 'Om restriktionerne' kan du læse mere om, hvad du skal vedhæfte, hvis du er tilknyttet et arrangement eller en kunstner.
Du skal bekræfte, at de angivne arrangementer lever op til kravene, før du kan klikke ‘Næste’.
Du ser kun denne side, hvis du har angivet, at du er berørt af Grænselukninger, Udenrigsministeriets rejsevejledning eller som leverandør til restriktionsramte virksomheder.
Her skal du dokumentere, at mindst 30 % af din virksomheds normale omsætning relaterer sig til aktiviteter, der nu er berørt af restriktioner.
Du skal vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i referenceperioden relateret til den eller de restriktioner, du har angivet, din virksomhed har været berørt af.
Du kan læse mere om, hvordan du kan dokumentere de enkelte restriktioner under afsnittet 'Om restriktionerne' længere nede på denne side.
Du skal angive virksomhedens forventede omsætning i den periode, som du søger om kompensation for. Hvis du endnu ikke kender virksomhedens omsætning i perioden, kan du her give et skøn over, hvad virksomheden forventer at omsætte for i kompensationsperioden.
Hvis du tidligere har angivet, at din virksomhed har forbud mod at holde åbent og ikke har omsætning i kompensationsperioden, ser du ikke denne side.
Du skal på et senere tidspunkt indsende dokumentation for den faktiske omsætning for perioden. Du vil modtage en besked i virksomhedens digitale postkasse, når Erhvervsstyrelsen har brug for denne dokumentation.
Her skal du svare på, om du ønsker at søge om den forhøjede kompensation. Hvis du svarer ja, skal du derudover angive:
om din virksomhed har fuldtidsansatte
fra hvilken dato, du ønsker at forhøje kompensationen
hvilke ejere, der ønsker den forhøjede kompensation
hvor meget hver ejer har trukket ud af virksomheden i enten februar eller marts 2021.
Hvis vi ikke kan se, at virksomheden har mindst én fuldtidsansat ud fra data fra Skat, skal du vedhæfte dokumentation for virksomhedens ansatte. Dette kan fx være lønsedler eller ansættelseskontrakter.
Når du søger om den forhøjede kompensation, må hver ejer maksimalt tage 23.000 kr. ud af virksomheden pr. måned fra den 1. februar 2021. Du vælger selv, om kravet skal gælde for februar eller marts 2021. Erhvervsstyrelsen kan pålægge din virksomhed revisorbistand i den efterfølgende kontrol. Du skal acceptere betingelserne for at søge om den forhøjede kompensation, før du kan klikke 'Næste'.
Du kan nu se det forventede omsætningstab, kompensationsgrundlaget, den forventede kompensation fordelt på virksomhedens ejere samt virksomhedens samlede, forventede kompensation.
Det vil også fremgå:
hvis virksomhedens omsætningstab overstiger den maksimale kompensation for perioden
hvis virksomheden tidligere har modtaget kompensation for denne periode, som bliver modregnet kompensationen
hvis en ejer har angivet en medarbejdende ægtefælle. Dennes kompensation vil også fremgå her.
Her er det vigtigt at angive korrekte oplysninger på kontaktpersonen for virksomheden, så Erhvervsstyrelsen vil have mulighed for at kontakte virksomheden.
Her skal du på tro og love bekræfte, at alle oplysninger er retvisende, for at du kan klikke 'Næste'.
Her får du et overblik over de tal, du har indtastet i din ansøgning samt kompensationen, du anmoder om at få udbetalt. Det er vigtigt, at du trykker 'Send'. Sådan sikrer du, at din ansøgning bliver sendt af sted. Du modtager en kvittering i din virksomheds digitale postkasse senest 24 timer efter, du har sendt din ansøgning.
I ansøgningen vil du blive bedt om at dokumentere din virksomheds omsætning. Du kan dokumentere din omsætning med følgende:
Årsomsætning:
Udtræk fra regnskab
Momsafregning
Virksomhedens årsopgørelse
Omsætning i referenceperioden:
Udtræk fra regnskab
Momsafregning
Fakturaer.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format. Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte. Vær opmærksom på, at du skal angive og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning eksklusiv moms.
