Spørgsmål og svar
Ja, du kan slette indberetninger, men der er forskel på om det er indberetninger af løntilskud eller sygdom/barsel.
For sygdom og barsel kan du slette en anmeldelse, hvis status på anmeldelsen er Kladde, Behandles eller Sagsbehandlet. Er status Signeret skal du vente til status er ændret status til Behandles eller Sagsbehandlet. Anmodninger kan ikke slettes. Hvis du sletter en anmeldelse, hvor der er tilknyttet anmodninger, sletter du hele sagen.
For løntilskud kan du slette anmodninger. Du kan også slette hele sagen.
Når du sletter en indberetning skal du signere sletningen med din digitale signatur, hvis indberetningen har status Behandles eller Sagsbehandlet. Herefter sendes den slettede indberetning til myndigheden. Hvis du sletter en indberetning, hvor du har fået udbetalt refusion, vil du blive mødt af et tilbagebetalingskrav. Slettede Kladder sendes ikke videre.
Sygedagpenge udgør fra 1. januar 2023 højst 4.550 kr. pr. uge og 122,97 kr. pr. time.
I 2022 udgjorde sygedagpenge højst 4.465 kr. pr. uge og 120,68 pr. time.
Se flere deltaljer om satserne på Retsinformation.
Signerede indberetninger slettes efter indeværende år + 3 år efter sidste fraværsdato.
Kladder slettes 12 måneder efter oprettelsen.
Læste meddelelser slettes efter 1 måned. Ulæste meddelelser slettes efter 3 måneder.
Indberetninger i NemRefusion slettes for at beskytte medarbejderens persondata.
Når man logger på NemRefusion, bliver man spurgt om, hvilken rolle man vil indberette med. Valg af rolle (arbejdsgiver, a-kasser eller selvstændige) styrer hvilke "blanketter" man kan indberette.
De obligatoriske spørgsmål er markeret med røde stjerner. Hvis du ikke har udfyldt alle obligatoriske felter, giver løsningen dig besked, når du forsøger at signere indberetningen. Først når du udfyldt alle obligatoriske felter, kan du signere indberetningen.
Når du foretager en indberetning, har den status af kladde, indtil du signerer den. En indberetningsstatus fremgår af overblik over sager/forsiden.
Når myndigheden har hentet din indberetning, skifter indberetningen status fra Signeret til Behandles.
Du skal derfor tage kontakt din kommune, hvis det vedrører sygdom eller udbetaling af løntilskud og fleksjobrefusion eller Udbetaling Danmark, hvis det drejer sig om barsel.
Du kan sende en klage til kommunen, hvis du vil klage over kommunens afgørelse.
Send klagen senest 4 uger efter, at du har modtaget kommunens afgørelse. Kommunen sender klagen videre til Beskæftigelsesankenævnet, hvis kommunen ikke giver dig fuldt ud medhold i klagen.
Du kan klage til borgmesteren, hvis du vil klage over sagsbehandlingen, herunder sagsbehandlingstiden.
Det er din kommune, der træffer afgørelse om ret til sygedagpenge.
Tal med din systemleverandør om, hvorvidt de tilbyder system-til-system adgang til NemRefusion.
Alle systemleverandører har mulighed for gratis at koble sig på NemRefusion og benytte de udstillede åbne services. Læs mere om, hvordan du som systemleverandør kan benytte de udstillede services på www.nemrefusion.dk
For at komme igang med NemRefusion kan du med fordel læse Sådan bliver du klar til at indberette.
Der kan fremgå sager af overbliksbilledet, som burde være lukket. NemRefusion arbejder på en løsning, som skal sikre, at indberetningerne har den korrekte status. Det er vigtigt, at man ikke sletter sager fra overbliksbilledet, idet det vil blive sendt til myndigheden, som vil opfatte sletningen, som om man fortryder sager.
Er der udbetalt på en sag, som man sletter, vil man blive mødt af et tilbagebetalingskrav.
Det er den behandlende myndighed, som skal fortælle dig, hvorfor du enten har fået afslag eller kun har fået udbetalt en delmængde af den refusion, som du har søgt.
Du skal derfor tage kontakt til din kommune, eller Udbetaling Danmark hvis det omhandler barsel.
Navn og adresseoplysninger er skjult for dig, hvis der via SKATs eIndkomst ikke kan bekræftes en relation mellem indberetter og personen, der indberettes for. En gang i mellem får NemRefusion ikke oplysningerne bekræftet, selvom der er en relation mellem personen og indberetteren.
Selvom relationen ikke umiddelbart kan bekræftes, kan indberetningen fortsættes og sendes til myndigheden. Du kan ikke selv indtaste navn og adresse på personen. Klik derfor på "gem og fortsæt".
Du kan kun udfylde en adresse, hvis personen er registreret i CPR-registreret med bopæl i udlandet.
P-nummer bruges til at finde ud af hvilken myndighed, der skal have indberetningen i tilfælde af at personen bor i udlandet.
Du skal oplyse p-nummer selvom personen bor i Danmark.
