1. Oplysninger om anmelder
2. Evt. oplysninger om hindringsejer inkl. fuldmagt
3. Information om hindringstype
4. Information om hindringen inkl. evt. servitut
5. Oplysninger om hindringens geografiske placering
6. Fakturaoplysninger
Selvbetjeningsløsningen anvendes til anmeldelse af luftfartshindringer eller forespørgsel om lysafmærkning. Luftfartshindringer kan f.eks. være bygninger, kraner, master, drager og vindmøller.
Dette skal du bruge:
Information om hindringer
Adresser, matrikler, kommuner
Hindringshøjder
Terrænhøjder i DVR90/GVR2016/FVR09,
Geografiske koordinater i WGS-84
Hindringens udbredelse, radius
Evt. tidligere vejledende udtalelse
Dokumentation
Servitutter
Fuldmagter
Andet materiale
Udtalelse fra flyveplads,
Risikovurdering
Tegninger m.m.
1. Oplysninger om anmelder
2. Evt. oplysninger om hindringsejer inkl. fuldmagt
3. Information om hindringstype
4. Information om hindringen inkl. evt. servitut
5. Oplysninger om hindringens geografiske placering
6. Fakturaoplysninger
Når den udfyldte selvbetjeningsløsning er sendt, modtager du et sagsnummer, som du bedes henvise til ved efterfølgende kontakt med Trafikstyrelsen.
Hvad skal anmeldes?
Luftfartshindringer kan udgøre en risiko for lufttrafikken. Hindringer, der er 100 meter eller højere, samt byggeri på matrikler med tinglyst højdebegrænsning i henhold til luftfart, skal anmeldes og godkendes af Trafikstyrelsen, inden de må opstilles eller tages i brug. Dette gælder både for permanente og midlertidige hindringer. En tidsbegrænset godkendelse, fx til brug af kran, kan gælde i en længere periode, afhængigt af projektets varighed.
Hvem skal anmelde?
Det er hindringsejerens ansvar at sikre, at der søges om godkendelse i henhold til Luftfartsloven. Hindringsejeren kan give fuldmagt til eksempelvis en rådgiver, som herefter kan stå for anmeldelsen. Ved projekter med flere involverede parter, fx en bygningsejer og en kranejer, kan dette angives i bemærkningerne. En kranejer har også mulighed for at anmelde kranen separat, hvilket dog medfører selvstændig sagsbehandling, som skal være afsluttet før projektets opstart.
Hvornår skal du anmelde?
Det er vigtigt at oplyse, hvornår hindringen forventes opstillet og anvendt. For permanente hindringer bruges oplysningerne blandt andet til planlægning og eventuel publicering. Ved tidsbegrænsede hindringer indgår anvendelsesperioden i Trafikstyrelsens vurdering og høring. Det er også væsentligt at angive, om hindringen er aktiv i dagtimerne, nattetimerne eller hele døgnet.
Hvis den præcise dato endnu ikke er kendt, kan du angive en periode på op til tre måneder, selvom hindringen kun skal anvendes kortvarigt, fx én dag i fire timer – dette kan noteres i bemærkningerne. Du kan desuden tilføje en buffer for at tage forbehold for eventuelle forsinkelser.
Vejledende udtalelse
Hvis du planlægger et projekt og ønsker at få en vurdering af krav til lysafmærkning, kan du sende en forespørgsel til Trafikstyrelsen. Bemærk, at en vejledende udtalelse ikke erstatter en godkendelse. Du kan læse mere på Trafikstyrelsens hjemmeside: Luftfartshindringer - Vindmøller, master og høje bygninger - Forespørgsel
Flere hindringer i samme projekt
Ved projekter med flere hindringer, som fx vindmølleparker eller flere kraner, skal hver enkelt hindring angives. For mobilkraner kan et samlet anvendelsesområde angives, men hver enkelt kran skal stadig registreres.
Hvis der er mere end 25 hindringer, skal oplysningerne indtastes i et særligt Excel-ark, og uploades i selvbetjeningsløsningen. Excel-arket findes på Trafikstyrelsens hjemmeside:
Alternativ afmærkning
Hvis du ønsker at anvende anden afmærkning end den, der er beskrevet i BL 3-10 eller 3-11, skal du indsende en risikovurdering sammen med anmeldelsen. Heri skal det fremgå, hvordan luftfartssikkerheden opretholdes ved den alternative løsning.
Gennembrydning af indflyvningsplan
Hvis det påtænkte luftfartshindringsprojekt gennembryder en indflyvningsplan, skal der indgå en risikovurdering om opretholdelse af luftfartsikkerheden i Trafikstyrelsens vurdering af hindringen. Risikovurderingen skal være udarbejdet af den pågældende flyveplads hvis indflyvningsplan gennembrydes. I nogle tilfælde skal flyvepladsen modtage en dispensation til gennembrydningen inden hindringen kan godkendes. Trafikstyrelsen anbefaler derfor, at du kontakter den pågældende flyveplads inden du indsender anmeldelse.
Anmeldelsesblanket til udendørs laserlys
For ansøgning om udendørs laserlys benyttes en særlig blanket som findes på følgende link: Ansøgning om tilladelse med særlige vilkår til benyttelse af laserlysudstyr til udendørs formål.
Blanketten og relevante bilag sendes til info@trafikstyrelsen.dk.
Det anbefales at indsende anmeldelsen minimum 12 uger før opsætning af hindringen. I perioder med høj belastning kan sagsbehandlingstiden være længere. Jo tidligere anmeldelsen indsendes, desto bedre.
Høring af interessenter
Trafikstyrelsen sender anmeldelsen i høring hos relevante parter som Flyverkommandoen, Naviair, Akutlægehelikopterordningen og nærliggende flyvepladser. Den normale høringsperiode er 4 uger, men den forlænges til 6 uger i sommerperioden. Eventuelle bemærkninger vil blive sendt til dig som partshøring.
Underretning
I visse tilfælde skal Trafikstyrelsen underrettes om projektets fremdrift. Det kan fx være, når hindringen når 100 meters højde, eller når lysafmærkningen idriftsættes. Kravene til underretning fremgår af den konkrete tilladelse. Bemærk, at behandling af underretninger også faktureres.
Sagsbehandlingen af en anmeldelse om en luftfartshindring er pålagt gebyr i henhold til Bekendtgørelse om Trafikstyrelsens gebyrer og afgifter på luftfartsområdet m.v.
Gebyret faktureres efter regning pr. time. Sagsbehandlingens varighed varierer derfor i forhold til projektets kompleksitet og omfang, og der faktureres løbende. Sagens udfald har ikke betydning for faktureringen. Det betyder, at der også faktureres for anmeldelser hvortil der gives afslag.