Har du brug for hjælp?
Her kan du få overblik over, hvad du skal have styr på i forbindelse med slutafregningen.
Du skal sende en samlet indberetning for alle perioder og ordninger mellem 30. august 2020 og 15. februar 2022. Det, du skal indberette for, afhænger af, hvilke forhold virksomheden har modtaget lønkompensation for. Indberetningen ser derfor forskellig ud, alt efter hvad virksomheden har modtaget lønkompensation for. Herunder findes trin for trin vejledning til, hvordan du indberetter til slutafregningen, hvor følgende felter i indberetningsløsningen gennemgås:
Overblik over indberetningsløsningen
Hjemsendelsesperioder og lønforhold
Opsparede løndele
Avanceret indberetning af lønnen
Dage i hjemsendelsesperioden
Indberet med csv-fil.
Hvis virksomheden har fået kompensation for ordningen målrettet 1) virksomheder med forbud mod at holde åbent kan du med fordel også orientere dig i den målrettede vejledning for denne ordning.
1. Overblik over indberetningsløsningen
Her kan du se en video, der giver et overblik over indberetningsløsningen.
2. Hjemsendelsesperioder og lønforhold
Se en kort video om, hvordan du angiver hjemsendelsesperioder og lønforhold for den ansatte.
Lønbegrebet
I slutafregningen ser vi på de faktiske forhold i hjemsendelsesperioden. Her beregnes kompensationsbeløbet på baggrund af udbetalt løn, der er indberettet til eIndkomst, ud fra det samlede beløb fra felt 13, 14, 46, 147, 148 og 198 fratrukket felt 113. Den indberettede løn til eIndkomst omfatter:
Den ansattes arbejdsmarkedsbidragspligtige og arbejdsmarkedsbidragsfrie A-indkomst
Indberettede bruttoferiepenge til ikke-funktionærer
Virksomhedens og den ansattes eget ATP-bidrag
Virksomhedens og den ansattes eventuelle bidrag til arbejdsgiverbetalt pensionsordning.
I lønnen kan følgende dele også indgå, mod attestation fra uafhængig, godkendt revisor:
Arbejdsgivers faktiske lønomkostninger til bruttoferiepenge for funktionærer, modregnet afholdt ferie med løn i perioden
Lønomkostninger som ikke er indberettet til eIndkomst, og som ikke allerede er dækket af arbejdsgivers faktiske lønomkostninger til bruttoferiepenge. Det kan dreje sig om:
Søgnehelligdagsbetaling (SH-dage)
Feriepenge for funktionærer
Fritvalgsordning
Særlig opsparing til frihedsbetaling eller anden tilsvarende ordning.
For opsparede SH-dage, feriedage for funktionærer og fritvalgsordning gælder det, at tilsvarende udbetalte løndele i kompensationsperioden skal fratrækkes beløbet. Det skyldes, at virksomheden ikke kan kompenseres for den samme lønudgift både ved opsparings- og udbetalingstidspunktet. Du kan læse mere om dette under ‘Opsparede løndele’.
Kompensationsgrad
Virksomheden får kompensation for 75 % af lønnen for ansatte, der er funktionærer og 90 % af lønnen for ansatte, der er ikke-funktionærer eller lærlinge/elever. For både funktionærer, ikke-funktionærer og lærlinge/elever gælder et loft på 30.000 kr. om måneden pr. fuldtidsansat. Hvis den ansatte arbejder mindre end fuldtid (37 timer om ugen), sættes kompensationsloftet ned forholdsmæssigt.
I indberetningsløsningen får du præsenteret det beløb, virksomheden har indberettet til eIndkomst, og du skal indberette det beløb, virksomheden anser som kompensationsgrundlaget, før kompensationsgrad og -loft er fratrukket.
Særligt for Nordjylland
Har virksomheden søgt lønkompensation på ordningen målrettet virksomheder berørt af restriktionerne i Nordjylland i perioden mellem 6. og 26. november 2020, kan loftet være højere for de ansatte.
Virksomheden får stadig kompensation for 75 % af lønnen for ansatte, der er funktionærer og 90 % af lønnen for ansatte, der er ikke-funktionærer eller lærlinge/elever. Dog kan der modtages kompensation på op til 45.000 kr. pr. måned pr. fuldtidsansat, for ansatte der pendlede til, fra eller mellem de syv nedlukkede nordjyske kommuner i perioden mellem 6. november til 26. november 2020.
De syv nordjyske kommuner omfattet af ordningen var Brønderslev, Hjørring, Jammerbugt, Frederikshavn, Læsø, Thisted og Vesthimmerland.
Eksempel på udregning af kompensation
Der er udbetalt 45.000 kr. i månedsløn til en fuldtidsansat funktionær, og 75 % af dette svarer til 33.750 kr. Dette er dog over kompensationsloftet på 30.000 kr. (medmindre der er tale om en pendler), hvorfor der vil kunne modtages 30.000 kr. i lønkompensation for den ansatte.
