Håndbog om reduktion af drivhusgasser i transportsektoren

Formålet med håndbogsbekendtgørelsen er at beskrive og supplere de regelsæt, der findes i drivhusgasbekendtgørelsen, der udstedes den 1. januar 2025 – den tidligere CO2e-fortrængningsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1150 af 5. september 2023 om CO2e-fortrængningskrav og bæredygtighed m.v.) CO2e-fortrængningsbekendtgørelsen bliver nyudstedt den 1. januar 2025. Nyudstedelsen omhandler, i relation til håndbogen, primært, at den gældende § 3, stk. 1, i bekendtgørelsen ophæves da den bestemmelse i brændstofkvalitetsdirektivet, der ligger til grund for § 3, stk. 1, ophæves med VE III-direktivet. § 3, stk. 1, pålægger brændstofleverandører at reducere deres drivhusgasudledning med mindst 6 %. Desuden ophæves muligheden for at bruge UER’ere til opfyldelse af målkrav i bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen beskriver bl.a. hvordan CO2e-fortrængningskravet er gældende, og derudover hvordan Energistyrelsens kontrolsystem fungerer, hvordan massebalancesystemet fungerer, hvad en frivillig ordning er, hvordan man dokumenterer de forskellige krav CO2e-fortrængningsbekendtgørelsen, hvordan man dokumenterer overholdelse af drivhusgasemissioner og bæredygtighedskriterier, men disse punkter er ikke berørt af nyudstedelsen.

  • Formel titel:

    Bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025)

  • Forventes at træde i kraft:

    01/01/2025

  • Ansvarlig myndighed:

    Energistyrelsen

  • Ministerium:

    Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

  • Læs den fulde tekst hos Retsinformation:

    https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/69166
  • Ovenstående information er kun vejledende. Gældende dokumenter findes i Retsinformation