Systemleverandør: Tilslutning til ATP’s webservice for deling af borgeres ATP-oplysninger
Som systemleverandør har I mulighed for at tilslutte jer ATP’s webservice, der gør det muligt for borgere aktivt at dele deres ATP-oplysninger med virksomheder og offentlige myndigheder.
Om webservicen
ATP har udviklet en webservice, hvor borgere – via en selvbetjeningsløsning – kan vælge at dele deres ATP-oplysninger med en virksomhed eller en offentlig myndighed i Danmark. ATP-oplysningerne omfatter indbetalinger til ATP Livslang Pension foretaget af arbejdsgivere og øvrige aktører.
Deling af ATP-oplysninger kan være relevant i en række sammenhænge – for eksempel i forbindelse med et baggrundstjek ved rekruttering eller ved sagsbehandling, hvor dokumentation er påkrævet.
Integration og tilslutning
Tilslutningsaftale Ønsker I at tilslutte jer webservicen, skal der indgås en tilslutningsaftale med ATP. Aftalen udarbejdes med udgangspunkt i den til enhver tid gældende grænsefladebeskrivelse og skal leve op til kravene i databeskyttelsesforordningen (EU-forordning 2016/679). Det betyder blandt andet, at personoplysninger skal behandles sikkert og i overensstemmelse med gældende lovgivning, og at borgeren skal informeres om sine rettigheder. Grænsefladebeskrivelsen indeholder den tekniske dokumentation for webservicen, herunder specifikationer for datafelter, datatyper, datastrukturer og fejlbeskeder.