PENSAB
Her kan du få vejledning om PENSAB. Det er et system til beregning af pensionsalder, der indeholder oplysninger om pensionsalder for alle tjenestemænd. PENSAB ejes af staten og administreres af Udbetaling Danmark.
Hvad er PENSAB?
Få en introduktion til PENSAB.
PENSAB er en forkortelse for PENSionsAlderBeregning.
PENSAB er et pensionsalderberegningssystem, som indeholder oplysninger om pensionsalder for erhvervsaktive tjenestemænd og andre statslige tjenestemænd med pensionsret.
Oplysningerne i PENSAB giver den danske stat mulighed for at fremregne og budgettere de fremtidige pensionsudgifter for tjenestemandspensioner.
PENSAB ejes af staten og administreres af Udbetaling Danmark, der udbetaler tjenestemandspensioner i staten og kommunerne.
Læs mere i Bekendtgørelse om PENSAB
Udbetaling Danmark er ansvarlig for, at der kan foretages registrering af brugere i PENSAB samt ansvarlig for drift, vedligeholdelse og udvikling.
Institutionen er ansvarlig for brugeroprettelse samt kontrol af brugerrettigheder. Det vil sige, at institutionen løbende skal sikre sig, at det er de rigtige brugere i institutionen, der har adgang til oplysningerne i PENSAB.
Få adgang til PENSAB
Se hvordan du eller en medarbejder får adgang til PENSAB.
Sådan bestiller du adgang til PENSAB
Følg linket og udfyld formularen. Du kan bestille adgang til flere brugere på samme formular.
Få hjælp til at udfylde og sende PENSAB formularen og se forskellige brugerrettigheder i PENSAB, som medarbejderen kan få adgang til.
Bestil adgang til PENSAB for en eller flere medarbejdere.
Udfyld formularen
Udfyld dine oplysninger.
Udfyld, hvem der skal have adgang til PENSAB. Klik på ”+ Tilføj”, hvis du vil oprette flere brugere.
Udfyld, hvilke virksomheder der skal gives adgang til (virksomhedsnavn og CVR-nummer). Klik på ”+ Tilføj”, hvis du vil registrere flere virksomheder.
Vælg brugerrolle til medarbejderen (sæt kun ét kryds). Vælg mellem Forespørger og Sagsbehandler. Brugerrollerne giver disse rettigheder i PENSAB:
Brugerrolle Rettigheder Forespørger - Søg og få vist en tjenestemand Forespørger - Beregn pension for en tjenestemand Forespørger - Få vist pensionsbidrag Brugerrolle Rettigheder Sagsbehandler - Søg og få vist en tjenestemand Sagsbehandler - Beregn pension for tjenestemand Sagsbehandler - Få vist pensionsbidrag Sagsbehandler - Opret, rediger og slet periode, forhøjelse, seniorordning, noter m.m. Sagsbehandler - Udfør kontrol af indtastede data Sagsbehandler - Lav pensionering af tjenestemand
Udfyld en formular for hver brugerrolle
Når du udfylder formularen, må du kun sætte ét kryds ved brugerrolle. Det medfører, at alle brugere på samme formular får tildelt samme brugerrolle. Hvis du vil tildele forskellige brugerroller, skal du udfylde og indsende formularen flere gange.
Send formularen
Print, udfyld, skan og send formularen som Digital Post til Udbetaling Danmark.
Bestil medarbejdersignatur
Brugere skal benytte NEM-LOGIN for at få adgang til PENSAB.
Husk derfor at bestille en medarbejder signatur hos NETS eller den lokale it-afdeling.
Der er to brugerroller i PENSAB med forskellige rettigheder.
Du vælger brugerrolle, når du udfylder formularen og bestiller adgang til PENSAB.
Brugerrolle | Rettigheder |
---|---|
Forespørger | - Søg og få vist en tjenestemand |
Forespørger | - Beregn pension for en tjenestemand |
Forespørger | - Få vist pensionsbidrag |
Brugerrolle | Rettigheder |
---|---|
Sagsbehandler | - Søg og få vist en tjenestemand |
Sagsbehandler | - Beregn pension for tjenestemand |
Sagsbehandler | - Få vist pensionsbidrag |
Sagsbehandler | - Opret, rediger og slet periode, forhøjelse, seniorordning, noter m.m. |
Sagsbehandler | - Udfør kontrol af indtastede data |
Sagsbehandler | - Lav pensionering af tjenestemand |
Brugervejledninger i PENSAB
Her kan du få hjælp til PENSAB.
Du kan have PENSAB åbent samtidig med, at du har vejledningerne åbne.
Hvert område indeholder vejledning og video. (Der er ikke lyd på videoerne).
Få en kort introduktion og kom godt i gang med PENSAB.
TJP introduktion til PENSAB (PDF)Få en række tips til funktioner i PENSAB, som gør det lettere at arbejde i systemet.
TJP tips og tricks i PENSAB (PDF)Lær hvilke muligheder du har, når du skal søge efter tjenestemænd i PENSAB.
TJP søgning i PENSAB (PDF)Lær hvordan du ændrer oplysninger om en tjenestemand.
TJP ændring af oplysninger i PENSAB (PDF)Lær hvordan du arbejder med forhøjelser i PENSAB.
