Miljøskadebekendtgørelsen for havne

Folketinget vedtog d. 2. april 2024 en ændret miljøskadelov (LOV nr. 322 af 2. april 2024 om ændring af miljøskadeloven, lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love). Ændringerne omfatter bl.a. en præcisering af kredsen af personer, der kan anmode om at træffe foranstaltninger m.v. efter miljøskadereglerne. I forlængelse heraf er det blevet besluttet, at Trafikstyrelsen skal udstede en ny bekendtgørelse, som implementerer de sproglige præciseringer som følger af miljøansvarsdirektivet. Ændringerne omfatter primært: • Ændring fra ”individuel, væsentlig interesse i sagens udfald” til ”som berøres eller kan forventes at blive berørt af en miljøskade” • Ændring fra ”beskyttede arter og internationale naturbeskyttelsesområder” til ”beskyttede arter og naturtyper” Ændringerne er således implementeret i bekendtgørelsen om procedurer for afgørelse om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade på beskyttede arter og naturtyper for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne. I og med, at der er tale om en del ændringer i forhold til den gældende bekendtgørelse, er det vurderet hensigtsmæssigt at udstede en ny hovedbekendtgørelse. I den forbindelse harmoniseres klageadgangen i henhold til denne bekendtgørelse, så den svarer til den øvrige miljøregulering på Trafikstyrelsens område.

  • Formel titel:

    Bekendtgørelse om procedurer for afgørelse om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade på beskyttede arter og naturtyper for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

  • Ikrafttrædelsesdato:

    01/07/2024

  • Ansvarlig myndighed:

    Trafikstyrelsen

  • Ministerium:

    Transportministeriet

  • Læs den fulde tekst hos Retsinformation:

    https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/769
  • Ovenstående information er kun vejledende. Gældende dokumenter findes i Retsinformation