Regional nedlukning
Virksomheder, der er berørt af den regionale nedlukning af kommunerne Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Vesthimmerland, Thisted og Læsø, har mulighed for at søge om kompensation for faste omkostninger.
Virksomheder, der er beliggende i én af de syv berørte kommuner på grundlag af hjemstedsadressen i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
Virksomheden kan ansøge om kompensation fra og med den 6. november 2020 til og med den 26. november 2020.
Referenceperioden er perioden fra og med den 1. november 2019 til og med den 30. november 2019.
For at begrunde og sandsynliggøre, at virksomheden som minimum har mistet 30 % omsætning som følge af coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner, skal virksomheden lave et kort dokument med angivelse af følgende:
1) Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
2) Hvilken af de syv berørte kommuner, virksomheden har hjemstedsadresse i
3) Virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang som følge af coronavirus/covid-19.
Virksomhedens hjemstedsadresse skal være i én af de syv berørte kommuner.
Virksomheder med hjemstedsadresse uden for én af de syv berørte kommuner, kan opnå kompensation, hvis en væsentlig del af virksomhedernes salg eller leverancer går til modtagere i en eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning.
Virksomheden skal begrunde omsætningsnedgang relateret til én af følgende:
a) en væsentlig del af virksomhedens salg eller leverancer går til modtagere (private og/eller erhvervskunder) i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning
b) en væsentlig andel af medarbejderne, mindst 30 % eller mere end 50 ansatte, er bosiddende i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning
c) en væsentlig del af produktionen er begrænset, fordi centrale leverancer kommer fra leverandører i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning
Virksomheden kan ansøge om kompensation fra og med den 6. november 2020 til og med den 26. november 2020.
Virksomheden skal angive omsætning fra og med den 1. november 2019 til og med den 30. november 2019.
For at begrunde og sandsynliggøre, at virksomheden som minimum har mistet 30 % af omsætning som følge af coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner, skal virksomheden lave en kort dokumentation, der viser, at en væsentlig del af virksomhedernes salg eller leverancer går til modtagere i en eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning.
Det vil sige, at virksomheden skal angive følgende:
1) Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden.
2) Vise at virksomheden har salg/leverancer til kunder eller modtager leverancer fra virksomheder i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer. Det kan være til den samme eller to forskellige virksomheder mv.
3) En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30 % af omsætningen. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden.
4) Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på leverancer, og at dette mindst udgør 30 % af omsætningen.
5) Virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang som følge af coronavirus/covid-19. Det inkluderer også et eventuelt omsætningstab.
Derudover skal der for virksomheder, hvor en en væsentlig andel af medarbejderne er bosiddende i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning, yderligere begrunde og sandsynliggøre følgende:
Kort beskrivelse af, at virksomheden har mindst 30 % eller 50 medarbejdere, som bor i én af de syv berørte kommuner samt en beskrivelse af hvordan, det har påvirket virksomhedens omsætningsnedgang. Det kan fx være en liste over medarbejdere fordelt på postnummer.
Når du søger om kompensation, skal du logge ind med din NemID medarbejdersignatur. Du skal selv ansøge om kompensation, din revisor eller andre kan ikke søge for dig.
Når du er logget ind, ser du automatisk oplysninger om din virksomhed. Tjek at oplysningerne er korrekte, før du går videre.
Du skal godkende betingelserne
Virksomheden skal dokumentere et omsætningsfald på mindst 30 % grundet en coronavirus/covid-19 relateret restriktion
Virksomhedens faste omkostninger skal være mindst 4.000 kr. pr. måned, du søger kompensation
Hvis du tidligere har ansøgt om kompensationsordning for faste omkostninger, og perioderne for kompensation overlapper, vil din ansøgning blive modregnet efter din godkendelse
I tilfældet af at du tidligere har ansøgt om den samme periode, vil din ansøgning blive afvist
Ved valg af ”Regional nedlukning” skal du angive om du vil søge kompensation for den hele eller den del af din virksomhed beliggende i en nedlukket nordjysk kommune. Her kan du også angive om din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent, og ansøge 100 % kompensation for de lukkede p-enheders faste omkostninger.
Har du ikke p-enheder eller CVR-adresse i en af de lukkede nordjyske kommuner, kan du vælge og dokumentere en eller flere begrundelser for, hvorfor virksomheden har tabt omsætning på grund af nedlukningen, herunder:
Mindst 30 % eller mere end 50 af dine medarbejdere bor i én af de syv kommuner og kan ikke møde på arbejde
En væsentlig del af virksomhedens private kunder bor i en eller flere af de syv kommuner
En væsentlig del af virksomhedens salg og leverancer går til erhvervskunder i en eller flere af de syv kommuner
Virksomheden mistede centrale leverancer fra leverandører i en eller flere af de syv kommuner
Kompensationsperioden for den regionale nedlukning af de syv nordjyske kommuner er fra 6. til og med 26. november.
For virksomheder har været under forbud mod at holde åbent, kan du tilvælge lukkeperiode med startdato 7. eller 9. november og slutdatoer 19. eller 26. november.
Da du skal kunne fremvise et omsætningsfald på 30 %, kan det være fordelagtigt for din virksomhed at vælge en kortere periode.
Angiv MNE-nummer på din revisor. Bemærk at revisoren skal være uafhængig og godkendt revisor.
