Vejledning
CO2-kvoteregisreret kontakter virksomheden efter henvendelse fra Energistyrelsen, når der er sket en afgørelse mht. tilbagetrækning af udledningstilladelsen eller overvågningsplanen.
I første omgang skal I ikke foretage jer yderligere, da kontoen først skal rapportere, verificere og returnere for det sidste år, virksomheden er i CO2-kvoteordningen.
Når kontoen er i compliance, vil I modtage en mail, hvori I skal tage stilling til, hvad I vil gøre med eventuelt overskydende kvoter. Når kontoen er tømt for enheder, vil jeres konto blive lukket, og I vil modtage en mail med afgørelsen.
Hvis I ikke længere skal bruge jeres Handelskonto eller Verifikatoradgang i EU´s CO2-kvoteregister eller jeres Personbeholdningskonto i Kyoto-registeret , kan I lukke kontoen/adgangen uden at indsende dokumentation. Det er nødvendigt, at en kontorepræsentant logger på CO2-kvoteregisteret, og anmoder om lukningen.
I skal dog være opmærksomme på, at hvis I modtager kreditter direkte fra FN (CDM), vil I ikke længere kunne modtage disse, efter kontoen er lukket.
Først når kontoen er tømt for enheder, vil funktionen med luk konto fremkomme. Hvis I sletter kvoter eller annullere kreditter i forbindelse med, at I tømmer kontoen, vil I kunne få udstedt certifikater for sletning eller annullering. I skal blot sende en mail derom til co2register@erst.dk og oplyse transaktionsnummer.