Har du brug for hjælp?
Få vejledning til de oplysninger som du skal have parat og til din ansøgning
Forbud mod at holde åbent
Denne restriktion gælder de virksomheder, der har forbud mod at holde åbent jf. Sundhed- og Ældreministeriets bekendtgørelse. Det gælder eksempelvis diskoteker, natklubber, spillesteder med ståpladser, der har en eller flere af disse aktiviteter som deres hovedbeskæftigelse.
Når du vælger denne restriktion, vil du blive bedt om at vælge hvilken en af følgende brancher, din virksomhed hører under:
Diskotek, natklub eller lignende
Spillested med stående publikum
Hvis din virksomhed ikke har omsætning i den periode du søger, kan du kompenseres med 100 % af de faste omkostninger.
Du skal være opmærksom på, at du ikke vil kunne kombinere denne restriktion med nogle af de andre restriktioner i blanketten.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
En kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19 relaterede restriktioner betyder, at virksomhedens forventede omsætningstab på minimum 35% er knyttet til restriktionen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden. Såfremt virksomheden har forbud mod at holde åbent, og ikke har omsætning, og dermed kompenseres med 100 % af de faste omkostninger, er det virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang, der er direkte knyttet til restriktionen, som skal opgøres.
Derudover skal følgende dokumentation vedlægges:
Diskotek, natklub eller lignende skal vedlægge:
Alkoholbevilling, der giver mulighed for salg af alkohol efter kl. 24.
Hvis virksomheden ikke har en alkoholbevilling, skal virksomheden udarbejde en kort begrundelse herfor, ligesom virksomhedens formål skal beskrives. Herudover skal virksomheden angive, at de har et dansegulv og vedlægge dokumentation i form af et billede eller lignende samt angive at deres hovedaktivitet ikke er salg af mad.
Spillested med stående publikum skal vedlægge:
Beskrivelse af virksomhedens aktiviteter og formål
Årsrapporter, stiftelsesdokument eller lignende
Perioder, der gælder for restriktionen:
Fra og med den 9. juli 2020 til og med den 8. august 2020
Fra og med den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020
Fra og med den 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020
Fra og med den 9. juni 2020 til og med den 31. oktober 2020
Denne restriktion gælder de virksomheder, der er berørt af restriktionen om begrænsede åbningstider og er tvunget til at lukke tidligere end normalt. Du kan eksempelvis være en cafe, restaurant, værtshus eller andet udskænkningssted.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
en kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomhedens forventede omsætningstab på minimum 35 % er knyttet til restriktionen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden. Såfremt virksomheden har forbud mod at holde åbent, og ikke har omsætning, og dermed kompenseres med 100 % af de faste omkostninger, er det virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang, der er direkte knyttet til restriktionen, som skal opgøres.
Derudover skal følgende dokumentation vedlægges:
Dokumentation for virksomhedens normale åbningstid er efter kl. 22 (fx via skærmbillede af hjemmeside med åbningstider, alkoholbevilling/natbevilling, formålsbeskrivelse fra årsrapport / virksomhedserklæring)
Periode, der gælder for restriktionen:
19. august 2020 til og med den 31. oktober 2020
(se tabellen nedenfor for perioder for særskilte områder)
Der ydes kompensation i det antal dage inden for kompensationsperioden, hvor virksomheden er berørt af restriktionen. Kompensationsperioden afhænger af, hvilken kommune/område virksomheden er geografisk placeret i, jf. Sundheds- og Ældreministeriets bekendtgørelse 1213 af 17. august 2020 eller senere beslægtede bekendtgørelser.
Virksomheder i henholdsvis Århus, Silkeborg, Odense og Hovedstadsområdet kan vælge mellem perioden for pågældende kommune/område og perioden for hele landet. Se tabel 3 for en oversigt over antal dage, der kan ydes kompensation.
