Spørgsmål og svar
Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål om slutafregning af kompensation for ikke-aktive virksomheder.
Kompensationen blev udbetalt på baggrund af den ikke-aktive virksomheds forventninger til kompensationsperioden, som blev angivet i ansøgningen om kompensation. På ansøgningstidspunktet angav virksomheden dermed et skøn for virksomhedens omsætning som følge af coronavirus/covid-19.
I slutafregningen skal der indberettes dokumentation for de faktiske forhold i perioden. Dette er en betingelse for at modtage kompensation.
Det er et krav at opbevare regnskaber og bilag i mindst fem år fra udgangen af det regnskabsår, som et regnskab og bilag vedrører. Dette gælder også, når din virksomhed er ophørt.
På samme måde har banker pligt til at gemme registreringer af en kundes transaktioner i mindst fem år efter kunderelationen er ophørt eller en given transaktion er gennemført.
Hvis du oplever tekniske fejl i forbindelse med indberetning til slutafregning på en ordning, skal du kontakte vores hotline på 35 29 10 00.
Fristen vil fortsat gælde for de andre ordninger, du skal indberette til slutafregningen for.
Efter fristen vil Erhvervsstyrelsen kræve hele kompensationsbeløbet tilbage for de perioder, der ikke er indberettet for. Det er derfor vigtigt, at der er indberettet til tiden for at undgå et fuldt tilbagebetalingskrav.
Selvom virksomheden afventer svar fra Erhvervsstyrelsen på spørgsmål, som er afgørende for, om virksomheden kan indberette til slutafregning korrekt, skal virksomheden fortsat overholde fristen for indberetning til slutafregning.
Det vil være muligt at indsende supplerende information eller få sendt indberetningen til slutafregning retur til evt. korrektion, hvis virksomheden modtager et svar efter fristen, som måtte give anledning til dette.
Hvis du oplever tekniske problemer med at indberette, som gør, at virksomheden ikke kan indberette inden fristen, skal du dokumentere dette ved tage screenshots af den side, hvor du oplever problemer. Kontakt herefter Erhvervsstyrelsens hotline på 35 29 10 00.
Ja, hvis slutopgørelsen af din kompensation viser, at du skal tilbagebetale mere end 10.000 kr., vil beløbet automatisk blive opdelt i fire lige store afdrag, som du modtager som fire fakturaer.
Den første betalingsfrist vil være 32 dage efter fakturadato. De næste betalingsfrister er henholdsvis 4, 8 og 12 måneder efter fakturadatoen. Hvis du ikke tilbagebetaler beløbet inden fristen på en faktura og rykkere, annulleres de eventuelle fakturaer i afdragsordningen, der ikke er betalt og der sendes en ny faktura på det samlede skyldige beløb med en betalingsfrist på 32 dage. Ved manglende betaling oversender vi det samlede skyldige beløb til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Du kan til enhver tid tilbagebetale det resterende beløb eller hele beløbet på én gang ved at benytte betalingsID på en af de udstedte fakturaer.
Du kan få overblik over fakturaer og eventuelle kreditnotaer og rykkere, du har fået fra Erhvervsstyrelsen, og om dine betalinger er gennemført på Erhvervsstyrelsens Betalingsoverblik på Virk.
Overholder du ikke betalingsfristen på en faktura, vil du modtage rykkere fra Erhvervsstyrelsen. Overskrider du også fristen på rykkerne, sendes det skyldige beløb til Gældsstyrelsen. Ved afdragsordning annulleres de eventuelle fakturaer i afdragsordningen, der ikke er betalt og der sendes en ny faktura på det samlede skyldige beløb med en betalingsfrist på 32 dage. Ved manglende betaling oversender vi det samlede skyldige beløb til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
Det er måden, du har lukket din virksomhed eller selskab på, som er afgørende for, hvem der hæfter for kompensation, der skal tilbagebetales. Fx hæfter tidligere ejere af ophørte personligt ejede virksomheder personligt, solidarisk og ubegrænset for de forpligtelser, der opstår, efter virksomheden er ophørt.
Er du i tvivl om, hvem der hæfter i din situation, kan du skrive til sk@erst.dk. Husk at oplyse CVR-nummeret på den ikke-aktive virksomhed.
Du skal indregne kompensationen i den udskudte skat, hvis kompensationen er indregnet i din virksomheds årsregnskab, men endnu ikke slutafregnet. I det regnskabsår, hvor kompensationen bliver endeligt slutafregnet, indgår den i skatteberegningen og derfor også i årets aktuelle skat.
Det betyder, at du skal tilbageføre den tidligere hensatte, udskudte skat vedrørende kompensationen i det år, hvor kompensationen slutafregnes. Der skal ikke beregnes moms af kompensationen, derfor påvirkes årsregnskabet ikke momsmæssigt.
Læs mere om kompensation og regnskab på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Kompensationen er som udgangspunkt skattepligtig indkomst. Hvordan den beskattes, afhænger af din virksomhed.
I udgangspunktet er kompensationen momsfri. Vær dog opmærksom på, at du i særlige tilfælde alligevel skal betale moms af kompensationen, og at det også får indflydelse på den moms, du skal angive.
Find mere vejledning på skat.dk
Ja, du kan klage til Erhvervsstyrelsen over afgørelsen af en sag. Du skal indsende nye og væsentlige oplysninger om den afgjorte sag, for at Erhvervsstyrelsen kan genoptage sagen.