Der er udbetalt 16.000 kr. i månedsløn til en ikke-funktionær på deltid 20 timer om ugen, og 90 % af dette svarer til 14.400 kr. Dette er under kompensationsloftet på 16.216 kr., som er nedsat forholdsmæssigt, da den ansatte arbejder mindre end 37 timer om ugen, hvorfor der vil modtages 14.400 kr. i lønkompensation.
3. Opsparede løndele
Se en kort video om, hvordan du kan angive opsparede løndele.
Opsparede løndele
Kompensationsbeløbet beregnes på baggrund af udbetalt løn fra eIndkomst. Dvs. at virksomheden som udgangspunkt kompenseres for udbetalte løndele, dog kan virksomheden vælge at medtage opsparede løndele i grundlaget for kompensationen. Hvis du vælger at indberette opsparede løndele, skal tilsvarende udbetalte løndele i kompensationsperioden fratrækkes. Det skyldes, at virksomheden ikke kan kompenseres for den samme lønudgift både ved opsparings- og udbetalingstidspunktet.
Det kan fx være relevant at vælge opsparede løndele, hvis virksomheden har:
ikke-funktionærer med en 6. ferieuge, da der kun indberettes opsparet ferie jf. Ferieloven.
funktionærer der ikke har afholdt ferie med løn i hjemsendelsesperioden.
Inden du vælger at indberette for opsparede dele, skal du være opmærksom på nedenstående.
Revisorerklæring Hvis du vælger at indberette opsparede løndele, vil det kræve en erklæring fra en godkendt revisor.
Definition af gruppe Du skal indsende en definition af de grupper af ansatte, for hvilke der indberettes opsparede løndele. Indberetningen af opsparede løndele skal gælde for alle ansatte med tilsvarende ansættelsesforhold eller stillingskategorier.
Yderligere skal en uafhængig, godkendt revisor attestere for, at der er indberettet opsparede løndele for alle ansatte i de definerede grupper.
Indberetning i tidligere slutafregninger Hvis du i slutafregningen for perioden mellem 9. marts og 29. august 2020 har valgt at indberette opsparede løndele for en gruppe ansatte, skal du også indberette opsparede løndele for de valgte ansatte i denne slutafregning.
4. Avanceret indberetning af lønnen
Se en kort video om, hvordan du anvender Avanceret indberetning af lønnen.
Avanceret indberetning af lønnen
Kompensationsgrundlaget beregnes forholdsmæssigt ud fra antallet af dage, der ligger inden og uden for hjemsendelsesperioden i lønperioden. Som udgangspunkt beregnes forholdet ud fra kalenderdage. Ved valg af den avancerede indberetning af lønnen beregnes forholdet ud fra kontraktuelle arbejderdage. I den avancerede indberetning angives det således, på hvilke dage lønnen er optjent for den ansatte. Det kan være en fordel at foretage en avanceret indberetning, hvis:
lønperioderne går på tværs af hjemsendelsesperioden
der er udsving i antallet af kontraktuelle arbejdsdage
den ansatte har dage i perioden, som er ferie uden løn eller tjenestefri uden løn.
Hvis den ansatte har en ensartet lønudbetaling hver måned, der svarer til de gennemsnitlige kontraktuelle arbejdsdage, så er det ikke nødvendigt at foretage den avancerede indberetning af lønnen. I dette tilfælde kan du i stedet foretage en gennemsnitlig indberetning af de kontraktuelle arbejdsdage i indberetningen under Dage i hjemsendelsesperioden.
Eksempel I december 2020 er der 31 kalenderdage. Den ansatte arbejder normalt mandag til fredag og har modtaget 20.000 kr. i løn, som er registreret i eIndkomst for lønperioden 1. december til 31. december 2020. Vedkommende er hjemsendt på lønkompensation fra den 9. december til den 31. december 2020.
Udgangspunktet for beregning: (23 kalenderdage i hjemsendelsesperioden/31 kalenderdage i måneden) * løn i eIndkomst for lønperiode = kompensationsgrundlag. Dvs. 23 / 31 * 20.000 kr. = 14.838,71 kr.
Avanceret indberetning af løn: (16 kontraktuelle arbejdsdage i hjemsendelsesperioden/22 kontraktuelle arbejdsdage i lønperioden) * løn i eIndkomst for lønperioden = kompensationsgrundlag. Dvs. 16/ 22 * 20.000 kr. = 14.545,46 kr.
5. Dage i hjemsendelsesperioden
Se en kort video om, hvordan du angiver kontraktuelle arbejdsdage, genindkaldelsesdage og øvrige dage undtaget.
Hvad er kontraktuelle arbejdsdage?
Dage hvor den ansatte skulle have mødt på arbejde, hvis ikke virksomheden var berørt af coronavirus/covid-19
helligdage hvor den ansatte skulle have mødt på arbejde
weekenddage hvor den ansatte skulle have mødt på arbejde
afholdte dage med tjenestefri med løn
afholdte feriedage med løn
genindkaldelsesdage.
Hvad er ikke kontraktuelle arbejdsdage?
Feriedage med løn hvis der er søgt om kompensation for opsparede feriemidler i Opsparede løndele*
dage med tjenestefri uden løn
feriedage uden løn
helligdage hvor den ansatte ikke skulle have mødt på arbejde
weekenddage hvor den ansatte ikke skulle have mødt på arbejde.
