Har du brug for hjælp?
Her kan du få overblik over de mest almindelige begreber, og hvad du skal have styr på i forbindelse med slutafregning af din kompensation.
Du skal logge ind med MitID for at indberette til slutafregningen.
Du skal selv indsende din indberetning til slutafregningen. Din revisor eller andre kan ikke indberette for dig.
På denne side ser du automatisk dine personlige oplysninger. Tjek, at oplysningerne er korrekte, før du går videre.
Indtast dernæst dit telefonnummer og din e-mailadresse, så vi kan kontakte dig, hvis det bliver nødvendigt.
Du ser også en opgørelse over dine godkendte ansøgninger og hvor meget kompensation, du har fået udbetalt for de enkelte perioder.
Nederst på siden skal du læse betingelserne for at modtage kompensation og tage stilling til, om du lever op til betingelserne.
Hvis du ikke lever op til betingelserne i en eller flere kompensationsperioder, skal du kontakte Erhvervsstyrelsen.
På denne side vises alle de perioder, du skal slutafregne for. For at kunne beregne den endelige kompensation skal du angive og vedhæfte dokumentation for din faktiske blandede indkomst i hver kompensationsperiode. Du skal ikke medtage det kompensationsbeløb, du har modtaget i forbindelse med din ansøgning om tabt indkomst.
Forkort kompensationsperioden
Du har mulighed for at forkorte den enkelte kompensationsperiode. Dette kan være relevant for dig, hvis din samlede indkomst i perioden var højere end forventet, og du derfor ikke har haft et indkomsttab på 30 % i hele kompensationsperioden. Du kan læse nærmere om hvordan du forkorter kompensationsperioden længere nede her på siden under ”Kompensations- og referenceperioder”.
Restriktioner
Hvis du skal indberette for en kompensationsperiode, der ligger før 9. december 2020, har du i ansøgningen angivet, at du var berørt af en eller flere restriktioner, og du vil automatisk blive vist en tekst, hvor du igen skal bekræfte, at dit tab skyldes restriktionerne. Du kan læse nærmere om restriktionerne længere nede her på siden under ”Om restriktionerne”.
Faktisk blandet indkomst
Du skal angive din faktiske indkomst for de fire typer indkomst i perioden og vedhæfte samlet dokumentation. Dokumentationen skal altid vedhæftes i pdf-format. Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte. De fire typer indkomst er:
A-indkomst
B-indkomst
Øvrig indkomst
Udtrukket overskud fra selvstændig virksomhed
Du kan læse nærmere om blandet indkomst længere nede her på siden under ”Faktisk blandet indkomst” og i denne vejledning:
Sådan dokumenterer du din faktiske blandede indkomst (PDF)Referenceperiode
Da du søgte kompensation, skulle du angive og dokumentere din B-indkomst i en periode, der viser din normale blandede indkomst. Denne periode kaldes referenceperioden. Du kan på denne side se det beløb, du angav i din ansøgning.
Har du ændringer til referenceperioden?
Hvis du opdager, at du har angivet et forkert beløb eller en forkert referenceperiode, så har du nu mulighed for at ændre i beløbet og/eller anmode om en anden referenceperiode på grund af en særlig omstændighed ved at krydse af i boksen ”Jeg har ændringer til referenceperioden”.
Du skal være opmærksom på, at hvis du ændrer i indberetningen, vil det tage Erhvervsstyrelsen længere tid at behandle din slutafregning.
Særlige omstændigheder
Hvis referenceperioden ikke er retvisende for din normale blandede indkomst på grund af særlige omstændigheder, kan du vælge en retvisende periode på tre sammenhængende måneder.
Særlige omstændigheder er ekstraordinære situationer, der gør, at referenceperioden ikke er retvisende som referencegrundlag for din nuværende blandede indkomst. Det kan fx være barsel eller alvorlig sygdom, der har haft direkte indflydelse på din blandede indkomst i referenceperioden.
Anmoder du om en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for den særlige omstændighed og beskrive hvorfor den selvvalgte periode er mere retvisende end standardperioden, som Erhvervsstyrelsen har foreslået.
