Har du brug for hjælp
Få vejledning til de oplysninger som du skal have parat og til din ansøgning.
Kompensationsberettigede faste omkostninger
Få overblik over hvilke omkostninger, der som udgangspunkt anses for kompensationsberettigede, når du søger om kompensation for faste omkostninger i:
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger (PDF)Statsstøtteregler
Få overblik over statsstøttebestemmelserne i :
Vejledning om EU's statsstøtteregler i forbindelse med kompensation (PDF) Oversigtsskema for kompensationsordninger for faste omkostninger (PDF)Ændringer i virksomhedens forhold
Få overblik over de overordnede principper, der anvendes ved ændringer i den støtteberettigede virksomheds forhold.
Kompensation for faste omkostninger ved ændring i virksomhedens forhold som følge af omstruktureringer, køb eller salg af aktiviteter m.v. (PDF)Skabelonen er til dig (regneark), som skal begrunde og sandsynliggøre, at virksomheden har tabt (forventer at tabe) omsætning som følge af én eller flere af de kompensationsberettigede restriktioner.
Dokumentation for omsætningsnedgang (XLSX)Hvis du anvender et regnskabsprogram, så kan du bruge det til at finde den dokumentation du skal indberette. Find vejledning på fx din udbyders hjemmesider.
Skabelonen (regneark) er til dig, som skal specificere de øvrige faste omkostninger.
Skabelon øvrige faste omkostninger (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at specificere dine bogførte omkostninger.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skema til dokumentation og specificering af faste omkostninger (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation af nedskrivning på letfordærvelige varer og udløb af holdbarhed, hvis virksomheden har haft forbud mod at holde åbent.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skabelon til dokumentation af letfordærvelige varer og varer med udløbsdato i kompensationsperioden (faste omkostninger) (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for omkostninger, der faktureres mellem koncern- eller interesseforbundne virksomheder med hvert sit CVR-nummer.
Denne typer omkostning kaldes management fee og gælder for omkostninger med OG uden fast kontrakt.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Management fee (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for nødvendig vedligeholdelse.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skema for nødvendig vedligeholdelse (XLTX)Brug skabelonen (regneark) til at dokumentere de faste omkostninger, der er steget siden referenceperioden.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skabelon til dokumentation af forhøjede omkostninger (XLTX)Find vejledning og skabeloner til revisors erklæring i forbindelse med ansøgning om faste omkostninger
Vejledning om Ansøgning om kompensation for virksomheders faste omkostninger: Retningslinjer for revisors erklæring (PDF) Tillægserklæring for revisorer (DOCX) Skabelon til revisorerklæring (faste omkostninger) (DOCX) Tillægserklæring til ændring af referenceomsætning ved slutafregning (DOCX)Brug dette skema hvis du skal dokumentere flere omkostninger i samme kategori. Skemaet kan benyttes til at ordne den øvrige dokumentation (fx fakturaer) for den specifikke omkostningskategori. Du kan desuden benytte skemaet til at beskrive virksomhedens omkostninger og hvorledes du har periodiseret dem i virksomhedens slutafregning.
Skema til specificering af omkostningskatergori (XLSX)Så snart din ansøgning er færdigbehandlet, vil du modtage et brev i din virksomheds digitale postkasse. Vær opmærksom på, at der kan gå op til 7 hverdage, fra du har fået godkendelsesbrevet, til hele beløbet sættes ind på din virksomheds NemKonto.
Alle ansøgninger behandles i den rækkefølge, som Erhvervsstyrelsen modtager dem. Sagsbehandlingstiden afhænger bl.a. af, om ansøgningen er korrekt udfyldt og dokumenteret, eller om den skal gennemgås nærmere.
Se sagsbehandlingstider på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Sagsbehandlingstiderne opdateres hver uge.
Se en kort video, der gennemgår, hvor du kan søge om kompensation for faste omkostninger:
Hvis du eller din virksomhed har modtaget kompensation, skal du indberette en række oplysninger og dokumentation om de faktiske forhold i kompensationsperioden, så Erhvervsstyrelsen kan gennemføre en slutafregning.
Erhvervsstyrelsen sender information til din digitale postkasse om, hvornår det bliver muligt at indberette, hvilke oplysninger og dokumentation du skal indberette, og hvilken frist der gælder for dig.
Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din dokumentation, vil du modtage en slutafregning.
Der åbnes for indberetning til slutafregning i slutningen af maj 2022, og fristen for at indberette er den 30. september 2022.
Salg af alkohol efter kl. 22
Du kan få kompensation, hvis din virksomheds omsætningstab skyldes, at du ikke må sælge alkohol mellem kl. 22-05. Du er omfattet af denne restriktion, hvis du normalt sælger alkohol i tidsrummet mellem kl. 22-05, men grundet forbuddet ikke længere har mulighed for dette. Du kan eksempelvis være kiosk, supermarked, tankstation mm.
Er din virksomhed en del af restaurationsbranchen (bar, café og restaurant) opfordres du til at søge under restriktionen vedrørende begrænset åbningstid.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
En kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomhedens forventede omsætningstab på minimum 30 % er knyttet til restriktionen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden
Derudover skal følgende dokumentation vedlægges:
Virksomhedens normale åbningstid er efter kl. 22 (fx skærmbillede af hjemmeside med åbningstider)
Virksomhedens salg af alkohol (fx via faktura for indkøb af alkohol, leveringsordrer på alkohol, salgsudtræk)
Perioder, der gælder for restriktionen:
26. oktober 2020 til 31. december 2020
26. oktober 2020 til 31. januar 2021
26. oktober 2020 til 28. februar 2021
1. januar 2021 til 28. februar 2021
Forbud mod at holde åbent
Denne restriktion gælder de virksomheder, der er berørt af restriktionen om begrænsede åbningstider og er tvunget til at lukke tidligere end normalt. Du kan eksempelvis være en cafe, restaurant, værtshus eller andet udskænkningssted.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
en kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomhedens forventede omsætningstab på minimum 30 % er knyttet til restriktionen
virksomhedens samlede omsætning i kompensationsperioden.
Derudover skal følgende dokumentation vedlægges:
Dokumentation for virksomhedens normale åbningstid er efter kl. 22 (fx via skærmbillede af hjemmeside med åbningstider, alkoholbevilling/natbevilling, formålsbeskrivelse fra årsrapport / virksomhedserklæring)
Perioder, der gælder for restriktionen:
1. november 2020 til 31. december 2020
1. november 2020 til 31. januar 2021
1. november 2020 til 28. februar 2021
1. januar 2021 til 28. februar 2021
Denne restriktion gælder også de virksomheder, hvis omsætning kommer fra direkte salg til virksomheder, der er berørt af restriktionen om begrænsede åbningstider. Du kan eksempelvis være leverandør til cafeer, restauranter, værtshuse og andre udskænkningssteder som er berørt af begrænsede åbningstider.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
Vise at virksomheden leverer til virksomheder med forbud mod at holde åbent i et afgrænset tidsrum ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer med virksomheder, som har forbud mod at holde åbent i afgrænset tidsrum. Det kan være til samme eller to forskellige virksomheder
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30 % af omsætningen (virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden). Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden, når omsætningsnedgangen er minimum 30 %. I oversigten kan også indgå en visning af salg/leverancer, som virksomheden har brugt til at dokumentere, at den er leverandør til virksomheder med forbud mod at holde åbent i afgrænset tidsrum. Hvis virksomheden medtager yderligere salg/leverancer i oversigten, er det ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for disse. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på de leverancer, hvis virksomheden leverer til virksomheder med forbud mod at holde åbent i et afgrænset tidsrum, og at dette mindst udgør 30 % af omsætningen
Virksomhedens samlede forventede omsætning.
Perioder, der gælder for restriktionen:
1. november 2020 til 31. december 2020
1. november 2020 til 31. januar 2021
1. november 2020 til 28. februar 2021
1. januar 2021 til 28. januar 2021
Denne restriktion gælder de virksomheder, der har forbud mod at holde åbent jf. Sundhed- og Ældreministeriets bekendtgørelse. Det gælder eksempelvis diskoteker, natklubber, spillesteder med ståpladser, der har en eller flere af disse aktiviteter som deres hovedbeskæftigelse, samt messeaktiviteter.
Hvis din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent som følge af nedlukningen af Nordjylland i november 2020 eller den nationale nedlukning fra 9. december 2020 til 3. januar 2021 skal du se under fanerne "Regional nedlukning" eller "National nedlukning".