*Her er feriedage med løn ikke en kontraktuel arbejdsdag, da virksomheden i stedet kompenseres for lønudgiften ved opsparingstidspunktet.
Hvis de kontraktuelle arbejdsdage ikke er kendte
Hvis ansatte har været hjemsendt uden faste kontraktuelle arbejdsdage, fx fordi der ikke er udarbejdet en vagtplan i hjemsendelsesperioden, kan virksomheden i stedet bruge en gennemsnitlig beregning af kontraktuelle arbejdsdage.
I ansøgningen har virksomheden angivet de forventede gennemsnitlige timer pr. uge i hjemsendelsesperioden. Det gennemsnitlige timetal modsvarer et antal gennemsnitlige arbejdsdage. De gennemsnitlige arbejdsdage kan i slutafregningen sidestilles med antallet af kontraktuelle arbejdsdage for de enkelte lønperioder i hjemsendelsesperioden.
Den gennemsnitlige beregning af løn og kontraktuelle arbejdsdage i slutafregningen skal kunne sammenlignes med en tilsvarende periode, der svarer til længden på hjemsendelsesperioden. Den sammenlignelige periode kan tidligst begynde 12 måneder inden første hjemsendelsesdag og kan senest slutte dagen inden første hjemsendelsesdag. Er dette ikke muligt, skal virksomheden kunne dokumentere årsagen til udsving i arbejdstid eller lønniveau.
Hvorfor skal kontraktuelle arbejdsdage angives?
Kompensationen er som udgangspunkt ikke afhængig af, hvor mange kontraktuelle arbejdsdage den ansatte har i hjemsendelsesperioden. De kontraktuelle arbejdsdage skal indberettes, så Erhvervsstyrelsen kan beregne, hvor meget der skal fratrækkes, hvis den ansatte har været genindkaldt i hjemsendelsesperioden.
Kompensationsdage er således kontraktuelle arbejdsdage fratrukket genindkaldelsesdage og øvrige dage undtaget.
Eksempel: Med genindkaldelsesdage: Den ansatte har 23 kontraktuelle arbejdsdage i december 2020, og er genindkaldt 3 dage i denne lønperiode. Den ansatte har fået 30.000 kr., som er registreret i eIndkomst. Værdien af en kontraktuel arbejdsdag er således 30.000/23 = 1.304,35 kr., og der fratrækkes derfor 3*1.304,35 = 3.913,05 kr. i perioden.
Uden genindkaldelsesdage: Den ansatte har 23 kontraktuelle arbejdsdage i december 2020 og har ingen genindkaldelsesdage i denne lønperiode. Den ansatte har fået 30.000 kr. i eIndkomst. Værdien af en kontraktuel arbejdsdag er således 30.000 / 23 = 1.304,35 kr., og den kompensationsberettigede løn er 30.000 kr. i perioden.
Genindkaldelsesdage
I slutaftegningen skal virksomheden indberette, hvor mange dage hver ansat var genindkaldt i hjemsendelsesperioden, dvs. dage, hvor den ansatte var kaldt tilbage på arbejde. Dette skal ikke angives for elever/lærlinge, da de gerne må arbejde på kompensationsdage.
Ingen ansatte er genindkaldt i hjemsendelsesperioden
Hvis virksomheden har ansatte, som er berettiget til lønkompensation i alle dage i hjemsendelsesperioden, behøver du ikke angive kontraktuelle arbejdsdage i indberetningen, da den fulde løn inden for perioden vil danne grundlag for den kompensation, der kan modtages. Dette angives ved at vælge ’Nej’ under ’Genindkaldelsesdage og øvrige dage undtaget’ i indberetningen.
Én eller flere ansatte er genindkaldt i hjemsendelsesperioden
Hvis virksomheden har genindkaldt ansatte på arbejde, skal der kun tilbagebetales kompensation for de dage, den ansatte var kaldt tilbage på arbejde. Virksomheden vil ikke miste retten til lønkompensation, hvis den falder under hjemsendelseskriteriet, fx fordi virksomheden har genindkaldt sine ansatte på arbejde i kompensationsperioden.
Øvrige dage undtaget
Øvrige dage undtaget er dage, hvor den ansatte ikke skal modtage lønkompensation. Eksempler på dette kan være:
dage virksomheden modtog anden offentlig støtte til at dække lønudgiften til den ansatte, fx under uddannelse, sygdom, barsel eller lignende
*kontraktuelle arbejdsdage med løn, hvor der var sammenfald med de 3 dage, der ikke kompenseres.
Hvis du har ansatte, som er berettiget til lønkompensation i alle dage i hjemsendelsesperioden, skal du ikke angive kontraktuelle arbejdsdage i indberetningsløsningen, da den fulde løn inden for perioden vil danne grundlag for den kompensation, der kan modtages. Angiv dette ved at vælge ’Nej’ under ’Genindkaldelsesdage og øvrige dage undtaget’ i indberetningen for den enkelte ansatte.
