Ofte stillede spørgsmål om at blive godkendt CBAM-klarerer
Her finder du svar på spørgsmål om at blive godkendt CBAM-klarerer.
Find svar på de oftest stillede spørgsmål om CBAM indenfor Erhvervsstyrelsens ansvarsområde, som vedrører processen om at blive godkendt CBAM-klarerer.
Spørgsmål om adgang til CBAM-registret henvises til Toldstyrelsen, som er ansvarlige for adgangen til CBAM-registret.
Find yderligere information om adgang til CBAM-registret på Virksomhedsguiden
På Virksomhedsguiden kan I finde generel information om CBAM som I får brug for vedrørende virksomhedens CBAM-proces fra start til slut. Det er også på Virksomhedsguiden I kan finde opdateret information om nye regler på området mm. Derfor anbefales det at i jævnligt holder øje med Virksomhedsguiden.
Virksomhedsguidens information om CBAM bliver udarbejdet i samarbejde mellem de 3 styrelser, som er ansvarlige for CBAM. Disse er:
Energistyrelsen, som er den kompetente myndighed
Toldstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Med vedtagelsen af de nye CBAM-regler bliver tilgængeligheden af CBAM-certifikater rykket til 1. januar 2027.
Fra 1. januar 2027 skal godkendte CBAM-klarerer hvert år købe og returnere CBAM-certifikater, svarende til mængden af de CO2-udledninger, der er forbundet med at producere varerne, og indberette udledningen i CBAM-registret.
Prisen på CBAM-certifikaterne vil blive beregnet ud fra den ugentlige gennemsnitlige auktionspris for EU ETS-kvoter udtrykt i €/ton udledt CO2 kvote.
Den præcise proces er på nuværende tidspunkt ikke kendt.
Adgang til CBAM-registret gives af Toldstyrelsen. Derfor henvises spørgsmål om adgang til Toldstyrelsen, som er ansvarlige for adgangen til CBAM-registret.
Find yderligere information om adgang til CBAM-registret på Virksomhedsguiden
Det afhænger af, om virksomhederne i koncernen importerer under et fælles EORI-nummer. Forpligtelserne i henhold til CBAM-reglerne gælder for hvert EORI-nummer.
Virksomheder kan blive godkendt CBAM-klarerer som:
Importør - som agerer på vegne af virksomheden selv
Indirekte toldrepræsentant som agerer på vegne af importører som importerer varer omfattet af CBAM.
Hvis en indirekte toldrepræsentant agerer på vegne af en eller flere importører, som importerer varer omfattet af CBAM, så skal den indirekte toldrepræsentant ansøge om at blive godkendt CBAM-klarerer. En indirekte toldrepræsentant skal være etableret i Danmark for at ansøge om at blive godkendt CBAM-klarerer i Danmark. Selv om en indirekte toldrepræsentant agerer på vegne af flere importører, kræves der kun en CBAM-klarerer godkendelse, som laves for den indirekte toldrepræsentant.
En indirekte toldrepræsentant agerer på vegne af en eller flere importører, som importerer varer omfattet af CBAM, og dermed overtager CBAM ansvaret på vegne af disse importører. Derfor skal den indirekte toldrepræsentant i ansøgningen tilføje de importører, som den indirekte toldrepræsentant agerer på vegne af på ansøgningstidspunktet, og udfylde, hvor meget de specifikke importører hver især importerer.
Efter at den indirekte toldrepræsentant får status som godkendt CBAM-klarerer, vil den indirekte toldrepræsentant få et CBAM-kontonummer. Det kontonummer skal den indirekte toldrepræsentant bruge i forbindelse med indberetning af tolddeklarationer.
Efter indsendelse af ansøgningen om at blive godkendt CBAM-klarerer, samt efter at den indirekte toldrepræsentant har fået status som godkendt CBAM-klarerer, skal den indirekte toldrepræsentant holde listen over importører ajourført. Dette sker inde i CBAM-registret. I trin for trin vejledningens punkt 4 ”Efter indsendelse af ansøgningen” kan I se, hvordan I tilføjer eller fjerner importør(er).
Vi henviser til de videovejledninger om ansøgningsprocessen, som EU Kommissionen har lavet. Bemærk, at videoerne er på engelsk.
Se kommissionens engelske videovejledninger om CBAM ansøgningsprocessen
Nej, det er ikke et krav at være autoriseret økonomisk operatør for at blive godkendt CBAM-klarerer, men hvis virksomheden er godkendt økonomisk aktør, bedes I angive dette i CBAM-ansøgningen.
Enhver fysisk person, der beviser, at personen repræsenterer den juridiske enhed, kan kontakte Toldstyrelsen for at anmode om adgang til CBAM-registret. Virksomhedens MitID skal benyttes ved ansøgningen.
Toldstyrelsen verificerer legitimiteten af anmodningerne og giver CBAM-klarerer adgangstilladelser.
Ejeren af den konto, der bliver tildelt CBAM-klarereradgangen, er ansvarlig for at holde kontoen fortrolig og uddelegere adgangen til yderligere konti (medarbejdere) i virksomheden.
