Ansøgningsfristen er udløbet
Det er ikke længere muligt at søge kompensation for perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
Det er ikke længere muligt at søge kompensation for perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
Leverandører til eller aftagere fra minkfarme har mulighed for at søge kompensation for tabt omsætning fra den 1. november 2020 til den 28. februar 2021. Her kan du finde hjælp til at udfylde din ansøgning og læse mere om dine muligheder for kompensation.
Når du søger om kompensation som selvstændig med CVR-nummer, skal du logge ind med din NemID medarbejdersignatur. Du skal selv ansøge om kompensation, din revisor eller andre kan ikke søge for dig.
Når du er logget ind, ser du automatisk oplysninger om din virksomhed. Tjek at oplysningerne er korrekte.
Din virksomhed skal leve op til en række betingelser for at modtage kompensation:
Virksomheden har en gennemsnitlig omsætning på mindst 10.000 kr. per måned i kalenderåret 2019 eller anden relevant periode.
Virksomheder, der søger om kompensation for en periode startende tidligst den 9. december 2020, skal have en omsætning på mindst 8.000 kr. pr. måned i kalenderåret 2019 eller anden relevant periode.
Virksomheden forventer et omsætningstab på mindst 30 % i kompensationsperioden.
Omsætningstabet skyldes én eller flere covid-19-relaterede restriktioner som virksomheden er ramt af.
Der ansøges kun kompensation for de af virksomhedens ejere, der ejer over 25% og er beskæftiget i virksomheden i væsentlig grad.
Virksomheden har ikke over 25 fuldtidsansatte målt i årsværk.
Du skal først acceptere betingelserne, før du kan klikke ’Næste’.
Vælg alle de reelle ejere, som du ønsker at søge kompensation for. Alle ejere, der ejer minimum 25 % af virksomheden og er væsentligt beskæftiget i virksomheden, kan søge om kompensation. Vær opmærksom på, at du skal indsende én samlet ansøgning for alle virksomhedens reelle ejere. Du kan blive bedt om at vedhæfte dokumentation for, at en eller flere af ejerne er beskæftiget i virksomheden i væsentlig grad. Dokumentationen kan være i form af lønsedler, kalenderudtræk, kontrakter el.lign. Hvis en eller flere af virksomhedens ejere har en medarbejdende ægtefælle (skatteteknisk begreb), skal denne angives her.
Du skal oplyse om din virksomheds momsforhold. Som udgangspunkt er de fleste virksomheder momspligtige. Din virksomhed kan både have momspligtige og ikke-momspligtige ydelser.
Vælg restriktionen: Leverandør til eller aftager fra minkfarme. Når du vælger denne restriktion, skal du angive om din virksomhed er leverandør til eller direkte aftager fra minkfarme. Du skal vedhæfte to fakturaer eller aftaler til den eller de minkfarme, du leverer til eller er aftager fra.
Vælg hvilken periode, du ønsker at søge kompensation for. Du skal både vælge den første og sidste dag i din kompensationsperiode. Vælger du Første mulige dag (den 1. november 2020), har du følgende valgmuligheder for den sidste dag i kompensationsperioden:
31. december
31. januar
28. februar.
Vælger du 1. januar, er den sidste dag i kompensationsperioden den 28. februar 2021. Hvis du allerede har modtaget kompensation og ønsker at forlænge din kompensationsperiode, skal du indsende en ny ansøgning for hele den periode, du ønsker kompensation for. Det betyder, at hvis du fx har fået kompensation fra den 1. november 2020 til den 31. december 2020, så skal du nu indsende en ansøgning fra den 1. november 2020 til den 28. februar 2021. Gør du dette, vil din tidligere udbetalte kompensation på denne ordning blive fratrukket det samlede kompensationsbeløb.
Her skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i hele 2019. Du skal kunne dokumentere en gennemsnitlig månedlig omsætning på min. 10.000 kr., hvis du søger kompensation for en periode før den 9. december 2020. Søger du om kompensation for en periode efter den 9. december 2020, skal du dokumentere en gennemsnitlig månedlig omsætning på min. 8.000 kr. Dokumentationen skal vedhæftes i pdf-format. Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har eksisteret hele 2019, eller perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens årsomsætning” og dermed at ændre perioden. Perioden skal være mindst 30 dage . Vælger du en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for de særlige omstændigheder. Særlige omstændigheder kan fx være, hvis du som selvstændig har oplevet alvorlig sygdom eller været på barsel.
