Find svar på de oftest stillede spørgsmål
Få svar på de oftest stillede spørgsmål om slutafregning og tilbagebetaling af kompensation.
Fristen for at indberette til slutafregning var den 28. februar 2023.
Fristen gælder for følgende ordninger og perioder:
Kompensation for tabt omsætning mellem 1. september 2020 og 28. februar 2022
Lønkompensation mellem 30. august 2020 og 15. februar 2022
Kompensation for faste omkostninger mellem 9. juli 2020 og 28. februar 2022
Kompensation for tabt B-indkomst mellem 1. september 2020 og 28. februar 2022
Kompensation for tabt blandet indkomst mellem 1. september 2020 og 28. februar 2022
Kompensation for stedbundne faste omkostninger (light) mellem 19. august 2020 og 28. februar 2022.
Efter fristen vil Erhvervsstyrelsen kræve hele kompensationsbeløbet tilbage for de perioder, der ikke er indberettet for. Det er derfor vigtigt, at virksomheden indberetter til tiden for at undgå et fuldt tilbagebetalingskrav.
Hvis du oplever tekniske fejl i forbindelse med indberetning til slutafregning på en ordning, skal du kontakte vores hotline på 35 29 10 00.
Fristen vil fortsat gælde for de andre ordninger, du skal indberette til slutafregningen for.
Selvom virksomheden afventer svar fra Erhvervsstyrelsen på spørgsmål, som er afgørende for, om virksomheden kan indberette til slutafregning korrekt, skal virksomheden fortsat overholde fristen for indberetning til slutafregning. Det vil være muligt at indsende supplerende information eller få sendt indberetningen til slutafregning retur til evt. korrektion, hvis virksomheden modtager et svar efter fristen, som måtte give anledning til dette.
Hvis du oplever tekniske problemer med at indberette, som gør, at virksomheden ikke kan indberette inden fristen, skal du dokumentere dette ved tage screenshots af den side, hvor du oplever problemer. Kontakt herefter Erhvervsstyrelsens hotline på 35 29 10 00.
Ja, hvis du ikke har fået svar på din klage, skal du stadig indberette inden fristen. Dette gælder både for den sag, du klager over samt øvrige indberetninger til slutafregning.
Nej, hvis virksomheden har fået medhold i en klage og fået genoptaget sagen, skal du vente med at indsende slutafregningen på den pågældende ordning, indtil sagen er afgjort. Virksomheden vil modtage digital post med en ny frist for indberetning til slutafregning. Hvis virksomheden har oprettet en sagskladde for indberetningen til slutafregningen, skal virksomheden slette kladden i selvbetjeningen og indtaste oplysningerne på ny.
For at gøre det nemmere for virksomhederne har Erhvervsstyrelsen samlet slutafregningen, så der på én gang kan indsendes dokumentation for alle kompensationsperioder efter sommeren 2020. Virksomhederne skal indberette for kompensation for tabt omsætning, kompensation for faste omkostninger og lønkompensation. Virksomheder, der har modtaget lønkompensation eller kompensation for faste omkostninger, skal sende én samlet indberetning for alle perioder for hver kompensationsordning, mens virksomheder, der har modtaget kompensation for tabt omsætning, skal indsende én indberetning for hver periode, virksomheden har modtaget kompensation.
Hvis din virksomhed er gået konkurs eller ophørt, er det ikke muligt at indberette til slutafregningen på nuværende tidspunkt. Når det er muligt at indberette til slutafregningen for disse virksomheder, vil de relevante parter blive kontaktet.
Ja, hvis slutopgørelsen af din kompensation viser, at du skal tilbagebetale mere end 10.000 kr., vil beløbet automatisk blive opdelt i fire lige store afdrag, som du modtager som fire fakturaer.
Den første betalingsfrist vil være 32 dage efter fakturadato. De næste betalingsfrister er henholdsvis 4, 8 og 12 måneder efter fakturadatoen. Hvis du ikke tilbagebetaler beløbet inden fristen på en faktura og rykkere, annulleres de eventuelle fakturaer i afdragsordningen, der ikke er betalt og der sendes en ny faktura på det samlede skyldige beløb med en betalingsfrist på 32 dage. Ved manglende betaling oversender vi det samlede skyldige beløb til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Du kan til enhver tid tilbagebetale det resterende beløb eller hele beløbet på én gang ved at benytte betalingsID på en af de udstedte fakturaer.
Du kan få overblik over fakturaer og eventuelle kreditnotaer og rykkere, du har fået fra Erhvervsstyrelsen, og om dine betalinger er gennemført på Erhvervsstyrelsens Betalingsoverblik på Virk.
Overholder du ikke betalingsfristen på en faktura, vil du modtage rykkere fra Erhvervsstyrelsen. Overskrider du også fristen på rykkerne, sendes det skyldige beløb til Gældsstyrelsen. Ved afdragsordning annulleres de eventuelle fakturaer i afdragsordningen, der ikke er betalt og der sendes en ny faktura på det samlede skyldige beløb med en betalingsfrist på 32 dage. Ved manglende betaling oversender vi det samlede skyldige beløb til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
Du skal indregne kompensationen i den udskudte skat, hvis kompensationen er indregnet i din virksomheds årsregnskab, men endnu ikke slutafregnet. I det regnskabsår, hvor kompensationen bliver endeligt slutafregnet, indgår den i skatteberegningen og derfor også i årets aktuelle skat.
Det betyder, at du skal tilbageføre den tidligere hensatte, udskudte skat vedrørende kompensationen i det år, hvor kompensationen slutafregnes. Der skal ikke beregnes moms af kompensationen, derfor påvirkes årsregnskabet ikke momsmæssigt.
Læs mere om kompensation og regnskab på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Kompensationen er som udgangspunkt skattepligtig indkomst. Hvordan den beskattes, afhænger af din virksomhed.
I udgangspunktet er kompensationen momsfri. Vær dog opmærksom på, at du i særlige tilfælde alligevel skal betale moms af kompensationen, og at det også får indflydelse på den moms, du skal angive.
Find mere vejledning på skat.dk
På Erhvervsstyrelsens hjemmeside kan du få et overblik over sagsbehandlingstider for slutafregningen. De skal ses som vejledende og vil løbende blive opdateret. Få et overblik over de vejledende sagsbehandlingstider