Denne restriktion gælder også de virksomheder, hvis omsætning kommer fra direkte salg til virksomheder, der er berørt af restriktionen om begrænsede åbningstider. Du kan eksempelvis være leverandør til cafeer, restauranter, værtshuse og andre udskænkningssteder som er berørt af begrænsede åbningstider.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
Vise at virksomheden leverer til virksomheder med forbud mod at holde åbent i et afgrænset tidsrum ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer med virksomheder, som har forbud mod at holde åbent i afgrænset tidsrum. Det kan være til samme eller to forskellige virksomheder
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 35 % af omsætningen (virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden). Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 35 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 70 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden, når omsætningsnedgangen er minimum 35 %. I oversigten kan også indgå en visning af salg/leverancer, som virksomheden har brugt til at dokumentere, at den er leverandør til virksomheder med forbud mod at holde åbent i afgrænset tidsrum. Hvis virksomheden medtager yderligere salg/leverancer i oversigten, er det ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for disse. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på de leverancer, hvis virksomheden leverer til virksomheder med forbud mod at holde åbent i et afgrænset tidsrum, og at dette mindst udgør 35 % af omsætningen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden. Såfremt virksomheden har forbud mod at holde åbent, og ikke har omsætning, og dermed kompenseres med 100 % af de faste omkostninger, skal opgøre virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang direkte knyttet til restriktionen.
Periode, der gælder for restriktionen:
19. august 2020 til og med den 31. oktober 2020
(se tabellen nedenfor for perioder for særskilte områder)
Der ydes kompensation i det antal dage inden for kompensationsperioden, hvor virksomheden er berørt af restriktionen. Kompensationsperioden afhænger af, hvilken kommune/område virksomheden er geografisk placeret i, jf. Sundheds- og Ældreministeriets bekendtgørelse 1213 af 17. august 2020 eller senere beslægtede bekendtgørelser.
Virksomheder i henholdsvis Århus, Silkeborg, Odense og Hovedstadsområdet kan vælge mellem perioden for pågældende kommune/område og perioden for hele landet. Se tabel 3 for en oversigt over antal dage, der kan ydes kompensation.
Denne restriktion gælder de virksomheder (eksempelvis dørmænd), hvis omsætning er direkte relateret til virksomheder, der har forbud mod at holde åbent der har forbud mod at holde åbent jf. Sundhed- og Ældreministeriets bekendtgørelse. Virksomheder der har forbud mod at holde åbent, er eksempelvis diskoteker, natklubber, spillesteder med ståpladser, der har en eller flere af disse aktiviteter som deres hovedbeskæftigelse.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
Vise at virksomheden leverer til virksomheder med forbud mod at holde åbent ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer med virksomheder, som har forbud mod at holde åbent. Det kan være til den samme eller to forskellige virksomheder
En oversigt over salg/leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 35 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 35 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 70 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden, når omsætningsnedgangen er minimum 35 %
I oversigten kan også indgå en visning af salg/leverancer, som virksomheden har brugt til at dokumentere, at den er leverandør til virksomheder med forbud mod at holde åbent i afgrænset tidsrum. Hvis virksomheden medtager yderligere salg/leverancer i oversigten, er det ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for disse. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på de leverancer, hvis virksomheden leverer til virksomheder med forbud mod at holde åbent i et afgrænset tidsrum, og at dette mindst udgør 35 % af omsætningen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden. Såfremt virksomheden har forbud mod at holde åbent, og ikke har omsætning, og dermed kompenseres med 100 % af de faste omkostninger, er det virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang, der er direkte knyttet til restriktionen, som skal opgøres.
Perioder, der gælder for restriktionen:
Fra og med den 9. juli 2020 til og med den 8. august 2020
Fra og med den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020
Fra og med den 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020
Fra og med den 9. juni 2020 til og med den 31. oktober 2020
Forsamlingsforbud
Denne restriktion gælder de virksomheder, der har oplevet et omsætningstab som følge af forsamlingsforbuddet på 50 personer, hvilket har medvirket at arrangementer med mere end 50 personer ikke kan afholdes. Forsamlingsforbuddet på 50 personer, skal have forhindret dig i at være leverandør til sociale arrangementer udenfor private hjem.
Det kan eksempelvis være cateringsfirmaer, leverandører af telte, leverandører af drikkevarer, lyd og lys til fx større arrangementer mv.
Arrangementer kan eksempelvis være bryllupper, konfirmationer, fødselsdage, firmafester og konferencer med særlig adgang. Arrangementet må ikke være afholdt i et privat hjem eller have.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
Vise at virksomheden ernærer sig ved at levere til forsamlinger på over 50 personer. Dette gøres ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer til sociale arrangementer for mere end 50 personer
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 35 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 35 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 70 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. I oversigten kan også indgå en visning af salg/leverancer, som virksomheden har brugt til at dokumentere, at den er leverandør til forsamlinger på over 50 personer. Hvis virksomheden medtager yderligere salg/leverancer i oversigten, er det ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for disse. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på de leverancer, hvis virksomheden er leverandør til forsamlinger på over 50 personer, og at dette mindst udgør 35 % af omsætningen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden. Såfremt virksomheden har forbud mod at holde åbent, og ikke har omsætning, og dermed kompenseres med 100 % af de faste omkostninger, er det virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang, der er direkte knyttet til restriktionen, som skal opgøres.
