Har du brug for hjælp?
Her kan du få overblik over de mest almindelige begreber, og hvad du skal have styr på i forbindelse med slutafregning af din kompensation.
Virksomheden skal sende én samlet indberetning, som indeholder slutafregning for alle perioder mellem 9. juli 2020 og 28. februar 2022, hvor virksomheden har modtaget kompensation for faste omkostninger. Derudover skal virksomheden indberette oplysninger om eventuelle koncernforhold og anden modtaget statsstøtte.
Indberetningen er bygget op efter hver periode, hvor virksomheden har modtaget kompensation. Det betyder, at virksomheden skal angive sin faktiske omsætning og faktiske omkostninger særskilt for hver kompensationsperiode.
Første gang du logger ind, skal du udfylde oplysningerne om koncernforhold og anden modtaget statsstøtte. Du kan læse mere om de enkelte statsstøttebestemmelser og koncernforhold i:
Vejledning om EU's statsstøtteregler i forbindelse med kompensation (PDF)Læs hvad du skal gøre trin for trin her:
Her skal der tages stilling til, om virksomheden indgår i en koncern. Det skyldes blandt andet, at der i EU’s statsstøttebestemmelser er et loft for, hvor meget kompensation en koncern samlet set må modtage. Hvis virksomheden indgår i en koncern, skal du på dette trin oplyse hvilke CVR-numre, virksomheden er i koncern med. Derudover skal det oplyses, hvor mange procent af det samlede støtteloft den enkelte virksomhed skal modtage på henholdsvis statsstøttebestemmelsen TF 3.1 og TF 3.12.
Hvis koncernen ikke forventes at bruge hele støtteloftet, vil procentfordelingen ikke have indflydelse på udbetalingen af kompensationen til den enkelte virksomhed.
Her skal det oplyses, om virksomheden har modtaget kompensation fra Erhvervsstyrelsens kompensationsordninger: Arrangørordningen, Leverandørordningen, Puljen for kasserede letfordærvelige varer eller Decemberpuljen 2021, og i givet fald hvor meget. Bemærk, at der ikke skal oplyses om modtaget kompensation for tabt omsætning eller lønkompensation.
Det skal ligeledes oplyses, om virksomheden har modtaget kompensation fra andre end Erhvervsstyrelsen, hvor kompensationen er givet under EU’s statsstøttebestemmelse TF 3.1 eller TF 3.12. Det kan fx være fra Slots- og Kulturstyrelsen, Transportministeriet, Rejsegarantifonden eller andre myndigheder. Hvis virksomheden har modtaget kompensation, skal det oplyses, hvor meget.
Forside i indberetningen
Når du har udfyldt oplysninger om koncernforhold og anden modtaget statsstøtte, kommer du til forsiden, hvor du finder et overblik over de kompensationsperioder, der skal slutafregnes for.
Det vil fremgå, hvilke perioder der er modtaget kompensation for, hvor meget der i forbindelse med ansøgningen er udbetalt i kompensation. Du kan desuden se status for virksomhedens indberetning. Det vil sige, om du har påbegyndt eller færdiggjort slutafregning for den specifikke kompensationsperiode eller ej.
Hvis du har behov for at redigere i oplysningerne om koncernforhold og anden modtaget statsstøtte, kan du finde links til dette nederst på siden.
Du kan nu gå til den periode, du ønske at indberette slutafregning for.
På den første side af slutafregning for den specifikke periode, skal du tage stilling til, om virksomheden vil slutafregne eller tilbagebetale hele kompensationen for perioden.
Klik ja, hvis du ønsker at tilbagebetale hele kompensationen for perioden.
Klik nej, hvis du ønsker at slutafregne.
Hvis du angiver, at virksomheden vil tilbagebetale kompensationen for perioden, skal der ikke indberettes yderligere for denne periode. Den kompensation virksomheden skal tilbagebetale, vil blive modregnet i den endelige opgørelse for eventuelle andre kompensationsperioder.
På dette trin kan du skifte til en korte kompensationsperiode, hvis der fremgår kortere kompensationsperioder i bekendtgørelsen, end den der er ansøgt.
For nogle virksomheder kan dette optimere kompensationen, hvis omsætningsnedgangen har været større i den kortere periode.
