Målrettede restriktioner
Her kan du finde hjælp til at udfylde din ansøgning, hvis du har været berørt af restriktioner som følge af coronavirus/covid-19 mellem den 1. september 2020 og den 28. februar 2021.
Når du søger om kompensation som freelancer med blandet indkomst, skal du logge ind med dit personlige NemID.
Du skal selv ansøge om kompensation. Din revisor eller andre kan ikke søge for dig.
Du skal leve op til en række betingelser for at modtage kompensation:
Du har en gennemsnitlig samlet indkomst på mindst 10.000 kr. pr. måned i kalenderåret 2019 eller anden relevant periode.
Hvis du søger om kompensation for perioden startende tidligst fra den 9. december 2020, så har du en gennemsnitlig samlet indkomst på mindst 8.000 kr. pr. måned i kalenderåret 2019 eller anden relevant periode.
Du forventer et tab i samlet indkomst på mindst 30% i kompensationsperioden.
Tabet i samlet indkomst skyldes én eller flere coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner, som du er berørt af.
Din personlige indkomst er maksimalt 800.000 kr. for indkomståret 2020 eller 2021 alt efter hvilken periode du ansøger om kompensation for.
Du skal acceptere betingelserne, før du kan klikke Næste.
På denne side, ser du automatisk oplysninger om dig. Tjek, at oplysningerne er korrekte, før du går videre.
Indtast dernæst dit telefonnummer og din e-mailadresse, så vi kan kontakte dig, hvis det bliver nødvendigt.
Vælg den restriktion, du har været ramt af. Hvis du har været ramt af flere restriktioner, kan du også angive og dokumentere dem. Det er dog ikke et krav, hvis din indkomst indenfor den førstvalgte restriktion udgør mindst 30 % af dit indkomsttab.
Enkelte restriktioner kan ikke kombineres med andre restriktioner, og du skal derfor indsende en separat ansøgning for hver restriktion. Dette gælder for følgende restriktioner:
National nedlukning fra 9. december
Regional nedlukning i Nordjylland.
Du kan læse meget mere om de forskellige restriktioner, hvordan du kan dokumentere at du er berørt af dem, samt hvilke perioder de respektive restriktioner dækker over under afsnittet ’Om restriktionerne’ længere nede på denne side. For at være berettiget til kompensation, skal du kunne dokumentere et indkomsttab på mindst 30 %. Du skal enten dokumentere, at du har været berørt af en enkelt restriktion eller dokumentere et samlet tab på tværs af flere restriktioner. Vælger du at kombinere flere forskellige restriktioner, der dækker over flere forskellige kompensationsperioder, vil du være berettiget til kompensation i den periode, hvor indkomsttabet samlet set er mindst 30 %.
Vælg hvilken periode, du ønsker at søge kompensation for. Du skal både vælge den første og sidste dag i din kompensationsperiode. Vær opmærksom på, at de respektive restriktioner kan dække over forskellige perioder. Under afsnittet 'Om restriktionerne' længere nede på denne side, kan du orientere dig om, hvornår første og sidste mulige dag i kompensationsperioden er for hver restriktion. Hvis du allerede har modtaget kompensation og ønsker at forlænge din kompensationsperiode til den 28. februar 2021, skal du indsende en ny ansøgning for hele den periode, du ønsker kompensation for. Det betyder, at hvis du fx har fået kompensation fra den 1. september 2020 til den 31. december 2020, så skal du nu indsende en ansøgning fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021. Gør du dette, vil din tidligere udbetalte kompensation på denne ordning blive fratrukket det samlede kompensationsbeløb.
Du skal indtaste din indkomst i hele 2019. Du skal kunne dokumentere en gennemsnitlig indkomst på mindst 10.000 kr. pr. måned, hvis du søger om kompensation for en periode før den 9. december 2020. Søger du om kompensation for en periode fra den 9. december 2020, skal du dokumentere en gennemsnitlig indkomst på mindst 8.000 kr.
Du skal mindst have 2.500 kr. pr. måned i gennemsnit fra B-indkomst og højst have 25.000 kr. pr. måned i gennemsnit fra A-indkomst. Søger du kompensation i en periode fra den 9. december 2020, kan du medtage overskud fra selvstændig virksomhed.
Du skal vedhæfte dokumentation for din indkomst i pdf-format.