Når du søger kompensation, afhænger kompensationsperioden af hvilke(n) restriktion(er), din virksomhed har været berørt af. Du kan søge kompensation fra den dato, at en eller flere restriktioner tilsammen udgør et omsætningstab på mindst 30 %. Har din virksomhed haft et omsætningstab som følge af en eller flere restriktioner, skal du dokumentere hvilke(n) restriktion(er), der er årsag til virksomhedens omsætningstab. Du kan herunder læse mere om, i hvilken periode hver restriktion gælder samt hvordan du kan dokumentere, at du har været berørt af restriktionen.
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab som følge af forbuddet mod at sælge alkohol efter kl. 22, kan du søge kompensation i perioden fra den 26. oktober 2020 til den 28. februar 2021. Restriktionen gælder typisk for kiosker, supermarkeder og evt. tankstationer.
I din ansøgning skal du dokumentere, at din virksomhed normalt har åbent efter kl. 22 og at du sælger alkohol. Dokumentationen kan eksempelvis være:
screenshot af hjemmeside med åbningstider
faktura for indkøb af alkohol
leveringsordrer på alkohol
foto fra butik af hylde/montre med alkohol.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format.
Forbud mod at holde åbent
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab, fordi du skulle begrænse virksomhedens åbningstider, kan du søge om kompensation i perioden fra den 19. august, 9. september eller 19. september 2020 til den 28. februar 2021. Perioden du kan søge for, afhænger af hvornår, din virksomhed første gang blev påbudt at lukke tidligere end normalt. Restriktionen gælder typisk for caféer, restauranter, værtshuse og andre udskænkningssteder. I ansøgningen skal du angive, hvornår virksomheden første gang blev påbudt at lukke tidligere end normalt. Du har følgende muligheder:
19. september 2020 (Alle kommuner)
9. september 2020 (Hovedstadskommunerne og Odense kommune)
19. august 2020 (Silkeborg kommune)
19. august 2020 (Aarhus kommune)
I din ansøgning skal du dokumentere din virksomheds normale åbningstider. Dokumentationen kan eksempelvis være:
virksomhedens åbningstider (fx screenshots fra egen hjemmeside)
årsrapport eller stiftelsesdokument, der beskriver virksomhedens hovedaktiviteter
skriftlig redegørelse, som beskriver i hvilken omfang virksomhedens omsætning var berørt af de pålagte begrænsede åbningstider .
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format.
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab som leverandør til virksomheder, der skal begrænse sine åbningstider, kan du søge om kompensation i perioden fra den 19. august, 9. september eller 19. september 2020 til den 28. februar 2021. Dette gælder typisk for leverandører af lys, lyd, drikke- og fødevarer. Perioden du kan søge for, afhænger af hvornår, din kunde første gang blev påbudt at lukke tidligere end normalt. Du har i ansøgningen følgende muligheder:
19. september 2020 (Alle kommuner)
9. september 2020 (Hovedstadskommunerne og Odense kommune)
19. august 2020 (Silkeborg kommune)
19. august 2020 (Aarhus kommune)
Du skal dokumentere, at du som leverandør var berørt af dine kunders begrænsede åbningstider. Du skal vedhæfte:
dokumentation for din kundes normale åbningstider
en kort beskrivelse af, hvordan din virksomhed var berørt af dine kunders begrænsede åbningstider
to fakturaer, der dokumenterer dit leverandørforhold til virksomheder, der var berørt af begrænsede åbningstider. Fakturaerne skal tilsammen udgøre mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden.
Hvis de to fakturaer tilsammen ikke udgør 30 % af virksomhedens omsætning i referenceperioden, skal du vedhæfte en oversigt over dine leverancer til restriktionsramte kunder.
Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Hent leveranceliste (XLSX)Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab som følge af forbuddet mod at holde åbent og du samtidig ikke har haft omsætning i perioden, kan du søge om kompensation.
Bemærk, at du ved denne restriktion kun søger om kompensation for den periode, din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent.