*Der ydes ikke kompensation for 3 kalenderdage pr. ansat, i hver af nedenstående perioder. Dette gælder uanset om de ansatte er hjemsendt i den fulde periode. Det skyldes, at kompensationsperioden strækker sig over juleferien.
Generel lønkompensation i perioden 9. december 2020 - 3. januar 2021
Generel lønkompensation i perioden 10. december 2021 - 15. februar 2022
Forbud mod at holde åbent i perioden 10. december 2021 til 7. februar 2022.
Du kan fordele de 3 kalenderdage på alle ansøgninger inden for hver periode. En kalenderdag er en dag fra mandag til søndag. Kontraktuelle arbejdsdage med løn, hvor der var overlap med de kalenderdage, der ikke kompenseres, skal angives i Øvrige dage undtaget.
6. Indberet med csv-fil
Virksomheden kan kun indberette med CSV-fil, hvis den skal indberette for minimum 10 ansatte i slutafregningen. Hvis virksomheden skal indberette for under 25 ansatte, vil det ofte være hurtigere at indberette oplysningerne direkte i indberetningsløsningen.
Det er muligt at indberette for følgende forhold med csv-fil:
Dage i hjemsendelsesperioden for de ansatte, herunder kontraktuelle arbejdsdage og genindkaldelsesdage
Opsparede løndele for de ansatte.
Se en kort video om, hvordan du indberetter dage i hjemsendelsesperioden med csv-fil.
Se en kort video om, hvordan du indberetter opsparede løndele med csv-fil.
Her kan du hente en vejledning til, hvordan du indberetter med csv-fil.
Csv-fil vejledning slutafregning af lønkompensation 30. august 2020 til 15. februar 2022 (PDF)Denne vejledning er målrettet virksomheder, der har modtaget lønkompensation som følge af forbuddet mod at holde åbent. Følgende gennemgås:
Forbud mod at holde åbent
Restriktioner virksomheden var berørt af
Muligheden for at flytte ordning i slutafregningen
Omsætning i kompensationsperioden
Forberedelse af genåbning
Restriktioner i november 2020.
Vi anbefaler, at du også læser trin for trin vejledningen til indberetning til slutafregning for alle virksomheder, da nærværende vejledning har fokus på de dele i indberetningsløsningen, der omhandler ordningen målrettet virksomheder med forbud mod at holde åbent.
Se en video om, hvad du skal indberette til slutafregningen for ordningen målrettet virksomheder med forbud mod at holde åbent.
1. Forbud mod at holde åbent
Nogle virksomheder havde forbud mod at holde åbent i perioderne:
30. august 2020 til 5. november 2020
6. november 2020 til 7. september 2021
9. december 2020 til 30. juni 2021
10. december 2021 til 7. februar 2022.
Disse virksomheder havde mulighed for at søge lønkompensation på en ordning særligt målrettet disse virksomheder. Hvis virksomheden modtog kompensation på den målrettede ordning, var det et krav, at virksomheden ikke havde omsætning i kompensationsperioden, og det er påkrævet, at virksomheden får bistand fra en uafhængig, godkendt revisor i slutafregningen.
For perioderne 9. december 2020 til 30. juni 2021 og 10. december 2021 til 7. februar 2022 kunne virksomheden ved ansøgningstidspunktet selv vælge, om den ville søge lønkompensation på den målrettede ordning for virksomheder med forbud mod at holde åbent eller generel lønkompensation for alle virksomheder, uanset om de var direkte berørt af restriktioner eller ej. På den generelle lønkompensationsordning var der ikke krav om 0 kr. i omsætning i kompensationsperioden.
I slutafregningen kan virksomheden vælge at flytte ordning og i stedet blive kompenseret på generel lønkompensation. Dette kan være relevant, hvis virksomheden fx havde omsætning i kompensationsperioden eller restriktionen, der var søgt for, ikke var gældende i hele kompensationsperioden. Du kan læse mere under punkt 3 herunder.
2. Restriktioner virksomheden var berørt af
Ved ansøgningstidspunktet har virksomheden angivet, hvilken restriktion CVR-nummeret eller p-enheden var berørt af, og dette vil fremgå af slutafregningen.
I slutafregningen er det er muligt at angive andre restriktioner, der var gældende i kompensationsperioden, som CVR-nummeret eller p-enheden også var omfattet af. Dette kan være relevant, hvis den ansøgte restriktion ikke er gældende i hele virksomhedens kompensationsperiode.
Hvis virksomheden ønsker at angive en anden restriktion end den allerede godkendte, skal der vedhæftes dokumentation for lokalets anvendelse, fx en alkoholbevillig der viser, at virksomheden fx drev natklub og derfor havde forbud mod at holde åbent.
Produktionsenheder (p-enheder)
Ved ansøgningstidspunktet kunne virksomheden søge kompensation for hele virksomheden eller for enkelte p-enheder. I ansøgningen har virksomheden herefter angivet, hvilken restriktion CVR-nummeret eller p-enheden var berørt af.
