Digital Post
Find hjælp til at få adgang til Digital Post. Adgang når virksomheden lukker, som likvidator, kurator eller bobestyrer samt opsætning af modtagersystem til Digital Post.
Adgang til Digital Post
I forbindelse med etableringen af jeres virksomhed, får virksomheden automatisk tildelt en Digital Post til post fra offentlige myndigheder. I kan læse jeres Digital Post her på Virk eller på e-Boks, mit.dk eller i Digital Post-appen.
Hvis I i tilslutningen til MitID Erhverv har mistet adgangen til Digital Post skal adgangen til Digital Post tildeles igen. Dette gælder for både en rettighedsadministrator og for en medarbejder.
Er du rettighedsadministrator?
Hvis du er rettighedsadministrator og har mistet adgang til Digital Post skal du udfylde blanketten 'Mistet rettighedsadministrator' på Rettighedsportalen.
Gå til Mistet rettighedsadministratorblanketten
Er du ikke rettighedsadministrator?
Er du medarbejder og har mistet din adgang til Digital Post, skal du kontakte din virksomheds rettighedsadministrator. Din rettighedsadministrator kan tildele dig adgang til Digital Post.
Du kan se hvem der er din rettighedsadministrator på Virk:
Log på Virk
Gå til Mit Virk
Vælg 'Virksomhedsoplysninger' i venstre menu
Der kan du se hvem der er Rettighedsadministrator i din virksomhed
I kan logge ind i Digital Post, efter I har fået tildelt rettigheder af jeres Rettighedsadministrator. Rettighedsadministratoren tildeler rettigheder i Rettighedsportalen for Digital Post.
Læs om Rettighedsadministratorens rolle og hvordan de tildeler rettigheder i
Vejledningen til Digital Post Rettighedsportal.
Har I ingen Rettighedsadministrator, kan I anmode om at få en ny.
Anmod om at få en ny Rettighedsadministrator
Efter I har fået adgang til jeres virksomheds Digital Post, kan I enten logge på med MitID Erhverv eller med jeres private MitID, hvis I ejer virksomheden eller er oprettet som private eksterne brugere.
Det er ikke alle der kan bruge deres private MitID til at logge på virksomhedens Digital Post.
Undersøg om du kan bruge dit private MitID til at logge på
Kan du ikke bruge dit private MitID, skal du bruge MitID Erhverv til at logge virksomhedens Digital Post.
Rettighedsadministratoren kan give medarbejdere adgang til jeres virksomheds Digital Post. Medarbejderne kan tildeles forskellige rettigheder alt efter, hvilke funktioner de skal anvende i virksomhedens Digital Post.
Læs hvordan I giver medarbejdere i virksomheden adgang til jeres Digital Post i
Har virksomheder brug for, at en advokat, revisor eller anden rådgiver har adgang til jeres Digital Post, kan I tildele en læseadgang til eksterne parter på Rettighedsportalen for Digital Post. Læse hvordan I tildeler adgange til eksterne i
I kan altid fjerne rettigheder fra medarbejdere eller adgange fra eksterne parter. Det gør I på Rettighedsportalen for Digital Post. Læs hvordan i
Vejledning til Digital Post Rettighedsportal
Det er også muligt at sætte en slutdato på adgangen når Rettighedsadministratoren opretter den, så den fjernes automatisk.
Modtagersystem til Digital Post
Et modtagersystem gør det muligt for jer at hente virksomhedens Digital Post fra offentlige myndigheder ind i jeres egne systemer, så I ikke skal læse jeres Digital Post på Virk, i e-Boks eller på mit.dk. Det sker via en integration til Digital Post-løsningen.
Et modtagersystem fungerer som et tilføjelsesprogram til fx Outlook eller et sags- eller dokumentbehandlingssystem.
Hvem har glæde af et modtagersytem
Det er typisk større virksomheder, som gør brug af et modtagersystem for at kunne håndtere og organisere al indkommende Digital Post i et samlet system.
Det er muligt at opsætte et modtagersystem, som automatisk henter Digital Post hjem til virksomhedens fag- eller mailsystem. Når posten bliver videresendt gennem et modtagersystem, vil den ikke længere kunne læses i Digital Post på Virk, e-Boks, mit.dk eller i Digital Post-appen.
I kan sætte et modtagersystem op i Administrativ Adgang for Digital Post, men vi anbefaler, at I foretager opsætningen i tæt dialog med jeres systemleverandør.
Når virksomheden lukker
Når en virksomhed eller forening er under ophør eller er ophørt – uanset årsag – vil alle eksisterende adgange til virksomhedens eller foreningens Digital Post blive spærret. Det betyder, at det ikke længere vil være muligt at logge på virksomhedens eller foreningens Digital Post.
Hvad sker der med posten, når virksomheden eller foreningen er ophørt?
Når en virksomhed eller forening er ophørt, vil virksomhedens eller foreningens Digital Post og dens indhold ikke blive slettet før 10 år efter ophørsdato. I denne periode vil det være muligt for den tidligere virksomhedsejer (enten som privatperson eller som anden virksomhed) at få adgang til det gamle indhold.