Find yderligere information om adgang til CBAM-registret på Virksomhedsguiden
CBAM-ansøgningen skal indeholde følgende:
Oplysninger om ansøgeren og dennes virksomhed
Gældsoplysninger
Information om økonomisk og operationel kapacitet
Estimeret værdi og mængder af import pr. produkttype og CBAM-produkt
Virksomhedens fordringsattest
En importør, der ansøger om at blive godkendt CBAM-klarerer, skal opfylde følgende kriterier for, at ansøgningen kan godkendes i henhold til CBAM-forordningen:
Importøren har ikke været involveret i alvorlige eller gentagne overtrædelser af toldlovgivning, skatteregler, regler for markedsmisbrug eller CBAM-rammen i løbet af de fem år forud for ansøgningen.
Importøren har ikke begået alvorlige lovovertrædelser i forbindelse med sin økonomiske aktivitet i de fem år, der går forud for ansøgningen.
Imprtøren har den økonomiske og operationelle kapacitet til at opfylde sine CBAM-forpligtelser.
Importøren er etableret i Danmark, hvor der ansøges om at blive godkendt CBAM-klarerer.
Importøren har et EORI-nummer.
Status som godkendt CBAM-klarerer er gyldig indtil videre, forudsat at den ikke tilbagekaldes.
Virksomhedens status som godkendt CBAM-klarerer kan tilbagekaldes af Erhvervsstyrelsen, hvis
CBAM-ansøgeren selv anmoder om en tilbagekaldelse
Det opdages, at kriterierne ikke længere er opfyldt, eller
Der er begået visse overtrædelser.
Inden godkendelsen tilbagekaldes får den godkendte CBAM-klarerer mulighed for at blive hørt. I så fald vil Erhvervsstyrelsen kontakte virksomheden.
Virksomhedens status som godkendt CBAM-klarerer er gyldig indtil videre, forudsat at den ikke tilbagekaldes.
Selv om I ikke importerer 50 tons eller derover af varer omfattet af CBAM om året, beholder I stadig jeres status som godkendt CBAM-klarerer. Hvis I ved, at I ikke skal importere el og brint eller kommer til at importere 50 tons eller derover af varer omfattet af CBAM, så er I fritaget for alle CBAM forpligtelser. Hvis dette er tilfældet, så kan I anmode om en tilbagekaldelse af jeres godkendelse som CBAM-klarerer.
Hold dig orienteret på Virksomhedsguide, som løbende bliver opdateret med ny information
Hvis I er en indirekte toldrepræsentant og er ansvarlig for en importørs CBAM-varer, skal I ansøge om at blive godkendt CBAM-klarerer. Hvis I er indirekte toldrepræsentant, skal I kontakte Energistyrelsen, inden I starter ansøgningsprocessen. Mail sendes til cbam@ens.dk.
Hvis I er den direkte toldrepræsentant, er importøren ansvarlig for CBAM-indberetningen og skal derfor ansøge om at blive godkendt CBAM-klarerer.
Der kan forventes op til 120 kalenderdages vurdering af den indsendte ansøgning om at blive godkendt CBAM-klarerer. Erhvervsstyrelsen kan dog bede om yderligere dokumentation og forlænge den tid, hvor der skal træffes afgørelse.
CBAM gælder ikke for import af materialer, men af varer med specifikke angivne varekoder. Hvis varekoden er opført på listen over inkluderede varekoder, gælder CBAM.
Fra 1. januar 2026 træder tærsklen på import af 50 tons varer omfattet af CBAM om året i kraft. I skal som importører holde øje med, hvornår I nærmer jer tærsklen på importen af 50 tons CBAM-varer på et år.
Myndighederne vil overvåge importen, der befinder sig i grænselandet og om nødvendigt stoppe importen, hvis I ikke har status som godkendt CBAM-klarerer eller en ansøgning indsendt senest 31. marts 2026.
AEO står for Autoriseret Økonomisk Operatør (Authorised Economic Operator) og tildeles virksomheden af toldmyndighederne. Hvis en virksomhed er tildelt status som Autoriseret Økonomisk Operatør skal dette udfyldes i ansøgning om at blive godkendt CBAM-klarerer.
Fordringsattesten er obligatorisk og skal indsendes med ansøgningen i CBAM-registret.
I kan bestille en fordringsattest fra Gældsstyrelsen eller indsende overblik over virksomhedens gæld fra virksomhedens Skattekonto i TastSelv Erhverv.
Hvis en virksomhed har været etableret i kortere tid end de to år, som går forud for ansøgningsåret, skal den pågældende virksomhed stille sikkerhed, jævnfør artikel 17, Stk. 5 i EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2023/956 af 10. maj 2023 om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme.
Når virksomheden udfylder ansøgningen, vil I blive spurgt til om, hvor lang tid virksomheden har eksisteret. Efter indsendelse af ansøgningen, vil Erhvervsstyrelsen vurdere ansøgningen for derefter at kontakte den pågældende virksomhed. Sikkerhedsstillelsen skal være i form af en anfordringsgaranti på et beløb, som Erhvervsstyrelsen beregner.
Erhvervsstyrelsen vil sende beregningen for, hvordan vi er nået frem til anfordringsgarantiens størrelse. Beregningen af sikkerhedsstillelsens størrelse, samt skabelon for anfordringsgarantien vil også fremgå af brevet, som Erhvervsstyrelsen sender til virksomhedens digitale postkasse.
