Ansøgningsfristen er udløbet
Det er ikke længere muligt at søge kompensation for perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
Det er ikke længere muligt at søge kompensation for perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
Alle virksomheder, der har oplevet et omsætningstab på mindst 30 % som følge af coronavirus/covid-19, kan søge om kompensation i perioden for den nationale nedlukning fra den 9. december 2020 til den 28. februar 2021. Du kan her finde hjælp til at udfylde din ansøgning.
Når du søger om kompensation som selvstændig med CVR-nummer, skal du logge ind med din NemID medarbejdersignatur. Du skal selv ansøge om kompensation, din revisor eller andre kan ikke ansøge for dig.
Når du er logget ind, ser du automatisk oplysninger om din virksomhed. Tjek at oplysningerne er korrekte.
Din virksomhed skal leve op til en række betingelser for at modtage kompensation:
Virksomheden har en gennemsnitlig omsætning på mindst 10.000 kr. per måned i kalenderåret 2019 eller anden relevant periode.
Virksomheder, der søger om kompensation for en periode startende tidligst den 9. december 2020, skal have en omsætning på mindst 8.000 kr. pr. måned i kalenderåret 2019 eller anden relevant periode
Virksomheden forventer et omsætningstab på mindst 30 % i kompensationsperioden.
Omsætningstabet skyldes én eller flere covid-19-relaterede restriktioner som virksomheden er ramt af.
Der ansøges kun kompensation for de af virksomhedens ejere, der ejer over 25% og er beskæftiget i virksomheden i væsentlig grad.
Virksomheden har ikke over 25 fuldtidsansatte målt i årsværk.
Du skal først acceptere betingelserne, før du kan klikke ’Næste’.
Vælg alle de reelle ejere, som du/I ønsker at søge kompensation for. Alle ejere, der ejer minimum 25 % af virksomheden, kan søge om kompensation. Vær opmærksom på, at du/I skal indsende én samlet ansøgning for alle virksomhedens reelle ejere.
Du/I kan blive bedt om at vedhæfte dokumentation for, at en eller flere af ejerne er beskæftiget i virksomheden i væsentlig grad. Dokumentationen kan være i form af lønsedler, kalenderudtræk, kontrakter el.lign.
Hvis en eller flere af virksomhedens ejere har en medarbejdende ægtefælle (skatteteknisk begreb), skal denne angives her.
Vælg restriktionen: National nedlukning fra 9. december. Når du vælger denne restriktion, kan du ikke kombinere den med andre restriktioner. Hvis du ønsker at søge, fordi du er berørt af en eller flere andre restriktioner, skal du derfor indsende endnu en ansøgning. Du har mulighed for at afkrydse boksen ”Virksomheden har haft forbud mod at holde åbent, med 0 kr. i omsætning i lukkeperioden”. Gør du dette, skal du angive fra hvilken dato virksomheden havde forbud mod at holde åbent og vedhæfte dokumentation for, at virksomheden har haft forbud mod at holde åbent. Eksempler på dokumentation:
Screenshot af hjemmeside med åbningstider
Årsrapport hvor virksomhedens formål er beskrevet
Redegørelse for formålet med virksomheden, herunder hvilken type virksomhed der drives .
Du skal her vælge den første dag i kompensationsperioden. Du har mulighed for at forkorte perioden, så den først begynder den 1. januar 2021 i stedet for den 9. december 2020.
Her skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i hele 2019. Du skal kunne dokumentere en gennemsnitlig månedlig omsætning på min. 10.000 kr., hvis du søger kompensation for en periode før den 9. december 2020. Søger du om kompensation for en periode efter den 9. december 2020, skal du dokumentere en gennemsnitlig månedlig omsætning på min. 8.000 kr. Dokumentationen skal vedhæftes i pdf-format.
Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har eksisteret hele 2019 eller perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens årsomsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være på mindst 30 dage.
Vælger du en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for de særlige omstændigheder. Særlige omstændigheder kan fx være, hvis du som selvstændig har oplevet alvorlig sygdom eller været på barsel.
For at kunne beregne den forventede kompensation, skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i en periode, der viser den normale omsætning. Denne periode kaldes referenceperioden.
Referenceperioden vil som udgangspunkt være fra den 1. december 2019 til den 29. februar 2020.
For nystartede virksomheder Hvis din virksomhed er stiftet efter den 1. december 2019, kan din referenceperiode være ændret. Læs mere under afsnittet 'Referenceperioder for nye virksomheder' længere nede på denne side.
Særlige omstændigheder Hvis perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens normale omsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være tre sammenhængende måneder.
Særlige omstændigheder er ekstraordinære situationer, der gør at referenceperioden ikke er retvisende som referencegrundlag for din nuværende situation. Det kan eksempelvis være barsel eller sygdom.
Her skal du angive, hvad du forventer at have i omsætning i kompensationsperioden fra den 9. december 2020 til den 28. februar 2021. Hvis du endnu ikke kender virksomhedens omsætning i perioden, kan du her give et skøn over, hvad virksomheden forventer at omsætte for i kompensationsperioden.
