Vejledning
Virksomheden skal udpege mindst to kontorepræsentanter. Ved en kontoåbning kan der vælges følgende roller:
Starter af transaktioner og andre processer
Godkender af transaktioner og andre processer
Starter og/eller godkender af transaktioner og andre processer
Kombinationen af rollerne skal dog altid indebære, at én kontorepræsentant har rettighed til at starte transaktioner og processer, og en anden kontorepræsentant har rettighed til at godkende.
Rollerne kan kombineres således: a) én repræsentant med ret til at starte processer og én med ret til at godkende processer b) én repræsentant med ret til at starte processer og godkende processer, der er startet af en anden repræsentant, og én med ret til at godkende processer c) én repræsentant med ret til at starte processer og én med ret til at starte processer og godkende processer, der er startet af en anden repræsentant d) to repræsentanter med ret til at starte processer og godkende processer, der er startet af en anden repræsentant. Når der er udpeget mindst to kontorepræsentanter, skal der anmodes om kontoåbningen, som beskrevet under fanen ’Introduktion’.
Ved konto åbning skal virksomheden skal udpege mindst to kontorepræsentanter.
Til en Kyoto konto kan der vælges imellem to forskellige roller for kontorepræsentanter. Bemyndiget Repræsentant (BR) og Yderligere Bemyndiget Repræsentant (YBR). Den ene er Bemyndiget Repræsentant (BR). Denne rolle kan starte transaktioner, og hvis der ikke er tilknyttet en Yderligere Bemyndiget Repræsentant, vil denne også kunne godkende transaktioner. Der skal altid være tilknyttet mindst to bemyndiget repræsentanter, som har adgang til kontoen. Den anden rolle, er Yderligere Bemyndiget Repræsentant (YBR). Denne rolle kan IKKE starte transaktioner, men KUN godkende transaktioner. Når der er en yderligere bemyndiget repræsentant tilknyttet en konto, vil alle godkendelser skulle foretages af en yderligere bemyndiget repræsentant. Når der er udpeget mindst to Bemyndigede repræsentanter, skal der anmodes om kontoåbningen, som beskrevet under fanen ’Introduktion’.
Blanketten skal underskrives af alle inden 30 dage, ellers bliver den slettet. Anmelder vil modtage en reminder dagen før udløb af de 30 dage.
De udpegede kontorepræsentanter, samt de tegningsberettigede eller prokuristen, skal underskrive blanketten. Der vil blive sendt en mail med link til blanketten til hver medunderskriver, som vedkommende kan logge på og signere blanketten.
Prokura er en fuldmagt i forretningsforhold dvs. en fuldmagt for de tegningsberettigede. Prokura legitimerer fuldmægtigen, kaldet prokuristen, til at foretage alle eller de beskrevne retshandler vedrørende virksomhedens drift.
Ved åbning eller overdragelse af konto, tilføjelse af nye kontorepræsentanter, samt periodiske tjek i CO2-kvoteregisteret, indhenter Erhvervsstyrelsen straffeattester på de pågældende kontorepræsentanter. Ved åbning, overdragelse og periodiske tjek af handelskonti eller en personbeholdningskonti i Kyoto-registeret, indhentes der desuden straffeattester på virksomhedens direktion.
Proceduren for indhentning af straffeattester er følgende:
Erhvervsstyrelsen efterspørger straffeattesten digitalt hos Rigspolitiet.
Rigspolitiet sender en besked til personens private e-Boks. I denne besked beder Rigspolitiet jer om at underskrive samtykke til rekvisition af straffeattesten. Bemærk at samtykket skal gives indenfor 14 dage, da Rigspolitiet ellers automatisk afviser rekvisitionen af straffeattesten.
Rigspolitiet sender, på baggrund af det underskrevne samtykke i den private e-Boks, en straffeattest digitalt til CO2-kvoteregisteret.
Der skal indsendes en verificeret eller legaliseret kopi af gyldigt pas/ legitimationskort for hver repræsentant, der skal tilknyttes en konto i EU’s CO2-kvoteregister og Det Danske Kyoto-register.
Læs mere om verificering og legalisering af pas/legitimationskort her
Hvis virksomheden, som ønsker at åbne, eller har en driftsleder- eller luftfartsoperatørbeholdningskonto i CO2-kvoteregisteret, er del af en koncern, skal der indsendes oplysning om koncernstruktur.
Læs mere om krav til oplysninger om koncernstruktur her
Ved åbning af konto i CO2-kvoteregisteret, samt ved periodiske tjek af konti, skal der indsendes dokumentation, som viser at virksomheden har en åben bankkonto. Dokumentationen skal helst være et dokument, som virksomhedens bank udarbejder, hvor nedenstående oplysninger tydeligt fremgår. Udskrift fra netbank indeholder ofte oplysninger, som Erhvervsstyrelsen ikke skal have indsigt i, så som kontonumre og kontobevægelser. Desuden indeholder en udskrift fra en netbank sjældent de oplysninger der er påkrævet. En bekræftelse på åben bankkonto skal indeholde følgende:
Bankens navn skal være tydeligt.
Kontohavers navn eller CVR nr. skal fremgå (det må ikke være koncernens navn, medmindre koncernens moderselskab er kontohaver).
Det skal tydeligt fremgå at kontoen er åben.
Dokumentet må ikke være ældre end 3 måneder, når den modtages i Erhvervsstyrelsen.
For handelskonti er det desuden krav at banken er i et EØS-land og at filial adresse fremgår af dokumentet.