Adgang til en borgers delte ATP-oplysninger

Myndigheder i Danmark kan få adgang til oplysninger om en borgers indbetalte bidrag til ATP Livslang Pension, hvis borgeren aktivt har valgt at dele sine ATP-oplysninger med jer.

I kan som myndighed anvende ATP-oplysninger til at få indblik i en borgers beskæftigelseshistorik. Dette kan fx være relevant ved baggrundstjek i forbindelse med rekruttering eller anden dokumentationspligtig sagsbehandling.

ATP er en lovpligtig pensionsordning, hvor bl.a. arbejdsgivere og forskellige myndigheder løbende indbetaler til en borgers ATP Livslang Pension, så længe visse betingelser er opfyldt. Oplysninger om indbetalinger til ATP Livslang Pension giver derfor et indblik i en borgers beskæftigelseshistorik.

Sådan får I adgang til en borgers ATP-oplysninger

  1. I anmoder en borger om at dele sine ATP-oplysninger med jer, fx i forbindelse med et rekrutteringsforløb. 

  2. Borgeren logger ind på selvbetjeningen Del ATP-oplysninger på borger.dk, indtaster jeres CVR-nummer og vælger, hvor mange års oplysninger de vil dele. Borgeren kan højst dele oplysninger fra de seneste 12 år.

  3. Jeres myndighed kan nu hente de delte ATP-oplysninger via selvbetjeningen Hent delte ATP-oplysninger på virk.dk.

    • For at få adgang til selvbetjeningen skal brugeren tildeles privilegiet Ret til at tilgå delte ATP-oplysninger. Det er myndighedens brugeradministrator, der har ansvaret for at tildele denne adgang.

    • Oplysningerne kan hentes i op til 2 måneder fra delingstidspunktet. Herefter ophører adgangen automatisk. 

    • Borgeren kan til enhver tid vælge at stoppe delingen af sine ATP-oplysninger. Når de stopper delingen, vil myndigheden ikke længere have adgang til oplysningerne i selvbetjeningen.

Log på selvbetjeningen

Log på selvbetjeningen Hent delte ATP-oplysninger.

For at få adgang til selvbetjeningen skal du have tildelt privilegiet Ret til at tilgå delte ATP-oplysninger. Det er virksomhedens brugeradministrator, der har ansvaret for at tildele denne adgang.

Vigtig juridisk information 

Behandling af personoplysninger 

Jeres myndighed skal have et gyldigt behandlingsgrundlag for at være berettiget til at hente en borgers ATP-oplysninger, jævnfør reglerne herom i EU's forordning nr. 2016/679 om generel forordning om databeskyttelse (databeskyttelsesforordningen). Det er jeres ansvar at sikre, at I har et gyldigt behandlingsgrundlag.

Hvis jeres myndighed henter en borgers delte ATP-oplysninger, bliver I dataansvarlig for oplysningerne. Dette medfører en række forpligtelser for jer i henhold til databeskyttelsesforordningen, herunder korrekt håndtering og vejledning af borgeren om dennes rettigheder.

Læs mere om behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningen på EU’s hjemmeside.

Oplysningers rigtighed

De oplysninger, som en borger deler via ATP’s selvbetjening, stammer fra indbetalinger af ATP-bidrag, som virksomheder og offentlige myndigheder foretager. ATP garanterer derfor ikke for rigtigheden eller fuldstændigheden af de oplysninger, der deles via selvbetjeningen. ATP fraskriver sig ethvert erstatningsansvar forbundet med, at ATP-oplysningerne viser sig at være fejlagtige.

Bemærk desuden, at borgere ikke har mulighed for at ændre de oplysninger, de deler via ATP’s selvbetjening.

Opdateret 03.03.2025