I indberetningen til slutafregningen vil virksomheden blive præsenteret for CVR-nummeret og eventuelt underliggende p-enheder, der tidligere er godkendt i en ansøgning om lønkompensation for perioden mellem 30. august 2020 og 15. februar 2022.
Det er ikke muligt at søge kompensation for nye CVR-numre eller p-enheder i slutafregningen. Dog er det muligt at korrigere oplysninger eller dokumentere forhold for p-enheden i slutafregningen.
Genindkaldelse på arbejde
Virksomheden måtte i hjemsendelsesperioden ikke have hjemsendt en ansat på én underliggende p-enhed og indkaldt den ansatte på arbejde i samme periode i en anden underliggende p-enhed for samme CVR-nummer.
Genindkaldelsesdage skal angives i indberetningen til slutafregningen, hvis den ansatte var genindkaldt på arbejde i hjemsendelsesperioden, uanset om vedkommende var genindkaldt på den p-enhed, den ansatte har været hjemsendt på, eller en anden p-enhed i virksomheden.
Afskedigelser i kompensationsperioden
Virksomheden må ikke have varslet afskedigelser som følge af økonomiske årsager inden for kompensationsperioden på den p-enhed, der er modtaget lønkompensation for.
Hvis virksomheden varsler afskedigelser i kompensationsperioden på den kompenserede p-enhed, skal virksomheden tilbagebetale kompensation for alle ansatte pr. den dato, virksomheden varslede den første afskedigelse og resten af kompensationsperioden, der ligger inden for den pågældende bekendtgørelse. Det skyldes, at denne indberetning til slutafregning dækker over flere perioder og bekendtgørelser, og der er dermed flere skæringsdatoer for, hvornår antallet af ansatte opgøres. Hvis virksomheden har afskediget ansatte, vil du i indberetningen til slutafregningen kunne se, hvilke ansøgninger virksomheden skal tilbagebetale kompensation for.
Se skæringsdatoerne for ansættelse herunder:
Generel lønkompensation: 9. dec. 2020 til 30. jun. 2021 Før den 7. dec. 2020.
Forbud mod at holde åbent: 30. aug. til 5. nov. 2020 Før den 9. mar. 2022.
Restriktioner i Nordjylland: 6. nov. til 26. nov. 2020 Før den 6. nov. 2022.
Forbud mod at holde åbent: 6. nov. 20 til 7. sep. 2021 Før den 6. nov. 2022.
Forbud mod at holde åbent: 9. dec. 20 til 30. juni. 2021 Dagen før restriktionen, virksomheden var berørt af, blev offentliggjort
Generel lønkompensation: 10. dec. 21 til 15. feb. 2022 Før den 8. dec. 2021 eller pr. den dato virksomheden første gang hjemsendte en ansat i kompensationsperioden.
Forbud mod at holde åbent: 10. dec. 21 til 7. feb. 2022 Før den 7. dec. eller den 16. dec. 2021 afhængigt af om virksomheden fik forbud mod at holde åbent den 10. eller 19. dec. 2021 eller pr. den dato virksomheden første gang hjemsendte en ansat i kompensationsperioden.
Administrative p-enheder
Virksomheden havde ved ansøgningstidspunktet mulighed for at søge lønkompensation for administrative p-enheder på ordningen målrettet virksomheder med forbud mod at holde åbent.
En administrativ p-enhed var indirekte berørt af restriktioner, da den understøttede en eller flere p-enheder i samme CVR-nummer, der var direkte berørt af restriktionerne. Fx en marketingsafdeling, der understøttede butikker, der havde forbud mod at holde åbent.
Hvis p-enheden ikke var en administrativ p-enhed eller ikke var berørt af restriktioner, er det muligt at flytte den pågældende p-enhed til generel lønkompensation. Læs mere herunder.
3. Muligheden for at flytte ordning i slutafregningen
I slutafregningen kan virksomheden flytte ordning, således at den i stedet bliver kompenseret på generel lønkompensation. Dette kan bl.a. være relevant, hvis:
Virksomheden eller p-enheden havde omsætning fra salg af varer og tjenesteydelser mv. i kompensationsperioden
Restriktionen ikke var gældende i hele virksomhedens eller p-enhedens kompensationsperiode.
Generel lønkompensation er for alle virksomheder, uanset om de var direkte berørt af restriktioner eller ej. På generel lønkompensation er der ikke krav om 0 kr. i omsætning fra salg af varer og tjenesteydelser mv. i kompensationsperioden, og virksomheden er som udgangspunkt ikke pålagt krav om revisorbistand i slutafregningen.
Kompensationsgraden er den samme på både den målrettede ordning og generel lønkompensation, hvor virksomheden får kompensation for 75 % af lønnen for funktionærer og 90 % af lønnen for ikke-funktionærer eller lærlinge/elever med et loft på 30.000 kr. om måneden pr. fuldtidsansat.
Perioden 9. december 2020 og 3. januar 2021
Hvis virksomheden vælger at flytte til generel lønkompensation, skal den være opmærksom på, at der ikke modtages kompensation for 3 kalenderdage i alt pr. ansat i perioden mellem den 9. december 2020 og den 3. januar 2021.