Det er ikke muligt at forlænge perioden eller skifte til en periode der ligger helt eller delvist udenfor den ansøgte kompensationsperiode.
Hvis virksomheden har haft forbud mod at holde åbent i en del af den samlede kompensationsperiode, er det muligt at modtage kompensation for perioden med forbud særskilt. Det vil sige som en delperiode i den samlede kompensationsperiode, der er modtaget kompensation for.
Hvis virksomheden har haft forbud med at holde åbent i hele kompensationsperioden, vil perioden med forbud mod at holde åbent være identisk med kompensationsperioden.
For at være berettiget til en periode med forbud mod at holde åbent, skal virksomheden af myndighederne have været pålagt at holde lokaler og lokaliteter lukket for offentligheden som følge af Covid-19.
På dette trin i indberetningen skal du angive, om der skal indgå en periode med forbud mod at holde åbent i den kompensationsperiode, der slutafregnes for.
Hvis du vælger, at der skal indgå en periode med forbud mod at holde åbent, skal du angive i hvilken periode, virksomheden har været omfattet af et forbud.
Hvis virksomheden i ansøgningen om kompensation har fået godkendt en periode med forbud mod at holde åbent, og virksomheden ikke ønsker, at den skal indgå i slutafregningen, skal du trykke nej.
På trinnet fremgår det, hvilke statsstøtteordninger kompensationen er udbetalt under.
Kompensationsordningen for faste omkostninger er godkendt under én eller flere af EU’s statsstøttebestemmelser: Temporary Framework 3.1 (’TF 3.1’), Temporary Framework 3.12 (’TF 3.12’) eller krisebestemmelsen.
Der gælder forskellige regler og vilkår for de tre statsstøttebestemmelser, herunder hvor meget en virksomhed/koncern maksimalt kan modtage i kompensation (kompensationsloft), krav til størrelsen af omsætningsnedgangen, regler om begrænsning af kompensation som følge af underskud samt dokumentationskrav.
Læs mere om statsstøtte og koncerner i:
Vejledning om EU's statsstøtteregler i forbindelse med kompensation (PDF)Erklæring for TF 3.1 og TF 3.12
Når du modtager kompensation under TF-bestemmelserne, skal du erklære, at virksomheden lever op til betingelserne for at modtage kompensation under disse bestemmelser. Læs mere om de centrale begreber i erklæringerne i:
Erklæring om overholdelse af betingelser for Temporary Framework 3.1 (PDF) Vejledning vedr. erklæring ved støtte under TF 3.1 (PDF) Vejledning vedr. erklæring ved støtte under TF 3.12 (PDF)Virksomheden skal her bekræfte, at den opfylder det grundlag for kompensation, som ansøgningen er godkendt på. For eksempel at virksomhedens omsætningsnedgang har været på minimum 30 pct. som følge af COVID-19.
Hvis virksomheden ikke længere opfylder grundlaget for kompensation, vil det i visse tilfælde være muligt at ansøge om at blive godkendt på et andet grundlag. Det er kun muligt at skifte til et grundlag for kompensation med samme eller kortere kompensationsperiode, som virksomheden har fået godkendt i ansøgningen.
Her skal du oplyse virksomhedens faktiske omsætning i kompensationsperioden. Den faktiske omsætning skal dokumenteres med to dokumenter:
En saldobalance og
En kontospecifikation
Du kan læse mere om, hvordan du dokumenterer virksomhedens faktiske omsætning her.
Dokumentationshåndbog faste omkostninger slutafregning (PDF)For virksomheder, der har valgt en periode med forbud mod at holde åbent, skal omsætningen opdeles, så den dækker de dage i kompensationsperioden, hvor virksomheden havde forbud mod at holde åbent og de dage, hvor virksomheden ikke havde forbud mod at holde åbent. Den faktiske omsætning i perioden med forbud mod at holde åbent, skal dokumenteres med:
En saldobalance for perioden med forbud mod at holde åbent
Du ser kun dette trin, hvis:
virksomheden i ansøgningen har modtaget kompensation på baggrund af én eller flere restriktioner fx grænselukninger eller forbud mod forsamlinger på mere end 500 personer og
virksomhedens kompensation er udbetalt under EU’s krisebestemmelse
Det vil fremgå hvilken restriktion, der indgår i den ansøgning, der slutafregnes for. Du skal oplyse hvor stor en del af den faktiske omsætning i kompensationsperioden, der er direkte knyttet til de restriktioner, der indgår i ansøgningen.
