Tips og tricks til ansøgning om at blive godkendt CBAM-klarerer
Vi har samlet en række tips og tricks, der kan hjælpe dig til at gennemføre ansøgning om at blive CBAM-klarerer gnidningsfrit.
Denne vejledning er lavet med henblik på at hjælpe virksomheder, som er omfattet af CBAM-reglerne, med at indsende ansøgning om at blive godkendt CBAM-klarerer. Vi anbefaler, at du læser denne vejledning, inden ansøgningsprocessen starter.
Bemærk, at vejledningen løbende opdateres.
Læs mere om CBAM på Virksomhedsguiden
Et gyldigt EORI-nummer er påkrævet for at ansøge. Sørg for, at oplysningerne stemmer overens med virksomhedens registrering.
Kontrollér, at I har den korrekte rolle og rettighed i CBAM-registret. For at kunne indsende ansøgningen skal I have rollen "CBAM-klarerer indsendelsesrettigheder".
I kan tildele roller og rettigheder via Virksomhedsguiden, hvor I kan se, hvordan I får adgang til CBAM-registret, og hvordan I får de korrekte roller og rettigheder.
Fordringsattesten fra Gældsstyrelsen eller et overblik over virksomhedens gæld fra virksomhedens Skattekonto er påkrævet. Denne skal være klar og vedhæftes i ansøgningen.
Fordringsattesten oplyser, i hvilket omfang ansøger har forfalden gæld til det offentlige. Indhentning af fordringsattest hos Gældsstyrelsen kan tage op til 20 dage.
Alternativt kan et overblik over virksomhedens gæld fra virksomhedens Skattekonto benyttes.

Under hele ansøgningen skal du udfylde al information, såsom kontaktoplysninger, korrekt. Tjek ansøgningen grundigt for tastefejl, inden du indsender ansøgningen.
Urigtige oplysninger kan forsinke godkendelsesprocessen.
Tjek, at alle obligatoriske felter er udfyldt, og følg trin-for-trin ansøgningsvejledningen.
Brug løbende "Gem til senere brug"-funktionen i CBAM-registret for at sikre, at data ikke går tabt undervejs. Dette giver dig også fleksibilitet til at vende tilbage til ansøgningen senere.
Husk at angive mængder i tons, og brug punktum i stedet for komma som decimaltegn:
Fx skal der skrives 2.5, i stedet for 2,5. Dette er vigtigt for at undgå tekniske fejl i CBAM-registret.
Beskriv virksomhedens primære økonomiske aktivitet klart og præcist. Bemærk, at ukorrekte oplysninger kan medføre forsinkelser i sagsbehandlingen.
I ansøgningsprocessen skal I estimere virksomhedens import i det aktuelle og følgende kalenderår. Beskriv både mængder og værdi så præcist som muligt.
Forkerte angivelser kan resultere i krav om yderligere sikkerhedsstillelse eller revurdering af godkendelsen.
I skal i løbet af ansøgningen udfylde information om, hvilke varer virksomheden importerer. Dette skal I gøre, når I et nået til "Information on import of goods" feltet, som I kan finde under fanen "Aktivitetsoplysninger".
Her kan I ved feltet "Varer" klikke på "Tilføj", for derefter at I under "Typer af varer" vælger de varer, som virksomheden importerer. Herefter er det vigtigt, at I kun klikker videre ved feltet "Electrity import status ("I confirm that electricity is imported by means other than explicit capacity allocation.")", hvis I som virksomhed importerer elektricitet med implicit kapacitetstildeling. Hvis I importerer andet end elektricitet, skal I blot ignorere dette felt og gå videre i ansøgningsprocessen ved ikke at klikke "Ja" eller "Nej".
Hvis virksomheden ikke er importør af elektricitet, og I alligevel klikker på enten "Ja" eller "Nej" i dette felt, så er det desværre ikke muligt at indsende ansøgningen, idet ansøgningen teknisk vil fejle i processen. I kan derfor ikke indsende ansøgningen, før både "Ja" og "Nej" felterne er blanke.

Under "Information on import of goods" feltet, som I finder under fanen "Aktivitetsoplysninger", klikker I på "Tilføj" under "Varer". Herefter ser I "Typer af varer" dropdown, hvor I vælger varetypen, I importerer.
Derefter skal I under "Beskrivelse af varerne" præcist beskrive de varetyper, I forventer at importere. I bør beskrive de importerede varer så detaljeret som muligt. Angiv også de korrekte måleenheder og varerelaterede oplysninger. Disse oplysninger danner grundlag for Erhvervsstyrelsens vurdering af ansøgningen.
