Vejledning
Her kan du se, hvor mange medarbejdere der er registreret tilknyttet din virksomhed. Antallet er opgjort per den 1. marts 2020, hvorfor det kan være ændret, hvis du har ansat eller afskediget medarbejdere i mellemtiden.
Du vil samtidig blive oplyst om, hvor mange medarbejdere du som minimum skal hjemsende for at kunne blive omfattet af denne lønkompensationsordning.
Hvis antallet af medarbejdere ikke er korrekt, kan det rigtig antal medarbejdere pr. den 8. marts 2020 indtastes i feltet. Du vil kun kunne få kompensation for de medarbejdere, som er ansat i din virksomhed, og som er ansat før den 9. marts 2020.
Antallet af medarbejdere i virksomheden er det fulde antal af medarbejdere, som er ansat i virksomheden på tværs af alle stillingskategorier og ansættelsesformer. Antallet af hjemsendte medarbejdere skal være minimum 30 % eller mere end 50 ansatte.
Der kan søges lønkompensation til medarbejdere med kontraktuel tilknytning til virksomheden, hvilket vil sige, at medarbejderne skal være ansat i virksomheden. Derudover skal medarbejderne have fast arbejdssted i Danmark, og have et CPR-nummer.
Bemærk: du kan ikke få kompensation for medarbejdere, du har varslet afskediget, inden du træder ind i ordningen, med mindre du trækker varslet tilbage.
Søger du kompensation for flere end 25 medarbejdere, skal du indrapportere det i en samlet liste, som du uploader herunder. Listen skal være i csv-format.
Når du udfylder din csv-fil, skal du have kolonneoverskrifter for hver af følgende punkter:
CPR-nummer
Fulde navn
Periode start (første dag med kompensation)
Periode slut (sidste dag med kompensation)
Ansættelsestype (hhv. funktionær, ikke-funktionær eller Elev-lærling)
Månedsløn (i kr.)
Beskæftigelsesgrad (i timer)
Antal dage undtaget (dage der ikke søges om kompensation)
Du skal bekræfte at din csv-fil er opbygget nøjagtigt som anvist før du kan gå videre.
Vejledning til at oprette en CSV-fil til indberetning af medarbejderdata (PDF) Eksempel: Sådan skal din CSV-fil se ud (PDF) Skabelon til medarbejderoplysninger (CSV)Du kan vælge, om du vil indberette samme eller forskellige perioder for dine medarbejdere. Vælg:
Jeg søger kompensation i forskellige perioder for medarbejderne
Jeg søger kompensation i samme periode for alle medarbejdere
Ønsker du at angive forskellige perioder for dine medarbejdere, vil du senere for hver enkelt medarbejder skulle opgøre perioden. Hvis du angiver, at du søger i samme periode, vil du herefter blive bedt om at indtaste start- og sluttidspunkt. Perioden skal ligge mellem den 9. marts og den 29. august 2020; ellers vil du få en fejl meddelelse.
Her er det vigtigt at angive korrekte oplysninger på kontaktpersonen for virksomheden, så Erhvervsstyrelsen vil have mulighed for at kontakte jer.
Du vil blive bedt om at bekræfte på tro- og love, under strafansvar, at de indsendte oplysninger er retvisende.
Du vil nu kunne se den indtastede ansøgning. Du har mulighed for at få ansøgningen tilsendt. Du vil modtage en kvittering for modtagelse kort efter indsendelse. Du har mulighed for at få kvitteringen tilsendt.
Hvis den fremsendte dokumentation vurderes utilstrækkelig, vil der ikke blive udbetalt lønkompensation, før du fremsender ny dokumentation.
Ligeledes vil du blive pålagt helt eller delvist at tilbagebetale for meget udbetalt kompensation.
Her får du et overblik over det, du har indtastet.
Hvis din virksomhed har modtaget lønkompensation, skal du indberette en række oplysninger og dokumentation om de faktiske forhold i kompensationsperioden, så Erhvervsstyrelsen kan gennemføre en slutafregning.
Erhvervsstyrelsen sender information til din digitale postkasse om, hvornår det er tid til at indberette, hvilke oplysninger og dokumentation du skal indberette, og hvilken frist der gælder for dig.
Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din dokumentation, vil du modtage en slutafregning.
Læs mere om slutafregning af lønkompensation, og hvordan du indberetter dine oplysninger.
Vejledning og skabelon til indberetning af medarbejderdata
Sådan opretter du CSV-fil til lønkompensation (forbud mod at holde åbent) (PDF) Eksempel: Sådan skal din CSV-fil se ud (PDF)Skabelon til csv-fil Skal virksomheden ansøge med csv-fil, skal du sende en mail til lonkompensation@erst.dk, hvor du beder om at få tilsendt skabelonen til csv-fil.