Slutafregning af kompensation for aktive virksomheder

Erhvervsstyrelsen

Genoptagelse af sager

Erhvervsstyrelsen kan være forpligtet til at genoptage en afgjort sag, hvis vi efter afgørelsen modtager oplysninger, som har væsentlig betydning for sagens udfald.

Erhvervsstyrelsen genoptager sager på baggrund af en begrænset række årsager. Langt de fleste sager vil ikke blive genoptaget, men der kan være årsager, som forpligter styrelsen til at genoptage en sag. Du kan herunder læse mere om de forskellige årsager til, at vi genoptager sager.

Genoptagelse efter indsendt klage

Du kan klage over en afgørelse, hvis du mener, at der er nye og væsentlige oplysninger, Erhvervsstyrelsen ikke har medtaget i afgørelsen af din virksomheds sag. Vurderer vi, at oplysningerne har betydning for afgørelsen, vil vi genoptage sagen og træffe en ny afgørelse.

Du skal være opmærksom på, at når vi genoptager en sag, kan forhold, som ikke tidligere er blevet behandlet, indgå i den nye afgørelse.

Klag til Erhvervsstyrelsen over en afgørelse om kompensation

Genoptagelse efter modtagelse af nye oplysninger

Erhvervsstyrelsen kan være forpligtet til at genoptage en afgjort sag, hvis vi efter afgørelsen får adgang til oplysninger, som har væsentlig betydning for sagens udfald.

Det har ikke været muligt at inddrage oplysningerne i sagsbehandling af slutafregningen, da oplysningerne først er blevet tilgængelige for Erhvervsstyrelsen, efter der er truffet afgørelse i sagen. På afgørelsestidspunktet prioriterede styrelsen at afslutte virksomheders slutafregning, og det var derfor afgørende at fortsætte sagsbehandling, så flest mulige virksomheder kunne få en slutopgørelse med resultatet af kompensationsperioden.

Det vurderes, at højst 3 % af alle afgørelser om slutafregning vil blive genoptaget. Størstedelen af slutafregningerne vil derfor ikke blive genoptaget efter afgørelse.

Du kan herunder læse mere om, hvilke forhold de enkelte kompensationsordninger genoptager sager på baggrund af.

Øvrig genoptagelse

Erhvervsstyrelsen kan genoptage sager, hvis vi opdager, at der er sket fejl i sagsbehandlingen, som er til ugunst for virksomheden. Det betyder, at sager altid vil blive genoptaget, hvis fejlen har medført, at vi har beregnet et lavere kompensationsbeløb, end virksomheden er berettiget til.

Dernæst kan styrelsen genoptage sager, hvor der er begået åbenlyse sagsbehandlingsfejl, som vi er nødt til at rette op på af hensyn til EU’s regler om statsstøtte eller som følge af ligebehandlingsprincippet, som sikrer at ensartede forhold behandles ens.

Slutteligt kan det være nødvendigt at genoptage sager, hvis styrelsen modtager henvendelser om fx hvidvask eller fra en whistleblower efter afgørelse.

Spørgsmål og svar

Opdateret 14.01.2025