Når du vælger denne restriktion, vil du blive bedt om at vælge hvilken en af følgende brancher, din virksomhed hører under:
Diskotek, natklub eller lignende
Spillested med stående publikum
Messeaktiviteter
Hvis din virksomhed ikke har omsætning i den periode du søger, kan du kompenseres med 100 % af de faste omkostninger.
Du skal være opmærksom på, at du ikke vil kunne kombinere denne restriktion med nogle af de andre restriktioner i blanketten.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
En kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19 relaterede restriktioner betyder, at virksomhedens forventede omsætningstab på minimum 30% er knyttet til restriktionen
Virksomhedens samlede forventede omsætning.
Derudover skal følgende dokumentation vedlægges:
Diskotek, natklub eller lignende skal vedlægge:
Alkoholbevilling, der giver mulighed for salg af alkohol efter kl. 24.
Hvis virksomheden ikke har en alkoholbevilling, skal virksomheden udarbejde en kort begrundelse herfor, ligesom virksomhedens formål skal beskrives. Herudover skal virksomheden angive, at de har et dansegulv og vedlægge dokumentation i form af et billede eller lignende samt angive at deres hovedaktivitet ikke er salg af mad.
Spillested med stående publikum skal vedlægge:
Beskrivelse af virksomhedens aktiviteter og formål
Årsrapporter, stiftelsesdokument eller lignende
Messeaktiviteter skal vedlægge:
Dokumentation for at virksomhedens drift overvejende omfatter aktiviteter, hvor flere kunder, besøgende eller deltagere går rundt og besøger forskellige adskilte udstillingsstande, hvor der fremvises varer, genstande m.v. inden for et bestemt tema, uden et selvstændigt formål om direkte salg til forbrugere
Årsrapporter, stiftelsesdokument eller lignende
Perioder, der gælder for restriktionen:
1. november 2020 til 31. december 2020
1. november 2020 til 31. januar 2021
1. november 2020 til 28. februar 2021
1. januar 2021 til 28. februar 2021
Denne restriktion gælder de virksomheder (eksempelvis dørmænd), hvis omsætning er direkte relateret til virksomheder, der har forbud mod at holde åbent der har forbud mod at holde åbent jf. Sundhed- og Ældreministeriets bekendtgørelse. Virksomheder der har forbud mod at holde åbent, er eksempelvis diskoteker, natklubber, spillesteder med ståpladser, der har en eller flere af disse aktiviteter som deres hovedbeskæftigelse.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
Vise at virksomheden leverer til virksomheder med forbud mod at holde åbent ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer med virksomheder, som har forbud mod at holde åbent. Det kan være til den samme eller to forskellige virksomheder
En oversigt over salg/leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden, når omsætningsnedgangen er minimum 30 %
I oversigten kan også indgå en visning af salg/leverancer, som virksomheden har brugt til at dokumentere, at den er leverandør til virksomheder med forbud mod at holde åbent i afgrænset tidsrum. Hvis virksomheden medtager yderligere salg/leverancer i oversigten, er det ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for disse. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på de leverancer, hvis virksomheden leverer til virksomheder med forbud mod at holde åbent i et afgrænset tidsrum, og at dette mindst udgør 30 % af omsætningen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden.
Perioder, der gælder for restriktionen:
1. november 2020 til 31. december 2020
1. november 2020 til 31. januar 2021
1. november 2020 til 28. februar 2021
1. januar 2021 til 28. februar 2021
Forsamlingsforbud
Denne restriktion gælder de virksomheder, der ernærer sig ved at arrangere private og sociale arrangementer, som er blevet aflyst, væsentligt ændret eller udskudt på grund af forbud mod forsamlinger på over 10 personer. Eksempelvis virksomheder der arrangerer kurser, markeder og andre fælles aktiviteter. Virksomheder der leverer lyd og lys til events, bus- og taxaselskaber, som afhenter gæster mv. er også omfattet.
Arrangementer der er omfattet er fx bryllupper, konfirmationer, fødselsdage, firmafester og konferencer med særlig adgang samt arrangementer med offentlig adgang såsom markeder, julemarkeder, bankoaftener mv.
Arrangementet må gerne have været afholdt i private hjem eller haver, og kan både være offentlige og private arrangementer.
