Spørgsmål og svar
Stedbundne faste omkostninger er faste omkostninger relateret til virksomhedens fysiske CVR-registrerede adresse (hjemstedsadresse).
Stedbundne faste omkostninger kan inddeles i fire typer af omkostninger, der alle er:
Husleje
Renter og bidrag på lån i ejendommen
Forbrugsudgifter til el, vand og varme
Ejendomsforsikring og -skatter
Herunder kan du se eksempler på hvilke ting, som er omfattet af hver omkostning:
1. Husleje
Husleje
Pladsleje
Leje af jord
Leje af grund
Leje af lager
Forpagtningsafgift
Grundafgift
Fællesomkostninger til el, vand og varme
Det er kun muligt at få dækket omkostninger til eksempelvis vicevært og vagttjenester, hvis omkostningen hertil indgår som en ufravigelig del af huslejekontrakten.
2. Renter og bidrag på lån i ejendommen
Renter til ejendomslån - bank
Renter til ejendomslån – realkredit
Bidrag til realkreditlån
Bidrag til banklån
3. Forbrugsudgifter til el, vand og varme
Gas
El
Brændsel til fyr
Vandforbrug
Vandafledningsafgift og spildevandsafgift
Varme
Fællesomkostninger til el, vand og varme
4. Ejendomsforsikring og -skatter
Ejendomsskat (grundskyld)
Ejendomsværdiskat
Indefrossen grundskyld
Ejendomsforsikring
Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for de forventede stedbundne faste omkostninger. Dokumentationskravet er følgende: Husleje
Kontrakt
Dokumentation for seneste betaling af omkostningen
Renter og bidrag på lån i ejendommen
Aftale om boliglån i bank eller realkreditinstitut, der dokumenter omkostninger til renter og eventuelt bidrag, samt at disse vedrører adressen, der er berørt af restriktionen, og hvortil der søges om kompensation for stedbundne faste omkostninger
Dokumentation for seneste betaling af renter og eventuelle bidrag
Forbrugsudgifter til el, vand og varme
Seneste faktura
Dokumentation for seneste betaling af omkostningen
Ejendomsforsikring og -skatter
Ejendomsforsikringspolice samt dokumentation for seneste betalte præmie
Senest ejendomsskattebillet samt dokumentation for seneste betaling af omkostningen
Dokumentation for betalingen af ovenstående omkostninger kan være i form af posteringer på kontoudtog, udskrift eller screendump fra netbank eller lignende.
Der skal fremsendes dokumentation for såvel betalingsforpligtigelsen (faktura eller lignende) samt for den faktiske betaling (eksempelvis screendump eller udskrift fra netbank).
Omkostninger, som godtgøres af andre
Virksomheden kan ikke få kompensation for omkostninger, der dækkes af andre. Fx kan en virksomhed, der har fremlejet en del af sit lejemål, alene få kompensation for nettolejen, dvs. den leje, virksomheden betaler fratrukket modtagne lejeindtægter.
Sammensatte omkostninger
Sammensatte omkostninger er omkostninger, der skal opdeles i en fast del og en variabel del. Dette er fx omkostninger til el, hvor en produktionsvirksomhed bruger el i både produktionen og administrationen.
Virksomheden skal foretage et skøn, hvis det ikke kan ses direkte ud af bogføringen, hvor stor en del af en omkostning, som er fast, og hvor stor en del, som er variabel. Virksomheden skal begrunde og dokumentere dette skøn.
Så snart din ansøgning er færdigbehandlet, vil du modtage et brev i din virksomheds digitale postkasse. Vær opmærksom på, at der kan gå op til 7 hverdage, fra du har fået godkendelsesbrevet, til hele beløbet sættes ind på din virksomheds NemKonto.
Alle ansøgninger behandles i den rækkefølge, som Erhvervsstyrelsen modtager dem. Sagsbehandlingstiden afhænger bl.a. af, om ansøgningen er korrekt udfyldt og dokumenteret, eller om den skal gennemgås nærmere.
Se sagsbehandlingstider på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Sagsbehandlingstiderne opdateres hver uge.
Du kan se status for dine ansøgninger om kompensation i forbindelse med coronavirus/covid-19 på Mit Virk.
Når Erhvervsstyrelsen har modtaget din ansøgning, vil du få tilsendt en kvittering til din virksomheds digitale postkasse.
Har du ikke modtaget en kvittering inden for en time, har du ikke indsendt din ansøgning korrekt. Du skal derfor indsende din ansøgning på ny.
Hvis du eller din virksomhed har modtaget kompensation, skal du indberette en række oplysninger og dokumentation om de faktiske forhold i kompensationsperioden, så Erhvervsstyrelsen kan gennemføre en slutafregning.
Erhvervsstyrelsen sender information til din digitale postkasse om, hvornår det bliver muligt at indberette, hvilke oplysninger og dokumentation du skal indberette, og hvilken frist der gælder for dig.
Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din dokumentation, vil du modtage en slutafregning.