Spørgsmål og svar
Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål.
Så snart din ansøgning er færdigbehandlet, vil du modtage et brev i din digitale postkasse. Vær opmærksom på, at der kan gå op til 7 hverdage, fra du har fået godkendelsesbrevet, til hele beløbet sættes ind på din NemKonto.
Alle ansøgninger behandles i den rækkefølge, som Erhvervsstyrelsen modtager dem. Sagsbehandlingstiden afhænger bl.a. af, om ansøgningen er korrekt udfyldt og dokumenteret, eller om den skal gennemgås nærmere.
Sagsbehandlingstiderne opdateres hver uge.
Du har ikke mulighed for at følge den aktuelle status på din ansøgning, hverken på Mit Virk eller ved at kontakte Erhvervsstyrelsens hotline. Du vil blive kontaktet via den mail, du har oplyst i ansøgningen, hvis vi har brug for yderligere dokumentation for at behandle din ansøgning. Hvis vi ikke har brug for flere oplysninger, vil du modtage en besked med afgørelsen på din ansøgning i din digitale postkasse. Alle ansøgninger behandles i den rækkefølge, som vi modtager dem. Sagsbehandlingstiden kan blandt andet afhænge af, om informationerne i ansøgningen stemmer overens med data indhentet fra offentlige registre, eller om ansøgningen er udfyldt og dokumenteret korrekt. Vi behandler din ansøgning hurtigst muligt. Du kan på Erhvervsstyrelsens hjemmeside se de generelle sagsbehandlingstider. De fortæller, hvornår vi generelt forventer at have behandlet din ansøgning.
Hvis du allerede har fået godkendt en ansøgning og vil søge for en længere periode eller for en anden periode, så skal du i din næste ansøgning søge for hele den periode, du ønsker kompensation for. Det vil sige, at hvis du fx i den første ansøgning har fået kompensation fra den 1. november 2020 til den 31. januar 2021, men også gerne vil søge om kompensation fra den 1. september 2020 til den 31. oktober 2020, så skal du indsende en ny ansøgning fra den 1. september 2020 til den 31. januar 2021. Vi modregner allerede modtaget kompensation i de overlappende perioder. Hvis du har søgt, men ikke har modtaget et svar på din ansøgning, så skal du vente med at søge igen, til din ansøgning er færdigbehandlet.
Som ansøger skal du kunne dokumentere at du i år i kompensationsperioden har et indkomsttab på minimum 30 % i forhold til den samme periode i 2019 – i forhold til den restriktion du er ramt af. Hvis du har et indkomsttab på mindre en 30 %, er du ikke berettiget til at søge ordningen. På Restriktionsordningen har du mulighed for at søge på baggrund af en eller flere restriktioner. Indkomsttabet på 30 % opgøres som et total af de restriktioner du søger for. Hvis du er ramt af to restriktioner, og du har oplevet et indkomsttab på 15 % i forhold til hver restriktion, så vil du samlet set have et indkomsttab på 30 % – og du er dermed berettiget til at søge ordningen. Hvis du kun er ramt af én restriktion, så skal du have et samlet indkomsttab på 30 % i forhold til denne restriktion.
A-indkomst A-indkomsten, som skal inkluderes, fremgår af rubrik 11. Rubrikken dækker over:
Din almindelige løn (efter fradrag af ATP-bidrag og arbejdsgiveradministreret pensionsbidrag)
Feriegodtgørelse og feriepenge fra din arbejdsgiver, hvis du er stoppet på en arbejdsplads, hvor du haft ret til ferie med løn og har fået udbetalt feriepenge den måned, du stoppede
Værdien af fri telefon, fri bil samt kost og logi
Kompensation for tabt arbejdsfortjeneste
Vederlag for arbejde i bestyrelser, udvalg og lignende (andre honorarer er med i rubrik 12)
Godtgørelse for kørsel i fri bil (anden kørselsgodtgørelse er skattefri og skal derfor ikke med på din årsopgørelse).
B-indkomst B-indkomsten, som skal inkluderes, er den indkomst du betaler AM-bidrag af. Det drejer sig om den indtægt, der bliver indberettet i rubrik 12, 15 og noget af det som indberettes i rubrik 111. Rubrikkerne dækker over følgende information:
Rubrik 12
Honorarer udbetalt af din hvervgiver (B-indkomst)
Indkomst ved privat hushjælp (herunder ydelser, hvor køberen får håndværkerfradrag (servicefradrag)
Værdien af medarbejderaktier og anparter samt tegnings- og køberetter til aktier og anparter modtaget som løn i et ansættelsesforhold eller af bestyrelsesmedlemmer
Værdien af fri helårsbolig, fri sommerbolig og fri lystbåd til direktører, hovedaktionærer og andre med væsentlig indflydelse på egen aflønningsform
Værdien af fri bil, fri helårsbolig, fri sommerbolig og fri lystbåd som udbytte til hovedaktionærer, der ikke er ansat i selskabet
Indkomst ved privat dagpleje.
