Spørgsmål og svar
Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål
Fristen for at indberette til slutafregning var den 28. februar 2023.
Fristen gælder for følgende ordninger og perioder:
Kompensation for tabt omsætning mellem 1. september 2020 og 28. februar 2022
Lønkompensation mellem 30. august 2020 og 15. februar 2022
Kompensation for faste omkostninger mellem 9. juli 2020 og 28. februar 2022
Kompensation for tabt B-indkomst mellem 1. september 2020 og 28. februar 2022
Kompensation for tabt blandet indkomst mellem 1. september 2020 og 28. februar 2022
Kompensation for stedbundne faste omkostninger (light) mellem 19. august 2020 og 28. februar 2022.
Efter fristen vil Erhvervsstyrelsen kræve hele kompensationsbeløbet tilbage for de perioder, der ikke er indberettet for. Det er derfor vigtigt, at virksomheden indberetter til tiden for at undgå et fuldt tilbagebetalingskrav.
Hvis du oplever tekniske problemer med at indberette, som gør, at virksomheden ikke kan indberette inden fristen, skal du dokumentere dette ved tage screenshots af den side, hvor du oplever problemer. Kontakt herefter Erhvervsstyrelsens hotline på 35 29 10 00.
Hvis du oplever tekniske fejl i forbindelse med indberetning til slutafregning på en ordning, skal du kontakte vores hotline på 35 29 10 00.
Fristen vil fortsat gælde for de andre ordninger, du skal indberette til slutafregningen for.
Selvom virksomheden afventer svar fra Erhvervsstyrelsen på spørgsmål, som er afgørende for, om virksomheden kan indberette til slutafregning korrekt, skal virksomheden fortsat overholde fristen for indberetning til slutafregning.
Det vil være muligt at indsende supplerende information eller få sendt indberetningen til slutafregning retur til evt. korrektion, hvis virksomheden modtager et svar efter fristen, som måtte give anledning til dette.
Ja, hvis du ikke har fået svar på din klage, skal du stadig indberette inden fristen. Dette gælder både for den sag, du klager over samt øvrige indberetninger til slutafregning.
Nej, hvis virksomheden har fået medhold i en klage og fået genoptaget sagen, skal du vente med at indsende slutafregningen på den pågældende ordning, indtil sagen er afgjort. Virksomheden vil modtage digital post med en ny frist for indberetning til slutafregning. Hvis virksomheden har oprettet en sagskladde for indberetningen til slutafregningen, skal virksomheden slette kladden i selvbetjeningen og indtaste oplysningerne på ny.
Du skal indberette til slutafregning, hvis din virksomhed har modtaget kompensation for faste omkostninger i en eller flere af følgende perioder:
9. juli 2020 til 31. oktober 2020
1. november 2020 til 28. februar 2021
1. marts 2021 til 30. juni 2021
1. juli 2021 til 31. december 2021
1. december 2021 til 28. februar 2022
Hvis virksomheden indgår i en koncern, skal du i slutafregningen for faste omkostninger oplyse, hvilke CVR-numre virksomheden er koncernforbundet med. Derudover vil du skulle oplyse, hvor mange pct. af det samlede støtteloft den enkelte virksomhed skal modtage på henholdsvis TF 3.1 og TF 3.12. Hvis koncernen ikke forventes at bruge hele støtteloftet, vil procentfordelingen ikke have indflydelse på udbetalingen af kompensationen. Du kan læse mere om de enkelte statsstøttebestemmelser, og hvilken betydning de har koncerner på Erhvervsstyrelsen hjemmeside.
Nogle virksomheder vil ikke modtage besked i Digital Post med det samme, når indberetningen til slutafregningen åbner. Det kan skyldes, at virksomheden har en ansøgning under behandling for perioden eller er opløst eller under konkursbehandling. Hvis dette er tilfældet, vil Erhvervsstyrelsen kontakte dig i din virksomheds digitale postkasse, når det er muligt at indberette. Du vil i så fald få mindst 60 dage til at indberette.
I forbindelse med indberetning af slutafregningen vil Erhvervsstyrelsen udtage nogle virksomheder til en kontrol, hvor det kræves, at der benyttes en revisor. Kontrollen skal være med til at reducere utilsigtede fejl og minimere risikoen for svindel. Erhvervsstyrelsen oplyser i udgangspunktet de relevante virksomheder om, at de er pålagt krav om anvendelse af revisorbistand, inden de påbegynder deres indberetning til slutafregningen.
Erhvervsstyrelsen vil udvælge de virksomheder, der pålægges kravet om brug af revisorbistand, i forbindelse med slutafregningen. Virksomheder, der har søgt flere ordninger, kan opleve at blive pålagt revisorbistand i slutafregningen af flere ordninger, da kompensationen er udbetalt på baggrund af forskellige oplysninger.
Du skal indregne kompensationen i den udskudte skat, hvis kompensationen er indregnet i din virksomheds årsregnskab, men endnu ikke slutafregnet. I det regnskabsår, hvor kompensationen bliver endeligt slutafregnet, indgår den i skatteberegningen og derfor også i årets aktuelle skat.
Det betyder, at du skal tilbageføre den tidligere hensatte, udskudte skat vedrørende kompensationen i det år, hvor kompensationen slutafregnes. Der skal ikke beregnes moms af kompensationen, derfor påvirkes årsregnskabet ikke momsmæssigt.