Den digitale signatur du logger ind med er en bekræftelse på, at du er den, du er, inden formularen indsendes til myndigheden.
Signeringen fungerer som din juridiske bindende digitale underskrift og din bekræftelse på, at du har indtastet de korrekte oplysninger til myndigheden.
Ja, du kan slette alle kladder. Hvis du sletter en kladde, så bliver den også slettet i Venteregisteret.
Ikke brugte kladder slettes automatisk 6 måneder efter oprettelsen.
Lønmodtager har været beskæftiget hos arbejdsgiver i minimum 74 timer de sidste 8 ugerLønmodtageren har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren, hvis han/hun har været beskæftiget i minimum 74 timer hos arbejdsgiveren de sidste 8 uger før sygefraværet. De første 30 dage (arbejdsgiverperioden) udbetaler arbejdsgiveren sygedagpenge. Herefter overtager kommunen udbetalingen eller yder refusion til arbejdsgiveren, hvis lønmodtageren fortsat er syg.
Lønmodtager har IKKE været beskæftiget hos arbejdsgiver i minimum 74 timer de sidste 8 ugerArbejdsgiveren har ikke pligt til at yde lønmodtageren sygedagpenge i de første 30 dage (arbejdsgiverperioden). Det gælder også, hvis lønmodtageren er nyansat. Kommunen kan i stedet udbetale sygedagpenge, hvis det kan dokumenteres, at lønmodtageren har været på arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 26 uger før sygdommens indtræden og i øvrigt i denne periode har været beskæftiget i mindst 240 timer.
ArbejdsledigBliver medarbejderen syg mens hun/han er arbejdsledig, kan kommunen udbetale sygedagpenge fra første sygedag. Det gælder kun, hvis medarbejderen er medlem af en arbejdsløshedskasse og dermed berrettiget til understøttelse. Ansøgning om sygedagpenge sker via arbejdsløshedskassen, som indberetter sygemelding via NemRefusion.
Selvstændig med eller uden forsikringSelvstændige har ret til sygedagpenge fra kommunen efter 2 ugers sygdom, hvis hun/han er selvstændig eller medarbejdende ægtefælle. Sygedagpengene beregnes som hovedregel ud fra overskuddet af virksomheden på den sidst godkendte årsopgørelse.
Sygefraværet skal anmeldes senest 3 uger efter første fraværsdag via NemRefusion.
Er den selvstændige forsikret, skal sygefravær anmeldes senest en uge efter 1. eller 3. sygedag alt afhængig af den tilmeldte ordning. Har den selvstændige tegnet en forsikring, kan der udbetales dagpenge fra 1. eller 3. sygedag alt efter den tilmeldte ordning.
Det er afhængigt af, hvor lang tid det tager for kommunen, at behandle din anmodning.
Når du foretager en indberetning, har den status af kladde, indtil du signerer den. Når kommunen har hentet din indberetning, skifter indberetningen status fra Signeret til Behandles. På den måde, kan du følge med i, om den er i gang med at blive behandlet.
Refusion for løntilskud udbetales for 1 måned bagud ad gangen. Har jobcentret modtaget ansøgningen om udbetaling af løntilskud senest d. 15. i måneden, vil tilskuddet blive udbetalt inden månedens udgang. Anmodninger modtaget efter d. 15. i måneden vil blive udbetalt inden udgangen af den efterfølgende måned.
Der er forskellige lukkeregler for sager i NemRefusion afhængigt af, hvad der er indberettet. Er du i tvivl om, hvornår en sag bliver lukket i NemRefusion, så læs mere nedenfor: Hvis du er selvstændig, en a-kasse eller en arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn under fraværet (sygdom eller barsel), skifter sagens status fra ”Åben” til ”Lukket”, lige så snart du underskriver indberetningen. Hvis du er arbejdsgiver og udbetaler løn under et barselfravær, står sagen åben, indtil der er angivet enten en dato for sidste fraværsdag eller en dato for lønstop, og du har modtaget den sidste refusion. Hvis der ikke har været søgt om refusion på sagen i 7 måneder, lukkes sagen automatisk. Hvis du er arbejdsgiver og udbetaler løn under et sygefravær, er det kommunen, der beslutter, hvornår sagens status skifter til ”Lukket”. Hvis du er uenig i, at din sygefraværssag er blevet lukket, skal du kontakte den sagsbehandlende kommune. Skiftet sker, hvis: • du har fået afslag, eller • du har søgt om refusion frem til sidste fraværsdag, eller • du har søgt om refusion frem til sidste dag med løn, eller • du har overskredet fristen for at søge den sidste refusion, som du havde til gode på sagen, eller • lønnen ophører for den pågældende medarbejder. Er der tale om en fleksjob- eller løntilskudssag, lukker sagen, hvis der er angivet en dato for fratrædelse, og datoen er oprundet. Hvis der ikke er søgt om refusion på en fleksjob- eller løntilskudssag i 6 måneder, lukkes sagen automatisk. En måned før sagen lukkes, modtager virksomheden en besked om den kommende lukning.