Revisoren skal afgive revisorerklæring og vedhæfte den i en selvstændig blanket. Når du har sendt din ansøgning om kompensation, skal der senest 14 dage herefter indsendes en erklæring fra en uafhængig, godkendt revisor. Revisor er uafhængig, hvis der ikke er en direkte eller indirekte økonomisk interesse eller et forretnings-, ansættelsesmæssigt eller andet forhold mellem revisor og virksomheden.
En tidligere revisorerklæring må godt genbruges, men skal som udgangspunkt opdateres af revisor i forhold til ny referenceperiode.
Indtast herefter din udgift til revisorerklæringen uden moms. Du kan få godtgjort 80 % af udgifterne til revisors erklæring. Godtgørelsen til erklæringen kan maksimalt udgøre 16.000 kr. per ansøgning.
Vedhæft dokumentation i form af faktura eller aftalebrev. Dokumentationen skal være i PDF-format.
Referenceperioden er den periode der sammenlignes med for at kunne opgøre virksomhedens procentuelle omsætningsnedgang i kompensationsperioden.
Referenceperioden er bestemt ud fra kompensationsperioden samt virksomhedens registrering i CVR.
Der kan anvendes en alternativ referenceperiode, hvis der på grund af helt særlige omstændigheder er en alternativ periode, der er mere retvisende for virksomhedens omsætning. Virksomheder, som ikke har haft omsætning i hele standardreferenceperioden, skal anvende perioden fra virksomhedens stiftelsestidspunkt frem til den 9. marts 2020 som referenceperiode. Referenceperioden skal minimum være en måned.
Angiv virksomhedens samlede omsætning for referenceperioden, og sørg for at omsætningen kan godkendes af din revisor.
Herefter skal du angive dit estimat på virksomhedens forventede omsætning i den periode, du søger kompensation for.
Vær opmærksom på at omsætningen skal opdeles som momspligtig, momsfritaget og eksportomsætning.
Du skal oplyse virksomhedens faste omkostninger i referenceperioden og fremlægge en beregning for de forventede faste omkostninger i den periode du søger kompensation. Hvis de faste omkostninger er større end virksomhedens normale faste omkostninger, vil du blive bedt om at vedhæfte dokumentation i bunden af denne side.
Indtast dine beløb nøjagtigt, som de fremgår af revisorens opgørelse.
De faste omkostninger er de omkostninger, din virksomhed skal afholde, uanset hvor stor aktiviteten og omsætningen er. Det er fx afskrivninger, husleje, leje og leasing, renteomkostninger m.m.
Du skal anvende samme principper for opgørelsen, som ved dit seneste regnskab. Hvis der ikke tidligere er aflagt regnskab for din virksomhed, skal du henholde dig til regnskabslovgivningen.
Et minimumskrav for ansøge er, at din virksomhed gennemsnitligt skal have faste omkostninger på 4.000 kr. per måned i den periode, der ansøges om.
Her kan du vælge den støtteordning, som er mest fordelagtig for din virksomhed.
Der er mulighed for at få udbetalt kompensation efter to forskellige EU-statsstøtteordninger alt efter virksomhedens størrelse og økonomi.
Den ene, TF 3.1, kan alle anvende, men der kan kun støttes op til 13,4 mio. kroner på tværs af alle statslige ordninger (fx også lønkompensation, selvstændigordning og arrangørordning) frem til 31. december 2021.
Den anden, TF 3.12, kan kun bruges hvis virksomheden aktuelt har underskud, men ordningen har et meget højere loft på 74,4 mio. kroner for samme periode, og kun for faste omkostninger. Dog kan man højst få udbetalt 90 % af underskuddet i kompensationsperioden (for større virksomheder er det dog kun 70 %), så hvis underskuddet er begrænset, vil kompensationen tilsvarende blive reduceret.
Læs mere om EU’s statsstøtteordninger under fanen "Statsstøtte".
For at kunne vælge den rigtige ordning for virksomheden, skal du oplyse evt. underskud i kompensationsperioden, samt antal ansatte opgjort i årsværk og virksomhedens økonomiske størrelse (omsætning eller balancesum).
Det er muligt at kombinere støtteordningerne ved at søge kompensation for én periode på den ene ordning, og en anden periode på den anden, men ikke muligt at søge støtte fra begge støtteordninger i samme periode.
I den digitale ansøgning vises et overslag over hvor meget kompensation, virksomheden indtil videre har modtaget under EU-statsstøtteordninger. Der vises også hvad det endelige kompensationsbeløb vil være under hver af EU-statsstøtteordninger.
Her erklærer du dig på tro og love, under strafansvar, at de indsendte oplysninger er retvisende, og at ansøgningen om kompensation skyldes omsætningsnedgang grundet coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner.
Det er vigtigt at du sørger for at godkende og trykke 'send', så du sikrer, at din ansøgning bliver sendt afsted. På næste side kan du downloade din kvittering.
Denne ordning er for virksomheder, som i perioden den 6. november til og med den 26. november 2020 var berørt af regionale restriktioner om forbud mod at holde åbent.
Forbuddet omfattede som hovedregel virksomheder med:
1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet
2) Lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter, herunder idrætshaller, spillehaller, kasinoer, lege- og badelande, svømmehaller, træningscentre og foreningslokaler
3) Kulturinstitutioner, herunder museer, teatre, spillesteder, biografer, biblioteker, aftenskoler, daghøjskoler, Folkeuniversitetet samt musik- og kulturskoler
4) Lokaler, hvor der udøves kulturaktiviteter
5) Forlystelsesparker, omrejsende tivolier og lignende
6) Zoologiske haver, akvarier og lignende
Find bekendtgørelser fra Sundheds- og Ældreministeriet på Retsinformation.dk