Regional nedlukning
Virksomheder, der er berørt af den regionale nedlukning af kommunerne Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Vesthimmerland, Thisted og Læsø, har mulighed for at søge om kompensation for stedbundne faste omkostninger.
Virksomheder, der er beliggende i én af de syv berørte kommuner på grundlag af hjemstedsadressen i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
Virksomheden kan ansøge om kompensation fra og med den 6. november 2020 til og med den 26. november 2020.
For at begrunde og sandsynliggøre, at virksomheden som minimum har mistet 30 % omsætning som følge af coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner, skal virksomheden lave et kort dokument med angivelse af følgende:
1) Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
2) Hvilken af de syv berørte kommuner, virksomheden har hjemstedsadresse i
3) Virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang som følge af coronavirus/covid-19.
Virksomhedens hjemstedsadresse skal være i én af de syv berørte kommuner.
Virksomheder med hjemstedsadresse uden for én af de syv berørte kommuner, kan opnå kompensation, hvis en væsentlig del af virksomhedernes salg eller leverancer går til modtagere i en eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning.
Virksomheden skal begrunde omsætningsnedgang relateret til én af følgende:
a) en væsentlig del af virksomhedens salg eller leverancer går til modtagere (private og/eller erhvervskunder) i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning
b) en væsentlig andel af medarbejderne, mindst 30 % eller mere end 50 ansatte, er bosiddende i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning
c) en væsentlig del af produktionen er begrænset, fordi centrale leverancer kommer fra leverandører i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning
Virksomheden kan ansøge om kompensation fra og med den 6. november 2020 til og med den 26. november 2020.
Virksomheden skal angive omsætning fra og med den 1. november 2019 til og med den 30. november 2019.
For at begrunde og sandsynliggøre, at virksomheden som minimum har mistet 30 % af omsætning som følge af coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner, skal virksomheden lave en kort dokumentation, der viser, at en væsentlig del af virksomhedernes salg eller leverancer går til modtagere i en eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning.
Det vil sige, at virksomheden skal angive følgende:
1) Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden.
2) Vise at virksomheden har salg/leverancer til kunder eller modtager leverancer fra virksomheder i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning ved at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende på to konkrete salg/leverancer. Det kan være til den samme eller to forskellige virksomheder mv.
3) En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30 % af omsætningen. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 % af virksomhedens omsætning fra referenceperioden.
4) Kort begrundelse for, hvorfor coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner betyder, at virksomheden forventer at tabe omsætning på leverancer, og at dette mindst udgør 30 % af omsætningen.
5) Virksomhedens samlede forventede omsætningsnedgang som følge af coronavirus/covid-19. Det inkluderer også et eventuelt omsætningstab.
Derudover skal der for virksomheder, hvor en en væsentlig andel af medarbejderne er bosiddende i én eller flere af de kommuner, som er berørt af regional nedlukning, yderligere begrunde og sandsynliggøre følgende:
Kort beskrivelse af, at virksomheden har mindst 30 % eller 50 medarbejdere, som bor i én af de syv berørte kommuner samt en beskrivelse af hvordan, det har påvirket virksomhedens omsætningsnedgang. Det kan fx være en liste over medarbejdere fordelt på postnummer.
Når du søger om kompensation, skal du logge ind med din NemID medarbejdersignatur. Du skal selv ansøge om kompensation, din revisor eller andre kan ikke søge for dig.
Når du er logget ind, ser du automatisk oplysninger om din virksomhed. Tjek at oplysningerne er korrekte, før du går videre.
Du skal angive om din virksomhed tidligere har modtaget en såkaldt "de minimis" støtte, og herefter acceptere betingelserne for at søge om kompensation.
Vælg den restriktion som først har berørt din virksomhed. Hvis din virksomhed er berørt af flere restriktioner, kan du også angive og dokumentere dem. Det er dog ikke et krav, hvis din omsætning indenfor den først valgte restriktion udgør mindst 30 % af din omsætningsnedgang.
Fx: Min virksomhed er en restaurant og leverandør af stofservietter til andre restauranter. Dermed er jeg både direkte berørt og indirekte berørt af restriktionen om begrænset åbningstid klokken 22. Jeg omsætter for 100.000 kr. i referenceperioden. Som leverandør til andre restauranter forventer jeg et fald på 15.000 kr. i omsætning. Min virksomhed er restaurant som hovedaktivitet. Grundet restriktionen mister jeg en servering, og jeg forventer derfor et omsætningstab på min restaurant på 30.000 kr. Ved at dokumentere restaurantens del af mit omsætningsfald på 30.000 kr. ud af 100.000 kr. (30 %) har jeg gjort mig kompensationsberettiget, og jeg kan derfor undlade at dokumentere omsætningstabet på stofservietter.
Afhængigt af din virksomhedstype kan du søge kompensation for en periode fra 6. til og med 26. november. Herunder kan du vælge kortere perioder.
Startdatoer: 6., 7. eller 9. november kan vælges
Slutdatoer: 19. eller 26. november kan vælges
Da du skal kunne fremvise et omsætningsfald på 30%, kan det være fordelagtigt for din virksomhed at vælge en kortere periode.