Vælger du denne restriktion, vil du blive bedt om at tage stilling til om din virksomhed er:
direkte berørt af forsamlingsforbuddet på 10 personer, eller
leverandør til arrangører/kunder, der er berørt af forsamlingsforbuddet på 10 personer
Direkte berørt af forsamlingsforbuddet på 10 personer
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på de leverancer, hvis virksomheden leverer til virksomheder med forbud mod at holde åbent i et afgrænset tidsrum, og at dette mindst udgør 30 % af omsætningen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden
Derudover skal følgende dokumentation vedlægges:
Tilmeldings-, deltager- og gæstelister, der viser at virksomhedens aktiviteter omfatter mere end 10 personer
Leverandør til arrangører/kunder berørt forsamlingsforbuddet på 10 personer
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
Vise at virksomheden ernærer sig ved at levere til forsamlinger på over 10 personer. Dette gøres ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer til private og sociale arrangementer for mere end 10 personer
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. I oversigten kan også indgå en visning af salg/leverancer, som virksomheden har brugt til at dokumentere, at den er leverandør til forsamlinger på over 10 personer. Hvis virksomheden medtager yderligere salg/leverancer i oversigten, er det ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for disse. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på de leverancer, hvis virksomheden er leverandør til forsamlinger på over 10 personer, og at dette mindst udgør 30 % af omsætningen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden.
Perioder, der gælder for restriktionen:
26. oktober 2020 til 31. december 2020
26. oktober 2020 til 31. januar 2021
26. oktober 2020 til 28. februar 2021
1. januar 2021 til 28. februar 2021
Denne restriktion gælder de virksomheder, der har oplevet et omsætningstab som følge af forsamlingsforbuddet på 50 personer, hvilket har medvirket at arrangementer med mere end 50 personer ikke kan afholdes. Forsamlingsforbuddet på 50 personer, skal have forhindret dig i at være leverandør til sociale arrangementer udenfor private hjem.
Det kan eksempelvis være cateringsfirmaer, leverandører af telte, leverandører af drikkevarer, lyd og lys til fx større arrangementer mv.
Arrangementer kan eksempelvis være bryllupper, konfirmationer, fødselsdage, firmafester og konferencer med særlig adgang. Arrangementet må ikke være afholdt i et privat hjem eller have.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner. Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
Vise at virksomheden ernærer sig ved at levere til forsamlinger på over 50 personer. Dette gøres ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer til sociale arrangementer for mere end 50 personer
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. I oversigten kan også indgå en visning af salg/leverancer, som virksomheden har brugt til at dokumentere, at den er leverandør til forsamlinger på over 50 personer. Hvis virksomheden medtager yderligere salg/leverancer i oversigten, er det ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for disse. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på de leverancer, hvis virksomheden er leverandør til forsamlinger på over 50 personer, og at dette mindst udgør 30 % af omsætningen
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden.
Perioder, der gælder for restriktionen:
1. november 2020 til 31. december 2020
1. november 2020 til 31. januar 2021
1. november 2020 til 28. februar 2021
1. januar 2021 til 28. februar 2021
Hvis din virksomhed er ramt af omsætningstab som leverandør til aflyste større arrangementer skal du på denne side angive og dokumentere dit omsætningstab.
Du kan modtage kompensation for det tab, din virksomhed har haft, i forbindelse med aflyste, udskudte eller væsentligt ændrede arrangementer. Arrangøren på arrangementerne skal være kompensationsberettiget på kompensationsordningen for større arrangementer som følge af coronavirus/covid-19.
Arrangementerne, som du søger på baggrund af, skal leve op til følgende krav:
Arrangementerne skal have været planlagt til at være afholdt i den søgte kompensationsperiode (mellem den 9. juli til den 28. februar 2021)
Arrangementet skulle have haft flere end 350 deltagere på samme tid
Arrangementet skulle have fundet sted mindre hyppigt end dagligt. Det vil sige, at det højest må finde sted hver anden dag, eller at arrangementet skulle have fundet sted dagligt i en afgrænset periode af op til 28 dages varighed
Arrangementet skal have været offentliggjort inden arrangementets afholdelse
Arrangementet skulle have været åben for offentlighedens deltagelse.