I slutafregningen skal virksomheden angive, hvor de 3 kalenderdage skal placeres, fx kan virksomheden vælge at placere alle kalenderdagene i januar 2021. Kontraktuelle arbejdsdage med løn, hvor der var overlap med de 3 kalenderdage, skal angives i Øvrige dage undtaget i indberetningsløsningen. Hvis de 3 kalenderdage ikke overlapper med kontraktuelle arbejdsdage, skal de ikke angives andre steder.
4. Omsætning i kompensationsperioden
Vær opmærksom på, at hvis der er modtaget lønkompensation på ordningen målrettet virksomheder med forbud mod at holde åbent, er det et krav, at der i kompensationsperioden ikke har været omsætning fra salg af varer eller tjenesteydelser mv. i virksomheden, eller i den p-enhed, der er modtaget kompensation for. Yderligere er det påkrævet, at virksomheden får bistand fra en uafhængig, godkendt revisor i slutafregningen.
Det betyder, at hvis virksomheden fx har haft omsætning fra salg af takeaway i den periode, hvor virksomheden havde forbud mod at holde åbent, kan den i stedet flytte til generel lønkompensation, så virksomheden undgår tilbagebetaling for disse forhold.
Hvis virksomheden ønsker at blive på ordningen målrettet virksomheder med forbud mod at holde åbent, skal virksomheden angive den eller de omsætningsperioder, den havde i kompensationsperioden.
Omsætningsperioder
Omsætningsperioden er den første og sidste dag med omsætning fra salg af varer og tjenesteydelser mv. i en kalendermåned, uanset om virksomheden har haft omsætning i alle dagene.
Hvis virksomheden havde omsætning den 1. og 20. i en kalendermåned, er omsætningsperioden den 1. til og med den 20. Havde virksomheden omsætning en enkelt dag i en måned, er det den dag, der udgør månedens omsætningsperiode.
Virksomheden er ikke berettiget til kompensation i omsætningsperioden og skal tilbagebetale kompensation for alle ansatte i kompensationsperioden.
Omsætningsperioder der overlapper med kontraktuelle arbejdsdage
Virksomheden skal i indberetningsløsningen under Dage i hjemsendelsesperioden angive kontraktuelle arbejdsdage, genindkaldelsesdage og øvrige dage undtaget. Det er vigtigt, at virksomheden angiver dage i omsætningsperioden, der overlapper med kontraktuelle arbejdsdage, i Øvrige dage undtaget. Det gælder uanset, om virksomheden har haft omsætning på dagen eller ej. Det skyldes, at virksomheden ikke er berettiget til kompensation i omsætningsperioden.
Eksempel Virksomheden har haft omsætning i perioden 1. januar til 20. januar 2021, og virksomhedens omsætningsperiode er dermed den 1. - 20. januar 2021.
Den ansatte har 21 kontraktuelle arbejdsdage i perioden 1. januar til 31. januar 2021, da vedkommende arbejder mandag til fredag.
Der er 14 kontraktuelle arbejdsdage, der overlapper med omsætningsperioden, og der skal derfor angives 14 øvrige dage undtaget.
Herunder visualiseres, hvordan de kontraktuelle arbejdsdage og dage i omsætningsperioden overlapper:
5. Forberedelse af genåbning
Virksomheden havde ved ansøgningstidspunktet mulighed for at søge lønkompensation på den målrettede ordning frem til den dato, hvor forbuddet blev ophævet og de efterfølgende 7 kalenderdage efter, at forbuddet mod at holde åbent blev ophævet. Hvis virksomheden fx søgte restriktionen for biografer, så blev forbuddet ophævet den 6. maj 2021, og virksomheden kunne derfor søge til og med den 12. maj 2021, hvor den kunne forberede genåbningen.
Der er 3 ordninger og perioder, hvor der var mulighed for, at virksomheden kunne søge 7 kalenderdage med lønkompensation, hvor hjemsendte ansatte kunne genindkaldes på arbejde, uden at det påvirkede virksomhedens mulighed for at få lønkompensation i de 7 kalenderdage.
Det drejer sig om:
Forbud mod at holde åbent fra 6. november 2020 til 7. september 2021
Forbud mod at holde åbent fra 9. december 2020 til 30. juni 2021
Generel lønkompensation fra 9. december 2020 til 30. juni 2021.
Dog var der nogle betingelser, der skulle opfyldes, hvis denne mulighed skulle benyttes. Læs mere om betingelserne herunder.
Først og fremmest kunne muligheden kun benyttes én gang for hver lønkompenserede ansat og kunne kun anvendes fra den 13. april 2021, hvor aftalen var indgået. Yderligere skulle følgende betingelser være opfyldt:
Ansatte skulle være omfattet af en godkendt ansøgning på minimum 30 kalenderdage inden de 7 kalenderdage, hvor den ansatte blev tilbagekaldt med kompensation. Dvs. at ansøgningsperioden var på minimum 37 kalenderdage.
De 7 kalenderdage, hvor den ansatte blev tilbagekaldt, skulle være de sidste 7 dage af kompensationsperioden. Det var muligt at genindkalde ansatte i kompensationsperioden, dog skulle den ansatte have minimum 30 kalenderdage med reel hjemsendelse uden genindkaldelse på arbejde.
