For at understøtte en effektiv betalingsforvaltning samarbejder Digitaliseringsstyrelsen med finanssektoren om indberetning af nemkonti til nemkontosystemet. Samarbejdet har eksisteret siden 2005, og med lov om nemkonto og bekendtgørelsen om ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til nemkontosystemet tilrettelægges samarbejdet fra den 1. juli 2025 som en ordning om for offentlige tjeneste inden for rammerne af EU’s statsstøtteregler.
Ved offentlig tjeneste forstås udførsel af opgaver i relation til nemkontosystemet. Den primære opgave vil være at indberette nemkonti til systemet.
Det er frivilligt at tilmelde sig ordningen, og det er følgende institutter, der kan tilslutte sig: danske pengeinstitutter, danske betalingsinstitutter, danske e-pengeinstitutter, EU-/EØS-kreditinstitutter, EU-/EØS-betalingsinstitutter, EU-/EØS-e-pengeinstitutter, færøske og grønlandske pengeinstitutter, samt færøske betalingsinstitutter og e-pengeinstitutter.
Tilmeldte institutter vil kunne ansøge om økonomisk støtte for at udføre opgaver i relation til nemkontosystemet. Ansøgningen skal indsendes for et kalenderår ad gangen og skal være modtaget af Digitaliseringsstyrelsen senest den 31. marts i det år, der følger efter det kalenderår, som ansøgningen angår. Der vil kunne findes mere information på nemkonto.dk, når der åbnes for ansøgning første gang i januar 2026.