På dette trin skal du angive virksomhedens faktiske faste omkostninger. Når du indberetter virksomhedens faktiske faste omkostninger, skal du opdele dem i omkostningskategorier, og du skal specificere og periodisere de omkostninger, der er medtaget under hver kategori. På siden skal du desuden angive virksomhedens momsforpligtelse.
I hvilke tilfælde skal de faste omkostninger dokumenteres?
Det er frivilligt, om man vil vedhæfte dokumentation for faste omkostninger med undtagelse af enkelte omkostningskategorier, der altid vil udløse et dokumentationskrav. Disse er:
”Andet” i enhver omkostningskategori: dokumentationskrav er faktura og begrundelse for, at omkostningen er fast
Leje af arbejdstøj: dokumentationskravet er fakturaer og eventuelle kontrakter.
Udbedring af kritiske skader: dokumentationskravet er udfyldelse af nedenstående skema, faktura og forsikringspolice.
Skema nødvendig vedligeholdelse slutafregning (XLSX)Management fee: dokumentationskravet er kontrakt, faktura og tro og love-erklæring for management fee.
Skema til dokumentation af management fee (XLSX)
Du vil blive kontaktet i forbindelse med sagsbehandlingen af virksomhedens slutafregning, hvis der er behov for yderligere dokumentation af virksomhedens faste omkostninger.
For alle faste omkostninger gælder, at Erhvervsstyrelsen på baggrund af en konkret vurdering kan kræve, at virksomheden indsender yderligere dokumentation for de faktiske faste omkostninger.
Dokumentationsguide: Hvis du skal dokumentere en faktisk fast omkostning, kan du læse mere om, hvad dokumentationen skal indeholde i nedenstående dokument.
Dokumentationshåndbog faste omkostninger slutafregning (PDF)Angiv og specificér de faste omkostninger for perioden
Indberetningen viser hvilke omkostninger, du som udgangspunkt kan medtage. Det er muligt at indberette flere eller andre faste omkostninger end dem, virksomheden har fået kompenseret i ansøgningen, så længe omkostningerne er faste og faktiske for kompensationsperioden.
Der er følgende omkostningskategorier:
husleje
leje og leasing
nødvendig vedligeholdelse
el og opvarmning
nødvendig løbende rengøring
ejendomsskatter
licenser på anvendelse af software mv.
abonnementer
renteomkostninger og gebyrer
øvrige faste omkostninger
Derudover er der nogle særkategorier for særlige tilfælde:
øvrige faste omkostninger relateret til ildere, chinchillaer og mink
nedskrivninger på letfordærvelige varer
nedskrivninger på fersk kød, der nedfryses
nødbemanding til zoologiske haver
foder, veterinærmedicin mv. til ildere, chinchilla og mink.
foder til dyrehold uden for landbruget (det er først muligt at medtage omkostninger under denne kategori fra 9. december 2020)
Du kan læse mere om, hvilke omkostninger der er omfattet af ordningen i:
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger (PDF)Omkostningerne skal i indberetningen til slutafregningen angives efter ovenstående hovedkategorier og specificeres i dertilhørende underkategorier.
Hvis en omkostning ikke fremgår af underkategorierne, er det en indikation af, at omkostningen ikke er dækket af ordningen. Omkostninger, der ikke fremgår af listen, skal altid dokumenteres og begrundes. Det vil være en konkret vurdering fra Erhvervsstyrelsen, om omkostningen kan godkendes.
I ansøgningen om kompensation for faste omkostninger havde virksomheden mulighed for at få godtgjort 80% af udgiften til revisors erklæring, dog højst 16.000 kr. pr. ansøgning.
På dette trin kan du ændre udgiften til revisors erklæring, hvis den faktiske udgift er anderledes end oplyst og godkendt i ansøgningen. Udgiften skal dokumenteres med faktura.