For importører af elektricitet skelnes der mellem implicit og eksplicit kapacitetstildeling.
Hvis I importerer elektricitet, skal I inden start af CBAM-ansøgningen kontakte Energistyrelsen på cbam@ens.dk.
Vedhæftning af dokumenter som fx fordringsattest skal ske i de understøttede filformater (typisk PDF). Fejl i filformater kan forsinke ansøgningen.
Oplysninger i ansøgningen, som fx forventet import, skal være i overensstemmelse med virksomhedens øvrige dokumentation, herunder årsrapporter og skatteoplysninger.
Uoverensstemmelser kan føre til krav om yderligere oplysninger.
Hvis din virksomhed har været etableret i kortere tid end to regnskabsår forud for ansøgningsåret, skal dette anføres i ansøgningen. Efterfølgende skal virksomheden stille sikkerhed i form af en anfordringsgaranti. Når Erhvervsstyrelsen påbegynder behandlingen af din ansøgning, vil I modtage yderligere information om dette.
Efterfølgende skal sikkerhedsstillelsen sendes direkte til Erhvervsstyrelsen via Digital Post.
Hav virksomhedens seneste årsregnskab klar, inden I begynder ansøgningen.
Årsregnskabet indeholder specifikke oplysninger, som skal bruges undervejs i processen. Her kan du også oftest finde din virksomheds oplysninger om nuværende forpligtelser, omsætningsaktiver, omsætning samt nettoresultat.
I skal afgive en erklæring på tro og love om, at ansøgeren (anmelder, virksomhed og virksomhedens ledelse samt ejerkreds) ikke har været involveret i alvorlige overtrædelser eller gentagne overtrædelser af toldlovgivningen, skattereglerne eller reglerne om markedsmisbrug i fem år forud for ansøgningsåret. Herunder at vedkommende ikke er registreret for alvorlige straffelovsovertrædelser i forbindelse med sin økonomiske aktivitet.
Spørgsmålet er et "Ja"-"Nej" spørgsmål, og ved manglende erklæring om enighed kan det have indvirkning på sagsbehandlingstiden. Hvis der ikke har været økonomisk kriminalitet, skal der svares "Ja" under begge steder i afsnittet om Tro- og loveerklæringen.
Under "Meddelelser" i CBAM-registret kan I indstille e-mailpræferencer på sendte og modtagende meddelelser, så I modtager meddelelser om status og eventuelle opdateringer vedrørende ansøgningen.
Ved at klikke på "Received notifications list" kan I se "Meddelelsesliste", som viser, om I har modtaget meddelelser.
Ved at klikke på "Sent notifications list" kan I se "Liste over indsendelser", som viser de meddelelser, I har sendt.
Hold disse aktiveret for at undgå forsinkelser. Erhvervsstyrelsen vil sende meddelelser parallelt i CBAM-registret og til virksomhedens Digital Post for at sikre, at I får oplysningerne.
Under "Regnskab" (konto) kan I indstille præferencer for notifikationsmails fra CBAM-registret ved at vælge "E-mailpræferencer".
Der er to muligheder:
"Authorisation Management": Her kan I som virksomhed indtaste mailadresse til modtagere af informationer i forbindelse med godkendelse som CBAM-klarerer.
"Certificate Management": Her kan I som virksomhed indtaste e-mailadresse i forbindelse med håndtering af CBAM-certifikater.
Brug af browser og enhed
Hvis I oplever tekniske problemer eller fejl, når I udfylder ansøgningen, prøv eventuelt at benytte en anden browser, gå i inkognitotilstand, eller brug en anden enhed.
Fejlbesked
CBAM.CBAM.DRAFT.INVALID_DRAFT
Hvis virksomheden oplever denne fejl, skal I slette kladden og starte ansøgningen forfra.
Ellers kan vi hjælpe...
Hvis I stadig oplever tekniske udfordringer, kan I indsende skærmprint af hele ansøgningskladden til cbam@erst.dk, så CBAM-teamet hos Erhvervsstyrelsen kan gennemgå og derigennem hjælpe jer med at finde fejlen.
Hvis I fortsat oplever udfordringer, er I naturligvis velkomne til at kontakte os.
Her på CBAM siden på Virk vil vi informere om driftsstatus og planlagt nedetid, i det omfang Erhvervsstyrelsen er informeret.