Særlige omstændigheder Hvis du ikke har haft indkomst i hele 2019 eller hvis perioden ikke er retvisende for din indkomst grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Ovenstående periode er ikke retvisende for min normale indkomst”. Du skal herefter vælge den periode, der passer bedst på din situation.
Du har følgende valgmuligheder:
10. marts 2019 til og med 9. marts 2020
12 måneder før kompensationsperiodens start og frem til kompensationsperioden
Tidspunktet for den først registrerede indkomst til og med dagen før kompensationsperiodens start
Selvvalgt periode.
Du skal vedhæfte begrundelse og dokumentation for, hvorfor din indkomst skal sammenlignes med en anden periode. Dette kan eksempelvis være dokumentation for alvorlig sygdom eller barsel.
De minimis Nederst på siden vil du blive bedt om at angive, hvis du inden for de seneste tre år har modtaget de minimis-støtte. De minimis-støtte er statsstøtte, der gives efter de minimis-forordningen (nr. 1407/2013). De minimis-forordningen giver mulighed for at tildele en virksomhed statsstøtte på en værdi op til 200.000 EUR over en periode på tre løbende regnskabsår. Støtten kan have form af betaling af beløb til virksomheden eller form af vederlagsfri ydelse.
For at kunne beregne den forventede kompensation, skal du indtaste og vedhæfte dokumentation for en periode, der viser din normale indkomst. Denne periode kaldes referenceperioden. Referenceperioden vil som udgangspunkt være de samme hele kalendermåneder i 2019 og 2020, som du søger kompensation for nu*. Har du fx valgt at søge kompensation for perioden fra den 1. november 2020 til den 28. februar 2021, vil din referenceperiode være fra den 1. november 2019 til den 29. februar 2020. Du skal vedhæfte dokumentation for din indkomst i pdf-format.
*Med undtagelse af restriktionerne:
Aktiviteter og sociale begivenheder med mere end 10 personer. Kompensationsperioden starter den 26. oktober 2020, mens referenceperioden starter den 1. november 2019.
Begrænsede åbningstider i Aarhus og Silkeborg kommune, der første gang begrænsede virksomheders åbningstider den 19. august 2020. For denne restriktion starter referenceperioden den 1. september 2019.
Herefter vil du blive bedt om at angive, hvor stor en del af din indkomst i referenceperioden, der relaterer sig til den eller de restriktioner, du har angivet, at du er ramt af. Særlige omstændigheder Hvis du ikke har haft indkomst i referenceperioden, eller hvis perioden ikke er retvisende for din indkomst grundet særlige omstændigheder, har du mulighed for at krydse af i boksen ”Ovenstående periode er ikke retvisende for min normale indkomst”. Du skal herefter vælge den periode, der passer bedst på din situation.
Du har følgende valgmuligheder:
Tre hele måneder frem til kompensationsperiodens startdato
Periode for første B-indkomst frem til kompensationsperiodens startdato
Selvvalgt periode på 3 måneder.
Du skal vedhæfte dokumentation for, hvorfor din indkomst skal sammenlignes med en anden periode samt dokumentation for din indkomst i perioden. Dette kan eksempelvis være dokumentation for alvorlig sygdom eller barsel.
Denne side vil kun være synlig, hvis du har valgt restriktionen ”Aflyste arrangementer for mere end 500 personer”.
For at kunne beregne den forventede kompensation, skal du opgøre dit tab på baggrund af aflyste, udskudte eller væsentligt ændrede arrangementer.
Du kan tilføje flere undersider ved at trykke på ”+ tilføj”. Der er ikke noget loft for, hvor mange sider du kan tilføje. Længere nede på siden under afsnittet ’Om restriktionerne’ kan du læse mere om, hvad du skal vedhæfte, hvis du er tilknyttet et arrangement eller en kunstner.
Du skal bekræfte, at de angivne arrangementer lever op til kravene, før du kan klikke ‘Næste’.
Her skal du dokumentere, at mindst 30 % af din normale indkomst relaterer sig til aktiviteter, der nu er berørt af restriktioner. Du skal vedhæfte dokumentation for hver af de restriktioner, du har angivet, at du er ramt af. Du kan læse mere om, hvordan du kan dokumentere de forskellige restriktioner under afsnittet 'Om restriktionerne' længere nede på denne side.
