Ansøgningsskema for tilladelse og registrering som forvalter af alternative investeringsfonde
Sådan behandles dine personoplysninger
Finanstilsynet er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.
Finanstilsynet
Strandgade 29 1401 København K CVR: 10598184 Telefon: 33558282 Email: finanstilsynet@tnet.dk
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:
På e-mail: dpo@em.dk
På telefon: 33 92 33 50
Ved brev: Erhvervsministeriet, att. Databeskyttelsesrådgiver, Slotsholmsgade 10-12, 1216 København K
Hvis du ønsker at sende sikker digital post, skal det sendes til Erhvervsministeriets hovedpostkasse em@em.dk, som videresender det til dpo@em.dk.
Vi behandler personoplysningerne til følgende formål:
Behandling af ansøgninger om tilladelse som forvalter af alternative investeringsfonde
Behandling af anmodninger om registrering som forvalter af alternative investeringsfonde
Behandling af ansøgning om registrering som forvalter af europæiske sociale iværksætterfonde (EuSEF)
Behandling af ansøgning som forvalter af europæiske europæiske venturekapitalfonde (EuVECA)
Godkendelse af kvalificeret ejere
Godkendelse af ledelsesmedlemmer (Fit & Proper godkendelse)
Retsgrundlaget for vores behandling af personoplysningerne følger af:
Lov om forvaltere af alternative investeringsfonde,
Kommissionens forordning om undtagelser, generelle vilkår for drift, depositarer, gearing, gennemsigtighed og tilsyn,
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 346/2013 af 17. april 2013 om europæiske sociale værksætterfond,
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 345/2013 af 17. april 2013 om europæiske venturekapitalfonde, og
Bekendtgørelse om godkendelse af ejerskab, erhvervelse eller forøgelse af kvalificerede andele i virksomheder, der søger eller har tilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde.
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:
Alm. ikke-følsomme oplysninger,
Økonomi, skat, gæld, tjenstlige forhold, CV, ansættelsesdato, stilling, arbejdsområde, arbejdstelefon og stamoplysninger, såsom navn, adresse og fødselsdato,
Andre fortrolige oplysninger
CPR-nr., og
oplysninger om straffedomme og lovovertrædelser.
Vi videregiver eller overlader personoplysninger til følgende modtagere:
Oplysninger videregives ikke - men Finanstilsynet er forpligtet til at oplyse virksomheder under tilsyn, her særligt enkeltmandsvirksomheder
Oplysninger videregives ikke
Vi modtager personoplysninger fra blanketten og bilag
Finanstilsynet opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt. Dog kan vi oplyse dig om, at vi vil lægge vægt på følgende kriterier, når vi skal fastlægge, hvor længe det er nødvendigt at opbevare dine oplysninger, lægger vi vægt på følgende:
· EU-regler, der opstiller krav om en minimumsopbevaringstid
· EU-forældelsesregler
· Nationale forældelsesregler
· Sagligt administrativt behov
· Risiko for genoptagelse af sager bagud i tid
For at bidrage til en hurtigere og mere effektiv sagsbehandling, vil der i nogle sager forekomme automatiserede afgørelser. Det vil sige, at din ansøgning behandles automatisk i vores IT-system, uden at vores sagsbehandlere ser hele din ansøgning. IT-systemet vil på baggrund af de faktuelle oplysninger foretage en matematisk/ statisk beregning af om betingelserne for støtte er opfyldte.
Der vil primært kun blive anvendt automatiserede afgørelser i sager, hvor der bliver givet fuldt medhold eller hvor IT-systemet er i stand til at foretage en strømlinet matematisk beregning af prioriteringskriterierne. Sager, som IT-systemet ikke kan håndtere, vil blive udtaget til manuel sagsbehandling.
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte Finanstilsynet.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
Ret til begrænsning af behandling
Du har visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger.
Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på [www.datatilsynet.dk]().
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Finanstilsynet behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på [www.datatilsynet.dk]().