I forbindelse med ansøgningen bedes alle projekter forholde sig til statsstøtteregler.
I tilfælde af at projektet har tilstrækkeligt højt fagligt niveau til at opnå tilsagn, vil Erhvervsstyrelsen henvende sig mhp. at sikre, at de ansøgte midler kan tildeles i overensstemmelse med statsstøtteregler.
Midlerne fra puljen kan tildeles efter to forskellige statsstøtteordninger, nemlig de minimis-forordningen og gruppefritagelsesforordningen.
Ansøger du via de minimis-forordningen skal du som projektansøger skrive under på, at du inklusiv det ansøgte beløb ikke har modtaget mere end 200.000 euros, svarende til ca. 1,5 mio. kr., i statsstøtte over de seneste tre regnskabsår. Det er ansøgers eget ansvar at holde øje med, hvor meget de minimis-støtte projektet har modtaget.
I tilfælde af at du som projektansøger har modtaget mere end 200.000 euro (ca. 1,5 mio. kr.) i statsstøtte over de seneste tre regnskabsår, kan der ansøges via gruppefritagelsesforordningen (GBER). Her er det specifikt gruppefritagelsesforordningen artikel 27 vedr. innovationsklynger, der benyttes.
For at benytte GBER skal du i forbindelse med ansøgningen udfylde tre dokumenter. Det 1. dokument er en statsstøtteerklæring, hvor du tydeligt beskriver, hvad støtten skal benyttes til i tilfælde af at projektet opnår tilsagn samt angive den præcise start- og slutdato for projektets aktiviteter. Det bemærkes, at projektets aktiviteter ikke kan påbegyndes før, at projektet er i besiddelse af et endeligt tilsagn. Det 2. dokument er en erklæring om, at der ansøges via gruppefritagelsesforordning.
Det 3. dokument er en erklæring om størrelsen på organisationen der ansøger. Her skal der angives, hvorvidt virksomheden er en lille eller mellemstor virksomhed. Det bemærkes, at store virksomheder ikke kan ansøge via gruppefritagelsesforordningen. De præcise definitioner ift. virksomhedsstørrelse findes i dokumenterne.
Det er vigtigt at bemærke, at kriseramte virksomheder – med få undtagelser – heller ikke kan modtage støtte under gruppefritagelsesforordningen. Den nærmere definition på, hvornår en virksomhed er kriseramt, fremgår af gruppefritagelsesforordningens artikel 2, nr. 18 (side 8 - 9).
Alle ansøgere skal afgive erklæring om, at det ansøgte tilskud ikke er i konflikt med reglerne for de minimis-forordningen eller gruppefritagelsesforordningen.
Jf. Artikel 2, nr. 92 i GBER skal Innovationsklynger forstås således: ''strukturer eller organiserede grupper af uafhængige parter (f.eks. innovative nyetablerede virksomheder, små, mellemstore og store virksomheder samt forsknings- og vidensformidlende organisationer, nonprofitorganisationer og andre tilknyttede økonomiske aktører), som har til formål at stimulere innovativ aktivitet gennem promovering, deling af faciliteter og udveksling af viden og ekspertise samt ved at bidrage effektivt til vidensoverførsel, netværkssamarbejde, formidling af oplysninger og samarbejde mellem virksomheder og andre organisationer i klyngen”.
Du kan læse mere om forordningerne via linket på side 95-96.
I tilfælde af at offentlige aktører søger tilskud til mindre events, skal de overholde reglerne om privat medfinansiering jf. ovenstående. Derudover gælder det, såfremt en eller flere kommuner er medfinansierende på projektet, at disse midler ikke må benyttes til kommercielle eller økonomiske aktiviteter i virksomheden, herunder ydes som direkte finansielle tilskud.
Dette skal sikre, at der ikke med kommunale midler i projektet ydes støtte til aktiviteter, som kan virke konkurrenceforvridende i forhold til det private erhvervsliv.
Opdateret 07.05.2024
Åbner i et samme vindueÅbner i et nyt vindueÅbner ekstern side i nyt vindue