Nye regler
Motorlovforslag
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række forbedringer af motorlovgivningen med henblik på at fremme og styrke regelefterlevelsen og lette administrationen samt udvide adgangen til ekstraordinær genoptagelse af en skatteansættelse i visse tilfælde, hvor en dobbeltbeskatningsoverenskomst indeholder regler om, at den nationale ansættelses- og inddrivelsesprocedure skal stilles i bero, mens der søges en løsning mellem myndighederne. Det foreslås at afgiftsfritagne køretøjer med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, f.eks. taxier, lejlighedsvis må køre med småforsendelser uden ledsager og foretage kørsel for sociale myndigheder. Det foreslås desuden at afgiftsfri-tage blodbusser på grund af det vigtige samfundsmæssige formål, som de tjener. Det foreslås endvidere at forenkle afgiftsberegningen af visse autocampere, så de altid afgifts-berigtiges med 45 pct. Desuden foreslås det at bemyndige skatteministeren til at fastsætte regler om den sikkerhedsstillelse, som virksomheder med tilladelse til at beregne og angive afgift i Køretøjsregistret (selvanmeldere) og evt. til også at angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer (selvangivere) skal præstere. Herudover foreslås det, at Skatteforvaltningen skal kunne undlade at frigive en sikkerhedsstillelse under en kontrolsag for at sikre, at der er midler til at dække virksomhedens afgifter. Yderligere foreslås det, at det ikke skal være muligt for selv-anmeldere og selvangivere at ændre i månedsangivelsen over afgiftsberigtigede køretøjer efter indregistrering i Køretøjsregisteret. Desuden foreslås det, at virksomheder, der sælger køretøjer eller udbyder køretøjer til leasing, skal have mulighed for at bruge prøveskilte til optagelse af foto og film i reklameøjemed. Det foreslås desuden, at værdifastsættelsen af brugte køretøjer, der er op til 5 år gamle ensartes i forhold til leasingkøre-tøjer, der er indregistreret første gang i Danmark som nye, og som er omfattet af genberegningskravet, så førstnævnte ikke har et loft over den afgiftspligtige værdi. Det foreslås desuden at justere reglerne for beregning af grønne afgifter og tillæg til registreringsafgift for køretøjer over 2.585 kg, så det ikke er mere fordelagtigt at betale afgift på baggrund af en om-regnet udledning efter køretøjets egenvægt end den målte udledning. Det foreslås herudover, at den særlige procedure for parts-høring på motorområdet udvides til også at kunne anvendes ved genoptagelse og ændring i køretøjers registrering samt ved genberegning og omberegning af periodiske afgifter og registreringsafgift. Derudover foreslås en række ændringer af overvejende teknisk karakter, der vurderes at være hensigtsmæssige for administrationen af motorområdet. Endelig foreslås det at justere skatteforvaltningslovens frist-reglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster. Det foreslås, at der i skatteforvaltningsloven indsættes en mulighed for ekstraordinær ansættelse i visse tilfælde, hvis den gensige aftaleprocedure med den kompetente myndighed i den anden stat er afsluttet uden en løsning af alle forhold. Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024, dog foreslås det, at justeringen af skatteforvaltningslovens frist-regler har virkning fra fremsættelsestidspunktet. Det betyder, at virkningstidspunktet vil være tidligere end lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås at loven træder i kraft den 1. januar 2024. Dog træder dele af loven først i kraft den 1. juli 2024 og den 1. januar 2025, hvor de kan systemunderstøttes. Det foreslås således, at ændringen for så vidt angår loftet over den afgiftspligtige værdi, træder således i kraft den 1. juli 2024. Ændringerne for så vidt angår Det foreslås at lovforslagets dele om ændring af omregningsmetode fra egenvægt, afgiftsberigtigelse af visse autocampere efter minimumssatserne, offentliggørelse af den opkrævede registreringsafgift, angivelse af den afgiftspligtige værdi af et køretøj senest samtidig med indregistrering træder i kraft den 1. januar 2025. Det foreslås, at ændringen om at Skatteforvaltningen kan undlade af frigive af sikkerhedsstillelse under en igangværende kontrolsag også har virkning for sikkerhed, der er stillet før den 1. januar 2024.
Formel titel:
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om regi-strering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven og skat-teforvaltningsloven (Regelforenkling med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.)
Ikrafttrædelsesdato:
01/01/2024
Ansvarlig myndighed:
Skatteforvaltningen
Ministerium:
Skatteministeriet
Læs den fulde tekst hos Retsinformation:
L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love.Ovenstående information er kun vejledende. Gældende dokumenter findes i Retsinformation