Denne side er kun synlig, hvis du i en ansøgning havde valgt restriktionen ”Leverandør til aflyste arrangementer for mere end 500 personer”.
Du bliver vist de aflyste, udskudte eller væsentligt ændrede større arrangementer, du angav i ansøgningen. Her skal du gennemgå oplysningerne og bekræfte deres rigtighed.
Hvis du har ændringer til oplysningerne, skal du vedhæfte dokumentation, hvor du beskriver ændringer til arrangementer og beløb. Det kan fx være relevant, hvis arrangementet alligevel blev gennemført eller hvis du har modtaget godtgørelse for aflysningen.
Du kan læse nærmere om denne restriktion længere nede her på siden under ”Om restriktionerne”.
Kompensation for freelancere med blandet indkomst udbetales som de minimis støtte. Du skal derfor erklære på tro og love om du har modtaget de minimis støtte udover den kompensation, du har modtaget efter denne ordning.
Hvis du har modtaget de minimis støtte i kompensationsåret eller -årene eller de to forudgående år fra det første år du har modtaget kompensation, skal du oplyse det samlede beløb, du har modtaget i de minimis (inkl. kompensation som freelancer med blandet indkomst).
Overstiger det samlede beløb 1.500.000 kr., skal du vedhæfte dokumentation, der redegør for, hvordan bevillingerne fordeler sig.
Her skal du på tro og love bekræfte, at alle oplysninger er retvisende, før du kan klikke 'Næste'.
Her får du en opsummering over den indberetning, du er ved at indsende.
Tjek, at alle oplysninger er korrekte, før du trykker Send.
Du vil modtage en kvittering i din digitale postkasse senest 24 timer efter, du har indsendt din indberetning til slutafregningen. Når du har indsendt til slutafregningen, vil Erhvervsstyrelsen sagsbehandle din indberetning. Du vil modtage en besked i din digitale postkasse med den endelige slutopgørelse.
For at kunne beregne den endelige kompensation skal du indberette din faktiske blandede indkomst i kompensationsperioden. Du skal ikke medregne udbetalt kompensation i den faktiske blandede indkomst. I din blandede indkomst indgår disse fire typer indkomst:
A-indkomst
B-indkomst
Øvrig indkomst
Udtrukket overskud fra selvstændig virksomhed
Her finder du en beskrivelse af de fire typer indkomst, der indgår i kompensationsordningen for freelancere med blandet indkomst og vejledning til hvordan du kan dokumentere den i din indberetning.
Du kan også finde hjælp i vejledningen:
Sådan dokumenterer du din faktiske blandede indkomst (PDF)A-indkomst er skattepligtig indkomst, hvori der indeholdes A-skat, og dækker over mange forskellige typer indkomst.
Som freelancer med blandet indkomst forstås A-indkomst som lønindkomst, der fremgår af rubrik 11 på din årsopgørelse til Skat.
A-indkomst er opgivet til Skat af din arbejdsgiver med angivelse af den periode, hvor indkomsten er optjent. God dokumentation for din A-indkomst i en afgrænset periode kan derfor være et periodeudtræk fra dine indkomstoplysninger på Skat.
Du kan finde en vejledning til hvordan du laver et periodeudtræk af dine indkomstoplysninger fra Skat i pdf'en 'Sådan dokumenterer du din blandede indkomst'.
Indkomst der medregnes til B-indkomsten i kompensationsordningen for freelancere med B-indkomst.
Rubrik 12 på årsopgørelsen
Honorarer, indkomst ved hushjælp og værdien af nogle personalegoder. Det er din arbejdsgiver eller en person, der har fået servicefradrag for dit arbejde, der har indberettet til rubrikken. Ofte er der angivet den periode, indkomsten vedrører. Rubrik 12 dokumenteres nemmest ved et periodeudtræk fra dine indkomstoplysninger på Skats hjemmeside.
Rubrik 15 på årsopgørelsen
Anden personlig indkomst, som er AM-bidragspligtig. Du opgiver selv et samlet beløb til Skat i forbindelse med årsopgørelsen. Beløbet optræder derfor ikke med specifikke periodeangivelser i dine indkomstoplysninger. Har du indkomst i rubrik 15, skal du derfor redegøre for denne type indkomst i kompensationsperioden.
