Digital Post
Læs om, hvordan I får adgang til Digital Post når jeres virksomhed lukker, som likvidator, kurator eller bobestyrer samt opsætning af modtagersystem.
Adgang til Digital Post
Når I opretter en ny virksomhed, får I automatisk tildelt en Digital Post til post fra offentlige myndigheder. I kan læse jeres Digital Post på Virk, e-Boks, mit.dk eller i Digital Post-appen.
Hvis I har mistet adgangen til Digital Post i forbindelse med overgangen til MitID Erhverv, skal adgangen tildeles igen. Dette gælder både for rettighedsadministrator og for medarbejdere.
Er du rettighedsadministrator?
Hvis du er rettighedsadministrator og har mistet adgang til Digital Post, skal du udfylde blanketten 'Mistet rettighedsadministrator' på Rettighedsportalen.
Gå til Mistet rettighedsadministratorblanketten
Er du ikke rettighedsadministrator?
Hvis du som medarbejder har mistet adgangen til Digital Post, skal du kontakte din virksomheds rettighedsadministrator. Din rettighedsadministrator kan tildele dig adgang til Digital Post.
Du kan se hvem der er din rettighedsadministrator på Virk:
Log ind på Virk
Gå til 'Mit Virk'
Vælg 'Virksomhedsoplysninger' i venstre menu
Her kan du se, hvem der er Rettighedsadministrator i din virksomhed
I kan få adgang til jeres Digital Post, når jeres rettighedsadministrator via Rettighedsportalen har tildelt rettigheder til jer.
Læs om Rettighedsadministratorens rolle og hvordan der tildeles rettigheder her:
Vejledningen til Digital Post Rettighedsportal.
Har I ingen rettighedsadministrator?
Anmod om at få en ny Rettighedsadministrator
Når I har fået adgang til jeres virksomheds Digital Post, kan I logge på enten med MitID Erhverv eller med jeres private MitID, hvis I ejer virksomheden eller er oprettet som private eksterne brugere.
Bemærk, at ikke alle kan bruge deres private MitID til at logge på virksomhedens Digital Post.
Undersøg om du kan bruge dit private MitID til at logge på
Hvis du ikke kan bruge dit private MitID, skal du logge på virksomhedens Digital Post med MitID Erhverv.
Rettighedsadministratoren kan give medarbejdere adgang til virksomhedens Digital Post, og de kan tildeles forskellige rettigheder afhængigt af, hvilke funktioner de skal bruge i virksomhedens Digital Post.
Læs om, hvordan I giver medarbejdere adgang til jeres Digital Post her:
Hvis I har brug for, at en advokat, revisor eller anden rådgiver skal have adgang til virksomhedens Digital Post, kan I tildele en adgang til eksterne parter via Rettighedsportalen. Læs hvordan I tildeler adgange til eksterne her:
I kan altid fjerne rettigheder fra medarbejdere eller adgange fra eksterne parter. Dette gøres på Rettighedsportalen for Digital Post. Læs hvordan her:
Vejledning til Digital Post Rettighedsportal
Når en adgang oprettes, er det også muligt at sætte en slutdato på, så den automatisk fjernes.
Modtagersystem til Digital Post
Et modtagersystem gør det muligt for jer at hente virksomhedens Digital Post fra offentlige myndigheder direkte ind i jeres egne systemer. På den måde slipper I for at læse posten på Virk, e-Boks, mit.dk eller Digital Post-appen. Det sker via en integration til Digital Post-løsningen.
Et modtagersystem fungerer som et tilføjelsesprogram til fx Outlook eller et sags- eller dokumentbehandlingssystem.
Hvem har glæde af et modtagersystem
Typisk er det større virksomheder, der bruger et modtagersystem, så de nemt kan håndtere og organisere al indkommende Digital Post i ét samlet system.
Det er muligt at opsætte et modtagersystem, som automatisk henter Digital Post til virksomhedens fag- eller mailsystem. Når posten bliver videresendt gennem et modtagersystem, vil den ikke længere kunne læses i Digital Post på Virk, e-Boks, mit.dk eller i Digital Post-appen.
I kan opsætte et modtagersystem via Administrativ Adgang, men vi anbefaler, at I foretager opsætningen i tæt dialog med jeres systemleverandør.
Når virksomheden lukker
Når en virksomhed eller forening ophører eller er ophørt – uanset årsag – vil alle eksisterende adgange til virksomhedens eller foreningens Digital Post blive spærret. Det betyder, at det ikke længere vil være muligt at logge på virksomhedens eller foreningens Digital Post.
