Alle ansøgninger bliver vurderet ud fra tre ligeligt vægtede kriterier. Det første kriterium består af to delkriterier, hvor det er er op til ansøger, hvorvidt ansøgningen forholder sig til ét eller begge delkriterier. Vælges begge delkriterier, medtages den højeste score. Der bliver givet point fra 1 til 10 inden for hvert kriterium, hvorfor den højest mulige score er 30 point.
- Fremme af en iværksætterkultur med fokus på grøn omstilling og grønne og ansvarlige forretningsmodeller i Danmark / Markedsføring af Danmark som grøn iværksætternation
- Ansøgers organisering og kompetencer
- Aktiviteternes additionalitet og komplementaritet
Fælles for delkriterierne 1a) og 1b)
Ansøgere kan i deres ansøgning tage udgangspunkt i ét eller begge delkriterier. Det forventes som udgangspunkt ikke, at de ansøgte aktiviteter opfylder begge delkriterier. Tager ansøger udgangspunkt i begge delkriterier, vil den højeste score blive medtaget i den samlede score.
Ansøgere skal beskrive aktiviteternes forventede kvalitative og kvantitative effekter på kort og lang sigt. Særligt kigges der på, hvordan projektet bidrager til at markedsføre Danmark som en grøn iværksætternation ved fx at sætte fokus på grøn omstilling, ansvarlighed og FN’s Verdensmål. Der kigges desuden på, hvordan aktiviteterne inddrager og styrker nuværende iværksættere ift. fx netværk og viden, og bidrager til at tiltrække nye iværksættere/talenter, herunder fra udlandet. Endvidere kigges der på, hvordan aktiviteterne bidrager til at opbygge en stærk iværksætterkultur indenfor grøn omstilling og grønne og ansvarlige forretningsmodeller Danmark.
Hvis tilskud søges til videreførelse af eksisterende aktiviteter, skal effekterne beskrives via konkrete erfaringer. Søges tilskud til nye aktiviteter, skal effekterne beskrives med begrundede formodninger.
Aktiviteter kan gennemføres i samarbejde med relevante offentlige aktører under hensyntagen til medfinansieringskravet.
1a) Fremme af en iværksætterkultur med fokus på grøn omstilling og grønne og ansvarlige forretningsmodeller i Danmark
Aktiviteterne skal bidrage til at understøtte en iværksætterkultur med fokus på grøn omstilling og grønne og ansvarlig forretningsmodeller i Danmark fx gennem netværksskabende aktiviteter og ved at synliggøre grønt iværksætteri over for kommende og eksisterende iværksættere og den bredere offentlighed ved større events. Ansøger skal beskrive aktiviteternes målgruppe(r), og hvordan tilskuddet bidrager til at understøtte den danske iværksætterkultur. Der lægges vægt på aktiviteter der sætter fokus på væsentlige udviklingstendenser og potentialer indenfor grøn omstilling, grønne forretningsmodeller, ansvarlig virksomhedsførelse samt teknologianvendelse og internationalisering af grønne teknologier og forretningsmodeller.
1b) Markedsføring af Danmark som en grøn iværksætternation
For at Danmark kan gå forrest i den grønne omstilling og tiltrække bl.a. kapital, kompetencer og talenter og afsætte grønne teknologier og produkter til udlandet er der brug for at markedsføre Danmark som en grøn iværksætternation. Ansøgere skal redegøre for, hvordan aktiviteterne bidrager til at markedsføre Danmark som en grøn iværksætternation internationalt fx med fokus på særlige danske styrkepositioner og/eller nye/væsentlige/lovende udviklingsområder. Ligeledes skal det beskrives, hvordan aktiviteterne er koordineret med andre events og partnere og samtidig skaber større positiv opmærksomhed om grønt iværksætteri i Danmark.
2) Ansøgers organisering og kompetencer
Aktiviteterne skal være forankret i en organisation, der er tilpasset projektets størrelse og faglige områder. Derudover skal den konkrete ledelse af aktiviteterne forestås af personer, der besidder de fornødne faglige kompetencer. Ansøgere skal beskrive organiseringen af aktiviteterne samt relevante erfaringer og kompetencer hos ledelse og andre nøglepersoner i forhold til de opgaver, som de pågældende personer varetager.
3) Aktiviteternes komplementaritet
Aktiviteterne skal være komplementære, dvs. kunne ses i sammenhæng med og som forstærkning af allerede eksisterende ordninger og initiativer uden at overlappe disse. Ansøgere skal redegøre for, hvordan aktiviteterne komplementerer øvrige relevante iværksætterevents rettet mod den pågældende målgruppe.