Lange svartider på Virk
Du kan fortsat anvende Virk, men det tager tid inden al indhold er indlæst. Vi undersøger og løser problemet.
Du kan fortsat anvende Virk, men det tager tid inden al indhold er indlæst. Vi undersøger og løser problemet.
Som udbyder af et standard bogføringssystem, skal dit system registreres. Når systemet er anmeldt og gennemgået af Erhvervsstyrelsen i forhold til overholdelse af reglerne i bogføringsloven, vises det på fortegnelsen over registrerede bogføringssystemer.
Dette skal du bruge:
Oplysninger om udbyderen af bogføringssystemet
Navn på bogføringssystemet
Kontaktperson, herunder kontaktoplysninger
Oplysninger om bogføringssystemet er et cloud- baseret eller hybridt bogføringssystem
Oplysninger om hvor registreringer og bilag opbevares. Hvis det opbevares hos en 3. part, skal der angives oplysninger om 3. parten
Oplysninger om bogføringssystemet indeholder moduler eller udvidelser iht. bekendtgørelse om krav til digitale standard bogføringssystemer, § 1, stk. 2 og 3
Husk at vedhæfte følgende:
Beskrivelse af hvordan bogføringssystem opfylder kravene i § 15 i lov om bogføring og i bekendtgørelse om krav til digitale standard bogføringssystemer (anvend evt. skabelon til beskrivelse af kravene, som kan findes nedenfor på denne side)
Udbyderens databehandlingsaftale(r)
Hvis relevant, udbyderens aftale med en 3.part, som opbevarer bogførte transaktioner og bilag, eller som opbevarer en sikkerhedskopi heraf i hybride digitale standard bogføringssystemer
Beskrivelse af hvordan moduler eller udvidelser, opfylder relevante krav i bekendtgørelse om krav til digitale standard bogføringssystemer
Hvis relevant, revisorerklæring
Hvis relevant, beskrivelse af hvordan bogføringssystemet opfylder kravene i bekendtgørelse om anmeldelse og registrering af digitale standard bogføringssystemer, § 9
Dokumenter som skal vedhæftes anmeldelsen fremgår af bekendtgørelse om anmeldelse og registrering af digitale standard bogføringssystemer, § 8, stk.2.
Dokumenterne skal som udgangspunkt sendes digitalt. Hvis dette ikke er muligt, kan de sendes fysisk til følgende adresse:
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København
Att.: Regnskabs- og revisorregulering.
Det er kun er udbydere eller en repræsentant for en udbyder, som kan eller skal anmelde et digitalt standard bogføringssystem. Det vil sige, at virksomheder som anvender et digitalt bogføringssystem IKKE kan eller skal anmelde systemet.
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en skabelon som kan anvendes til, at dokumentere kravene til digitale standard bogføringssystemer. Bogføringsloven stiller en række krav til digitale standard bogføringssystemer, som er yderligere specificeret i anmeldelsesbekendtgørelsen og kravbekendtgørelsen.
Skabelonen har samlet de væsentligste krav, så det er mere overskueligt. Bemærk, der kan være yderligere krav, som ikke fremgår af skabelonen.
Det er frivilligt, om man vil gøre brug af skabelonen.
Når registreringen af det anmeldte standard bogføringssystem er gennemført, sender Erhvervsstyrelsen bekræftelse på registreringen og udskrift af de registrerede oplysninger (registreringsbevis) til anmelder.
Registrerede digitale bogføringssystemer offentliggøres på Erhvervsstyrelsens hjemmeside med oplysninger om bogføringssystemets navn og registreringsnummer samt navn, adresse og CVR-nummer eller udenlandsk registreringsnummer på udbyderen af bogføringssystemet.
Husk, tydelig henvisning til registreringsnummeret ved markedsføring af bogføringssystemet og ved indgåelse af aftale om brug af systemet.
Se registrerede bogføringssystemer på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Mandag til torsdag: 8.30-16.00 Fredag: 9.00-15.00
Vi har åbent: mandag til torsdag 8:30-16:00, fredag 9:00-15:00.