Perioden, du kan søge kompensation for, afhænger af din virksomheds hovedaktiviteter. Find din virksomheds branche og kompensationsperiode i skemaet:
Branche | Kompensationsperiode |
---|---|
Diskoteker, natklubber og spillesteder med stående publikum | 1. september 2020 til 28. februar 2021 |
Virksomheder med messeaktiviteter | 3. november 2020 til 28. februar 2021 |
Serveringssteder og virksomheder inden for sport og fritid, kultur og uddannelse | 16. december 2020 til 28. februar 2021 |
Indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer | 17. december 2020 til 28. februar 2021 |
Liberale erhverv med tæt fysisk kontakt | 21. december 2020 til 28. februar 2021 |
Udvalgsvarebutikker | 25. december 2020 til 28. februar 2021 |
Forlystelsesparker og zoologiske anlæg | 8. januar 2021 til 28. februar 2021 |
Kosmetiske klinikker | 14./18. januar 2021 til 28. februar 2021 |
I din ansøgning skal du dokumentere, at din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent. Du skal derfor vedhæfte:
årsrapport eller stiftelsesdokument, der beskriver virksomhedens hovedaktiviteter
Hvis din virksomhed drives som diskotek, natklub eller lignende skal du desuden vedhæfte alkoholbevilling og billede af dansegulv, hvis din virksomhed har dette.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format.
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab som leverandør til virksomheder, der havde forbud mod at holde åbent, kan du søge om kompensation. Perioden du kan søge for, afhænger af hvilke hovedaktiviteter din kundes virksomhed har.
Hvis du er leverandør til:
diskoteker, natklubber og spillesteder med stående publikum, kan du søge kompensation i perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021
virksomheder med messeaktivitet, kan du søge kompensation i perioden fra den 3. november 2020 til den 28. februar 2021.
Du skal dokumentere, at du som leverandør er berørt af, at din kundes virksomhed har haft forbud mod at holde åbent.
I ansøgningen skal du vedhæfte to fakturaer, der dokumenterer dit leverandørforhold til virksomheder, der har haft forbud mod at holde åbent. Fakturaerne skal tilsammen udgøre mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden.
Hvis de to fakturaer tilsammen ikke udgør 30 % af virksomhedens omsætning i referenceperioden, skal du vedhæfte en oversigt over dine leverancer til restriktionsramte kunder.
Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Hent leveranceliste (XLSX)
Forsamlingsforbud
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab som følge af forsamlingsforbuddet på 10 personer, kan du søge kompensation i perioden fra den 26. oktober 2020 til den 28. februar 2021. Forsamlingsforbuddet gælder eksempelvis for virksomheder, der arrangerer arrangementer, udlejer lokaler til arrangementer, leverer catering eller hvis du er musiker, DJ, yogainstruktør eller lignende. Vælger du denne restriktion, vil du blive bedt om at tage stilling til, om din virksomhed:
er direkte ramt af forsamlingsforbuddet på 10 personer
er leverandør til arrangører af aktiviteter og sociale begivenheder, der er omfattet af forsamlingsforbuddet på 10 personer.
Direkte ramt af forsamlingsforbuddet på 10 personer I din ansøgning skal du dokumentere, at din virksomhed var berørt af forsamlingsforbuddet på 10 personer. Dokumentationen kan eksempelvis være:
en beskrivelse af, hvad din virksomhed beskæftiger sig med, og hvordan din omsætning er direkte tilknyttet forsamlingsforbuddet
dokumentation for arrangementer eller aktiviteter med flere end 10 deltagere
kontrakt med fitnesscenter, foredragsvirksomhed mv. om afholdelse af arrangementer.
Leverandør til kunder berørt af forsamlingsforbuddet på 10 personer Du skal dokumentere, at du som leverandør var berørt af, at din kunde ikke måtte arrangere aktiviteter og sociale begivenheder med mere end 10 personer. Du skal vedhæfte:
en kort beskrivelse af, hvordan din virksomhed var berørt af forsamlingsforbuddet
to fakturaer, der dokumenterer dit direkte leverandørforhold til arrangører af sociale aktiviteter og begivenheder omfattet af forsamlingsforbuddet. Fakturaerne skal tilsammen udgøre mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden.
Hvis de to fakturaer tilsammen ikke udgør 30 % af virksomhedens omsætning i referenceperioden, skal du vedhæfte en oversigt over dine leverancer til restriktionsramte kunder.
Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Hent leveranceliste (XLSX)Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab som følge af forsamlingsforbuddet på 50 personer, kan du søge kompensation i perioden fra den 26. september 2020 til den 28. februar 2021. Dette gælder typisk for leverandører af lokaler, drikke- og fødevarer, lyd og lys til fx større bryllupper, fødselsdage og konfirmationer, kurser, markeder og andre fællesaktiviteter. Forsamlingsforbuddet på 50 personer skal have forhindret dig i at være leverandør til private arrangementer udenfor private hjem og/eller sociale arrangementer med offentlig adgang.
Du skal dokumentere, at du som leverandør var berørt af aflyste arrangement for mere end 50 personer. Du skal vedhæfte:
en kort beskrivelse af, hvordan din virksomhed er berørt af, at dine kunder var ramt af forsamlingsforbuddet
to fakturaer, der dokumenterer dit leverandørforhold til virksomheder, der var berørt af forsamlingsforbuddet på 50 personer. Fakturaerne skal tilsammen udgøre mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden.
Hvis de to fakturaer tilsammen ikke udgør 30 % af virksomhedens omsætning i referenceperioden, skal du vedhæfte en oversigt over dine leverancer til restriktionsramte kunder.
Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Hent leveranceliste (XLSX)
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab som leverandør til aflyste, udskudte eller væsentligt ændrede, større arrangementer i Danmark, kan du søge kompensation i perioden mellem den 1. september 2020 og den 28. februar 2021. Arrangementerne skal have været planlagt til at være afholdt i den periode, som du søger kompensation for.
Du kan både være leverandør til et aflyst arrangement og til en kunstner, der er berørt af et aflyst arrangement:
Leverandør til et arrangement Hvis du er direkte tilknyttet et arrangement, skal du angive CVR-nummeret på hovedarrangøren samt arrangementets navn. I din ansøgning skal du også dokumentere din tilknytning til arrangementet. Dokumentationen kan eksempelvis være indgåede kontrakter eller korrespondancer om fremtidigt samarbejde.
Leverandør til en kunstner Hvis du er leverandør til en kunstner, skal du angive kunstnerens navn og angive hvor mange arrangementer, du skulle have været leverandør til i den periode, du søger kompensation.
I din ansøgning skal du dokumentere kunstnerens tilknytning til arrangementerne. Dokumentationen kan eksempelvis være kunstnerens tourplan.
Alternative måder at dokumentere på Hvis der kun forelægger en mundtlig aftale, kan denne understøttes af fx historik eller anden dokumentation, der sandsynliggør, at du har tilknytning til sammenlignelige arrangementer i 2019.
Hvis der på grund af coronavirus/covid-19 ikke er blevet planlagt nye arrangementer, men du under normale omstændigheder leverer til arrangementer for mere end 350 personer, så kan du i stedet referere bagud til den tilsvarende referenceperiode i 2019. Her skal du dokumentere din tilknytning til og omsætning forbundet med de enkelte arrangementer.
Tabt omsætning Du skal angive og dokumentere det tab, din virksomhed har haft, på grund af det angivne arrangement er aflyst, udskudt eller væsentligt ændret som følge af coronavirus/covid-19. Hvis du er tilknyttet en kunstner, skal du angive den samlede mistede omsætning relateret til de aflyste arrangementer og vedhæfte dokumentation for tabet fordelt på de specifikke arrangementer. Hvis du har modtaget omsætning i forbindelse med arrangementer på trods af aflysningen, fx gennem forsikring eller forudbetaling af depositum, skal du ikke medtage dette i omsætningstabet.
Dokumentationen skal altid vedhæftes i pdf-format.
Rejsende til og fra Danmark
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab, fordi udenlandske kunder ikke krydser grænsen til Danmark, kan du søge om kompensation i perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
I din ansøgning skal du dokumentere, at din virksomhed var berørt af grænselukninger. Du skal vedhæfte en beskrivelse af din virksomheds aktiviteter og i hvilket omfang din virksomhed var berørt af grænselukning. Du skal dernæst dokumentere, at 30 % af din virksomheds normale omsætning relaterer sig til aktiviteter, som nu er berørt af grænselukninger. Dokumentationen kan eksempelvis være:
kvitteringsoversigter med udenlandske kreditkortstransaktioner
fakturaer til udenlandske kunder, som virksomheden har fysiske aftaler med i Danmark
øvrige dokumenter eller opgørelser, der viser den del af virksomhedens omsætning, som stammer fra udenlandske kunder.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format.
