Spørgsmål og svar
Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål om slutafregning af kompensation for tabt omsætning.
Du skal indberette til slutafregning, hvis din virksomhed har modtaget kompensation for tabt omsætning i en eller flere af følgende perioder:
1. september 2020 til 28. februar 2021
1. marts til 30. juni 2021
1. juli til 30. september 2021
1. december 2021 til 28. februar 2022.
Vær opmærksom på, at du særskilt skal indberette om virksomhedens faktiske omsætning for hver periode, din virksomhed har modtaget kompensation for tabt omsætning. Hvis din virksomhed har modtaget kompensation i alle ovenstående perioder, skal du dermed indberette via fire separate selvbetjeningsløsninger.
Hvis virksomheden indgår i en koncern, skal du i slutafregningen for faste omkostninger oplyse, hvilke CVR-numre virksomheden er koncernforbundet med. Derudover vil du skulle oplyse, hvor mange pct. af det samlede støtteloft den enkelte virksomhed skal modtage på henholdsvis TF 3.1 og TF 3.12. Hvis koncernen ikke forventes at bruge hele støtteloftet, vil procentfordelingen ikke have indflydelse på udbetalingen af kompensationen. Du kan læse mere om de enkelte statsstøttebestemmelser, og hvilken betydning de har koncerner på Erhvervsstyrelsen hjemmeside.
Du kan sende en mail til sts@erst.dk, hvor du beskriver fejlen og oplyser dit CVR-nummer. Oplys eventuelt også sagsnummer.
Vi vil herefter lægge et notat på din sag og vil i forbindelse med sagsbehandlingen kontakte dig og give dig mulighed for at rette i din indberetning.
Hvis ikke du kan vælge en eller flere ejere, der har modtaget kompensation og som lever op til betingelserne for at modtage kompensation, skal du kontakte Erhvervsstyrelsens hotline på 35 29 10 00.
Du skal indregne kompensationen i den udskudte skat, hvis kompensationen er indregnet i din virksomheds årsregnskab, men endnu ikke slutafregnet. I det regnskabsår, hvor kompensationen bliver endeligt slutafregnet, indgår den i skatteberegningen og derfor også i årets aktuelle skat.
Det betyder, at du skal tilbageføre den tidligere hensatte, udskudte skat vedrørende kompensationen i det år, hvor kompensationen slutafregnes. Der skal ikke beregnes moms af kompensationen, derfor påvirkes årsregnskabet ikke momsmæssigt.
Læs mere om kompensation og regnskab på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Kompensationen er som udgangspunkt skattepligtig indkomst. Hvordan den beskattes, afhænger af din virksomhed.
I udgangspunktet er kompensationen momsfri. Vær dog opmærksom på, at du i særlige tilfælde alligevel skal betale moms af kompensationen, og at det også får indflydelse på den moms, du skal angive.
Find mere vejledning på skat.dk
Hvis du ikke ønsker at beholde den udbetalte kompensation i slutafregningen, fx fordi din virksomhed ikke opfylder betingelserne for at modtage kompensation, så kan du tilbagebetale hele kompensationsbeløbet for perioden i den digitale indberetningsløsning.
Sådan gør du:
1. Log ind ved at klikke på ’Start selvbetjening’.
2. Angiv på første side, at du ønsker at betale den udbetalte kompensation tilbage.
3. Afslut ved at trykke ’Send’ på sidste side.
Erhvervsstyrelsen vil herefter sende din virksomhed en opkrævning på hele kompensationsbeløbet. Hvis du skal tilbagebetale mere end 10.000 kr., vil beløbet automatisk blive opdelt i fire lige store afdrag, som du modtager som fire fakturaer.
Betaler du hele kompensationsbeløbet for perioden tilbage, skal du ikke indberette oplysninger om de faktiske forhold for perioden til slutafregningen
Ja, hvis slutopgørelsen af din kompensation viser, at du skal tilbagebetale mere end 10.000 kr., vil beløbet automatisk blive opdelt i fire lige store afdrag, som du modtager som fire fakturaer. Den første betalingsfrist vil være 32 dage efter fakturadato. De næste betalingsfrister er henholdsvis 4, 8 og 12 måneder efter fakturadatoen. Hvis du ikke tilbagebetaler beløbet inden fristen på en faktura og rykkere, annulleres de eventuelle fakturaer i afdragsordningen, der ikke er betalt og der sendes en ny faktura på det samlede skyldige beløb med en betalingsfrist på 32 dage. Ved manglende betaling oversender vi det samlede skyldige beløb til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Du kan til enhver tid tilbagebetale det resterende beløb eller hele beløbet på én gang ved at benytte betalingsID på en af de udstedte fakturaer.
I forbindelse med indberetning af slutafregningen vil Erhvervsstyrelsen udtage nogle virksomheder til en kontrol, hvor det kræves, at der benyttes en revisor. Kontrollen skal være med til at reducere utilsigtede fejl og minimere risikoen for svindel. Erhvervsstyrelsen oplyser i udgangspunktet de relevante virksomheder om, at de er pålagt krav om anvendelse af revisorbistand, inden de påbegynder deres indberetning til slutafregningen.
Erhvervsstyrelsen vil udvælge de virksomheder, der pålægges kravet om brug af revisorbistand, i forbindelse med slutafregningen. Virksomheder, der har søgt flere ordninger, kan opleve at blive pålagt revisorbistand i slutafregningen af flere ordninger, da kompensationen er udbetalt på baggrund af forskellige oplysninger.
På Erhvervsstyrelsens hjemmeside kan du få et overblik over sagsbehandlingstider for slutafregningen. De skal ses som vejledende og vil løbende blive opdateret. Få et overblik over de vejledende sagsbehandlingstider