Gå direkte til indhold

Hjælp til Virk

Digital Post

Som virksomhed, forening eller organisation med et CVR-nummer modtager I jeres post fra offentlige myndigheder digitalt. Det hedder Digital Post.

Om Digital Post

Opsætning og adgang til Digital Post

I forbindelse med etableringen af din virksomhed, får virksomheden automatisk tildelt en digital postkasse til post fra offentlige myndigheder. Du kan altid tilgå din virksomhedspostkasse her på Virk.

Du skal logge ind med NemID for at læse din post. Har du en personligt ejet virksomhed, så kan du bruge dit private NemID. Har du en mellemstor virksomhed, en stor virksomhed eller en forening, så skal du brug en medarbejdersignatur.

Her kan du undersøge, om du kan bruge dit private NemID

Her kan du læse mere om og bestille en NemID medarbejdersignatur

Hvis du som den første i virksomheden bestiller en NemID medarbejdersignatur, bliver du automatisk NemID administrator og skal fremover godkende andre af virksomhedens medarbejdere, der skal have adgang til dens offentlige digitale postkasse.

Når virksomheden lukker

Når din virksomhed ophører – uanset årsag – vil den digitale postkasse og dens indhold ikke blive slettet før 10 år efter ophørsdato. Alle adgange bliver spærret, hvorefter login ikke længere er muligt.

Læs evt. også Digitaliseringsstyrelsens vejledning i ophør og spærring.

get_app Vejledning i ophør og spærring (PDF)

Fritagelse fra Digital Post

Det er for din virksomhed kun muligt at blive fritaget fra Digital Post, hvis virksomheden ikke kan få en bredbåndsforbindelse på 512 k/bit, eller hvis virksomhedsejer eller et ledelsesmedlem er handicappet eller indsat i fængsel, og ingen andre i virksomheden kan administrere den offentlige digitale postkasse.

Hvis du vil anmode om fritagelse på grund af dårlig bredbåndsforbindelse, skal du kontakte virksomhedens lokale kommunes borgerservice.

Du skal fremsende en blanket via almindelig post direkte til Erhvervsstyrelsen, hvis du ønsker at anmode om fritagelse på grund af handicap eller indsættelse i fængsel.

get_app Blanket til fritagelse fra Digital Post pga. handicap (PDF)get_app Blanket til fritagelse fra Digital Post pga. indsættelse (PDF)

Kuverten med blanketten skal markeres 'Fortroligt – Ansøgning om fritagelse fra Digital Post' og fremsendes til følgende adresse:

Erhvervsstyrelsen Langelinie Allé 17 2100 København Ø

Lov om Digital Post

Digital post fra offentlige myndigheder har samme retsvirkning som papirbreve sendt med almindelig post. Det er derfor din virksomheds ansvar at tjekke sin offentlige digitale postkasse, så virksomheden ikke går glip af vigtige meddelelser og tidsfrister.

Læs lov om offentlig Digital Post her.

Digital Post support

Værd at vide om det nye Digital Post

Lær platformene at kende

Bliv klar til det nye Digital Post i første kvartal 2022

Nogle virksomheder kan have en opgave foran sig i forbindelse med lanceringen af den nye Digital Post-løsning. Virksomheden kan have en opgave, hvis de benytter en eller flere af følgende funktioner:

  • Afhentningssystem

  • Automatisk videresendelse

  • Rettighedsstyring

Nedenfor kan I læse mere om de forskellige opgaver.

For virksomheder med afhentningssystem

Er I en virksomhed, som i dag anvender et afhentningssystem til digital post, kan I læse mere om, hvordan I bliver klar til den nye Digital Post-løsning her.

Sådan gør du jeres afhentningssystem klar

Opdateret 29.11.2021