For at kunne beregne den forventede kompensation, skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i en periode, der viser den normale omsætning. Denne periode kaldes referenceperioden. Referenceperioden vil som udgangspunkt være de samme hele kalendermåneder i 2019 og 2020, som du søger kompensation for nu. Har du fx valgt at søge kompensation for perioden fra den 1. november 2020 til den 28. februar 2021, vil din referenceperiode være fra den 1. november 2019 til den 29. februar 2020. Du skal vedhæfte dokumentation for omsætningen i pdf-format.
Herefter vil du blive bedt om at angive, hvor stor en del af virksomhedens omsætning i referenceperioden, der relaterer sig til minkfarme.
For nystartede virksomheder Hvis din virksomhed er stiftet efter den 1. november 2019, kan din referenceperiode være ændret. Læs mere under afsnittet 'Referenceperioder for nye virksomheder' længere nede på denne side. Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har haft omsætning i referenceperioden, eller hvis perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens normale omsætning”. Den selvvalgte periode skal være tre sammenhængende måneder.
Særlige omstændigheder er ekstraordinære situationer, der gør at referenceperioden ikke er retvisende som referencegrundlag for din nuværende situation. Det kan eksempelvis være barsel eller sygdom.
Her skal du dokumentere, at minimum 30 % af virksomhedens normale omsætning relaterer sig til restriktionen Leverandør til eller aftager fra minkfarme. Du skal vedhæfte to fakturaer, der dokumenterer dit forhold til minkfarme. Fakturaerne skal tilsammen udgøre mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Hvis de to fakturaer ikke udgør 30 % af referenceperioden, skal du også vedhæfte en oversigt over dine leverancer til eller fra minkfarme.
Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Hent leveranceliste (XLSX)
Du skal angive virksomhedens forventede omsætning i den periode, som du søger om kompensation for. Hvis du endnu ikke kender virksomhedens omsætning i perioden, kan du her give et skøn over, hvad virksomheden forventer at omsætte for i kompensationsperioden. Du skal på et senere tidspunkt indsende dokumentation for den faktiske omsætning for perioden. Du vil modtage en besked i virksomhedens digitale postkasse, når Erhvervsstyrelsen har brug for denne dokumentation.
Her skal du svare på, om du ønsker at søge om den forhøjede kompensation. Hvis du svarer ja, skal du derudover angive:
om din virksomhed har fuldtidsansatte
fra hvilken dato, du ønsker at forhøje kompensationen
hvilke ejere, der ønsker den forhøjede kompensation
hvor meget hver ejer har trukket ud af virksomheden i enten februar eller marts 2021.
Hvis vi ikke kan se, at virksomheden har mindst én fuldtidsansat ud fra data fra Skat, skal du vedhæfte dokumentation for virksomhedens ansatte. Dette kan fx være lønsedler eller ansættelseskontrakter.
Når du søger om den forhøjede kompensation, må hver ejer maksimalt tage 23.000 kr. ud af virksomheden pr. måned fra den 1. februar 2021. Du vælger selv, om kravet skal gælde for februar eller marts 2021. Erhvervsstyrelsen kan pålægge din virksomhed revisorbistand i den efterfølgende kontrol. Du skal acceptere betingelserne for at søge om den forhøjede kompensation, før du kan klikke 'Næste'.
Du kan nu se det forventede omsætningstab, kompensationsgrundlaget, den forventede kompensation fordelt på virksomhedens ejere samt virksomhedens samlede, forventede kompensation. Det vil også fremgå:
Hvis virksomhedens omsætningstab overstiger den maksimale kompensation for perioden
Hvis virksomheden tidligere har modtaget kompensation for denne periode, som bliver modregnet kompensationen
Hvis en ejer har angivet en medarbejdende ægtefælle. Dennes kompensation vil også fremgå her.
Her er det vigtigt at angive korrekte oplysninger på kontaktpersonen for virksomheden, så Erhvervsstyrelsen vil have mulighed for at kontakte virksomheden.