Virksomheden skal derfor ikke angive genindkaldelsesdage i indberetningsløsningen for en ansat, hvis vedkommende lever op til ovenstående betingelser i de 7 kalenderdage med genåbning for denne periode. Hvis virksomheden har fået lønkompensation på den målrettede ordning for virksomheder med forbud mod at holde åbent, skal den være opmærksom på, at der stadig var et krav om 0 kr. i omsætning i de 7 kalenderdage med forberedelse af genåbning.
Restriktioner i november 2020
I videoen gennemgår vi, hvad disse virksomheder særligt skal forholde sig til i indberetningen til slutafregningen, hvis de har været berørt af restriktioner i november 2020.
Denne vejledning er målrettet virksomheder, der har modtaget lønkompensation som følge af restriktioner i Nordjylland i november 2020. Følgende felter i indberetningsløsningen gennemgås:
Virksomheder berørt at restriktioner i Nordjylland
Pendlerkompensation
Pendlerstatus
Arbejdssteder.
Vi anbefaler, at du også læser trin for trin vejledningen til indberetning til slutafregning for alle virksomheder, da nærværende vejledning har fokus på de dele i indberetningsløsningen, der omhandler Nordjyllandsordningen.
1. Virksomheder berørt af restriktioner i Nordjylland
I perioden fra 6. november til 26. november 2020 var nogle virksomheder berørt af restriktioner i Nordjylland. Restriktioner var gældende i de 7 følgende kommuner:
Brønderslev
Hjørring
Jammerbugt
Frederikshavn
Læsø
Thisted
Vesthimmerland.
Virksomheden var berørt af restriktioner i Nordjylland, hvis:
den havde adresse i én af de ovenstående 7 nordjyske kommuner
den havde ansatte, der var bosat i én af de 7 kommuner
den havde adresse i én af de 7 kommuner og ansatte var bosat i en anden af de 7 nordjyske kommuner, og den ansatte derfor skulle krydse kommunegrænserne.
2. Pendlerkompensation
Almindeligvis gælder et loft på 30.000 kr. om måneden pr. fuldtidsansat i lønkompensation. Dog kan loftet være højere på nordjyllandsordningen, hvis virksomheden har modtaget lønkompensation for en pendler og derved var berørt af restriktionerne i Nordjylland. Det skyldes, at ansatte der pendler, kan modtage lønkompensation på op til 45.000 kr. pr. måned pr. fuldtidsansat.
Kompensationsgraden er 75 % af lønnen for ansatte, der er funktionærer og 90 % af lønnen for ansatte, der er ikke-funktionærer eller lærlinge/elever som almindeligvis på lønkompensation.
3. Pendlerstatus
Ved ansøgningstidspunktet skulle virksomheden ikke selv vurdere, om en ansat var pendler, da Erhvervsstyrelsen trak oplysninger om virksomhedens adresse og den ansattes daværende bopæl. I slutafregningen har virksomheden mulighed for at rette den ansattes pendlerstatus, hvis dette er relevant.
Når virksomheden skal angive pendlerstatus, er der 3 muligheder, henholdsvis Intern pendler, Ekstern pendler og Ikke pendler.
Hvis den ansatte pendler til eller fra 1 af de 7 nordjyske kommuner på arbejde, var den ansatte ekstern pendler og kan som udgangspunkt få pendlerkompensation i perioden mellem 6. og 26. november 2020. Hvis den ansatte pendler mellem 2 af de 7 nordjyske kommuner på arbejde, var den ansatte intern pendler og kan som udgangspunkt få pendlerkompensation i perioden mellem 6. og 15. november 2020. Perioden er kortere for interne pendlere, da kommunegrænserne den 16. november 2020 igen blev åbnet mellem de 7 kommuner.
Hvis den ansatte hverken har pendlet til, fra eller mellem de 7 nordjyske kommuner i perioden 6. november til 26. november 2020, der var berørt af restriktioner, kan vedkommende ikke modtage pendlerkompensation og har status Ikke pendler.
4. Arbejdssteder
Ved ansøgningstidspunktet kunne virksomheden angive et arbejdssted for de ansatte, hvis vedkommende arbejdede på en anden adresse, end virksomhedens adresse. Dette var relevant, hvis den ansatte fx skulle arbejde på en byggeplads i de 7 nordjyske kommuner, der var berørt af restriktioner, i perioden 6. november til 26. november 2020.
Virksomheden vil i slutafregningen få præsenteret de arbejdssteder, der tidligere er godkendt i en ansøgning på Nordjyllandsordningen, og virksomheden kan ikke i slutafregningen tilføje nye arbejdssteder. Dog er det muligt at angive et tidligere godkendt arbejdssted for den ansatte i slutafregningen.
Det er kun relevant at vælge et tidligere godkendt arbejdssted for en ansat i slutafregningen, hvis vedkommende udførte hovedparten af arbejdet uden for virksomhedens faste adresser, fx en byggeplads eller et salgsdistrikt.
Hvem pålægges krav om revisorbistand?