Rubrik 111 på årsopgørelsen (uden CVR-nr.)
Rubrik 111 er overskud fra selvstændig virksomhed. Du skal kun medregne beløb fra rubrik 111 til din B-indkomst, hvis der ikke er tale om omsætning i en virksomhed med CVR-nr.
Da rubrik 111 er et samlet overskud, du selv opgiver til Skat i forbindelse med årsopgørelsen, optræder det ikke med periodeangivelse i dine indkomstoplysninger. Har du indkomst i rubrik 111, som ikke er omsætning i en virksomhed med CVR-nr. skal du derfor redegøre for denne type indkomst i kompensationsperioden.
Kategorien 'Øvrig indkomst' er indkomst, som ikke er omfattet af A- eller B-indkomst som beskrevet ovenfor, og som har karakter af vederlag i form af:
Bibliotekspenge
legater fra Statens Kunstfond
bortseelsesberettigede pensionsindbetalinger efter pensionsbeskatningslovens § 19
godtgørelse for medlemskab af eller som medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd og lignende
indkomst, der beskattes efter kildeskattelovens §§ 48 E og F
indkomst fra beskæftigelse om bord på et skib, der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Dokumentation for øvrig indkomst kan fx være et periodeudtræk af indkomstoplysningerne i din skattemappe for perioden.
Hvis du har selvstændig virksomhed med CVR-nr. skal du angive dit overskud fra virksomheden i den periode, du har modtaget kompensation. Dette gælder dog først for kompensationsperioder, der starter tidligst den 9. december 2020.
Overskud fra din virksomhed med CVR-nr. kan dokumenteres fx ved:
Perioderegnskab for din virksomhed
Saldobalance
Kontokort eller -specifikation for mellemregninger eller hævninger
Her er det vigtigt, at du opgør overskuddet på samme måde, som da du søgte om kompensation.
Din dokumentation skal overholde følgende krav:
Dit navn eller CPR-nr. fremgår tydeligt.
Det er let at aflæse i din dokumentation, hvordan du har beregnet din faktiske indkomst.
Det er tydeligt, hvilken periode indkomsten vedrører.
Den faktiske indkomst omfatter hele den realiserede indkomst i perioden og er opgjort på samme måde, som da du søgte om kompensation.
Dokumentationen skal altid vedhæftes i pdf-format. Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Du kan finde yderligere vejledning i pdf'en:
Sådan dokumenterer du din faktiske blandede indkomst (PDF)Dette er en samlet indberetning for alle perioder imellem 1. september 2020 og 28. februar 2022. I perioden er var der følgende overordnede kompensationsperioder:
1. september 2020 til 28. februar 2021
1. marts 2021 til 30. juni 2021
1. december 2021 til 28. februar 2022
Du kan se alle de mulige kompensations- og referenceperioder ved at downloade pdf’en nedenfor. Det er relevant hvis du fx vil forkorte en kompensationsperiode.
Kompensations- og referenceperioder (PDF)Kompensationsperioden er den periode, du har modtaget kompensation for.
Da du søgte om kompensation, var det på baggrund af din forventning om, hvor meget du ville tjene i blandet indkomst i kompensationsperioden. Du skal ved slutafregningen angive din faktiske blandede indkomst i denne periode, så vi kan beregne det faktiske indkomsttab.
Da du søgte kompensation, skulle du angive og dokumentere din blandede indkomst i en periode, der viser din normale indkomst. Denne periode kaldes referenceperioden. På siden ’Faktisk blandet indkomst’ kan du se den periode og det beløb, du angav i din ansøgning.
På siden faktisk B-indkomst har du mulighed for at forkorte den enkelte kompensationsperiode.
Dette kan være relevant for dig, hvis din faktiske blandede indkomst i en periode var højere end forventet, og du derfor ikke har haft et samlet indkomsttab på mindst 30 % i hele den periode, du har modtaget kompensation for.