Her skal du på tro og love bekræfte, at alle oplysninger er retvisende, for at du kan klikke 'Næste'.
Her får du et overblik over de tal, du har indtastet i din ansøgning samt kompensationen, du anmoder om at få udbetalt. Det er vigtigt, at du trykker 'Send'. Sådan sikrer du, at din ansøgning bliver sendt af sted. Du modtager en kvittering i din virksomheds digitale postkasse senest 24 timer efter, du har sendt din ansøgning.
For at kunne beregne den forventede kompensation, skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning i en periode, der viser den normale omsætning. Denne periode kaldes referenceperioden.
Har du stiftet din virksomhed efter den 1. november 2019, kan du her finde den referenceperiode, du skal vedhæfte dokumentation for virksomhedens omsætning for.
Din referenceperiode vil som udgangspunkt være de samme hele kalendermåneder i 2019 og 2020, som du søger kompensation for nu. Det vil sige, hvis du fx har stiftet din virksomhed den 1. november 2019 og du søger kompensation fra den 1. januar 2020 til den 28. februar 2021, så er din referenceperiode fra den 1. januar 2019 til den 29. februar 2020. Har du stiftet din virksomhed i 2019 eller 2020 efter de måneder, som du søger om kompensation for nu, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato til den 9. marts 2020. Det vil sige, hvis du fx har stiftet din virksomhed den 1. december 2019 og du søger kompensation fra den 1. november 2020 til den 28. februar 2021, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato den 1. december 2019 til den 9. marts 2020.
Har du ikke haft en hel måneds omsætning inden den 9. marts 2020, så skal du følge referenceperioderne for virksomheder stiftet efter den 9. marts 2020. Se næste afsnit 'Virksomheder stiftet efter den 9. marts 2020 og senest den 1. november 2020'.
Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har haft omsætning i referenceperioden, eller hvis perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens normale omsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være tre sammenhængende måneder.
Vælger du en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for de særlige omstændigheder.
Har du stiftet din virksomhed efter den 9. marts 2020, og søger du kompensation fra den 1. november 2020, så er din referenceperiode fra den 1. august 2020 til den 31. oktober 2020. Har din virksomhed ikke haft omsætning i hele perioden, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato til den 31. oktober 2020.
Har du stiftet din virksomhed efter den 9. marts 2020, og søger du kompensation fra den 1. januar 2020, så er din referenceperiode fra den 1. september 2020 til den 31. december 2020. Har din virksomhed ikke haft omsætning i hele perioden, så er din referenceperiode fra din virksomheds stiftelsesdato til den 31. december 2020.
Referenceperioden skal i alle tilfælde være minimum 30 dage.
Særlige omstændigheder Hvis din virksomhed ikke har haft omsætning i referenceperioden, eller hvis perioden ikke er retvisende for din virksomheds omsætning grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Der er særlige omstændigheder, der gør, at ovenstående periode ikke er retvisende for virksomhedens normale omsætning” og dermed at ændre perioden. Den selvvalgte periode skal være tre sammenhængende måneder. Virksomheder der har eksisteret under tre måneder, har ikke mulighed for at ændre referenceperioden.
Vælger du en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for de særlige omstændigheder.
I ansøgningen vil du blive bedt om at dokumentere din virksomheds omsætning. Du kan dokumentere din omsætning med følgende:
Årsomsætning:
Udtræk fra regnskab
Momsafregning
Virksomhedens årsopgørelse
Omsætning i referenceperioden:
Udtræk fra regnskab
Momsafregning
Fakturaer.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format. Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte. Vær opmærksom på, at du skal angive og vedhæfte dokumentation for din virksomheds omsætning eksklusiv moms.
Du kan søge om kompensation for op til 90 % af din virksomheds omsætningstab. Hvis din virksomhed har forbud mod at holde åbent og samtidig ikke har omsætning i kompensationsperioden, kan du søge om kompensation for op til 100 % af din virksomheds omsætningstab i den periode, din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent.
Dog kan du maksimalt få udbetalt 23.000 kr. pr. måned for hver ejer med en ejerandel på mindst 25 %.
