I denne blanket kan institutter anmode om at blive tilmeldt ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til nemkontosystemet
Dette skal du bruge:
MitID-Erhverv
Eventuelt information om, hvilke af virksomhedens tegningsberettigede person(er) eller prokurister (fuldmagtshavere), der skal signere blanketten
For at understøtte en effektiv betalingsforvaltning samarbejder Digitaliseringsstyrelsen med finanssektoren om indberetning af nemkonti til nemkontosystemet. Samarbejdet har eksisteret siden 2005, og med lov om nemkonto og bekendtgørelsen om ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til nemkontosystemet tilrettelægges samarbejdet fra den 1. juli 2025 som en ordning om for offentlige tjeneste inden for rammerne af EU’s statsstøtteregler.
Ved offentlig tjeneste forstås udførsel af opgaver i relation til nemkontosystemet. Den primære opgave vil være at indberette nemkonti til systemet.
Det er frivilligt at tilmelde sig ordningen, og det er følgende institutter, der kan tilslutte sig: danske pengeinstitutter, danske betalingsinstitutter, danske e-pengeinstitutter, EU-/EØS-kreditinstitutter, EU-/EØS-betalingsinstitutter, EU-/EØS-e-pengeinstitutter, færøske og grønlandske pengeinstitutter, samt færøske betalingsinstitutter og e-pengeinstitutter.
Tilmeldte institutter vil kunne ansøge om økonomisk støtte for at udføre opgaver i relation til nemkontosystemet. Ansøgningen skal indsendes for et kalenderår ad gangen og skal være modtaget af Digitaliseringsstyrelsen senest den 31. marts i det år, der følger efter det kalenderår, som ansøgningen angår. Der vil kunne findes mere information på nemkonto.dk, når der åbnes for ansøgning første gang i januar 2026.
Tilmeldingsblanketten kan indsendes til Digitaliseringsstyrelsen på tre forskellige måder - direkte af den person som er logget ind og udfylder blanketten, via signering med MitID Erhverv af instituttets tegningsberettigede eller via prokurist(er) (fuldmagtshavere).
Herunder informeres nærmere om proces for tilmelding via tegningsberettigede og prokurister (fuldmagtshavere):
Signering for tegningsberettigede:
Signeringen af tilmeldingsblanketten skal foregå i overensstemmelse med instituttets tegningsregler. Blanketten er opsat til automatisk at hente instituttets tegningsregler fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). Hvis der er registreret tegningsregler for instituttet i CVR, vil en drop-down menu være tilgængelige, hvor de personer, som skal underskrive blanketten, kan vælges. Der kan kun vælges iblandt instituttets i forvejen registrerede tegningsberettigede.
Bemærk, at en meddelelse indeholdende et link vil blive sendt til de valgte tegningsberettigede via Digital Post således, at de kan signere blanketten med MitID.
Bemærk desuden, at hvis der ikke er registreret tegningsregler for instituttet i CVR, vil et dokument med tegningsreglerne skulle uploades til blanketten, ligesom der vil skulle udfyldes oplysninger om de personer, som skal signere (e-mailadresse og CPR-nummer). I dette tilfælde vil personerne modtage en meddelelse med et link til at signering blanketten med MitID til deres oplyste e-mailadresse.
Når alle valgte tegningsberettigede har signeret, er tilmeldingsblanketten færdigudfyldt. Det er således først, når alle nødvendige underskrifter er afgivet, at anmodning om tilmelding til ordningen bliver sendt til Digitaliseringsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen vil herefter behandle anmodningen og vende tilbage med en bekræftelse, hvorefter instituttet anses for at være tilmeldt ordningen.
Hvis blanketten signeres af en prokurist (person med fuldmagt), vil nye felter dukke op i blanketten.
Vær opmærksom på, at hvis signering skal foregå via prokura (fuldmagt), så vil blanketten bede om at prokuraen oploades til blanketten, samt at der udfyldes oplysninger om de personer, som skal signere i henhold til prokuraen (e-mailadresse og CPR-nummer). Personerne vil modtage blanketten til signering med MitID til den oplyste e-mailadresse.
Når prokuristen/prokuristerne har signeret, er tilmeldingsblanketten færdigudfyldt. Det er først efter signering, at anmodning om tilmelding til ordningen bliver sendt til Digitaliseringsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen vil herefter behandle anmodningen og vende tilbage med en bekræftelse, hvorefter instituttet anses for at være tilmeldt ordningen.
Med tilmelding til denne ordning forpligter instituttet sig til at udføre de ydelser, som fremgår af bekendtgørelsen om ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til nemkontosystemet.
Instituttet kan ansøge Digitaliseringsstyrelsen om kompensation for at udføre ydelserne. Ansøgningen skal indsendes for et kalenderår ad gangen og skal være modtaget af Digitaliseringsstyrelsen senest den 31. marts i det år, der følger efter det kalenderår, som ansøgningen angår. Der vil kunne findes mere information på nemkonto.dk, når der åbnes for ansøgning første gang i januar 2026.
Reglerne for ordningen fremgår af bekendtgørelse om ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste og kan findes her.
Kontakt NemKonto Support (kontakt.nemkonto.dk) for nærmere information om de tekniske vilkår for tilslutning til ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til nemkontosystemet.
Når du bruger selvbetjeningen, registrerer og behandler vi personoplysninger. Du kan få oplysninger om bl.a. retsgrundlag og dine rettigheder i denne forbindelse.