Når du ansøger, skal du i form af bilag, kunne dokumentere de krav, der gælder for dig. Vi har udfærdiget et hjælpeark, som kan hjælpe dig med at dokumentere kravene.
Du kan finde hjælpearket "Dokumentation for omsætningsnedgang" under "Download vejledning og skabeloner". Du skal anvende fanen "Forsamlingsforbud 500" i hjælpearket.
Leverandør til et arrangement
Hvis du er tilknyttet arrangementet direkte, skal du angive CVR-nummeret på hovedarrangøren, samt arrangementets navn. Du skal vedhæfte dokumentation på din virksomhedens tilknytning til arrangementet. Dette kan fx være indgåede kontrakter eller korrespondancer om fremtidigt samarbejde.
Leverandør til en kunstner
Hvis du er leverandør til en kunstner, skal du angive kunstnerens navn og angive hvor mange arrangementer du skulle have været leverandør til i perioden 1. september til 31. december 2020. Du skal vedhæfte dokumentation for kunstnerens tilknytning til arrangementerne, fx gennem kunstnerens tourplan.
Mistet omsætning
Du skal angive og dokumentere det tab, din virksomhed har haft på grund af at det angivne arrangement er aflyst, udskudt eller væsentligt ændret på grund af coronavirus/covid-19. Hvis du er tilknyttet en kunstner, skal du angive det samlede mistet omsætning relateret til de aflyste arrangementer og vedhæfte dokumentation for tabet fordelt på de specifikke arrangementer.
Dokumentationen for din tilknytning til arrangementet kan fx være indgåede kontrakter for arbejde i 2020 eller mailkorrespondancer om fremtidigt samarbejde. Hvis der kun forelægger en mundtlig aftale, kan denne understøttes af fx historik eller anden dokumentation, der sandsynliggør, at du har arbejdet i forbindelse med sammenlignelige arrangementet i 2019.
Hvis du har modtaget omsætning i forbindelse med arrangementer på trods af aflysningen, fx gennem forsikring eller forudbetaling af depositum, skal dette ikke medtages i tabet. Dokumentationen kan være indgåede aftaler med arrangementet eller omsætning fra tidligere år til det samme arrangement. Perioder, der gælder for restriktionen:
1. november 2020 til 31. december 2020, eller
1. november 2020 til 31. januar 2021
Bemærk: Det er muligt at søge den fulde kompensationsperiode indtil 28. februar 2021, men det er endnu ikke muligt for Erhvervsstyrelsen at behandle din sag, da vi afventer statsstøttegodkendelse fra EU.
Rejsende til og fra Danmark
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningsnedgang på minimum 30 pct., fordi de danske indrejserestriktioner (grænselukninger) forhindrer udenlandske kunder i at rejse ind i Danmark, kan du søge ordningen på baggrund af dette. Du kan eksempelvis være en Lufthavn og lufthavnsbutik, turistattraktion, hotel eller restaurant.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes grænselukningen. Du skal angive følgende:
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Baggrunden for ovenstående oversigt kan fx være af en registreret hjemstedsadresse i CVR-registret, som er en lufthavn, kundekartoteker der viser andelen af udenlandske kunder, passagerlister der viser andelen af udenlandske kunder mv. Det er ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for alle de salg/leverancer, der fremgår af oversigten. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden.
Derudover skal følgende dokumentation vedlægges:
at virksomhedens omsætning kommer fra udenlandske kunder, der som følge af COVID-19-relaterede restriktioner ikke krydser grænsen til Danmark
at virksomheden før den 1. november 2020 har en registreret hjemstedsadresse i en lufthavnsterminal og yder services i tilknytning til passagerer i lufthavnen, som ikke krydser grænsen til Danmark som følge af COVID-19-relaterede restriktioner
at virksomhedens omsætning kommer fra flyvninger eller kontrakter direkte knyttet til opgaver, som er midlertidigt nedlagt som følge af grænselukningen eller Udenrigsministeriets rejsevejledninger
Du skal som led i ansøgningen vælge hvilken af EU’s statsstøttebestemmelser, du vil søge kompensationen udbetalt under. Vær opmærksom på at der knytter sig forskellige krav til de enkelte statsstøttebestemmelser. Fx kan krisebestemmelsen kun vælges af virksomheder, der er registreret i CVR senest den 9. marts 2020, og som har en omsætningsnedgang på minimum 35 pct. Læs mere om hvilke særlige krav der knytter sig til de forskellige statsstøttebestemmelser i ’ Vejledning til ansøgning’, som findes under fanen Introduktion og menuen Hjælpeværktøjer samt mere generel information om statsstøttebestemmelserne.