Du skal angive din forventede indkomst i den periode, som du søger om kompensation for. Hvis du endnu ikke kender din indkomst i perioden, kan du her give et skøn over, hvad du forventer at have i indkomst i kompensationsperioden.
Du skal på et senere tidspunkt indsende dokumentation for din faktiske indkomst for perioden. Du vil modtage en besked i din digitale postkasse, når Erhvervsstyrelsen har brug for denne dokumentation.
Du kan nu se din samlede indkomst i kompensationsperioden, det udregnede indkomsttab i kompensationsperioden, grundlaget for kompensationen samt din forventede kompensation.
Det vil også fremgå:
hvis dit indkomsttab overstiger den maksimale kompensation for perioden
hvis du tidligere har modtaget kompensation for denne periode, som bliver modregnet din kompensation.
Her skal du på tro og love bekræfte, at alle oplysninger er retvisende, for at du kan klikke 'Næste'.
Her får du et overblik over de tal, du har indtastet i din ansøgning samt kompensationen, du anmoder om at få udbetalt. Det er vigtigt, at du sørger for at godkende og trykke send. Sådan sikrer du, at din ansøgning bliver sendt af sted. Du modtager en kvittering i din digitale postkasse senest 24 timer efter, du har sendt din ansøgning.
Når du søger kompensation, afhænger kompensationsperioden af hvilke(n) restriktion(er), du har været berørt af. Du kan søge kompensation fra den dato, at en eller flere restriktioner tilsammen udgør et indkomsttab på mindst 30 %. Har du haft et indkomsttab som følge af en eller flere restriktioner, skal du dokumentere, hvilke(n) restriktion(er), der er årsag til dit indkomsttab. Du kan herunder læse mere om i hvilken periode hver restriktion gælder samt hvordan du kan dokumentere, at du har været berørt af restriktionen.
Forbud mod at holde åbent
Hvis du har oplevet et indkomsttab som leverandør til virksomheder, der skal begrænse sine åbningstider, kan du søge om kompensation i perioden fra den 19. august, 9. september eller 19. september 2020 til den 28. februar 2021. Dette gælder typisk for leverandører af lys, lyd, drikke- og fødevarer.
Perioden du kan søge for, afhænger af hvornår din kunde første gang blev påbudt at lukke tidligere end normalt. Du har i ansøgningen følgende muligheder:
19. september 2020 (Alle kommuner)
9. september 2020 (Hovedstadskommunerne og Odense kommune)
19. august 2020 (Silkeborg kommune)
19. august 2020 (Aarhus kommune)
Dokumentation til din ansøgning
Du skal dokumentere, at du som leverandør var berørt af dine kunders begrænsede åbningstider. Du skal vedhæfte:
dokumentation for din kundes normale åbningstider
en kort beskrivelse af, hvordan du var berørt af dine kunders begrænsede åbningstider
to fakturaer, der dokumenterer dit leverandørforhold til virksomheder, der var berørt af begrænsede åbningstider. Fakturaerne skal tilsammen udgøre mindst 30 % af din samlede indkomst i referenceperioden.
Hvis de to fakturaer tilsammen ikke udgør 30 % af din indkomst i referenceperioden, skal du vedhæfte en oversigt over dine leverancer til restriktionsramte kunder.
Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Hent leveranceliste (XLSX)Hvis du har oplevet et indkomsttab som leverandør til virksomheder, der har haft forbud mod at holde åbent, kan du søge om kompensation.
Perioden du kan søge for, afhænger af hvilke hovedaktiviteter din kundes virksomhed har. Hvis du er leverandør til:
diskoteker, natklubber og spillesteder med stående publikum, kan du søge kompensation fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021
virksomheder med messeaktivitet, kan du søge kompensation fra den 3. november 2020 til den 28. februar 2021.
Dokumentation til din ansøgning
Du skal dokumentere, at du som leverandør var berørt af, at din kundes virksomhed har haft forbud mod at holde åbent.
I ansøgningen skal du vedhæfte to fakturaer, der dokumenterer dit leverandørforhold til virksomheder, der har haft forbud mod at holde åbent. Fakturaerne skal tilsammen udgøre mindst 30 % af din samlede indkomst i referenceperioden.
Hvis de to fakturaer tilsammen ikke udgør 30 % af din indkomst i referenceperioden, skal du vedhæfte en oversigt over dine leverancer til restriktionsramte kunder.
Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Hent leveranceliste (XLSX)Forsamlingsforbud
Hvis du har oplevet et indkomsttab som følge af forsamlingsforbuddet på 10 personer, kan du søge kompensation i perioden fra den 26. oktober 2020 til den 28. februar 2021. Forsamlingsforbuddet gælder eksempelvis for freelancere, der arrangerer arrangementer, leverer catering eller hvis du er musiker, DJ, yogainstruktør eller lignende.
Vælger du denne restriktion, vil du blive bedt om at tage stilling til, om du:
er direkte ramt af forsamlingsforbuddet på 10 personer
er leverandør til arrangører af aktiviteter og sociale begivenheder, der er omfattet af forsamlingsforbuddet på 10 personer.
Dokumentation til din ansøgning
Direkte ramt af forsamlingsforbuddet på 10 personer I din ansøgning skal du dokumentere, at du var berørt af forsamlingsforbuddet på 10 personer. Dokumentationen kan eksempelvis være:
en beskrivelse af, hvad din du beskæftiger dig med, og hvordan din indkomst var direkte tilknyttet forsamlingsforbuddet
dokumentation for arrangementer eller aktiviteter med flere end 10 deltagere
kontrakt med fitnesscenter, foredragsvirksomhed mv. om afholdelse af arrangementer.
Leverandør til kunder berørt af forsamlingsforbuddet på 10 personer Du skal dokumentere, at du som leverandør var berørt af, at din kunde ikke må arrangere aktiviteter og sociale begivenheder med mere end 10 personer. Du skal vedhæfte:
en kort beskrivelse af, hvordan du var berørt af forsamlingsforbuddet
to fakturaer, der dokumenterer dit direkte leverandørforhold til arrangører af sociale aktiviteter og begivenheder omfattet af forsamlingsforbuddet. Fakturaerne skal tilsammen udgøre mindst 30 % af din samlede indkomst i referenceperioden.
Hvis de to fakturaer tilsammen ikke udgør 30 % af din indkomst i referenceperioden, skal du vedhæfte en oversigt over dine leverancer til restriktionsramte kunder.
Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Hent leveranceliste (XLSX)
Hvis du virksomhed har oplevet et indkomsttab som følge af forsamlingsforbuddet på 50 personer, kan du søge kompensation fra den 26. september 2020 til den 28. februar 2021.
Forsamlingsforbuddet på 50 personer skal have forhindret dig i at være leverandør til private arrangementer udenfor private hjem og/eller sociale arrangementer med offentlig adgang.
Dokumentation til din ansøgning
Du skal dokumentere, at du som leverandør var berørt af aflyste arrangement for mere end 50 personer. Du skal vedhæfte:
en kort beskrivelse af, hvordan du var berørt af, at dine kunder er ramt af forsamlingsforbuddet
to fakturaer, der dokumenterer dit leverandørforhold til virksomheder, der var berørt af forsamlingsforbuddet på 50 personer. Fakturaerne skal tilsammen udgøre mindst 30 % af din samlede indkomst i referenceperioden.
Hvis de to fakturaer tilsammen ikke udgør 30 % af din indkomst i referenceperioden, skal du vedhæfte en oversigt over dine leverancer til restriktionsramte kunder.
Da du kun har mulighed for at vedhæfte én pdf-fil, skal du sammenflette alle de filer, du ønsker at vedhæfte.
Hent leveranceliste (XLSX)
Hvis du har oplevet et indkomsttab som leverandør til aflyste, udskudte eller væsentligt ændrede, større arrangementer i Danmark, kan du søge kompensation i perioden mellem den 1. september 2020 og den 28. februar 2021. Arrangementerne skal have været planlagt til at være afholdt i den periode, som du søger kompensation for.
Dokumentation til din ansøgning
Du kan både være leverandør til et aflyst arrangement og til en kunstner, der er berørt af et aflyst arrangement:
Leverandør til et arrangement Hvis du er direkte tilknyttet et arrangement, skal du angive CVR-nummeret på hovedarrangøren samt arrangementets navn.
I din ansøgning skal du også dokumentere din tilknytning til arrangementet. Dokumentationen kan eksempelvis være indgåede kontrakter eller korrespondancer om fremtidigt samarbejde.