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab, fordi Udenrigsministeriets rejsevejledning har forhindret dig, dine medarbejdere eller kunder i at rejse ud af Danmark, kan du søge om kompensation i perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021. Dette gælder typisk for rejsebureauer, rejseguides og kunstnere.
I din ansøgning skal du dokumentere, at din virksomhed var berørt af Udenrigsministeriets rejsevejledning. Du skal vedhæfte en beskrivelse af din virksomheds aktiviteter og i hvilket omfang din virksomhed var berørt af Udenrigsministeriets rejsevejledning. Du skal dernæst dokumentere, at 30 % af din virksomheds normale omsætning relaterer sig til aktiviteter, som nu er berørt af Udenrigsministeriets rejsevejledning. Dokumentationen kan eksempelvis være:
fakturaer til udenlandske kunder, som ejere, medarbejdere eller direkte kunder har rejst til
fakturaer til danske kunder, der har rejst til udlandet
øvrige dokumenter eller opgørelser, der viser den del af virksomhedens omsætning, som stammer fra rejser til udlandet.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format.
For at kunne beregne den forventede kompensation, skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i en periode, der viser den normale omsætning. Denne periode kaldes referenceperioden.
Har du stiftet din virksomhed efter den 1. september 2019, kan du her finde den referenceperiode, du skal vedhæfte dokumentation for virksomhedens omsætning for.
Din referenceperiode vil som udgangspunkt være de samme hele kalendermåneder i 2019 og 2020, som du søger kompensation for nu. Det vil sige, hvis du fx har stiftet din virksomhed den 1. september 2019 og du søger kompensation fra den 1. november 2020 til den 28. februar 2021, så er din referenceperiode fra den 1. november 2019 til den 29. februar 2020.
Har du stiftet din virksomhed i 2019 eller 2020 efter de måneder, som du søger om kompensation for nu, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato til den 9. marts 2020. Det vil sige, hvis du fx har stiftet din virksomhed den 1. november 2019 og du søger kompensation fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato den 1. november 2019 til den 9. marts 2020.
Har du ikke haft en hel måneds omsætning inden den 9. marts 2020, så skal du følge referenceperioderne for virksomheder stiftet efter den 9. marts 2020. Se næste afsnit 'Virksomheder stiftet efter den 9. marts 2020 og senest den 1. november 2020'.
Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har haft omsætning i referenceperioden, eller hvis perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens normale omsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være tre sammenhængende måneder.
Vælger du en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for de særlige omstændigheder.
Har du stiftet din virksomhed efter den 9. marts 2020, og søger du kompensation fra den 1. september 2020, så er din referenceperiode fra den 1. juni 2020 til den 31. august 2020. Har din virksomhed ikke haft omsætning i hele perioden, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato til den 31. august 2020.
Har du stiftet din virksomhed efter den 9. marts 2020, og søger du kompensation fra den 1. november 2020, så er din referenceperiode fra den 1. august 2020 til den 31. oktober 2020. Har din virksomhed ikke haft omsætning i hele perioden, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato til den 31. oktober 2020.
Har du stiftet din virksomhed efter den 9. marts 2020, og søger du kompensation fra den 1. januar 2021, så er din referenceperiode fra den 1. september 2020 til den 30. november 2020. Har din virksomhed ikke haft omsætning i hele perioden, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato til den 30. november 2020.
Referenceperioden skal i alle tilfælde være minimum 30 dage.
Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har haft omsætning i referenceperioden, eller hvis perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens normale omsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være tre sammenhængende måneder. Virksomheder der har eksisteret under tre måneder, har ikke mulighed for at ændre referenceperioden.
Vælger du en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for de særlige omstændigheder.
Du kan søge om kompensation for op til 90 % af din virksomheds omsætningstab. Hvis din virksomhed har forbud mod at holde åbent og samtidig ikke har omsætning i kompensationsperioden, kan du søge om kompensation for op til 100 % af din virksomheds omsætningstab i den periode, din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent.
Dog kan du maksimalt få udbetalt 23.000 kr. pr. måned for hver ejer med en ejerandel på mindst 25 %.
