Spørgsmål og svar
Stedbundne faste omkostninger er faste omkostninger relateret til virksomhedens fysiske CVR-registrerede adresse (hjemstedsadresse). Hvis der søges om kompensation til tvangslukkede enheder under den nationale nedlukning inden for perioden den 9. december 2020 til den 28. februar 2021, skal de stedbundne faste omkostninger være relateret til p-enhedens registrerede adresse i CVR-registret.
Stedbundne faste omkostninger kan inddeles i fire typer af omkostninger, der alle er:
Husleje
Renter og bidrag på lån i ejendommen
Forbrugsudgifter til el, vand og varme
Ejendomsforsikring og -skatter
Herunder kan du se eksempler på hvilke ting, som er omfattet af hver omkostning:
1. Husleje
Husleje
Pladsleje
Leje af jord
Leje af grund
Leje af lager
Forpagtningsafgift
Grundafgift
Fællesomkostninger til el, vand og varme
Det er kun muligt at få dækket omkostninger til eksempelvis vicevært og vagttjenester, hvis omkostningen hertil indgår som en ufravigelig del af huslejekontrakten.
2. Renter og bidrag på lån i ejendommen
Renter til ejendomslån - bank
Renter til ejendomslån – realkredit
Bidrag til realkreditlån
Bidrag til banklån
3. Forbrugsudgifter til el, vand og varme
Gas
El
Brændsel til fyr
Vandforbrug
Vandafledningsafgift og spildevandsafgift
Varme
Fællesomkostninger til el, vand og varme
4. Ejendomsforsikring og -skatter
Ejendomsskat (grundskyld)
Ejendomsværdiskat
Indefrossen grundskyld
Ejendomsforsikring
Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for de forventede stedbundne faste omkostninger. Dokumentationskravet er følgende: Husleje
Kontrakt
Dokumentation for seneste betaling af omkostningen
Renter og bidrag på lån i ejendommen
Aftale om boliglån i bank eller realkreditinstitut, der dokumenter omkostninger til renter og eventuelt bidrag, samt at disse vedrører adressen, der er berørt af restriktionen, og hvortil der søges om kompensation for stedbundne faste omkostninger
Dokumentation for seneste betaling af renter og eventuelle bidrag
Forbrugsudgifter til el, vand og varme
Seneste faktura
Dokumentation for seneste betaling af omkostningen
Ejendomsforsikring og -skatter
Ejendomsforsikringspolice samt dokumentation for seneste betalte præmie
Senest ejendomsskattebillet samt dokumentation for seneste betaling af omkostningen
Dokumentation for betalingen af ovenstående omkostninger kan være i form af posteringer på kontoudtog, udskrift eller screendump fra netbank eller lignende.
Der skal fremsendes dokumentation for såvel betalingsforpligtigelsen (faktura eller lignende) samt for den faktiske betaling (eksempelvis screendump eller udskrift fra netbank).
Omkostninger, som godtgøres af andre
Virksomheden kan ikke få kompensation for omkostninger, der dækkes af andre. Fx kan en virksomhed, der har fremlejet en del af sit lejemål, alene få kompensation for nettolejen, dvs. den leje, virksomheden betaler fratrukket modtagne lejeindtægter.
Sammensatte omkostninger
Sammensatte omkostninger er omkostninger, der skal opdeles i en fast del og en variabel del. Dette er fx omkostninger til el, hvor en produktionsvirksomhed bruger el i både produktionen og administrationen.
Virksomheden skal foretage et skøn, hvis det ikke kan ses direkte ud af bogføringen, hvor stor en del af en omkostning, som er fast, og hvor stor en del, som er variabel. Virksomheden skal begrunde og dokumentere dette skøn.
Nej, du skal ikke bruge revisorerklæring, når du ansøger. Du vil blive bedt om på tro og love at bekræfte, at oplysningerne er rigtige.
Så snart din ansøgning er færdigbehandlet, vil du modtage et brev i din virksomheds digitale postkasse. Vær opmærksom på, at der kan gå op til 7 hverdage, fra du har fået godkendelsesbrevet, til hele beløbet sættes ind på din virksomheds NemKonto.
Alle ansøgninger behandles i den rækkefølge, som Erhvervsstyrelsen modtager dem. Sagsbehandlingstiden afhænger bl.a. af, om ansøgningen er korrekt udfyldt og dokumenteret, eller om den skal gennemgås nærmere.
Du kan se status for dine ansøgninger om kompensation i forbindelse med coronavirus/covid-19 på Mit Virk.
Dette gælder ikke for virksomheder, der søger kompensation for flere p-enheder.
Når du søger kompensation for stedbundne faste omkostninger, søges det for en specifik periode og dermed også for et vist antal dage. Du kan ikke få kompensation for den samme dag flere gange.
Derfor kan man kun have én ansøgning om kompensation for stedbundne faste omkostninger under behandling på samme tid for samme periode.
Hvis du har fået udbetalt kompensation for stedbundne faste omkostninger for en given periode har du følgende muligheder:
Du kan søge kompensation for en ny ikke-overlappende kompensationsperiode
Du kan søge kompensation for en kompensationsperiode, som overlapper med din tidligere godkendte kompensationsperiode. I det tilfælde vil den tidligere udbetalte kompensation blive modregnet.
Du kan altid skifte til den midlertidige og målrettede kompensationsordning for faste omkostninger. Det kræver, at du indsender en ny ansøgning med tilhørende revisorerklæring gennem Virk. Hvis der i ansøgningerne indgår overlappende kompensationsdage vil disse blive modregnet.
Du skal være opmærksom på, at du ikke kan skifte, hvis du har igangværende sager, som vedrører samme periode. I det tilfælde må du afvente at sagen er afsluttet eller henvende dig til Erhvervsstyrelsen med ønske om at afvise sagen.
Du kan maksimalt få 100.000 kr. per måned per virksomhed. Dog er det 100.000 kr. per P-enhed, hvis du søger for P-enheder under den nationale nedlukning og lever op til kravene.
’De minimis-forordningen’ giver mulighed for at tildele en virksomhed statsstøtte på en værdi op til 200.000 euro (1,5 mio. kroner) over en periode på tre løbende regnskabsår.
Det vil sige, at virksomheden eller koncernen ikke må have modtaget mere end 1,5 mio. kroner i støtte under ’de minimis-forordningen’ i de sidste tre år. Perioden regnes bagud fra indeværende regnskabsår.
Støtten kan have form af betaling af beløb til virksomheden eller form af vederlagsfri ydelse.
De minimis-støtte er en støtteform i henhold til EU´s statsstøtteregler, jævnfør ’de minimis-forordningen’ (nr. 1407/2013).
Når Erhvervsstyrelsen har modtaget din ansøgning, vil du få tilsendt en kvittering i din virksomheds digitale postkasse.
Har du ikke modtaget en kvittering inden for en time, har du ikke indsendt din ansøgning korrekt. Du skal derfor indsende din ansøgning på ny.