Perioden, der gælder for restriktionen:
26. september 2020 til og med den 31. oktober 2020
Hvis din virksomhed er berørt af omsætningstab som leverandør til aflyste større arrangementer skal du på denne side angive og dokumentere dit omsætningstab.
Du kan modtage kompensation for det tab, din virksomhed har haft, i forbindelse med aflyste, udskudte eller væsentligt ændrede arrangementer. Arrangøren på arrangementerne skal være kompensationsberettiget på kompensationsordningen for større arrangementer som følge af coronavirus/covid-19.
Arrangementerne skal have været planlagt til at være afholdt i den søgte periode.
Leverandør til et arrangement
Hvis du er tilknyttet arrangementet direkte, skal du angive CVR-nummeret på hovedarrangøren, samt arrangementets navn. Du skal vedhæfte dokumentation på din virksomhedens tilknytning til arrangementet. Dette kan fx være indgåede kontrakter eller korrespondancer om fremtidigt samarbejde.
Leverandør til en kunstner
Hvis du er leverandør til en kunstner, skal du angive kunstnerens navn og angive hvor mange arrangementer du skulle have været leverandør til i den søgte periode. Du skal vedhæfte dokumentation for kunstnerens tilknytning til arrangementerne, fx gennem kunstnerens tourplan.
Mistet omsætning
Hvis du er tilknyttet en kunstner eller arrangement, skal du angive det samlede mistet omsætning relateret til de aflyste arrangementer og vedhæfte dokumentation for tabet fordelt på de specifikke arrangementer.
Dokumentationen for din tilknytning til arrangementet kan fx være indgåede kontrakter for arbejde i 2020 eller mailkorrespondancer om fremtidigt samarbejde. Hvis der kun forelægger en mundtlig aftale, kan denne understøttes af fx historik eller anden dokumentation, der sandsynliggør, at du har arbejdet i forbindelse med sammenlignelige arrangementet i 2019.
Hvis du har modtaget omsætning i forbindelse med arrangementer på trods af aflysningen, fx gennem forsikring eller forudbetaling af depositum, skal dette ikke medtages i tabet. Dokumentationen kan være indgåede aftaler med arrangementet eller omsætning fra tidligere år til det samme arrangement.
Du skal derfor begrunde og sandsynliggøre følgende:
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
Vise at virksomheden er en leverandør til arrangementer med over 350 personer ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer til store arrangementer. Det skal være til to forskellige arrangementer
En oversigt over leverancer fra referenceperioden eller kompensationsperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 35 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 35 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 70 pct. af virksomhedens omsætning fra referenceperioden, når omsætningsnedgangen er minimum 35 %.
De to salg/leverancer, virksomheden (nævnt i punkt. 2) har brugt til at dokumentere, at den er leverandør til virksomheder med forbud mod forsamlinger på over 500 personer, kan også indgå i oversigten. Hvis virksomheden medtager yderligere salg/leverancer i oversigten, er det ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for disse. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på de leverancer, hvis virksomheden er leverandør til forsamlinger på over 50 personer, og at dette mindst udgør 35 % af omsætningen
Virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang som følge af coronavirus/covid-19. Dette skal være direkte knyttet til restriktionen. Virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang skal være inklusiv et eventuelt omsætningstab ud over det tab, som er beskrevet i pkt. 4.
Rejsende til og fra Danmark
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningstab, fordi udenlandske kunder ikke kan krydse grænsen til Danmark, vil du kunne søge ordningen på baggrund af dette. Du kan eksempelvis være en Lufthavn og lufthavnsbutik, turistattraktion, hotel eller restaurant med udenlandske kunder, som er direkte berørt af grænselukningen.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 35 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 35 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 70 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Baggrunden for ovenstående oversigt kan fx være af en registreret hjemstedsadresse i CVR-registret, som er en lufthavn, kundekartoteker der viser andelen af udenlandske kunder, passagerlister der viser andelen af udenlandske kunder mv. Det er ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for alle de salg/leverancer, der fremgår af oversigten. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden.