Hvad sker der med posten, når virksomheden eller foreningen er ophørt?
Når en virksomhed eller forening er ophørt, vil virksomhedens eller foreningens Digital Post og dens indhold ikke blive slettet før 10 år efter ophørsdatoen. I denne periode vil den tidligere virksomhedsejer (enten som privatperson eller som anden virksomhed) kunne få adgang til det gamle indhold.
Hvordan får jeg adgang til virksomhedens eller foreningens Digital Post?
For at få adgang til virksomhedens eller foreningens Digital Post, skal du anmode Digitaliseringsstyrelsen om udpeget adgang. Du kan få en udpeget adgang, hvis du kan dokumentere, at du er udpeget som enten kurator, likvidator eller bobestyrer – eller hvis du er virksomhedsejer (ledelsesrepræsentant) af den ophørte virksomhed eller forening.
For at få adgang som kurator til Digital Post for en virksomhed eller forening, der er under tvangsopløsning, konkurs eller rekonstruktion, skal du indsende en anmodning gennem Rettighedsportalen for Digital Post:
Anmod om at blive kurator på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og virksomheden eller foreningen under tvangsopløsning, konkurs eller rekonstruktion. Det kan fx være:
kuratorattest
uddrag fra CVR
uddrag fra retsbog
meddelelsesnummer, hvis udpegelse som kurator er proklameret i Statstidende
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i din virksomheds Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Adgangen skal gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
For at få adgang som likvidator til Digital Post for en virksomhed, der er under likvidation, tvangsopløsning eller rekonstruktion, skal du indsende en anmodning gennem Rettighedsportalen for Digital Post:
Anmod om at blive likvidator på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og virksomheden under likvidation, tvangsopløsning eller rekonstruktion. Det kan fx være:
likvidatorattest
uddrag fra CVR
uddrag fra retsbog
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i din virksomheds Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Adgangen skal gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
For at få adgang som bobestyrer til Digital Post for en afdød virksomhedsejer, skal du indsende en anmodning gennem Rettighedsportalen for Digital Post:
Anmod om at blive bobestyrer på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og den afdøde virksomhedsejer. Det kan fx være:
skifteretsattest
fuldmagt
uddrag af CVR
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i din virksomheds Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Adgangen skal gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
For at få adgang til Digital Post for en virksomhed eller forening, der er opløst efter likvidation, spaltning eller erklæring, eller ophørt efter fusion, skal du indsende en anmodning gennem Rettighedsportalen for Digital Post:
Anmod om at få adgang på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og den opløste/ophørte virksomhed eller forening. Det kan fx være:
Registreringsbevis eller -certifikat
ophørsbevis
uddrag fra CVR
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i din virksomheds Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Adgangen skal gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
Du kan få adgang til Digital Post til en virksomhed, der er ophørt ved at anmode om adgang i Rettighedsportalen. Denne adgang kan gives til dig som privat person, og du skal derfor logge på med dit private MitID.
Anmod om at få adgang på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og den ophørte virksomhed. Det kan fx være:
Ophørsbevis
Uddrag fra CVR
Kopi af gyldigt dansk pas eller kørekort
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Hvis virksomhedsejeren er en virksomhed, skal adgangen gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
Fritagelse fra Digital Post
En virksomhed kan kun blive fritaget fra Digital Post, hvis virksomheden ikke kan få en internetforbindelse på 512 kbit, eller hvis virksomhedsejer eller et ledelsesmedlem er handicappet eller indsat i fængsel, og ingen andre i virksomheden kan administrere Digital Post.
Vil ansøge om fritagelse på grund af dårlig internetforbindelse, I skal kontakte jeres virksomheds kommunes borgerservice.
Vil I anmode om fritagelse på grund af handicap eller indsættelse i fængsel skal I anmode om det på Virk.
En fritagelse fra Digital Post gælder i en periode på højest to år, og udløber altid den 1. november i udløbsåret.
Hvis fritagelsen skal gælde i en længere periode, skal I indsende en ny ansøgning om fritagelse. Inden fritagelsen udløber bliver der sendt et brev til virksomhedens fysiske adresse.
Jeres virksomhed kan annullere sin fritagelse ved at logge ind i jeres Digital Post og ophæve fritagelsen selv. I kan også få hjælp hos kommunen.
Nej, det er den ikke. Når du er fritaget fra Digital Post som privat person, er din personligt ejede virksomhed ikke også automatisk fritaget.