TJP forhøjelser i PENSAB (PDF)Lær hvordan du opretter en seniorordning for en tjenestemand.
TJP seniorordning i PENSAB (PDF)Lær forskellige måder at beregne en tjenestemands pension.
Du lærer også, hvordan du laver en simulering af pensionsberegningen.
TJP beregn tjenestemandspension i PENSAB (PDF)Lær hvordan du arbejder i kontrol-vinduet i PENSAB, og hvordan du kontrollerer andre medarbejderes indberetninger.
TJP kontrol af indberetninger i PENSAB (PDF)Lær hvordan du udtrækker en foruddefineret rapport i PENSAB.
TJP rapporter i PENSAB (PDF)Få en gennemgang af, hvordan du gennemfører en pensionering af en tjenestemand i PENSAB og på tjenestemandspension.dk
Du skal have tildelt brugerrollen Sagsbehandler for at gennemføre en pensionering.
Læs mere om brugerrettigheder i PENSAB under Få adgang til PENSAB længere oppe på siden.
TJP pensionering i PENSAB (PDF)Det spørger andre om
Find svar på spørgsmål, som andre stiller om PENSAB.
Under Brugervejledninger finder du vejledninger og videoer om:
Introduktion til PENSAB
Tips & tricks i PENSAB
Søgning i PENSAB
Ændring af oplysninger i PENSAB
Forhøjelser i PENSAB
Seniorordning i PENSAB
Beregn tjenestemandspension i PENSAB
Kontrol af indberetninger i PENSAB
Rapporter i PENSAB
Pensioneringsprocessen - for institutioner
Tjenestemænd finder information om tjenestemandspension på:
Tjenestemandspension.dk Tjenestemandspension.dk er den borgerrettede selvbetjeningsadgang, hvor tjenestemænd kan:
få oplyst deres pension
udføre forskellige pensionsberegninger
godkende deres pensionssag
Borger.dk/tjenestemandspension Tjenestemænd kan læse mere om tjenestemandspension på Borger.dk
Pensionsinfo.dk Tjenestemænd kan tjekke deres samlede pension på pensionsinfo.dk.
Hvordan logger man ind?
Tjenestemanden logger ind på alle websider ved hjælp af MitID.
En sagsbehandler har kun adgang til tjenestemænd under sit område. Det vil sige, at hvis sagsbehandleren fx arbejder i en kommune, har sagsbehandleren adgang til alle de skoler (P-nummer), som hører til denne kommune.
Mangler du adgang til et CVR-nummer?
Kontakt Udbetaling Danmark, hvis du mangler adgang til et CVR-nummer.
Sagsbehandlere har kun adgang til de generelle informationer på tjenestemandspension.dk.
Tjenestemænd kan se de samme oplysninger og skærmbilleder på tjenestemandspension.dk, som sagsbehandlerne har i PENSAB-systemet.
Tjenestemænd logger på tjenestemandspension.dk ved hjælp af MitID.
Brugerrettigheder er bundet op på virksomhedens CVR-nummer.
Tjenestemanden er registreret på virksomhedens CVR-nummer og P-nummer.
Bruger du Internet Explorer 7?
Skærmbillederne vises ikke korrekt, hvis du bruger Internet Explorer 7, og derfor kan du ikke se beregningsknappen.
Kontakt din it-support og få din webbrowser opdateret til en nyere version.
Skærmbillederne vises korrekt i Internet Explorers nyere versioner samt i andre webbrowsere som fx Firefox, Google Chrome og Safari.
I feltet ”Virksomhed” står virksomhedens navn og CVR-nummer.
Hvad er et CVR-nummer?
CVR er en forkortelse for Det Centrale Virksomhedsregister.
Danske virksomheder har et CVR-nummer på 8 cifre, der er virksomhedens identifikationsnummer, og som er unikt for den enkelte virksomhed (ligesom et CPR-nummer).
Kontroller om CVR-nummeret er korrekt på datacvr.virk.dk
Hvis ansættelsesstedet ikke har et CVR-nummer
Du kan benytte et fiktivt CVR-nummer, hvis:
ansættelsesstedet ikke er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister
CVR-nummeret ikke kan identificeres efter overførslen fra det gamle PENSAB.
Et fiktivt CVR-nummer har færre end 8 cifre.
Nogle gange er ”virksomhed” (CVR-navn og CVR-nummer) misvisende for tjenestemandens historiske perioder.
Det skyldes problemer i forbindelse med overførsel af data fra det gamle PENSAB til det nye PENSAB system.
Hvis du får problemer med at se tjenestemandens historiske perioder, kan du åbne tjenestemandens perioder og finde mere information, som fx:
produktionsenhed
ansættelsesområde
delregnskab.
Bemærk, at på tjenestemandspension.dk vises navnet for ”produktionsvirksomhed” i stedet for ”Virksomhed” (CVR-navn og CVR-nummer) .
Installation og drift
Her kan du se tekniske specifikationer til installation og drift af PENSAB.
Vejledningen beskriver, hvordan man konstruerer en klient i Java til PENSABs eksterne lønservice.
TJP PENSAB vejledning til Java (PDF)