Indberetninger i NemRefusion slettes for at beskytte personernes persondata. Der gælder følgende sletteregler:
Lukkede sager slettes efter indeværende år + 3 år efter sidste fraværsdato (eller dato for lønstop)
Kladder slettes 12 måneder efter oprettelsen
Læste meddelelser slettes efter 1 måned. Ulæste meddelelser slettes efter 3 måneder.
Jeg får beskeden: "Hvis refusions fra-dato angives skal den være dagen efter sidste refusion.", men jeg har sat de rigtige datoer ind. Hvad gør jeg?
Hvis du oplever denne fejl, bør du gøre følgende:
Slet din kladde og opret en ny.
Når du kommer til fanebladet "refusion", skal du acceptere de foreslåede datoer ved at klikke på "Accepter". Du kan herefter rette eller indsætte din egen til-dato. Fra-datoen må der ikke pilles ved.
Du kan ikke rette en anmodning om refusion. Du kan dog rette visse fejl afhængigt af fejlens art.
Du kan f.eks. rette forkerte eller manglende oplysninger om timetal, delvist genoptaget arbejde, ændringer af løn og ferie. Det gælder kun, hvis medarbejderen fortsat er syg og du har mere refusion til gode.
Eksempel: Du har oplyst forkert timetal for delvist genoptaget arbejde.
Start en ny refusion på den eksisterende sag
Du indberetter f.eks. de uger, der skal reguleres, mens refusionsperioden sættes i forlængelse af det tidligere søgte. Altså skal/kan refusionsperioden ikke være identisk med de oplyste uger under ”lønforhold”
Signer indberetningen
De indberettede oplysninger vil regulere de oplysninger, der allerede er registreret i sagen .
Hvis du ikke har mere refusion at søge, kan rettelserne kun tilføjes sagen af kommunen.
Problemet kan skyldes, at din browser ikke er kompatibel med NemRefusion. Problemet opstår kun, hvis du bruger Explorer. Til højre for adresselinjen, som du har øverst i din browser, ligger et ikon, der forestiller et iturevet papir (kompatibilitetsvisning).
Tryk på ikonet og gå derefter tilbage til "Overblik over fravær" og åben anmeldelsen igen. Du burde nu kunne signere den. Alternativt kan du klikke ctrl+F5 for at cleare gamle cachede filer.
Hvis status på din indberetning er Behandles eller Sagsbehandles, kan den annulleres. Er status Signeret skal du altså vente til den har ændret status til Behandles. Annulleringen skal signeres med din NemID Erhverv for at slå igennem.
Det er kun anmeldelser under et Åbent fravær, der kan annulleres
Du kan ikke rette en anmeldelse, hvis der også er lavet en signeret refusionsanmodning. I sådan et tilfælde må du tage kontakt til den kommune, der behandler sagen
Du må ikke annullere en anmeldelse uden på forhånd at kontakte kommunen, hvis der er udbetalt penge på anmeldelsen, eller hvis en ny anmeldelse vil overskride anmeldelsesfristen
Ja, hvis det gælder sygdomsfravær med løn, hvor der ikke er anmodet om refusion, kan der foretages en Retsigner. Status på din anmeldelse skal være enten Behandles eller Sagsbehandlet. Du skal signere rettelser med din NemID medarbejdersignatur for at blive overført til kommunen. Bemærk, at du kun kan rette en anmeldelse under et Åbent fravær, hvor der ikke er anmodet om refusion. Felter du kan rette i din anmeldelse: Fravær Arbejdsskade (ja/nej) Egen reference Ansættelse Lønmodtager ansat i mere end 13 uger. Oplysning om timetal ved delvist genoptaget arbejde. Arbejdstidsskema Særlige ordninger Lønforhold Alle oplysninger på denne fane kan rettes. Refusion Oplysning om årsag til refusion fra 1. eller 2. fraværsdag Ferie i refusionsperioden
Den væsentligste regel omkring signering er:
23-dages reglen Anmeldelser for lønmodtagere, hvor der er en arbejdsgiverperiode på 30 dage, kan du først signere på dag 23 efter første fraværsdato. Først efter signering bliver indberetningen stillet til rådighed for kommunen.
Reglen skal være overholdt for at kunne signere og dermed færdiggøre anmeldelsen. Er der grundlag for tidlig refusion, eksempelvis § 56 eller fleksjob, kan du signere indberetningen på datoen for dagpengerettens indtræden (typisk første fraværsdato eller dagen efter for de forsikrede arbejdsgivere). Venteregister Hvis indberetningen bliver lagt i venteregister, selvom ovenstående er overholdt, kan det være, fordi du har anført en fremtidig refusion-til-dato. Du må kun anmode om refusion til dags dato. Vær opmærksom på, at du kan anmelde uden at sætte refusionsdatoer i til og fra feltet. Gem som kladde i venteregistret Man kan altid gemme en indberetning som "Kladde", hvis ikke alle informationer er tilgængelige, eller hvis indberetningen ikke overholder ovennævnte regler. Indberetningen vil så ligge placeret i venteregistret, indtil datoen for mulig signering indtræder. Først efter signering bliver indberetningen stillet til rådighed for kommunen.