Gå direkte til indhold

Hjælp til Virk

NemID/MitID

Når du skal have adgang til selvbetjening på Virk, skal du bruge NemID/MitID.

NemID bliver til MitID

Alle med NemID skal i løbet af 2021 og 2022 have MitID: Danmarks nye digitale ID. Du kan bruge MitID til det, som du plejer at bruge NemID til.

NemID for private er ved at blive skiftet til MitID. Du får automatisk besked, når det er din tur til at få MitID. Beskeden får du på et tidspunkt, når du logger ind i din net- eller mobilbank.

NemID medarbejdersignatur bliver til MitID Erhverv, men det sker først i 2022.

Behold NemID indtil videre

Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID indtil videre, fx nøglekort eller nøgleapp. I en periode er der flere steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil det er endeligt udfaset. Selvom du kan logge på selvbetjening på Virk med MitID, kan du godt komme ud for, at det stadig kræver NemID at underskrive selvbetjeningen.

Du får besked af din bank eller af Digitaliseringsstyrelsen, når du ikke længere skal bruge NemID.

Brug dit private NemID/MitID

I mange virksomheder kan ejeren bruge sit private NemID/MitID til at tilgå Digital Post og indberette på virksomhedens vegne. De undgår administration af tilslutningsaftale og fornyelse af medarbejdersignaturer.

Ejer du en enkeltmandsvirksomhed eller en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), kan du anvende dit private NemID/MitID til din virksomhed.

Når du ejer et ApS eller et A/S, kan du også benytte dit private NemID/MitID, hvis du kan ’tegne’ virksomheden alene. At kunne tegne virksomheden alene betyder, at du har ret til at underskrive og indgå alle aftaler på vegne af virksomheden, alene.

Foreningsrepræsentanter

Foreninger kan tilknytte en person, som derefter kan repræsentere foreningen digitalt med sit private NemID/MitID. Er du registreret som foreningsrepræsentant, kan du se foreningens digitale postkasse og bruge diverse digitale selvbetjeninger på foreningens vegne.

Det er frivilligt at registrere en repræsentant, og repræsentanten kan altid fratræde eller udskiftes.

Tilføj foreningsrepræsentant i en frivillig forening

Tilføj foreningsrepræsentant i en ikke-erhvervsdrivende forening

NemID medarbejdersignatur

Hvis der er flere i virksomheden, der skal kunne bruge selvbetjening og tilgå Digital Post, skal I have NemID medarbejdersignatur.

Den første medarbejder i virksomheden, der bestiller en NemID medarbejdersignatur, bliver automatisk virksomhedens NemID administrator. Det er efterfølgende muligt at udpege flere administratorer. Det er NemID administrators opgave at bestille og administrere NemID medarbejdersignaturer i virksomheden.

Læs mere og bestil NemID medarbejdersignatur

Få hjælp til bestilling

NemID medarbejdersignatur bliver til MitID Erhverv

MitID Erhverv bliver introduceret i løbet af 2022. Indtil da skal virksomheder og foreninger, der ikke kan nøjes med et privat NemID/MitID, fortsat bruge NemID medarbejdersignaturer fra Nets.

Læs mere om det kommende MitID Erhverv

Spørgsmål og svar

Opdateret 13.10.2021