Gå direkte til indhold

Hjælp til Virk

Digital Post

Hvis du har en virksomhed eller en forening med et CVR-nummer, er du forpligtet til at have en digital virksomheds-postkasse, så du kan modtage digital post fra det offentlige.

Digital Post er en sikker digital postløsning til offentlige myndigheder, borgere og virksomheder. Den digitale post sendt via løsningen har samme retsvirkning som papirbreve sendt med almindelig post. Det er derfor din virksomheds ansvar at tjekke sin offentlige digitale postkasse, så virksomheden ikke går glip af vigtige meddelelser og tidsfrister fra det offentlige. Din virksomheds digitale postkasse er aktiv, når virksomheden har modtaget et CVR-nummer.

Opsætning og adgang til Digital Post

I forbindelse med etableringen af din virksomhed, får virksomheden automatisk tildelt en digital postkasse til post fra offentlige myndigheder. Du kan altid tilgå din virksomhedspostkasse her på Virk.

Du skal logge ind med NemID for at læse din post. Har du en personligt ejet virksomhed, så kan du bruge dit private NemID. Har du en mellemstor virksomhed, en stor virksomhed eller en forening, så skal du brug en medarbejdersignatur.

Her kan du undersøge, om du kan bruge dit private NemID

Her kan du læse mere om og bestille en NemID medarbejdersignatur

Hvis du som den første i virksomheden bestiller en NemID medarbejdersignatur, bliver du automatisk NemID administrator og skal fremover godkende andre af virksomhedens medarbejdere, der skal have adgang til dens offentlige digitale postkasse.

For virksomheder med afhentningssystem

Er du en virksomhed, som i dag anvender et afhentningssystem til digital post, skal du læse mere om, hvordan du gør det klar til den nye Digital Post-løsning i 2021.

Sådan gør du dit afhentningssystem klar

Når virksomheden lukker

Når din virksomhed ophører – uanset årsag – vil den digitale postkasse og dens indhold ikke blive slettet før 10 år efter ophørsdato. Alle adgange bliver spærret, hvorefter login ikke længere er muligt.

Læs evt. også Digitaliseringsstyrelsens vejledning i ophør og spærring.

get_app Vejledning i ophør og spærring (PDF)

Fritagelse fra Digital Post

Det er for din virksomhed kun muligt at blive fritaget fra Digital Post, hvis virksomheden ikke kan få en bredbåndsforbindelse på 512 k/bit, eller hvis virksomhedsejer eller et ledelsesmedlem er handicappet eller indsat i fængsel, og ingen andre i virksomheden kan administrere den offentlige digitale postkasse.

Hvis du vil anmode om fritagelse på grund af dårlig bredbåndsforbindelse, skal du kontakte virksomhedens lokale kommunes borgerservice.

Du skal fremsende en blanket via almindelig post direkte til Erhvervsstyrelsen, hvis du ønsker at anmode om fritagelse på grund af handicap eller indsættelse i fængsel.

get_app Blanket til fritagelse fra Digital Post pga. handicap (PDF)get_app Blanket til fritagelse fra Digital Post pga. indsættelse (PDF)

Kuverten med blanketten skal markeres 'Fortroligt – Ansøgning om fritagelse fra Digital Post' og fremsendes til følgende adresse:

Erhvervsstyrelsen Langelinie Allé 17 2100 København Ø

Lov om Digital Post

Digital post fra offentlige myndigheder har samme retsvirkning som papirbreve sendt med almindelig post. Det er derfor din virksomheds ansvar at tjekke sin offentlige digitale postkasse, så virksomheden ikke går glip af vigtige meddelelser og tidsfrister.

Læs lov om offentlig Digital Post her.

Digital Post support

Har du spørgsmål til den offentlige digitale postløsning, kan du kontakte Digital Post support på telefon: +45 82 30 32 31 (mandag til fredag mellem kl.09:00-20:00).

Du kan også skrive til digitalpost@support.e-boks.dk eller anvende Digital Post supportens webformular.

Ofte stillede spørgsmål

Opdateret 21.09.2020