Hvordan får jeg adgang til virksomhedens eller foreningens Digital Post?
For at få adgang til virksomhedens eller foreningens Digital Post, skal du anmode Digitaliseringsstyrelsen om udpeget adgang. Du kan få en udpeget adgang, hvis du kan dokumentere, at du er udpeget som enten kurator, likvidator eller bobestyrer – eller hvis du er virksomhedsejer (tegningsberettigede) af den ophørte virksomhed eller forening.
For at få adgang som kurator til Digital Post for en virksomhed eller forening, der er under tvangsopløsning, konkurs eller rekonstruktion, skal du indsende en anmodning gennem Rettighedsportalen for Digital Post:
Anmod om at blive kurator på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og virksomheden eller foreningen under tvangsopløsning, konkurs eller rekonstruktion. Det kan fx være:
kuratorattest
uddrag fra CVR
uddrag fra retsbog
meddelelsesnummer, hvis udpegelse som kurator er proklameret i Statstidende
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i din virksomheds Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Adgangen skal gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
For at få adgang som likvidator til Digital Post for en virksomhed, der er under likvidation, tvangsopløsning eller rekonstruktion, skal du indsende en anmodning gennem Rettighedsportalen for Digital Post:
Anmod om at blive likvidator på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og virksomheden under likvidation, tvangsopløsning eller rekonstruktion. Det kan fx være:
likvidatorattest
uddrag fra CVR
uddrag fra retsbog
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i din virksomheds Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Adgangen skal gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
For at få adgang som bobestyrer til Digital Post for en afdød virksomhedsejer, skal du indsende en anmodning gennem Rettighedsportalen for Digital Post:
Anmod om at blive bobestyrer på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og den afdøde virksomhedsejer. Det kan fx være:
skifteretsattest
fuldmagt
uddrag af CVR
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i din virksomheds Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Adgangen skal gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
For at få adgang til Digital Post for en virksomhed eller forening, der er opløst efter likvidation, spaltning eller erklæring, eller ophørt efter fusion, skal du indsende en anmodning gennem Rettighedsportalen for Digital Post:
Anmod om at få adgang på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og den opløste/ophørte virksomhed eller forening. Det kan fx være:
Registreringsbevis eller -certifikat
ophørsbevis
uddrag fra CVR
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i din virksomheds Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Adgangen skal gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
Du kan få adgang til Digital Post til en virksomhed, der er ophørt ved at anmode om adgang i Rettighedsportalen. Denne adgang kan gives til dig som privat person, og du skal derfor logge på med dit private MitID.
Anmod om at få adgang på Rettighedsportalen
Som en del af anmodningen vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og den ophørte virksomhed. Det kan fx være:
Ophørsbevis
Uddrag fra CVR
Kopi af gyldigt dansk pas eller kørekort
Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation.
Der er en forventet sagsbehandlingstid på 10 arbejdsdage, men der tages forbehold for, at behandlingstiden kan være længere i fx ferieperioder. Du vil modtage en kvittering på e-mail eller i Digital Post, når der er truffet afgørelse.
Hvis virksomhedsejeren er en virksomhed, skal adgangen gives til en medarbejder
Hvis din anmodning bliver godkendt, vil adgangen først kunne tages i brug, når din virksomheds rettighedsadministrator har udpeget den eller de medarbejdere, som skal have adgangen. Det gøres i Rettighedsportalen for Digital Post.
Adgangen gælder kun til Digital Post fra offentlige myndigheder
En udpeget adgang til Digital Post gælder kun for post sendt af offentlige myndigheder. Hvis du også har brug for adgang til post sendt digitalt af private virksomheder (fx en bank) i e-Boks og mit.dk, skal du kontakte disse platforme.
Fritagelse fra Digital Post
En virksomhed kan kun blive fritaget fra Digital Post, hvis virksomheden ikke kan få en internetforbindelse på 512 kbit, eller hvis virksomhedsejer eller et ledelsesmedlem er handicappet eller indsat i fængsel, og ingen andre i virksomheden kan administrere Digital Post.
Vil ansøge om fritagelse på grund af dårlig internetforbindelse, I skal kontakte jeres virksomheds kommunes borgerservice.
Vil I anmode om fritagelse på grund af handicap eller indsættelse i fængsel skal I anmode om det på Virk.
En fritagelse fra Digital Post gælder i en periode på højest to år, og udløber altid den 1. november i udløbsåret.
Hvis fritagelsen skal gælde i en længere periode, skal I indsende en ny ansøgning om fritagelse. Inden fritagelsen udløber bliver der sendt et brev til virksomhedens fysiske adresse.
Jeres virksomhed kan annullere sin fritagelse ved at logge ind i jeres Digital Post og ophæve fritagelsen selv. I kan også få hjælp hos kommunen.
Nej, det er den ikke. Når du er fritaget fra Digital Post som privat person, er din personligt ejede virksomhed ikke også automatisk fritaget.