Hvis virksomheden søger kompensationsperioden fra og med den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020, skal virksomheden angive den samlede forventede omsætningsnedgang direkte knyttet til restriktionen. Søges der under Krisebestemmelsen skal du begrunde og sandsynliggøre en 50% omsætningsnedgang.
Derudover skal følgende dokumentation vedlægges:
Virksomheder, hvis omsætning kommer fra flyvninger eller kontrakter direkte knyttet til opgaver, som er midlertidigt nedlagt som følge af grænselukning eller Udenrigsministeriets rejsevejledning, skal vedlægge dokumentation for dette.
Perioder, der gælder for restriktionen:
Fra og med den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020
Fra og med den 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020
Der kan ikke søges for perioden fra og med den 9. juli 2020 til og med den 31. oktober 2020 på samme tid. Hvis virksomheden ønsker at søge begge perioder, skal virksomheden søge ad to omgange.
Hvis din virksomhed er ramt af omsætningstab, fordi Udenrigsministeriets rejsevejledninger har forhindret dig eller dine kunder i at rejse ud af Danmark, skal du angive og dokumentere det omsætningstab, som relaterer sig til udenlandske kunder, som du normalt rejser til. Du kan eksempelvis være et rejsebureau, flyselskab, transportør o. lign., som er berørt af Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
For virksomheder som søger kompensation i perioden fra og med den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020
at mindst 50 pct. af virksomhedens omsætning i perioden den 1. juli 2019 til den 31. august 2019 er direkte relateret til salg af rejser, der helt eller delvist går til destinationer, der fra og med den 26. januar 2020 er kommet på listen over lande, som Udenrigsministeriet fraråder ikkenødvendige rejser til eller direkte relateret til rejser til Grønland eller Færøerne.
at virksomheden, hvis den søger under ‘krisebestemmelsen’, pr. den 9. juli 2020 selv var medlem af en godkendt rejsegarantiordning eller kan dokumentere, at virksomheden på kontrakt transporterer kunder på vegne af en anden virksomhed, som pr. den 9. juli 2020 var medlem af en godkendt rejsegarantiordning.
For virksomheder som søger kompensation i perioden fra og med den 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020
at virksomhedens omsætning er direkte relateret til salg af rejser, der helt eller delvist går til destinationer, der fra og med den 26. januar 2020 er kommet på listen over lande, som Udenrigsministeriet fraråder ikkenødvendige rejser til.
Perioder, der gælder for restriktionen:
Fra og med den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020
Fra og med den 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020
Fra og med den 9. juli til og med den 31. oktober (denne periode kan kun søges under statsstøttebestemmelserne TF 3.1 og TF 3.12)
Når du søger om kompensation, skal du logge ind med din NemID medarbejdersignatur. Du skal selv ansøge om kompensation, din revisor eller andre kan ikke søge for dig.
Når du er logget ind, ser du automatisk oplysninger om din virksomhed. Tjek at oplysningerne er korrekte, før du går videre.
Du skal godkende betingelserne:
Virksomheden skal dokumentere et omsætningsfald på mindst 35 % grundet en coronavirus/covid-19-relateret restriktion
Virksomhedens faste omkostninger skal være mindst 4.000 kr. per måned, du søger kompensation for
Hvis du tidligere har ansøgt om kompensationsordning for faste omkostninger, og perioderne for kompensation overlapper, vil din ansøgning blive modregnet efter din godkendelse
I tilfælde af at du tidligere har ansøgt om den samme periode, vil din ansøgning blive afvist
Virksomheder, der er berørt af restriktioner grundet coronavirus/COVID-19, kan få kompensation for faste omkostninger. Når perioden for kompensation beregnes, er det derfor med udgangspunkt i, hvornår virksomheden først blev berørt af en restriktion.
For udvalgte restriktioner udregnes din kompensation ud fra den del af din omsætning, som er direkte relateret til coronavirus/covid-19 restriktioner. Her vil du både blive bedt om at indtaste hele virksomhedens omsætning og den andel af din omsætning, som relaterer sig direkte til restriktionerne:
Forbud mod forsamlinger på over 500 personer
Rejserestriktioner for perioden juli til august
Vælg den restriktion som først har berørt din virksomhed. Hvis din virksomhed er berørt af flere restriktioner, kan du også angive og dokumentere dem.
Vælg hvilken periode du søger kompensation for ved at angive start- og slutdato.