Hvis du tidligere har angivet, at din virksomhed har forbud mod at holde åbent og ikke har omsætning i kompensationsperioden, ser du ikke denne side.
Du skal på et senere tidspunkt indsende dokumentation for den faktiske omsætning for perioden. Du vil modtage en besked i virksomhedens digitale postkasse, når Erhvervsstyrelsen har brug for denne dokumentation.
Her skal du svare på, om du ønsker at søge om den forhøjede kompensation. Hvis du svarer ja, skal du derudover angive:
om din virksomhed har fuldtidsansatte
fra hvilken dato, du ønsker at forhøje kompensationen
hvilke ejere, der ønsker den forhøjede kompensation
hvor meget hver ejer har trukket ud af virksomheden i enten februar eller marts 2021.
Hvis vi ikke kan se, at virksomheden har mindst én fuldtidsansat ud fra data fra Skat, skal du vedhæfte dokumentation for virksomhedens ansatte. Dette kan fx være lønsedler eller ansættelseskontrakter.
Når du søger om den forhøjede kompensation, må hver ejer maksimalt tage 23.000 kr. ud af virksomheden pr. måned fra den 1. februar 2021. Du vælger selv, om kravet skal gælde for februar eller marts 2021. Erhvervsstyrelsen kan pålægge din virksomhed revisorbistand i den efterfølgende kontrol. Du skal acceptere betingelserne for at søge om den forhøjede kompensation, før du kan klikke 'Næste'.
Du kan nu se det forventede omsætningstab, kompensationsgrundlaget, den forventede kompensation fordelt på virksomhedens ejere samt virksomhedens samlede, forventede kompensation.
Det vil også fremgå:
hvis virksomhedens omsætningstab overstiger den maksimale kompensation for perioden
hvis virksomheden tidligere har modtaget kompensation for denne periode, som bliver modregnet kompensationen
hvis en ejer har angivet en medarbejdende ægtefælle. Dennes kompensation vil også fremgå her.
Her er det vigtigt at angive korrekte oplysninger på kontaktpersonen for virksomheden, så Erhvervsstyrelsen vil have mulighed for at kontakte jer.
Her skal du på tro og love bekræfte, at alle oplysninger er retvisende, for at du kan klikke 'Næste'.
Her får du et overblik over de tal, du har indtastet i din ansøgning samt kompensationen, du anmoder om at få udbetalt. Det er vigtigt, at du trykker 'Send'. Sådan sikrer du, at din ansøgning bliver sendt af sted. Du modtager en kvittering i din virksomheds digitale postkasse senest 24 timer efter, du har sendt din ansøgning.
I ansøgningen vil du blive bedt om at dokumentere din virksomheds omsætning. Du kan dokumentere din omsætning med følgende:
Årsomsætning:
Udtræk fra regnskab
Momsafregning
Virksomhedens årsopgørelse
Omsætning i referenceperioden:
Udtræk fra regnskab
Momsafregning
Fakturaer.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format. Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte. Vær opmærksom på, at du skal angive og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning eksklusiv moms.
Denne ordning er for virksomheder, som i perioden den 9. december 2020 til og med den 28. februar 2021 var berørt af Sundheds- og Ældreministeriets bekendtgørelse om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af coronavirus/covid-19 med senere ændringsbekendtgørelser.
Find bekendtgørelser fra Sundheds- og Ældreministeriet på Retsinformation.dk
I ansøgningen skal du dokumentere, at din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent. Du kan fx vedhæfte:
årsrapport hvor virksomhedens formål er beskrevet
redegørelse for formålet med virksomheden, herunder hvilken type virksomhed der drives.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format.
For at kunne beregne den forventede kompensation, skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i en periode, der viser den normale omsætning. Denne periode kaldes referenceperioden.
Har du stiftet din virksomhed efter den 1. december 2019, kan du her finde den referenceperiode, du skal vedhæfte dokumentation for virksomhedens omsætning for.
Har du stiftet din virksomhed efter den 1. december 2019, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato til den 9. marts 2020. Det vil sige, hvis du fx har stiftet din virksomhed den 1. januar 2020 og du søger kompensation for den nationale nedlukning fra den 9. december 2020, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato den 1. januar 2020 til den 9. marts 2020.
Har du ikke haft en hel måneds omsætning inden den 9. marts 2020, så skal du følge referenceperioderne for virksomheder stiftet efter den 9. marts 2020. Se næste afsnit 'Virksomheder stiftet efter den 9. marts 2020 og senest den 1. november 2020'. Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har haft omsætning i referenceperioden, eller hvis perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens normale omsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være tre sammenhængende måneder. Vælger du en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for de særlige omstændigheder.
Har du stiftet din virksomhed efter den 9. marts 2020 og senest den 1. september 2020, så er din referenceperiode fra den 1. september 2020 til den 30. november 2020.
Har du stiftet din virksomhed efter den 1. september 2020 og senest den 1. november 2020, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato til og med den 30. november 2020. Perioden skal være mindst 30 dage.
Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har haft omsætning i referenceperioden, eller hvis perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens normale omsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være tre sammenhængende måneder. Virksomheder der har eksisteret under tre måneder, har ikke mulighed for at ændre referenceperioden.
Vælger du en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for de særlige omstændigheder.
Du kan søge om kompensation for op til 90 % af din virksomheds omsætningstab. Hvis din virksomhed har forbud mod at holde åbent og samtidig ikke har omsætning i kompensationsperioden, kan du søge om kompensation for op til 100 % af din virksomheds omsætningstab i den periode, din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent.
Dog kan du maksimalt få udbetalt 23.000 kr. pr. måned for hver ejer med en ejerandel på mindst 25 %.
Forhøjet kompensationsbeløb Opnår du den maksimale kompensation på 23.000 kr. pr. måned for hver virksomhedsejer, og søger du om kompensation i en periode efter den 9. december 2020, kan du vælge at forhøje kompensationsbeløbet.
Du kan herunder læse mere om hvilke krav og betingelser, du skal være opmærksom på, når du søger den forhøjede kompensation.
Du kan i alt modtage op til:
30.000 kr. pr. måned pr. ejer, hvis virksomheden ikke har ansatte
33.000 kr. pr. måned pr. ejer, hvis virksomheden har mindst en fuldtidsansat målt i årsværk.
Kravet om mindst en fuldtidsansat dækker over én eller flere ansatte, der sammenlagt er ansat mindst 37 timer om ugen i din virksomhed. Det gælder også, hvis du har elever, ungarbejdere, ansatte på barsel, medarbejdere i løntilskud mv. Virksomhedens ejere og deres eventuelle medarbejdende ægtefæller tæller ikke med i opgørelsen af ansatte.
Hver virksomhedsejer må højst trække 23.000 kr. ud af virksomheden pr. måned i kompensationsperioden.
Opgørelsen dækker grundlæggende over alle de udbetalinger, der er mellem virksomheden og virksomhedens ejere og gælder derfor alle former for:
lønninger
udbytte
hævninger til privatforbrug
afdrag på lån til virksomhedsejere
personalegoder, som skal indberettes til skattevæsenet (fx firmabil, internet og telefoni).
Dette gælder også, hvis du anvender den samme konto som både privat- og erhvervskonto.
Nogle forhold indgår ikke i opgørelsen af de højst 23.000 kr. Dette gælder:
AM-bidrag
indbetaling til privat pension udbetalt direkte fra virksomheden
kørselsgodtgørelse ved brug af egen privatbil
renter på lån til virksomhedsejere.
Har du modtaget den forhøjede kompensation, kan Erhvervsstyrelsen pålægge din virksomhed revisorbistand. Du vil blive kontaktet via din virksomheds digitale postkasse.
Hvis du bliver pålagt revisorbistand, vil 80 % af dine revisoromkostninger blive dækket af Erhvervsstyrelsen i slutafregningen af din kompensation. Dog maksimalt 8.000 kr.
Selskaber skal medregne betalingen af skat i opgørelsen af de højst 23.000 kr. Det betyder, at du i ansøgningen skal opgøre det beløb, som virksomheden har overført til den enkelte ejer.
Udbetaler din virksomhed fast løn til en virksomhedsejer, skal du medregne A-skatten for lønudbetalingen i opgørelsen. Udbetaler din virksomhed udbytte til en virksomhedsejer, skal du medregne udbytteskatten i opgørelsen. Udbytteskatten er for 2021 på 27 % af udbyttet for beløb under 56.500 kr. Vær opmærksom på, at du skal medregne udbytte i opgørelsen af de højst 23.000 kr. fra det tidspunkt, udbetalingen er overført til virksomhedsejeren. Det har dermed ikke betydning for opgørelsen, hvornår virksomheden har besluttet at udlodde udbyttet.
Hvis du er virksomhedsejer af en personligt ejet virksomhed, så skal du i opgørelsen ikke medregne evt. B-skat betalt til skattevæsenet via de faste B-skatterater.
Restskat fra 2020 indgår ikke i opgørelsen for hverken selskaber eller personligt ejede virksomheder.
Hvis du eller din virksomhed har modtaget kompensation, skal du indberette en række oplysninger og dokumentation om de faktiske forhold i kompensationsperioden, så Erhvervsstyrelsen kan gennemføre en slutafregning.
Erhvervsstyrelsen sender information til din digitale postkasse om, hvornår det bliver muligt at indberette, hvilke oplysninger og dokumentation du skal indberette, og hvilken frist der gælder for dig.
Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din dokumentation, vil du modtage en slutafregning.
Der åbnes for indberetning til slutafregning i slutningen af maj 2022, og fristen for at indberette er den 30. september 2022.
Gør kontakten lettere
For hurtigere svar og sagsbehandling, når du skriver med Erhvervsstyrelsen, bedes du angive din virksomheds CVR-nummer i emnefeltet.
Det hjælper også, hvis du har dette klar, når du ringer.