En forkortelse af kompensationsperioden har i mange tilfælde også betydning for den referenceperiode, du skal bruge. Hvis du ændrer kompensationsperioden, skal du derfor tjekke om du også skal ændre din referenceperiode.
Du skal være opmærksom på, at hvis du forkorter en kompensationsperiode, fordi du ikke kan bekræfte de restriktioner, du angav i ansøgningen, og startdatoen på den nye periode ligger inden 9. december 2020, skal du leve op til kravene på en eller flere andre restriktioner. Du kan læse nærmere om restriktionerne længere nede her på siden under ”Om restriktionerne”.
Sådan gør du
Download pdf’en ”kompensations- og referenceperioder”
Find den kompensationsperiode, du vil forkorte til i kolonnen til venstre
Angiv den nye kompensationsperiode og din faktiske blandede indkomst i indberetningen
Tjek i kolonnen til højre i pdf’en om den tilhørende referenceperiode er den samme, som den du brugte i ansøgningen. Din referenceperiode fra ansøgningen fremgår af indberetningsløsningen
Hvis referenceperioden er en anden end den, der fremgår i indberetningen, skal du ændre perioden til den periode, som fremgår af pdf’en og angive din blandede indkomst i den nye periode. Det gør du ved at vælge ’Jeg har ændringer til referenceperioden’.
Hvis du har angivet et forkert beløb eller en forkert referenceperiode, så har du nu mulighed for at ændre i beløbet og/eller anmode om en anden referenceperiode på grund af særlige omstændigheder ved at krydse af i boksen ”Jeg har ændringer til referenceperioden”.
Særlige omstændigheder
Hvis referenceperioden ikke er retvisende for din normale blandede indkomst på grund af en særlig omstændighed, kan du vælge en retvisende periode på tre sammenhængende måneder.
Særlige omstændigheder er ekstraordinære situationer, der gør, at referenceperioden ikke er retvisende som referencegrundlag for din nuværende blandede indkomst. Det kan fx være barsel eller alvorlig sygdom, der har haft direkte indflydelse på din blandede indkomst i referenceperioden.
Anmoder du om en anden periode, skal du vedhæfte begrundelse og dokumentation for den særlige omstændighed og beskrive hvorfor den selvvalgte periode er mere retvisende end standardperioden, som Erhvervsstyrelsen har foreslået.
Hvis du søgte kompensation for perioden mellem 1. september 2020 og 28. februar 2021, var din kompensationsperiode bestemt af den eller de restriktioner, du var berørt af.
Hvis du i slutafregningen ikke kan bekræfte, at dit samlede indkomsttab skyldes den eller de restriktioner, du har angivet i ansøgningen, men du i stedet har været berørt af en anden restriktion, kan du have mulighed at angive den anden restriktion i indberetningsløsningen.
Du skal leve op til betingelserne for at modtage kompensation som følge af den angivne restriktion. Erhvervsstyrelsen vil kontakte dig, når din indberetning sagsbehandles, for at indhente den relevante dokumentation.
Herunder kan du læse mere om restriktionerne, betingelser og for hvilke perioder, hver restriktion var gældende.
Du skulle have et samlet indkomsttab på mindst 30 % som følge af coronavirus/covid 19 for at modtage kompensation for den nationale nedlukning for perioden fra den 9. december til den 28. februar 2021.
Du skulle have et samlet indkomsttab som følge af den regionale nedlukning af kommunerne Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Vesthimmerland, Thisted og Læsø for at modtage kompensation for perioden fra den 6. november 2020 til den 26. november 2020.
Leverandører til eller aftagere fra minkfarme skulle have et samlet indkomsttab på mindst 30 % for perioden fra den 1. november 2020 til den 28. februar 2021 for at modtage kompensation for tabt blandet indkomst
Du skulle have et samlet indkomsttab som leverandør til virksomheder, der skulle begrænse deres åbningstider, for at modtage kompensation for perioden fra den 19. august, 9. september eller 19. september 2020 til den 28. februar 2021. Perioden afhang af hvornår, din kunders virksomheder første gang blev påbudt at lukke tidligere end normalt og hvor virksomheden er placeret i Danmark:
19. september 2020 (Alle kommuner)
9. september 2020 (Hovedstadskommunerne og Odense kommune)
19. august 2020 (Silkeborg kommune)
19. august 2020 (Aarhus kommune).