Rubrik 111
Hvis du er kunstner og er omfattet af indkomstudligningsordningen, kan du medtage relateret B-indkomst fra denne rubrik.
Rubrik 111 og rubrik 12 er overlappende og der vil derfor kunne indberettes den samme B-indkomst, som i rubrik 12.
Indtægt fra udlejning over 12 mdr., når man ejer boligen, men ikke selv bor i den.
Vær opmærksom på at udtrukket overskud fra virksomhed ikke kan tages med som B-indkomst.
Rubrik 15
Fri kost og logi, som ikke er med i rubrik 11
Vederlag fra foreninger på under 1.500 kr. for udført arbejde
Værdien af visse uafdækkede pensionstilsagn
Værdien af fri telefon, hvis du er medhjælpende ægtefælle (i andre tilfælde er værdien af fri telefon med i rubrik 11)
Anden løn eller honorarer, der ikke er med i andre rubrikker
Indkomst ved privat dagpleje, som ikke er med i rubrik 12 - fradrag skal du skrive i rubrik 54.
Andet Udøver du kunstnerisk virksomhed og modtager indtægter i form af f.eks. indtægter fra Koda eller AM-bidragspligtige legater, bedes du dokumentere dette særskilt i form af officielle breve eller lignende fra den myndighed eller institution, der udbetaler pengene.
Øvrig indkomst Du får samtidig mulighed for at indtaste indkomst i feltet ”Øvrig indkomst”. Øvrig indkomst dækker over vederlag i form af biblioteksafgift, legater fra Statens Kunstfond, bortseelsesberettigede pensionsindbetalinger efter pensionsbeskatningslovens §19, godtgørelse for medlemskab af eller som medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd og lignende, indkomst, der beskattes efter kildeskattelovens § 48 E og F, og indkomst fra beskæftigelse om bord på et skib, der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Udtrukket overskud fra egen virksomhed Derudover kan du medregne, hvis du har trukket overskud ud fra en virksomhed (Rubrik 111). Denne rubrik er kun relevant, hvis du har en virksomhed med et CVR-nummer, og du har udtrukket overskud fra virksomheden.
De minimis Endeligt skal du krydse af, hvis du har modtaget de minimis-støtte inden for de seneste tre år. De minimis-støtte er statsstøtte, der gives efter de minimis-forordningen (nr. 1407/2013). De minimisforordningen giver mulighed for at tildele en virksomhed statsstøtte på en værdi op til 200.000 EUR over en periode på tre løbende regnskabsår. Hvis du har modtaget denne støtte, skal du indtaste det totale beløb, du har modtaget. Hvis du efterfølgende er blevet bedt om at tilbagebetale en de af støtten, skal denne fratrækkes det samlede beløb.
Rubrikker, som ikke kan medtages i ansøgningen: Rubrik 14 Jubilæumsgratiale og fratrædelsesgodtgørelse mv. før fradrag af AM-bidrag på 8 procent
Rubrik 16 Pensioner, SU og dagpenge med mere Bl.a. også kontanthjælp og ældrecheck
Rubrik 17 Gruppelivsforsikring via fagforeningen m.m., legater og bestemte personalegoder
Rubrik 18 Hædersgaver Rubrik 19 Modtaget underholdsbidrag
Rubrik 20 Anden personlig indkomst, bl.a.:
Ved fremleje, udlejning andelsboliger og lejeboliger
Mindre personalegoder med en værdi på under 1.100 kr. hver, hvis de har en samlet værdi på over 1.100 kr.
Ferierejser betalt af din arbejdsgiver (gælder også ferierejser, der kombineres med en forretningsrejse)
Legater og Skattepligtige offentlige tilskud.
Rubrik 37 Lejeindtægt, når man ejer boligen
Hvis du opnår en indkomst på mere end 800.000 kr. for indkomståret 2020, kan du blive mødt med et krav om tilbagebetaling af den udbetalte kompensation.
I beregningen af din skattepligtige indkomst indgår de indkomster, som ikke er kapitalindkomst. Desuden medregnes evt. aktieindkomst fra selskaber som der er ansøgt om kompensation på baggrund af.
De nærmere detaljer for, hvilken indkomstregistrering der indgår i beregningsgrundlaget, herunder hvordan eventuelle skatteoptimerende forhold med- eller modregnes, er ved at blive afklaret.
Alle beregningerne foretages efter eventuelt am-bidrag og indbetaling til privat pension.
Når Erhvervsstyrelsen har modtaget din ansøgning, vil du få tilsendt en kvittering til din digitale postkasse. Har du ikke modtaget en kvittering inden for 24 timer, har du ikke indsendt din ansøgning korrekt. Du skal derfor indsende din ansøgning på ny.