Bemærk, at det ikke er muligt at modtage revisorgodtgørelse for ansøgninger, hvor revisors tidligere erklæring er genbrugt eller hvis virksomheden har benyttet revisor i forbindelse med indberetning til slutafregning.
Har Erhvervsstyrelsen stillet krav om, at virksomhedens oplysninger i slutafregningen skal dokumenteres med en revisorerklæring?
Erhvervsstyrelsen har mulighed for at kræve, at virksomhedens oplysninger dokumenteres med en erklæring fra en revisor.
Hvis virksomheden ikke har modtaget brev i virksomhedens digitale postkasse om, at virksomheden skal dokumentere oplysningerne med en erklæring fra revisor, skal du trykke nej til ovenstående spørgsmål.
Du møder kun dette trin, hvis:
kompensationen er modtaget under EU’s krisebestemmelse og der indgår et underskud i seneste resultat i ansøgningen eller
kompensationen er modtaget under EU’s statsstøttebestemmelse TF 3.12.
Hvis virksomheden har underskud, er der forskellige regler for, hvordan det sikres, at virksomheden ikke overkompenseres ud fra EU’s statsstøttebestemmelser. De forskellige regler, og hvad du skal udfylde på dette trin, afhænger af virksomhedens valg af statsstøttebestemmelse.
Læs mere om statsstøtte i:
Vejledning om EU's statsstøtteregler i forbindelse med kompensation (PDF)Krisebestemmelsen
Hvis virksomheden har modtaget kompensation under krisebestemmelsen, er kompensationen fra ansøgningen blevet modregnet med en forholdsmæssig andel af virksomhedens underskud i ’seneste resultat’ før covid-19.
I slutafregningen er det muligt at få virksomhedsunderskud modregnet efter en anden model: underskud i kompensationsperioden. På dette trin skal du hermed vælge, om virksomheden vil oplyse underskuddet i kompensationsperioden:
Ja: ved at oplyse virksomhedens underskud i kompensationsperioden foretages en udregning af differencen mellem underskuddet pr. dag i ’seneste resultat’ og underskuddet pr. dag i kompensationsperioden. Denne difference pr. dag multipliceres med antallet af dage i kompensationsperioden, og udgør den kompensation virksomheden kan opnå. Hvis virksomhedens underskud pr. dag i kompensationsperioden er større end virksomhedens underskud pr. dag i ’seneste resultat’ før covid-19, kan dette valg medføre den højest mulige kompensation.
Nej: ved IKKE at oplyse virksomhedens underskud for kompensationsperioden vil virksomhedens kompensation blive modregnet med den samme forholdsmæssige andel af underskuddet i ’seneste resultat’. Dvs. samme modregning som ved udbetalingen af kompensationen. Er virksomhedens resultat i kompensationsperioden det samme, eller bedre end i seneste resultat før Covid-19, så vil dette valg medføre den højest mulige kompensation.
Vælger virksomheden at oplyse underskud i kompensationsperioden, udregner Erhvervsstyrelsen hvilken af de to modeller, der stiller virksomheden bedst, og medfører højst mulige kompensation.
TF 3.12
Hvis virksomheden har valgt TF 3.12-bestemmelsen, skal du på dette trin oplyse Erhvervsstyrelsen om virksomhedsunderskud i kompensationsperioden. Underskuddet udgør en begrænsning på, hvor meget virksomheden kan modtage i kompensation. Begrænsningen afhænger af virksomhedens størrelse:
Er virksomheden en mindre virksomhed, defineret ved færre end 50 fuldtidsbeskæftigede og en omsætning eller balancesum på mindre end 10 mio. EUR, kan virksomheden maksimalt få 90 pct. af de udækkede faste omkostninger (kompensationsperiodens underskud) kompenseret.
Hører virksomheden ikke til ovennævnte kategori, kan virksomheden maksimalt få 70 pct. af de udækkede faste omkostninger (kompensationsperiodens underskud) kompenseret.
For yderligere information om regler og krav, der er gældende i forbindelse med slutafregningen se:
Slutafregning af kompensation for faste omkostninger mellem 9. juli 2020 og 28. februar 2022 (PDF)Erhvervsstyrelsens kompensationsordninger er statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen. Det betyder, at når din virksomhed modtager kompensation, skal kompensationen udbetales i overensstemmelse med Kommissionens statsstøtteregler.