Leverandør til en kunstner Hvis du er leverandør til en kunstner, skal du angive kunstnerens navn og angive hvor mange arrangementer, du skulle have været leverandør til i den periode, du søger kompensation. I din ansøgning skal du dokumentere kunstnerens tilknytning til arrangementerne. Dokumentationen kan eksempelvis være kunstnerens tourplan.
Alternative måder at dokumentere på Hvis der kun forelægger en mundtlig aftale, kan denne understøttes af fx historik eller anden dokumentation, der sandsynliggør, at du har tilknytning til sammenlignelige arrangementer i 2019.
Hvis der på grund af coronavirus/covid-19 ikke er blevet planlagt nye arrangementer, men du under normale omstændigheder leverer til arrangementer for mere end 350 personer, så kan du i stedet referere bagud til den tilsvarende referenceperiode i 2019. Her skal du dokumentere din tilknytning til og omsætning forbundet med de enkelte arrangementer.
Tabt indkomst Du skal angive og dokumentere det tab, du har haft, på grund af det angivne arrangement er aflyst, udskudt eller væsentligt ændret som følge af coronavirus/covid-19.
Hvis du er tilknyttet en kunstner, skal du angive den samlede mistede indkomst relateret til de aflyste arrangementer og vedhæfte dokumentation for tabet fordelt på de specifikke arrangementer.
Hvis du har modtaget indkomst i forbindelse med arrangementer på trods af aflysningen, fx gennem forsikring eller forudbetaling af depositum, skal du ikke medtage dette i indkomsttabet.
Dokumentationen skal altid vedhæftes i pdf-format.
Rejsende til og fra Danmark
Hvis du har oplevet et indkomsttab, fordi udenlandske kunder ikke krydser grænsen til Danmark, kan du søge om kompensation i perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021.
Dokumentation til din ansøgning
I din ansøgning skal du dokumentere, at du var berørt af grænselukninger. Du skal vedhæfte en beskrivelse af dine aktiviteter og i hvilket omfang du var berørt af grænselukninger.
Du skal dernæst dokumentere, at 30 % af din normale indkomst relaterer sig til aktiviteter, som nu er berørt af grænselukninger. Dokumentationen kan eksempelvis være:
kvitteringsoversigter med udenlandske kreditkortstransaktioner
fakturaer til udenlandske kunder, som du har fysiske aftaler med i Danmark
øvrige dokumenter eller opgørelser, der viser den del af din indkomst, som stammer fra udenlandske kunder.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format.
Hvis du har oplevet et indkomsttab, fordi Udenrigsministeriets rejsevejledning har forhindret dig eller dine kunder i at rejse ud af Danmark, kan du søge om kompensation i perioden fra den 1. september 2020 til den 28. februar 2021. Dette gælder typisk for rejsebureauer, rejseguides og kunstnere.
Dokumentation til din ansøgning
I din ansøgning skal du dokumentere, at du var berørt af Udenrigsministeriets rejsevejledning. Du skal vedhæfte en beskrivelse af dine aktiviteter og i hvilket omfang du var berørt af Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Du skal dernæst dokumentere, at 30 % af din normale indkomst relaterer sig til aktiviteter, som nu er berørt af Udenrigsministeriets rejsevejledning. Dokumentationen kan eksempelvis være:
fakturaer til udenlandske kunder, som du eller direkte kunder har rejst til
fakturaer til danske kunder, der har rejst til udlandet
øvrige dokumenter eller opgørelser, der viser den del af din indkomst, som stammer fra rejser til udlandet.
Du skal altid vedhæfte dokumentation i pdf-format.
Du kan søge om kompensationen for op til 90 % af dit indkomsttab, dog maksimalt 20.000 kr. pr. måned.
Hvis du eller din virksomhed har modtaget kompensation, skal du indberette en række oplysninger og dokumentation om de faktiske forhold i kompensationsperioden, så Erhvervsstyrelsen kan gennemføre en slutafregning.
Erhvervsstyrelsen sender information til din digitale postkasse om, hvornår det bliver muligt at indberette, hvilke oplysninger og dokumentation du skal indberette, og hvilken frist der gælder for dig.
Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din dokumentation, vil du modtage en slutafregning.
Der åbnes for indberetning til slutafregning i slutningen af maj 2022, og fristen for at indberette er den 30. september 2022.