Spørgsmål og svar
Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål om forløbene.
Sådan fungerer forløbene
For at komme i mål korrekt, nemmest og hurtigst er rækkefølgen på trinnene i et forløb fastlåst. Du skal derfor gennemgå trinnene i forløbet i en bestemt rækkefølge. Trinnene kan ikke springes over. Den information og vejledning du får på det enkelte trin, vil være baseret på din situation og er et trin ikke relevant for dig, kommer du hurtigt videre.
Er du i gang med et trin og vil tilbage til et tidligere spørgsmål, så klikker du blot på ”Forrige” nederst på siden (se billede nedenfor).
Vil du tilbage og se overblikket over de trin rejsen indeholder, så klikker du på den blå pil øverst til venstre ”Tilbage til overblik” (se billede nedenfor). Vær opmærksom på, at dine svar på det igangværende trin ikke blive gemt, hvis du går ”Tilbage til overblik” i stedet for at klikke ”Fortsæt”.
De regler og registreringer, du er blevet præsenteret for i forløbet, baserer sig på din specifikke situation og de svar, du har afgivet undervejs. Du kan ikke ændre dine svar på blot ét vilkårligt trin, da trinnene hænger sammen, og dine svar i ét trin kan have betydning for den vejledning, du får på et andet trin.
Hvis du fx skal sælge en anden vare eller til en anden kundetype, bør du derfor nulstille forløbet og starte forløbet forfra.
Du kan som hovedregel gå videre i forløbet, når du har færdiggjort/indsendt en registrering, som du er blevet henvist til som del af dit forløb.
Hvis du skal vente på, at registreringen er godkendt før du kan fortsætte forløbet (hvis du fx skal bruge denne godkendelse i næste trin), så vil du blive gjort opmærksom på det – både på selve trinnet og den e-mail, du har modtaget fra Virk.
Når et trin er gennemført, markeres det med et flueben på overblikket. Hvis du har gennemført ét eller flere trin i et forløb, og ønsker at starte forfra i forløbet, skal du bruge ”Nulstil forløb” oppe i øverste højre hjørne (se billede nedenfor).
Dit forløb er tilgængeligt i 12 måneder, fra du gennemfører det.
Forløbene linker til selvbetjeningsløsninger/registreringer/ansøgninger på de relevant myndighedernes hjemmesider og platforme. Vær opmærksom på, at du selv er ansvarlig for at gennemføre eventuelle registreringer på de enkelte trin korrekt. Du kan ikke se i forløbene om selve registreringen er gennemført.
Du skal altså selv være opmærksom på, at du får en kvittering fra den pågældende myndighed (enten på skærmen efter færdiggjort registrering eller tilsendt til dig i virksomhedens Digital Post eller e-mail indbakke).
I øverste højre hjørne fremgår det hvilken myndigheds kundecenter, der kan hjælpe (se billede nedenfor).
Du kan også finde hjælp og kontaktdetaljer til den relevante myndighed i de e-mails Virk har sendt dig i forbindelse med forløbet.
Data om mig/min virksomhed
Når et trin er gennemført, vil tallet for det enkelte trin på overblikket være skiftet ud med et flueben. Når trinnet er markeret med et flueben, har du mulighed for at genbesøge dit resultat og se den anbefalede vejledning baseret på dine svar. Du kan i 12 måneder fra trinnet er gennemført, se resultaterne for de enkelte trin ved at klikke på ”Se konklusion af dine svar” (se billede nedenfor).
Når du logger ind med din virksomheds MitID kan Virk trække data om din virksomhed fra offentlige registrere. Det betyder, at du fx ikke behøver at svare på om din virksomhed allerede er registreret som importør, eksportør eller momsregistreret. På denne måde kan forløbene give dig målrettet vejledning og hjælpe dig de helt rigtige steder hen i selvbetjeningsløsningerne undervejs i forløbet.
Kan Virk af en eller anden årsag ikke trække den relevante data om din virksomhed, så vil du i stedet blive stillet spørgsmål i forløbet der kan afklare din situation og målrette vejledningen.
Login og rettigheder
Forløbene er målrettet virksomheder. Du kan tage det relevante forløb både som medarbejder, ejer/leder eller repræsentant, så længe du har rettighederne til at foretage de relevante registreringer på virksomhedens vegne.
Du kan godt logge på med dit private MitID. Du vil dog gå glip af alle fordelene beskrevet i nedenstående afsnit ”Hvorfor skal jeg logge ind?”. Vi anbefaler derfor, at du logger ind på vegne af den virksomhed, du ønsker vejledning til.
Du skal logge ind med din virksomheds MitID, når du starter et forløb. Når du er logget ind kan du få den mest optimale vejledning for netop din virksomhed, da forløbene kan trække data om den virksomhed, der er logget ind – så som virksomhedens oplysninger fra CVR og hvilke pligter virksomheden er registreret for (fx er virksomheden allerede momsregistreret). Når du er logget ind på virksomhedens vegne, kan forløbene desuden give dig mere målrettede links til diverse registreringsløsninger og ekstern vejledning.
Når du er logget ind, gemmer forløbet desuden automatisk dine svar og hvor langt du er nået i forløbet. Du kan altså forlade forløbet midlertidigt og komme tilbage til lige dér, hvor du er nået til, når det passer dig.
E-mails fra Virk
Virk sender dig e-mails i forbindelse med forløbet. Hvor mange e-mails du modtager, og hvad de indeholder, afhænger af de svar, du afgiver i forløbet. Du vil blive informeret på resultatsiden for det enkelte trin, når Virk sender dig en e-mail. Du vil i langt de fleste tilfælde modtage e-mailen med det samme, medmindre du bliver oplyst om andet. I enkelte tilfælde kan e-mailen dog være forsinket med op til 20 minutter.
Vær opmærksom på, at du modtager e-mails på den e-mailadresse, du har oplyst, da du påbegyndte forløbets trin 1 – ikke i din virksomheds Digital Postkasse (se billede nedenfor).
Husk at tjekke din spam-folder.
E-mails er en integreret del af dit forløb. Du vil modtage e-mails, efterhånden som du gennemfører trin i dit forløb. E-mails kan ikke fravælges. Hvis du ikke ønsker at modtage flere e-mails skal du ikke foretage dig noget. Når du stopper forløbet, stopper du også med at få e-mails.
Det er Virk, der er afsender på de e-mails, du får som del af dit forløb. Du kan have tillid til afsenderen noreply@virk.dk.
Hvis du ønsker at modtage e-mails på en anden e-mailadresse end den, du oplyse da du startede forløbet, skal du nulstille forløbet og starte forfra. Bemærk, at dine svar på de enkelte trin ikke vil være gemt længere og du vil skulle svare på spørgsmålene igen, for at få vist dine resultater med den relevante vejledning.