Referenceperioden er 1. november til 30. november 2019. Referenceperioden er den periode der sammenlignes med for at kunne opgøre virksomhedens procentuelle omsætningsnedgang i kompensationsperioden.
Referenceperioden er bestemt ud fra kompensationsperioden samt virksomhedens registrering i CVR.
Der kan anvendes en alternativ referenceperiode, hvis der på grund af helt særlige omstændigheder er en alternativ periode, der er mere retvisende for virksomhedens omsætning. Denne alternative periode skal være tre sammenhængende måneder, med mindre den er stiftet efter den 21. maj 2019.
Dit valg af kompensationsperiode udløser en tilhørende referenceperiode, der vil være svarende til samme måned i 2019. Er virksomheden registreret i CVR-registret senere end den 21. maj 2020, kan der vælges en referenceperiode der er kortere end tre måneder.
Angiv virksomhedens samlede tidligere omsætning (fra din referenceperiode) samt den samlede forventede omsætning for kompensationsperioden. Hertil skal du også angive hvilken del af din omsætning, som kommer fra det restriktionsberørte område.
Fx: Jeg leverer en ydelse som dørmand til en natklub, og er berørt af forbud mod at holde åbent. Grundet restriktionen forventer jeg et omsætningstab på 14.000 kr. ud af min omsætning på 15.000 kr. For at vise min kompensationsberettigelse skal jeg dokumentere 30 % af mit omsætningstab, altså minimum 4.500 kr.
Du bedes hertil også dokumentere den din samlede tidligere omsætning. Det kan eksempelvis ske ved at virksomheden indsender en saldobalance, råbalance, kontokort, momssandssynliggørelse eller lignende for deres realiserede omsætning og en saldobalance, råbalance, kontokort, momssandsynliggørelse eller lignende for deres forventede omsætning. Saldobalancen er et udtræk fra virksomhedens bogføring, der opsummerer periodens posteringer per konto.
Du skal have dokumentation for virksomhedens stedbundne faste omkostninger.
Husleje
Kontrakt
Dokumentation for seneste betaling af omkostningen
Renter og bidrag på lån i ejendommen
Aftale om boliglån i bank eller realkreditinstitut, der dokumenter omkostninger til renter og eventuelt bidrag, samt at disse vedrører adressen, der er berørt af restriktionen, og hvortil der søges om kompensation for stedbundne faste omkostninger
Dokumentation for seneste betaling af renter og evt. bidrag
Forbrugsudgifter til el, vand og varme
Seneste faktura
Dokumentation for seneste betaling af omkostningen
Ejendomsforsikring og -skatter
Under denne omkostning kan der kun medtages udgifter til ejendomsforsikring. Andre forsikringer så fx indboforsikring, erhvervsforsikring, arbejdsskadeforsikring er ikke støtteberettigede og kan derfor ikke medtages.
Ejendomsforsikringspolice samt dokumentation for seneste betalte præmie
Senest ejendomsskattebillet samt dokumentation for seneste betaling af omkostningen
Dokumentation for betalingen af ovenstående omkostninger kan være i form af posteringer på kontoudtog, udskrift eller screendump fra netbank eller lign.
Der skal fremsendes dokumentation for såvel betalingsforpligtigelsen (faktura eller lignende) samt for den faktiske betaling (eksempelvis screendump eller udskrift fra netbank).
Hvis du ansøger for flere p-enheder, skal du huske at tilføje et felt pr. omkostning per p-enhed. Fx skal virksomheden med to p-enheder tilføje to felter med husleje.
Her erklærer du dig på tro og love, under strafansvar, at de indsendte oplysninger er retvisende, og at ansøgningen om kompensation skyldes omsætningsnedgang grundet coronavirus/covid-19-relaterede restriktioner.
Det er vigtigt at du sørger for at godkende og trykke 'send', så du sikrer, at din ansøgning bliver sendt afsted. På næste side kan du downloade din kvittering.
Denne ordning er for virksomheder, som i perioden den 6. november til og med den 26. november 2020 var berørt af regionale restriktioner om forbud mod at holde åbent.
Forbuddet omfattede som hovedregel virksomheder med:
1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet
2) Lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter, herunder idrætshaller, spillehaller, kasinoer, lege- og badelande, svømmehaller, træningscentre og foreningslokaler
3) Kulturinstitutioner, herunder museer, teatre, spillesteder, biografer, biblioteker, aftenskoler, daghøjskoler, Folkeuniversitetet samt musik- og kulturskoler
4) Lokaler, hvor der udøves kulturaktiviteter
5) Forlystelsesparker, omrejsende tivolier og lignende
6) Zoologiske haver, akvarier og lignende
Find bekendtgørelser fra Sundheds- og Ældreministeriet på Retsinformation.dk
Hvis du eller din virksomhed har modtaget kompensation, skal du indberette en række oplysninger og dokumentation om de faktiske forhold i kompensationsperioden, så Erhvervsstyrelsen kan gennemføre en slutafregning.
Erhvervsstyrelsen sender information til din digitale postkasse om, hvornår det bliver muligt at indberette, hvilke oplysninger og dokumentation du skal indberette, og hvilken frist der gælder for dig.
Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din dokumentation, vil du modtage en slutafregning.
Der åbnes for indberetning til slutafregning i slutningen af maj 2022, og fristen for at indberette er den 30. september 2022.