Hvis din virksomhed i Danmark køber eller indfører varer fra lande udenfor EU, skal virksomheden registreres for import. Det samme er gældende, hvis din virksomhed i Danmark køber eller tilvejebringer varer efter EU’s forsendelsesordning. Du skal samtidig registreres for eksport, hvis du eller din virksomhed i Danmark sælger eller returnerer varer til lande udenfor EU.
Du skal oplyse en startdato for registreringen i Danmark.
Etablering
Du skal besvare, om virksomheden er etableret i henholdsvis Danmark eller EU. Du skal besvare alle tre spørgsmål.
En virksomhed er etableret med hensyn til EU’s toldregler, når alle nedenstående kriterier er opfyldt:
En adresse
Et varigt sted på adressen, hvor forretningen drives
De nødvendige menneskelige ressourcer er varigt tilstede på adressen
De nødvendig tekniske ressourcer er varigt tilstede på adressen
Virksomhedens toldrelaterede transaktioner skal helt eller delvist udføres fra adressen
Hvis du svarer ”Ja” til, at virksomheden er etableret i EU, og du allerede har et EORI nr. i dit etableringsland, skal dette nummer oplyses. Hvis ikke, så skal du henvende dig og bede om et EORI nr. i etableringslandet.
Hvis du svarer ”Nej” til, at virksomheden allerede er etableret inden for EU, vil du blive tildelt et EORI-nr. i Danmark sammen med dit danske registreringsnummer. Dette kræver ikke, at du er etableret i Danmark.
Hvis du svarer ”Ja” til, at virksomheden er etableret i Danmark, skal adressen fremgå i rubrik 3.
Hvis du hverken er etableret i EU eller Danmark, skal virksomheden adresse i tredjelandet (etableringslandet) fremgå af rubrik 2 - også hvis du har en dansk kontaktadresse uden at være etableret i Danmark.
Du skal vælge, om virksomhedens navn og adresse skal publiceres i EU's centrale websøgninger. Ved valg af ”Ja” bliver oplysningerne om det danske EORI-nummer offentligt tilgængelige på EU’s webside.
Hvis du har et dansk EORI-nr. og ønsker at tilføje et andet momsnummer i EU eller Danmark til dette EORI nr., skal de noteres i tabellen med momsnumre. Vedlæg bilag, hvis du har flere momsnumre, end der er plads til i tabellen.
Bemærk, at importørregistrering kræver en herboende, hæftende repræsentant. Bilaget skal altid medsendes med registreringen.
Hvis du ønsker at tage varerne i brug med det samme
Du kan tage dine importerede varer i brug direkte efter modtagelsen og først betale senere. Hvis der er toldbeløb på varerne, indebærer ordningen, at du skal betale 3,5 promille af beløbet som en garanti i henhold til SKATs sikkerhedsstillelsesordning.
Et eksempel: Told og afgifter beløber sig til 10.000 DKK – du betaler derfor 35 DKK.
Hvis du ønsker at vente med at tage varerne i brug
Kontant afregning betyder, at du skal betale told, skatter og afgifter hos Skattestyrelsen før ibrugtagning af varerne (senest fem dage efter modtagelsen).
Hvad er anden sikkerhedsstillelse?
Du kan vælge at stille sikkerhed med en anden ordning end Skattestyrelsens, fx en bankgaranti, et selvskyldnerkautionsbevis eller et indehaverpapir. Sikkerhedsstillelsen skal dog være godkendt af Skattestyrelsen, før importen finder sted.