Drivhusgasfortrængningsbekendtgørelsen

Formålet med bekendtgørelsesændringen er bl.a. at udmønte bemyndigelsesbestemmelse i biobrændstofloven til at fastsætte sanktionsbestemmelser for overtrædelse af de nye forordninger ReFuelEU Aviation- og FuelEU Maritime-forordningerne. Endvidere fastsættes der regler om gebyrbetaling for Energistyrelsens administrative arbejde i forbindelse med ReFuelEU Aviation- og FuelEU Maritime-forordningerne. Derudover ophæves den gældende § 3, stk. 1, i bekendtgørelsen. Den ophæves da den bestemmelse i brændstofkvalitetsdirektiver, der ligger til grund for § 3, stk. 1, ophæves med VE III-direktivet. Som konsekvens heraf kan der ikke længere bruges UER’ere til målopfyldelse. Ophævelsen kan være en lettelse for erhvervslivet. Yderligere er formålet med bekendtgørelsesændringen af etablere en definition af flybrændstofleverandører, hvilket er en EU-forpligtelse, og ligeså er et sikre en uafhængig kontrol af indberetninger af brændstof og drivhusgasreducerende brændstoffer i henhold til ReFuelEU Aviation- og FuelEU Maritime-forordningerne.

  • Formel titel:

    Bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed

  • Forventes at træde i kraft:

    01/01/2025

  • Ansvarlig myndighed:

    Energistyrelsen

  • Ministerium:

    Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

  • Læs den fulde tekst hos Retsinformation:

    https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/69166
  • Ovenstående information er kun vejledende. Gældende dokumenter findes i Retsinformation