På Erhvervsstyrelsens kompensationsordninger anvendes fem statsstøttebestemmelser, henholdsvis Temporary Framework (TF) 3.1, Temporary Framework (TF) 3.10, Temporary Framework (TF) 3.12, de minimis forordningen og krisebestemmelsen.
I denne vejledning kan du læse mere om regler og krav ved modtagelse af kompensation efter de forskellige statsstøttebestemmelser.
Vejledning om EU's statsstøtteregler i forbindelse med kompensation (PDF)I denne vejledning kan du læse, hvilke omkostninger der anses som kompensationsberettigede under ordningen for faste omkostninger.
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger (PDF)Den faktiske omsætning skal dokumenteres med en saldobalance og en kontospecifikation. Læs styrelsens krav til saldobalancen og kontospecifikation her:
Guide: sådan dokumenterer du virksomhedens faktiske omsætning (PDF)Hvis du skal dokumentere de faktiske faste omkostninger, kan du læse om, hvad dokumentationen skal indeholde her:
Guide: sådan dokumenterer du virksomhedens faktiske faste omkostninger (PDF)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation af nedskrivning på letfordærvelige varer og udløb af holdbarhed, hvis virksomheden har haft forbud mod at holde åbent.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen.
Specifikation af nedskrivninger på (letfordærvelige) varer (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for omkostninger, der faktureres mellem koncern- eller interesseforbundne virksomheder med hvert sit CVR-nummer.
Denne typer omkostning kaldes management fee og gælder for omkostninger med og uden fast kontrakt.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen.
Skema for management-fee (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for nødvendig vedligeholdelse.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen.
Nødvendig vedligeholdelse (XLSX)Brug dette skema hvis du skal dokumentere flere omkostninger i samme kategori. Skemaet kan benyttes til at ordne den øvrige dokumentation (fx fakturaer) for den specifikke omkostningskategori. Du kan desuden benytte skemaet til at beskrive virksomhedens omkostninger og hvorledes du har periodiseret dem i virksomhedens slutafregning.
Skema til specificering af omkostningskatergori (XLSX)Find vejledning og skabeloner til revisors erklæring i forbindelse med ansøgning om faste omkostninger:
Vejledning om Ansøgning om kompensation for virksomheders faste omkostninger: Retningslinjer for revisors erklæring (PDF)Tillægserklæring til ændring af referenceomsætning
Tillægserklæring til ændring af referenceomsætning ved slutafregning mellem 9. juli 2020 og 28. februar 2022 (DOCX)Her kan du læse, hvordan du udfylder koncernforhold og hvilken betydning det har for beregningen af den endelige kompensation.
Erhvervsstyrelsens kompensationsordninger er statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen. Kompensationen skal derfor udbetales i overensstemmelse med Kommissionens statsstøtteregler.
Erhvervsstyrelsen udbetaler kompensation for faste omkostninger under Krisebestemmelsen, Temporary Framework (TF) 3.1, Temporary Framework (TF) 3.12 og de minimis-forordningen. Der udbetales også kompensation under TF 3.1 på andre af styrelsens kompensationsordninger, herunder blandet andet på ordningen for lønkompensation og tabt omsætning for selvstændige.
Derudover udbetaler Slots- og Kulturstyrelsen, Transportministeriet og andre myndigheder ligeledes kompensation under TF 3.1, TF 3.12 og de minimis-forordningen.
Erhvervsstyrelsen har brug for oplysninger om virksomhedens koncernforhold, da der i statsstøttebestemmelserne er en grænse for, hvor meget en koncern samlet må modtage på tværs af de virksomheder i koncernen, som modtager støtten. Dette er relevant, når støtten udbetales under statsstøttebestemmelserne TF 3.1, TF 3.12 og de minimis-forordningen.
Modtager koncernens virksomheder udelukkende kompensation under krisebestemmelsen, skal der ikke angives oplysninger om koncernforhold.