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med slutafregningen pålægge en virksomhed at anvende bistand fra en uafhængig, godkendt revisor.
Der kan være forskellige grunde til, at virksomheden er pålagt krav om revisorbistand i slutafregningen. Det kan fx være, hvis virksomheden:
bliver udtaget i forbindelse med en udvælgelse
har fået udbetalt mere end 1 mio. kr. i lønkompensation
har indberettet for en ordning målrettet virksomheder med forbud mod at holde åbent
har indberettet opsparede løndele, fx fritvalgsordning eller ferie i indberetningsløsningen.
Hvis virksomheden er pålagt krav om revisorbistand, skal den selv vælge en uafhængig, godkendt revisor, som skal udfærdige revisorerklæringen.
Frist for revisor
Revisor skal sende 4400-erklæringen til Erhvervsstyrelsen senest 8 uger efter, revisor første gang notificeres om, at vedkommende skal bistå virksomheden i slutafregningen. Denne frist gælder også, hvis indberetningen sendes tilbage til virksomheden.
Udgiften til revisor
I slutafregningen af lønkompensation for perioden mellem 30. august 2020 og 15. februar 2022, skal der indberettes for flere perioder og ordninger på én gang, og disse perioder er defineret ud fra forskellige bekendtgørelser.
Hvis en virksomhed er pålagt krav om revisorbistand, kan den få godtgørelse for hver bekendtgørelse, den er pålagt revisorbistand for. Her gives der godtgørelse for 80 % af revisorudgiften, dog maks. 8.000 kr. pr. bekendtgørelse, hvis virksomheden har modtaget op til 250.000 kr. i lønkompensation på den pågældende bekendtgørelse. Hvis virksomheden har modtaget over 250.000 kr. på en bekendtgørelse, vil den ikke kunne få godtgørelse for denne periode.
Der kan dermed maximalt udbetales revisorgodtgørelse for fire bekendtgørelser á maks. 8.000 kr., hvor den totale godtgørelse kan være på 32.000 kr.
Virksomhedens godtgørelse gælder uanset hvor mange arbejdshandlinger, der skal udføres i revisorerklæringen. Inden virksomheden indberetter til slutafregningen, foretages der en vurderingen af, hvorvidt en virksomhed kan få godtgjort en del af udgiften til revisor.
Virksomheder, der er pålagt krav om revisorbistand, vil som udgangspunkt kun blive pålagt krav om revisorbistand under én periode og bekendtgørelse. Dette gælder dog ikke, hvis virksomheden vælger at tilføje opsparede løndele, da revisor skal se på udbetalte midler i alle lønperioder inden for virksomhedens kompensationsperiode.
Herunder kan du se, hvilke perioder og ordninger på lønkompensation der er omfattet af samme bekendtgørelse.
Ordning og periode | Bekendtgørelse |
---|---|
Generel lønkompensation: 9. mar. til 29. aug. 2020 | BEK nr. 1579 af 27/06/2021 |
Forbud mod at holde åbent: 30. aug. til 5. nov. 2020 | BEK nr. 1579 af 27/06/2021 |
Forbud mod at holde åbent: 6. nov. 2020 til 7. sep. 2021 | BEK nr. 1579 af 27/06/2021 |
Forbud mod at holde åbent: 9. dec. 2020 til 30. jun. 2021 | BEK nr. 1579 af 27/06/2021 |
Generel lønkompensation: 9. dec. 2020 til 30. jun. 2021 | BEK nr. 1579 af 27/06/2021 |
Restriktioner i Nordjylland: 6. nov. til 26. nov. 2020 | BEK nr. 663 af 12/05/2022 |
Generel lønkompensation: 10. dec. 2021 til 15. feb. 2022 | BEK nr. 2570 af 22/12/2021 |
Forbud mod at holde åbent: 10. dec. 2021 til 7. feb. 2022 | BEK nr. 76 af 07/01/2022 |
Hvis virksomheden har en faglig repræsentant, skal der i slutafregningen indgå en bekræftelse fra denne på, at de ansatte har været hjemsendt uden arbejde. Hvis der ikke er en faglig repræsentant, kan den relevante faglige organisation gøre indsigelse.
Den faglige repræsentant skal udelukkende vurdere, om hjemsendelsesperiode og genindkaldelsesdage er korrekte for de ansatte, som denne repræsenterer. Den faglige repræsentant vil dermed ikke blive præsenteret for fx de ansattes lønudgifter.
Den faglige repræsentant modtager en e-mail, når din virksomheds slutafregning er klar til at blive bekræftet. I e-mailen linkes der til indberetningsløsningen for den faglige repræsentant.
Hvad er en faglig repræsentant?
Den faglige repræsentant kan ofte sidestilles med en tillidsrepræsentant eller en medarbejderrepræsentant, som er valgt af de ansatte, men kan i særlige tilfælde også være en repræsentant fra en faglig organisation, der ikke er tilknyttet virksomheden.
Virksomheden skal selv vurdere, om den har en faglig repræsentant, der kan bekræfte oplysningerne i virksomhedens indberetning til slutaftegningen.