Spørgsmål og svar
En mentor skal fremme, at personer kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i flexjob eller ordinær ansættelse. Hvis en virksomhed eller uddannelsesinstitution skal have støtte til at varetage en mentorfunktion, skal indsatsen ligge ud over, hvad arbejdsgiveren eller uddannelsesinstitutionen sædvanligvis forventes at varetage og mentorfunktionen skal være afgørende for aktiviteten, tilbuddet eller ansættelsen. Mentorfunktionen kan varetages af en medarbejder i virksomheden, men virksomheden eller uddannelsesinstitutionen kan også bruge en ekstern konsulent til at løse opgaven.
En forudsætning for at få udbetalt tilskud til mentorfunktion er, at du som arbejdsgiver har indgået aftale med jobcenteret herom. Hvis du mangler at ansøge jobcentret om at blive godkendt til at få udbetalt tilskud til en mentorfunktion, skal du derfor først udfylde en sådan ansøgning.
Virksomheder, herunder uddannelsesinstitutioner, skal anmode om få udbetalt tilskud til mentorfunktion, når mentortimerne er afholdt. Ved mentorfunktioner, der strækker sig over en længere periode, kan udbetalingen opdeles i portioner, gerne månedsvis.
Ved anmodningen skal virksomheden redegøre for det faktiske timeforbrug i anmodningsperioden, da der kun udbetales tilskud til de timer, hvor mentor har ydet mentorstøtte. Det vil sige, at det faktiske timeforbrug, er de timer, hvor mentor har udført de opgaver, der ligger ud over de opgaver, som en arbejdsgiver eller uddannelsesinstitutionen sædvanligvis forventes at varetage, og som ikke er den interne mentors sædvanlige arbejdsopgaver.
Der ydes ikke tilskud til:
de planlagte mentortimer, hvor mentor har været syg
de timer, som mentor har brugt til transport i forbindelse med mentorfunktionen
de timer, hvor mentor har deltaget i uddannelse.
Der kan ikke ydes tilskud til flere timer, end der er bevilget tilskud til.
Hvis mentorfunktionen er bevilget som plads jf. beskæftigelseslovens § 169, stk. 4, skal timeforbruget fordeles på de personer, der har modtaget mentorstøtte.
Har der eventuelt været afvigelser i de mentoropgaver, som der er aftalt ved bevillingen, så skal afvigelserne beskrives og begrundes. Jobcenteret vurderer herefter om disse afvigelser kan ligge inden for den aktuelle bevilling, om der skal laves en ny bevilling, eller om der ikke kan ydes tilskud til timeforbruget til de afvigende mentoropgaver. Hvis virksomheden er tvivl om, hvor stor betydning afvigelserne har, så kan virksomheden kontakte jobcenteret for en afklaring.
Hvis der er bevilget uddannelse til mentoren, skal der vedlægges dokumentation for køb af uddannelse.
Jobcenteret udbetaler tilskud til arbejdsgiveren bagud for en måned ad gangen på baggrund af arbejdsgiverens anmodning om udbetaling af tilskuddet.
Tilskuddet udbetales til virksomhedens/ Nemkonto. Hvis mentorfunktionen varetages af en ekstern konsulent, så skal virksomheden selv afregne med konsulenten. Hvis virksomheden ønsker at udbetaling skal ske til et af virksomhedens enheder, der har et SE-/P-nummer, så oplyses SE-/P-nummeret her ved den første anmodning.
Virksomheden indsender anmodning om udbetaling til jobcenteret i den kommune, hvor den, der modtager mentorstøtte, har bopæl.
Virksomheden har mulighed for at klage over jobcenterets afgørelse. Jobcenteret skal have modtaget klagen inden 4 uger fra modtagelsen af udbetalingen eller meddelelse herom. Hvis jobcenteret ikke giver medhold i klagen, sender jobcenteret den videre til Ankestyrelsen.