En koncern må maksimalt modtage cirka 17,1 mio. kr. (2,3 mio. EUR) i udbetalt statsstøtte under TF 3.1., cirka 89 mio. kr. (12 mio. EUR) udbetalt under TF 3.12 og ca. 1,5 mio. kr. (200.000 EUR) under de minimis-forordningen i en periode over tre regnskabsår.
Det er virksomhedens eget ansvar at holde opsyn med hvilken statsstøtteordning, der modtages kompensation under.
Du kan få yderligere vejledning om reglerne for at modtage kompensation under de forskellige statsstøttebestemmelser i:
Vejledning om EU's statsstøtteregler i forbindelse med kompensation (PDF)I vejledningen kan du også læse om, hvornår virksomheder i denne sammenhæng indgår i en koncern.
Du skal oplyse alle CVR-numre i koncernen, som har modtaget enhver form for statsstøtte udbetalt under enten TF. 3.1 eller TF. 3.12 fra Erhvervsstyrelsen eller andre myndigheder.
Hvis virksomheden er den eneste i koncernen som har modtaget TF-støtte, kan du nøjes med at oplyse virksomhedens moderselskab.
Under de to kolonner med overskrifterne ’TF 3.1 fordeling i % og TF 3.12 fordeling i %’ skal du oplyse, hvordan du vil fordele det samlede statsstøtteloft mellem de virksomheder i koncernen, der modtager kompensation fra Erhvervsstyrelsen. Du skal angive den procentvise fordeling af det samlede statsstøtteloft for henholdsvis TF 3.1 (ca. 17,1 mio. kr. i alt) og TF 3.12 (ca. 89 mio. kr. i alt).
Fordelingen bestemmer den maksimale kompensation, som den enkelte virksomhed i koncernen kan modtage. Hvis der fx tildeles 0 % til en virksomhed, vil beregningen resultere i et krav om fuld tilbagebetaling af den kompensation, der tidligere er udbetalt til virksomheden – uanset om virksomheden i øvrigt er berettiget til at modtage kompensation.
Begge kolonner for fordeling af statsstøtteloft skal udfyldes. Det gælder også, selvom der kun modtages kompensation under én af de to statsstøttebestemmelser.
Sådan beregner fordelingsnøglen den maksimale kompensation
Hvis to virksomheder modtager kompensation under TF 3.1 og oplyser, at hver virksomhed skal modtage 50 % af loftet, vil hver virksomhed højst kunne modtage ca. 8,55 mio. kr. i TF 3.1-støtte. Det vil sige, at hvis de to virksomheder hver især har faste omkostninger på 20 mio. kr. og står til en kompensationsprocent på 50 %, bliver kompensationen begrænset af statsstøtteloftet, så de hver især modtager 8,55 mio. kr. og ikke 10 mio. kr. Hvis de to virksomheder i stedet har faste omkostninger på 10 mio. kr., modtager de hver især 5 mio. kr. i kompensation og bliver dermed ikke begrænset af statsstøtteloftet.
Hvis koncernen vurderer, at den ikke vil blive begrænset af statsstøttelofterne, er det ikke nødvendigt med en nøjagtig fordeling af statsstøttelofterne for koncernens virksomheder.
For eksempel vil en koncern med fire virksomheder, der alle modtager et sted imellem 1 og 2 mio. kr. udbetalt under TF 3.1, kunne lave en fordeling med 25 % til hver virksomhed. Denne fordeling giver hver virksomhed et støtteloft på cirka 4,25 mio. kr. Den oplyste fordelingsnøgle bliver dermed ikke afgørende for beregningen af virksomhedernes endelige kompensation.
Princippet er det samme på TF 3.12.
Som sidste del af indberetningen af koncernforhold skal du oplyse, hvor meget statsstøtte, der samlet er udbetalt til under henholdsvis TF 3.1 og TF 3.12 til de virksomheder i koncernen, som ikke har modtaget kompensation for faste omkostninger. Dette gælder både TF 3.1 og TF 3.12-støtte udbetalt af Erhvervsstyrelsen samt andre myndigheder.
I 'Guide til statsstøttebestemmelser på kompensationsordningerne' kan du finde frem til hvilken eller hvilke statsstøttebestemmelse(r), som virksomheden har modtaget kompensation under.
Hent 'Guide til statsstøttebestemmelser på kompensationsordningerne' (pdf)