Har du brug for hjælp?
Her kan du få overblik over, hvordan processen forløber og hvad du skal have styr på, inden du indsender revisorblanketten.
Du kan her trin for trin læse, hvordan processen forløber, fra virksomheden har indberettet til slutafregningen, til du har indsendt revisorblanketten.
Virksomheden skal finde en uafhængig, godkendt revisor, inden den indberetter til slutafregningen og indgå en aftale om at udføre en række aftalte arbejdshandlinger.
Når virksomheden har indberettet til slutafregningen, vil du modtage en mail fra Erhvervsstyrelsen med en frist på 15 hverdage til at indberette resultaterne af de aftalte arbejdshandlinger.
Du kan med hjælp fra den vedhæftede kopi af indberetningen se, hvilke arbejdshandlinger du skal udføre. Som revisor skal du fx undersøge virksomhedens regnskabspraksis og den faktiske omsætning, som virksomheden har realiseret i kompensationsperioden. Længere nede på siden under ’Aftalte arbejdshandlinger’ kan du læse mere om, hvilke konkrete arbejdshandlinger du skal udføre.
Når du har udført de aftalte arbejdshandlinger, skal du logge ind med MitID. Indtast sagsnummeret, der står i mailen, hent virksomhedens oplysninger, vedhæft dokumentation for revisorudgiften og angiv resultatet af de aftalte arbejdshandlinger. Husk at klikke på ’Send’ på sidste side i revisorblanketten.
Fristen for at indsende revisorblanketten fremgår af det brev du modtager, når virksomheden har indberettet til slutafregningen.
Vi sender dig og virksomheden hver en kvittering, når du har indsendt revisorblanketten.
Som virksomhedens revisor skal du undersøge og bekræfte informationer om virksomheden. Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke arbejdshandlinger du skal udføre.
Alle revisorer skal udføre følgende handlinger:
Undersøge virksomhedens regnskabspraksis
Undersøge dokumentation for virksomhedens omsætning i kompensationsperioden
Angive og vedhæfte dokumentation for revisorudgift.
Nogle revisorer skal derudover udføre enten en eller begge af følgende handlinger:
Gennemgå transaktioner mellem virksomheden og ejer(e) i periode med forhøjet kompensation
Kontrollere om virksomheden har bogført omsætning i periode med forbud mod at holde åbent.
Du finder de arbejdshandlinger, du skal udføre, ved at gennemgå kopien af indberetningen, som vi har vedhæftet den mail, vi har sendt dig. Hvis en virksomhed fx har modtaget forhøjet kompensation, skal du gennemgå transaktioner mellem virksomheden og ejer(e) i periode med forhøjet kompensation.
Skabelon til revisorerklæring
Af følgende erklæring fremgår alle arbejdshandlinger, der kan være relevante at foretage i forbindelse med slutafregningen af kompensation for tabt omsætning. I indberetningsløsningen kan du se hvilke arbejdshandlinger, der skal foretages for den virksomhed, du bistår i slutafregningen.
Hent skabelon til revisorerklæring (DOCX)