Din startdato er afhængig af den restriktion, du vælger. For flere af restriktionerne kan du vælge mellem flere kompensationsperioder.
Din kompensationsperiode kan ikke være længere end den valgte restriktion.
Dit valg af kompensationsperiode udløser en tilhørende referenceperiode, der vil være svarende til samme måned i 2019. Er virksomheden registreret i CVR-registret senere end den 9. marts 2020, kan der vælges en referenceperiode der er kortere end tre måneder.
Valget af begrænset åbningstid vil give en todelt kompensationsperiode.
Angiv MNE-nummer på din revisor. Bemærk at revisoren skal være uafhængig og godkendt revisor.
Revisoren skal afgive revisorerklæring og vedhæfte den i en selvstændig blanket. Når du har sendt din ansøgning om kompensation, skal der senest 14 dage herefter indsendes en erklæring fra en uafhængig, godkendt revisor. Revisor er uafhængig, hvis der ikke er en direkte eller indirekte økonomisk interesse eller et forretnings-, ansættelsesmæssigt eller andet forhold mellem revisor og virksomheden.
En tidligere revisorerklæring må godt genbruges, men skal som udgangspunkt opdateres af revisor i forhold til ny referenceperiode.
Indtast herefter din udgift til revisorerklæringen uden moms. Du kan få godtgjort 80 % af udgifterne til revisors erklæring. Godtgørelsen til erklæringen kan maksimalt udgøre 16.000 kr. per ansøgning.
Vedhæft dokumentation i form af faktura eller aftalebrev. Dokumentationen skal være i PDF-format.
Hvis du søger kompensation grundet:
forsamlingsforbud på over 500 personer eller
forbud mod at holde åbent
Skal du også angive om virksomheden har haft underskud i seneste resultat eller regnskab. Hvis ja, skal underskuddet indtastes her. En del af underskuddet vil blive modregnet i kompensationen.
Referenceperioden er den periode der sammenlignes med for at kunne opgøre virksomhedens procentuelle omsætningsnedgang i kompensationsperioden.
Referenceperioden er bestemt ud fra kompensationsperioden samt virksomhedens registrering i CVR.
Der kan anvendes en alternativ referenceperiode, hvis der på grund af helt særlige omstændigheder er en alternativ periode, der er mere retvisende for virksomhedens omsætning. Virksomheder, som ikke har haft omsætning i hele standardreferenceperioden, skal anvende perioden fra virksomhedens stiftelsestidspunkt frem til den 9. marts 2020 som referenceperiode. Referenceperioden skal minimum være en måned.
Angiv virksomhedens samlede omsætning for referenceperioden, og sørg for at omsætningen kan godkendes af din revisor.
Herefter skal du angive dit estimat på virksomhedens forventede omsætning i den periode, du søger kompensation for.
Vær opmærksom på at omsætningen skal opdeles som momspligtig, momsfritaget og eksportomsætning.
Du skal oplyse virksomhedens faste omkostninger i referenceperioden og fremlægge en beregning for de forventede faste omkostninger i den periode du søger kompensation. Hvis de faste omkostninger er større end virksomhedens normale faste omkostninger, vil du blive bedt om at vedhæfte dokumentation i bunden af denne side.
Indtast dine beløb nøjagtigt, som de fremgår af revisorens opgørelse.
De faste omkostninger er de omkostninger, din virksomhed skal afholde, uanset hvor stor aktiviteten og omsætningen er. Det er fx afskrivninger, husleje, leje og leasing, renteomkostninger m.m.
Du skal anvende samme principper for opgørelsen, som ved dit seneste regnskab. Hvis der ikke tidligere er aflagt regnskab for din virksomhed, skal du henholde dig til regnskabslovgivningen.
Et minimumskrav for ansøge er, at din virksomhed gennemsnitligt skal have faste omkostninger på 4.000 kr. per måned i den periode, der ansøges om.
Her kan du vælge den støtteordning, som er mest fordelagtig for din virksomhed.
Der er mulighed for at få udbetalt evt. kompensation efter to forskellige EU-statsstøtteordninger alt efter virksomhedens størrelse og økonomi.
Den ene, TF 3.1, kan alle anvende, men der kan kun støttes op til 13,4 mio. kroner på tværs af alle statslige ordninger (fx også lønkompensation, selvstændigordning og arrangørordning) fra 1. marts 2020 til juni 2021
Den anden, TF 3.12, går også på tværs af alle ordninger, men ordningen har et meget højere loft på 74,4 mio. kroner for samme periode. Dog kan man højst få udbetalt 90 % af underskuddet i kompensationsperioden (for større virksomheder er det 70 % af underskuddet i kompensationsperioden).
