Har du brug for hjælp?
Her kan du få overblik over de mest almindelige begreber, og hvad du skal have styr på i forbindelse med attestationen af virksomheders indberetning til slutafregning.
Her kan du læse mere om, hvordan relevante begreber forstås på ordningen for lønkompensation.
Virksomhedens medarbejderstab udgøres af alle lønmodtagere med fast, kontraktuel tilknytning til virksomheden, med fast arbejdssted i Danmark, undtagen:
lønmodtagere, som er registreret som administrerende direktør eller som den eneste direktør for virksomheden i Det Centrale Virksomhedsregister
virksomhedsejere (reelle), som ejer 25 % eller mere af virksomheden.
Fast tilknytning betyder, at der skal være en ansættelseskontrakt eller indgået anden aftale om ansættelse mellem den ansatte og virksomhed for, at virksomheden kan modtage lønkompensation for lønmodtageren.
Det betyder, at løsarbejdere ikke indgår, da de ikke har fast tilknytning til virksomheden. Løsarbejdere er kendetegnet ved, at ansættelsen er meget kortvarig således, at ansættelsen afbrydes, når fx et dagsarbejde er overstået, og løsarbejderen ikke er tilsagt til at arbejde den følgende dag.
Skæringsdatoen for opgørelse af medarbejderstab afhænger af, hvilken ordning virksomheden har søgt lønkompensation på. Herunder kan du se ordning og skæringsdato for, hvornår ansættelsesforholdet senest måtte være indgået.
Generel lønkompensation fra 9. december 2020 til 30. juni 2021 Før den 7. december 2020.
Lønkompensation til virksomheder med forbud mod at holde åbent fra 30. august til 5. november 2020 Før den 9. marts 2020
Lønkompensation til virksomheder berørt af restriktioner i Nordjylland fra 6. november til 26. november 2020 Før den 6. november 2020
Lønkompensation til virksomheder med forbud mod at holde åbent fra 6. november 2020 til 7. september 2021 Før den 6. november 2020
Lønkompensation til virksomheder med forbud mod at holde åbent fra 9. december 2020 til 30. juni 2021 Dagen før restriktionen, virksomheden var berørt af, blev offentliggjort
Generel lønkompensation fra 10. december 2021 til 15. februar 2022 Før den 8. december 2021 eller pr. den dato virksomheden første gang hjemsendte en ansat i kompensationsperioden
Lønkompensation til virksomheder med forbud mod at holde åbent fra 10. december 2021 til 7. februar 2022 Før den 7. december eller den 16. december 2021 afhængigt af om virksomheden fik forbud mod at holde åbent den 10. eller 19. december 2021 eller pr. den dato virksomheden første gang hjemsendte en ansat i kompensationsperioden.
Virksomheden havde mulighed for at indkalde ansatte under hjemsendelse med 1 dags varsel.
Hvis ansatte har været genindkaldt på arbejde, skal virksomheden kun tilbagebetale kompensation for de dage (hele dage), den ansatte var kaldt tilbage på arbejde. Virksomheden vil fortsat modtage kompensation for de ansatte, der har været hjemsendte.
Virksomheden har mulighed for i slutafregningen at rette i hjemsendelsesperioden og angive de faktiske dage, den ansatte var berettiget til kompensation.
Virksomheden vil ikke miste retten til lønkompensation, hvis de falder under hjemsendelseskriteriet, fx hvis virksomheden har kaldt ansatte tilbage på arbejde i kompensationsperioden.
Her finder du en trin for trin vejledning til, hvordan du bekræfter virksomhedens oplysninger i slutafregningen.
Log ind
Du logger ind i selvbetjeningsløsningen ved at klikke på "Start selvbetjening" på introduktionssiden. Log ind med dit private NemID.
Angiv sagsnummer
Når du er inde i selvbetjeningsløsningen, skal du angive virksomhedens sagsnummer. Du kan finde sagsnummeret i den e-mail, Erhvervsstyrelsen har sendt til dig.
Vælg de ansatte, du repræsenterer
Du præsenteres for en oversigt over ansatte, som indgår i virksomhedens slutafregning. Du skal nu markere de ansatte, som du repræsenterer i forbindelse med attestationen.
Gennemgå oplysninger for hver ansat
For de udvalgte ansatte, præsenteres du for oplysninger om hjemsendelsesperiode og antallet af eventuelle genindkaldelsesdage, dvs. dage i perioden hvor en ansat har været på arbejde.
Du skal vurdere, om oplysningerne om ansattes hjemsendelse er korrekte. På den baggrund skal du vælge, om du samlet set kan bekræfte oplysningerne eller ej. Vælg om du vil sende indberetningen retur til virksomheden, bekræfte eller ikke bekræfte.
Hvis du ikke sender et svar inden for 14 dage efter modtagelsen af e-mailen, sendes sagen automatisk til Erhvervsstyrelsen.
Sende indberetningen retur til virksomhed
Du kan sende indberetningen tilbage til virksomheden, hvis du vurderer, at de oplyste informationer er forkerte eller fejlbehæftede. Du skal beskrive, hvorfor du sender indberetningen tilbage til virksomheden i bemærkningsfeltet.
Du kan med fordel tale direkte med virksomheden om, hvorfor du ikke har kunnet bekræfte oplysningerne.
Når du har sendt indberetningen tilbage, kan virksomheden vælge at justere i oplysningerne, inden indberetningen igen sendes til bekræftelse hos dig.
Bekræfte
Hvis oplysninger er korrekte, vælger du ‘’attestation ok’ og sender dit svar til Erhvervsstyrelsen.
Ikke bekræfte
Hvis du ikke kan bekræfte, skal der angives en årsag til dette. Årsagerne kan være, hvis:
du vurderer, at de indberettede oplysninger ikke er korrekte
du ikke er i besiddelse af tilstrækkelig viden til at kunne bekræfte.
Årsagen vil ikke være synlig for virksomheden.
Hvis der er særlige forhold, som du anonymt ønsker at gøre Erhvervsstyrelsen opmærksom på uden at involvere virksomheden, kan whistleblowerordningen benyttes.
Indberet særlige forhold via Whistleblowerordningen.
Kvittering
Når du har sendt dit svar, sendes en kvittering for modtagelsen til din e-mail.
Hvis du synes, du har behov for at afklare nogle af de oplysninger, du skal attestere, kan det være en fordel at tale direkte med virksomheden. På den måde kan du formentligt nemmere og hurtigere få svar på eventuelle spørgsmål, og du kan forklare årsagerne, hvis du ikke har kunnet bekræfte oplysningerne på grund af fejl eller mangler.
Det er virksomheden, der er ansvarlig for de indberettede oplysninger i slutafregningen. Som altovervejende hovedregel vil du som faglige repræsentant dermed ikke blive gjort ansvarlig, hvis de bekræftede oplysninger ikke er korrekte. Der tages samtidig forbehold for, at du som faglige repræsentant ikke har fuld indsigt i de indberettede oplysninger, men attesterer efter bedste evne.
Det er kun i virksomheder, hvor der er en faglig repræsentant, at der kan indgå en attestation i slutafregningen. I virksomheder, hvor der ikke er en faglig repræsentant, kan faglige organisationer i stedet gøre indsigelse, hvis de har modtaget informationer, der tyder på, at virksomhedens indberetning til slutafregningen ikke er korrekt.