Perioder, der gælder for restriktionen:
1. november 2020 til 31. december 2020
1. november 2020 til 31. januar 2021
1. november 2020 til 28. februar 2021
1. januar til 28. februar 2021
Du kan opnå kompensation, hvis du kan dokumentere omsætningsnedgang på minimum 30 pct., der er direkte relateret til salg af rejser, der helt eller delvist går til destinationer, der fra og med den 26. januar 2020 er kommet på listen over lande, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til. Du kan også søge kompensation, hvis din omsætning er direkte relateret til rejser til Grønland eller Færøerne. Du kan eksempelvis være et rejsebureau eller flyselskab, eller busselskab der på kontrakt transporterer på vegne af rejsebereauer.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Du skal angive følgende :
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30 % af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Baggrunden for ovenstående oversigt kan fx være destinationslister, kundekartoteker med rejsemål, kreditkorttransaktioner, der viser andelen af omsætning til forskellige destinationer mv. Det er ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for alle de salg/leverancer, der fremgår af oversigten. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden.
Du skal som led i ansøgningen vælge hvilken af EU’s statsstøttebestemmelser, du vil søge kompensationen udbetalt under. Vær opmærksom på at der knytter sig forskellige krav til de enkelte statsstøttebestemmelser. Fx kan krisebestemmelsen kun vælges af virksomheder, der er registreret i CVR senest den 9. marts 2020, og som har en omsætningsnedgang på minimum 35 pct. Læs mere om hvilke særlige krav der knytter sig til de forskellige statsstøttebestemmelser i ’ Vejledning til ansøgning’, som findes under fanen Introduktion og menuen Hjælpeværktøjer samt mere generel information om statsstøttebestemmelserne.
Perioder, der gælder for restriktionen:
1. november 2020 til 31. december 2020
1. november 2020 til 31. januar 2021
1. november 2020 til 28. februar 2021
1. januar til 28. februar 2021
Leverandører til eller aftagere fra pelsdyravlere
Kan ansøges af virksomheder, som normalt er fast leverandør til eller aftager fra danske avlere af mink. Det gælder fx fodercentraler, dyrlæger, pelserier og auktionshuse.
Du skal dokumentere, at virksomheden ernærer sig ved at være direkte leverandør til eller aftager fra pelsdyravlere. Det gør du ved at uploade to faktura og en oversigt over leverancer til danske pelsdyravlere.
EUs støtteregler har betydning for hvordan du skal søge og hvor meget du kan få. EUs regler om statsstøtte gælder alle kompensationsordninger.
For at søge de høje kompensationslofter under EU's krisebestemmelser, skal man være berørt af forbud mod at holde åbent (og ikke have nogen omsætning), eller forsamlingsforbud på over 500 personer, og virksomheden skal være registreret i CVR-registret senest den 9. marts 2020.
Læs mere om statsstøttereglerne på Erhvervsstyrelsens hjemmeside Oversigtsskema for kompensationsordninger for faste omkostninger
Vejledning til erklæring ved kompensation under Temporary Framework 3.1 (TF 3.1)
For at modtage kompensation efter afsnit 3.1 eller 3.12 i Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the current COVID-19 outbreak er der en række betingelser, der skal være opfyldt, og som ansøger skal erklære sig på i ansøgningen.
Læs mere om de centrale begreber fra erklæringen i ansøgningsblanketten i denne vejledning.
Vejledning vedr. erklæring ved støtte under TF 3.1 (PDF)Vejledning til erklæring ved kompensation under Temporary Framework 3.12 (TF 3.12)
For at modtage kompensation efter afsnit 3.12 i Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the current COVID-19 outbreak er der en række betingelser, der skal være opfyldt, og som ansøger skal erklære sig på i ansøgningen.
Læs mere om de centrale begreber fra erklæringen i ansøgningsblanketten i denne vejledning.
Vejledning vedr. erklæring ved støtte under TF 3.12 (PDF)