Læs mere om EU’s statsstøtteordninger under fanen "Statsstøtte".
For at kunne vælge den rigtige ordning for virksomheden, skal du oplyse evt. underskud i kompensationsperioden, samt evt. antal ansatte opgjort i årsværk og virksomhedens økonomiske størrelse.
Det er muligt at kombinere støtteordningerne ved at søge kompensation for én periode på den ene ordning, og en anden periode på den anden, men ikke muligt at søge støtte fra begge støtteordninger i samme periode.
I blanketten vises et overslag over hvor meget kompensation, virksomheden indtil videre har modtaget, der er notificeret under EU-statsstøttekriterier.
Her erklærer du dig på tro og love, under strafansvar, at de indsendte oplysninger er retvisende, og at ansøgningen om kompensation skyldes omsætningsnedgang grundet coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner.
Det er vigtigt at du sørger for at godkende og trykke 'send', så du sikrer, at din ansøgning bliver sendt afsted. På næste side kan du downloade din kvittering.
Du kan holde dig orienteret om sagsbehandlingstider for slutafregning på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Se Erhvervsstyrelsens sagsbehandlingstider på Erhvervsstyrelsen.dk
Kompensationsberettigede faste omkostninger
Få overblik over hvilke omkostninger, der som udgangspunkt anses for kompensationsberettigede, når du søger om kompensation for faste omkostninger i:
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger (PDF)Statsstøtteregler
Få overblik over statsstøttebestemmelserne i :
Vejledning om EU's statsstøtteregler i forbindelse med kompensation (PDF) Oversigtsskema for kompensationsordninger for faste omkostninger (PDF)Ændringer i virksomhedens forhold
Få overblik over de overordnede principper, der anvendes ved ændringer i den støtteberettigede virksomheds forhold.
Kompensation for faste omkostninger ved ændring i virksomhedens forhold som følge af omstruktureringer, køb eller salg af aktiviteter m.v. (PDF)Skabelonen er til dig (regneark), som skal begrunde og sandsynliggøre, at virksomheden har tabt (forventer at tabe) omsætning som følge af én eller flere af de kompensationsberettigede restriktioner.
Dokumentation for omsætningsnedgang (XLSX)Hvis du anvender et regnskabsprogram, så kan du bruge det til at finde den dokumentation du skal indberette. Find vejledning på fx din udbyders hjemmesider.
Skabelonen (regneark) er til dig, som skal specificere de øvrige faste omkostninger.
Skabelon øvrige faste omkostninger (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at specificere dine bogførte omkostninger.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skema til dokumentation og specificering af faste omkostninger (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation af nedskrivning på letfordærvelige varer og udløb af holdbarhed, hvis virksomheden har haft forbud mod at holde åbent.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skabelon til dokumentation af letfordærvelige varer og varer med udløbsdato i kompensationsperioden (faste omkostninger) (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for omkostninger, der faktureres mellem koncern- eller interesseforbundne virksomheder med hvert sit CVR-nummer.
Denne typer omkostning kaldes management fee og gælder for omkostninger med OG uden fast kontrakt.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Management fee (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for nødvendig vedligeholdelse.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skema for nødvendig vedligeholdelse (XLTX)Brug skabelonen (regneark) til at dokumentere de faste omkostninger, der er steget siden referenceperioden.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skabelon til dokumentation af forhøjede omkostninger (XLTX)Find vejledning og skabeloner til revisors erklæring i forbindelse med ansøgning om faste omkostninger
Vejledning om Ansøgning om kompensation for virksomheders faste omkostninger: Retningslinjer for revisors erklæring (PDF) Tillægserklæring for revisorer (DOCX) Skabelon til revisorerklæring (faste omkostninger) (DOCX) Tillægserklæring til ændring af referenceomsætning ved slutafregning (DOCX)Brug dette skema hvis du skal dokumentere flere omkostninger i samme kategori. Skemaet kan benyttes til at ordne den øvrige dokumentation (fx fakturaer) for den specifikke omkostningskategori. Du kan desuden benytte skemaet til at beskrive virksomhedens omkostninger og hvorledes du har periodiseret dem i virksomhedens slutafregning.
Skema til specificering af omkostningskategori (XLSX)