Forhøjet kompensationsbeløb Opnår du den maksimale kompensation på 23.000 kr. pr. måned for hver virksomhedsejer, og søger du om kompensation i en periode efter den 9. december 2020, kan du vælge at forhøje kompensationsbeløbet.
Du kan herunder læse mere om hvilke krav og betingelser, du skal være opmærksom på, når du søger den forhøjede kompensation.
Du kan i alt modtage op til:
30.000 kr. pr. måned pr. ejer, hvis virksomheden ikke har ansatte
33.000 kr. pr. måned pr. ejer, hvis virksomheden har mindst en fuldtidsansat målt i årsværk.
Kravet om mindst en fuldtidsansat dækker over én eller flere ansatte, der sammenlagt er ansat mindst 37 timer om ugen i din virksomhed. Det gælder også, hvis du har elever, ungarbejdere, ansatte på barsel, medarbejdere i løntilskud mv. Virksomhedens ejere og deres eventuelle medarbejdende ægtefæller tæller ikke med i opgørelsen af ansatte.
Hver virksomhedsejer må højst trække 23.000 kr. ud af virksomheden pr. måned i kompensationsperioden.
Opgørelsen dækker grundlæggende over alle de udbetalinger, der er mellem virksomheden og virksomhedens ejere og gælder derfor alle former for:
lønninger
udbytte
hævninger til privatforbrug
afdrag på lån til virksomhedsejere
personalegoder, som skal indberettes til skattevæsenet (fx firmabil, internet og telefoni).
Dette gælder også, hvis du anvender den samme konto som både privat- og erhvervskonto.
Nogle forhold indgår ikke i opgørelsen af de højst 23.000 kr. Dette gælder:
AM-bidrag
indbetaling til privat pension udbetalt direkte fra virksomheden
kørselsgodtgørelse ved brug af egen privatbil
renter på lån til virksomhedsejere.
Har du modtaget den forhøjede kompensation, kan Erhvervsstyrelsen pålægge din virksomhed revisorbistand. Du vil blive kontaktet via din virksomheds digitale postkasse.
Hvis du bliver pålagt revisorbistand, vil 80 % af dine revisoromkostninger blive dækket af Erhvervsstyrelsen i slutafregningen af din kompensation. Dog maksimalt 8.000 kr.
Selskaber skal medregne betalingen af skat i opgørelsen af de højst 23.000 kr. Det betyder, at du i ansøgningen skal opgøre det beløb, som virksomheden har overført til den enkelte ejer.
Udbetaler din virksomhed fast løn til en virksomhedsejer, skal du medregne A-skatten for lønudbetalingen i opgørelsen. Udbetaler din virksomhed udbytte til en virksomhedsejer, skal du medregne udbytteskatten i opgørelsen. Udbytteskatten er for 2021 på 27 % af udbyttet for beløb under 56.500 kr. Vær opmærksom på, at du skal medregne udbytte i opgørelsen af de højst 23.000 kr. fra det tidspunkt, udbetalingen er overført til virksomhedsejeren. Det har dermed ikke betydning for opgørelsen, hvornår virksomheden har besluttet at udlodde udbyttet.
Hvis du er virksomhedsejer af en personligt ejet virksomhed, så skal du i opgørelsen ikke medregne evt. B-skat betalt til skattevæsenet via de faste B-skatterater.
Restskat fra 2020 indgår ikke i opgørelsen for hverken selskaber eller personligt ejede virksomheder.
Hvis du eller din virksomhed har modtaget kompensation, skal du indberette en række oplysninger og dokumentation om de faktiske forhold i kompensationsperioden, så Erhvervsstyrelsen kan gennemføre en slutafregning.
Erhvervsstyrelsen sender information til din digitale postkasse om, hvornår det bliver muligt at indberette, hvilke oplysninger og dokumentation du skal indberette, og hvilken frist der gælder for dig.
Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din dokumentation, vil du modtage en slutafregning.
Der åbnes for indberetning til slutafregning i slutningen af maj 2022, og fristen for at indberette er den 30. september 2022.
Gør kontakten lettere
For hurtigere svar og sagsbehandling, når du skriver med Erhvervsstyrelsen, bedes du angive din virksomheds CVR-nummer i emnefeltet.
Det hjælper også, hvis du har dette klar, når du ringer.