Forhøjet kompensationsbeløb Opnår du den maksimale kompensation på 23.000 kr. pr. måned for hver virksomhedsejer, og søger du om kompensation i en periode efter den 9. december 2020, kan du vælge at forhøje kompensationsbeløbet.
Du kan herunder læse mere om hvilke krav og betingelser, du skal være opmærksom på, når du søger den forhøjede kompensation.
Du kan i alt modtage op til:
30.000 kr. pr. måned pr. ejer, hvis virksomheden ikke har ansatte
33.000 kr. pr. måned pr. ejer, hvis virksomheden har mindst en fuldtidsansat målt i årsværk.
Kravet om mindst en fuldtidsansat dækker over én eller flere ansatte, der sammenlagt er ansat mindst 37 timer om ugen i din virksomhed. Det gælder også, hvis du har elever, ungarbejdere, ansatte på barsel, medarbejdere i løntilskud mv. Virksomhedens ejere og deres eventuelle medarbejdende ægtefæller tæller ikke med i opgørelsen af ansatte.
Hver virksomhedsejer må højst trække 23.000 kr. ud af virksomheden pr. måned i kompensationsperioden.
Opgørelsen dækker grundlæggende over alle de udbetalinger, der er mellem virksomheden og virksomhedens ejere og gælder derfor alle former for:
lønninger
udbytte
hævninger til privatforbrug
afdrag på lån til virksomhedsejere
personalegoder, som skal indberettes til skattevæsenet (fx firmabil, internet og telefoni).
Dette gælder også, hvis du anvender den samme konto som både privat- og erhvervskonto.
Nogle forhold indgår ikke i opgørelsen af de højst 23.000 kr. Dette gælder:
AM-bidrag
indbetaling til privat pension udbetalt direkte fra virksomheden
kørselsgodtgørelse ved brug af egen privatbil
renter på lån til virksomhedsejere.
Har du modtaget den forhøjede kompensation, kan Erhvervsstyrelsen pålægge din virksomhed revisorbistand. Du vil blive kontaktet via din virksomheds digitale postkasse.
Hvis du bliver pålagt revisorbistand, vil 80 % af dine revisoromkostninger blive dækket af Erhvervsstyrelsen i slutafregningen af din kompensation. Dog maksimalt 8.000 kr.
Selskaber skal medregne betalingen af skat i opgørelsen af de højst 23.000 kr. Det betyder, at du i ansøgningen skal opgøre det beløb, som virksomheden har overført til den enkelte ejer.
Udbetaler din virksomhed fast løn til en virksomhedsejer, skal du medregne A-skatten for lønudbetalingen i opgørelsen. Udbetaler din virksomhed udbytte til en virksomhedsejer, skal du medregne udbytteskatten i opgørelsen. Udbytteskatten er for 2021 på 27 % af udbyttet for beløb under 56.500 kr. Vær opmærksom på, at du skal medregne udbytte i opgørelsen af de højst 23.000 kr. fra det tidspunkt, udbetalingen er overført til virksomhedsejeren. Det har dermed ikke betydning for opgørelsen, hvornår virksomheden har besluttet at udlodde udbyttet.
Hvis du er virksomhedsejer af en personligt ejet virksomhed, så skal du i opgørelsen ikke medregne evt. B-skat betalt til skattevæsenet via de faste B-skatterater.
Restskat fra 2020 indgår ikke i opgørelsen for hverken selskaber eller personligt ejede virksomheder.
Hvis du eller din virksomhed har modtaget kompensation, skal du indberette en række oplysninger og dokumentation om de faktiske forhold i kompensationsperioden, så Erhvervsstyrelsen kan gennemføre en slutafregning.
Erhvervsstyrelsen sender information til din digitale postkasse om, hvornår det bliver muligt at indberette, hvilke oplysninger og dokumentation du skal indberette, og hvilken frist der gælder for dig.
Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din dokumentation, vil du modtage en slutafregning.
Der åbnes for indberetning til slutafregning i slutningen af maj 2022, og fristen for at indberette er den 30. september 2022.
Gør kontakten lettere
For hurtigere svar og sagsbehandling, når du skriver med Erhvervsstyrelsen, bedes du angive din virksomheds CVR-nummer i emnefeltet.
Det hjælper også, hvis du har dette klar, når du ringer.