Dette gjaldt typisk for leverandører af lys, lyd, drikke- og fødevarer.
Du skulle have et samlet indkomsttab som leverandør til virksomheder, der havde forbud mod at holde åbent, for at modtage kompensation for perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
Du skulle have et samlet indkomsttab på mindst 30 % som følge af forsamlingsforbuddet på 10 personer, for at modtage kompensation i perioden fra den 26. oktober 2020 til den 28. februar 2021. Forsamlingsforbuddet gælder fx for freelancere, der arrangerer arrangementer, leverer catering eller hvis du er musiker, DJ, yogainstruktør eller lignende.
Du skulle have et samlet indkomsttab på mindst 30 % som følge af forsamlingsforbuddet på 50 personer, for at modtage kompensation fra den 26. september 2020 til den 28. februar 2021.
Forsamlingsforbuddet på 50 personer skal have forhindret dig i at være leverandør til private arrangementer udenfor private hjem og/eller sociale arrangementer med offentlig adgang.
Du skulle have et samlet indkomsttab som leverandør til aflyste, udskudte eller væsentligt ændrede, større arrangementer i Danmark, for at modtage kompensation i perioden mellem den 1. september 2020 og den 28. februar 2021. Arrangementerne skulle have været planlagt til at være afholdt i den periode, som du søgte kompensation for. Du kunne søge som leverandør til specifikke arrangementer eller som leverandør til en bestemt kunstner.
Du skulle have et samlet indkomsttab på mindst 30 %, fordi udenlandske kunder ikke kunne krydse grænsen til Danmark, for at modtage kompensation i perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
Du skulle have et samlet indkomsttab på mindst 30 %, fordi Udenrigsministeriets rejsevejledning har forhindret dig eller dine kunder i at rejse ud af Danmark, for at modtage kompensation i perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021. Dette gælder typisk for rejsebureauer, rejseguides og kunstnere.
Kompensationsbeløbet dækker op til 90 % af dit samlede indkomsttab. Dog er kompensationsbeløbet højst 20.000 kr. pr. måned.
Din kompensation afhænger af dit samlede indkomsttab. Indkomsttabet beregnes ud fra den realiserede samlede indkomst i din referenceperiode og den faktiske samlede indkomst, som du har haft i kompensationsperioden.
For at kunne beregne indkomsttabet skal din samlede indkomst i referenceperioden først omregnes, så den svarer til kompensationsperioden. Det er nødvendigt, da din referenceperiode og din kompensationsperiode ikke nødvendigvis er lige lange.
Det vil sige, at hvis din referenceperiode fx er fra den 1. december 2019 til 29. februar 2020, så er referenceperioden på 91 dage. Har du modtaget kompensation for perioden den 9. december 2020 til den 28. februar 2021, så er kompensationsperioden på 82 dage. For at kunne sammenligne de to perioder, udregnes den gennemsnitlige samlede indkomst pr. dag i referenceperioden og ganges derefter med 82 dage. Indkomsttabet udregnes herefter ved at fratrække den faktiske samlede indkomst for kompensationsperioden fra det omregnede beløb for referenceperioden.
Se en udregning af eksemplet her:
Samlet indkomst | Udregning | Resultat | |
---|---|---|---|
Referenceperiode | 100.000 kr. | (100.000 kr./91 dage) * 82 dage | 90.110 kr. |
Kompensationsperiode | 50.000 kr. | 50.000 kr. | |
Indkomsttab | 90.110 kr. - 50.000 kr. | 40.110 kr. (44,5 %) | |
Kompensationsbeløb | 40.110 kr. * 90 % | 36.099 kr. |
Når vi har behandlet din indberetning, modtager du en samlet afgørelse for alle de perioder, du har modtaget kompensation fra den 1. september 2020 til 28. februar 2022. Som bilag til afgørelsen, vil du også modtage en slutopgørelse, der viser en detaljeret opgørelse for de enkelte perioder.