Læs mere om kompensation og regnskab på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Kompensationen er som udgangspunkt skattepligtig indkomst. Hvordan den beskattes, afhænger af din virksomhed.
I udgangspunktet er kompensationen momsfri. Vær dog opmærksom på, at du i særlige tilfælde alligevel skal betale moms af kompensationen, og at det også får indflydelse på den moms, du skal angive.
Hvis du ikke ønsker at beholde den udbetalte kompensation i slutafregningen, fx fordi din virksomhed ikke opfylder betingelserne for at modtage kompensation, så kan du tilbagebetale hele kompensationsbeløbet for perioden i den digitale indberetningsløsning.
Sådan gør du:
1. Log ind ved at klikke på ’Start selvbetjening’.
2. Angiv på første side, at du ønsker at betale den udbetalte kompensation tilbage.
3. Afslut ved at trykke ’Send’ på sidste side.
Erhvervsstyrelsen vil herefter sende din virksomhed en opkrævning på hele kompensationsbeløbet. Hvis du skal tilbagebetale mere end 10.000 kr., vil beløbet automatisk blive opdelt i fire lige store afdrag, som du modtager som fire fakturaer.
Betaler du hele kompensationsbeløbet for perioden tilbage, skal du ikke indberette oplysninger om de faktiske forhold for perioden til slutafregningen
Ja, hvis slutopgørelsen af din kompensation viser, at du skal tilbagebetale mere end 10.000 kr., vil beløbet automatisk blive opdelt i fire lige store afdrag, som du modtager som fire fakturaer. Den første betalingsfrist vil være 32 dage efter fakturadato. De næste betalingsfrister er henholdsvis 4, 8 og 12 måneder efter fakturadatoen. Hvis du ikke tilbagebetaler beløbet inden fristen på en faktura og rykkere, annulleres de eventuelle fakturaer i afdragsordningen, der ikke er betalt og der sendes en ny faktura på det samlede skyldige beløb med en betalingsfrist på 32 dage. Ved manglende betaling oversender vi det samlede skyldige beløb til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Du kan til enhver tid tilbagebetale det resterende beløb eller hele beløbet på én gang ved at benytte betalingsID på en af de udstedte fakturaer.
Det er som udgangspunkt ikke muligt at tilbagebetale dele af sin kompensation.
Det vil kun være muligt at foretage delvis tilbagebetaling, hvis virksomheden har modtaget mere end 60 mio. kr. i kompensation for faste omkostninger og kompensation for stedbundne faste omkostninger på tværs af de to ordningers perioder mellem 9. marts 2020 og 28. februar 2022 og dermed er forhindret i at have kapitalafgang i regnskabsår med balancedag i 2020 og 2021.
Hvis du kun tilbagebetaler en del af din kompensation, er sagsbehandlingen af kompensationen først afsluttet, når Erhvervsstyrelsen har gennemført en slutafregning baseret på dine oplysninger om virksomhedens forhold i kompensationsperioden. Du vil derfor fortsat skulle indberette til slutafregningen for perioden. Når Erhvervsstyrelsen har modtaget den delvise tilbagebetaling, vil vi nedskrive den udbetalte kompensation, så det kun er den resterende udbetalte kompensation, som indgår i slutafregningen.
Hvis virksomheden er berettiget til at søge om delvis tilbagebetaling, så kan du skrive til frivilligtilbagebetaling@erst.dk.
Når virksomheden har modtaget kompensation, har Erhvervsstyrelsen samtidig sendt en kompensationsopgørelse for den ansøgte kompensationsperiode til virksomhedens digitale postkasse. Her vil det under ‘Statsstøttebevilling’ fremgå, om kompensationen er udbetalt under TF 3.1, TF 3.12 og/eller Krisebestemmelsen.
Hvis du er i tvivl om hvilken statsstøtteordning, som du har modtaget kompensation under fra andre myndigheder, bedes du rette henvendelse til den udbetalende myndighed.
Ja, alle koncernens virksomheder, der indberetter til slutafregning af kompensation af faste omkostninger eller faste stedbundne omkostninger (light), skal indberette koncernforhold.
Bemærk, at der i indberetningsløsningen er en funktion, hvor du kan kopiere de koncernforhold, som en anden virksomhed i koncernen allerede har indberettet, ved at oplyse CVR-nummeret på denne koncernforbindelse.
For at Erhvervsstyrelsen kan sikre, at den berettigede kompensation beregnes korrekt og udbetales i overensstemmelse med gældende statsstøtteregler, skal samtlige virksomheder i koncernen oplyse identiske koncernforhold.
Dette vil endvidere sikre en hurtigere sagsbehandlingsproces.
Følgende forhold skal være identiske:
De CVR-numre, som er oplyst
Hvordan TF-støtten er fordelt på de enkelte CVR-numre
Hvor meget, der er modtaget i anden TF-støtte af de virksomheder i koncernen, som ikke har modtaget kompensation for faste omkostninger eller faste stedbundne omkostninger (light).
På Erhvervsstyrelsens hjemmeside kan du få et overblik over sagsbehandlingstider for slutafregningen. De skal ses som vejledende og vil løbende blive opdateret. Få et overblik over de vejledende sagsbehandlingstider