Fristen for at indberette til slutafregning er overskredet
Hvis du har modtaget besked fra Erhvervsstyrelsen om, at virksomheden har en senere frist for indberetning, vil det fortsat være muligt at indberette.
Er du ikke blevet oplyst af Erhvervsstyrelsen, at du kan indberette efter fristen den 28. februar 2023, vil din indberetning ikke blive betragtet som rettidigt modtaget.
Har du brug for hjælp?
Her kan du få overblik over de mest almindelige begreber, og hvad du skal have styr på i forbindelse med slutafregning af din kompensation.
Virksomheden skal sende én samlet indberetning, som indeholder slutafregning for alle perioder mellem 19. august 2020 og 28. februar 2022, hvor virksomheden har modtaget kompensation for stedbundne faste omkostninger. Derudover skal virksomheden indberette oplysninger om eventuelle koncernforhold og anden modtaget statsstøtte.
Indberetningen er bygget op efter hver periode, hvor virksomheden har modtaget kompensation. Det betyder, at virksomheden skal angive sin faktiske omsætning og faktiske omkostninger særskilt for hver kompensationsperiode.
Hvis virksomheden har modtaget kompensation for produktionsenheder med forbud mod at holde åbent, se 'slutafregning trin for trin - produktionsenheder'.
Her skal du svare på, om virksomheden indgår i en koncern. Det skyldes blandt andet, at der i EU’s statsstøttebestemmelser er et loft for, hvor meget kompensation en koncern samlet set må modtage i statsstøtte.
Hvis virksomheden indgår i en koncern, skal du på dette trin oplyse hvilke CVR-numre, virksomheden er i koncern med. Derudover skal det oplyses, hvor mange procent af det samlede støtteloft den enkelte virksomhed i koncernen skal modtage på henholdsvis statsstøttebestemmelsen TF 3.1 og TF 3.12.
Hvis koncernen ikke forventes at bruge hele støtteloftet, vil procentfordelingen ikke have indflydelse på udbetalingen af kompensationen til den enkelte virksomhed.
Bemærk at TF 3.12. ikke er relevant på ordningen for kompensation for stedbundne faste omkostninger. Du skal dog angive 100 pct. i et af felterne for at kunne gå videre til næste trin.
Her skal det oplyses om, virksomheden har modtaget kompensation fra en række af Erhvervsstyrelsens andre kompensationsordninger (Arrangørordningen, Leverandørordningen, Puljen for kasserede letfordærvelige varer eller Decemberpuljen 2021), og i givet fald hvor meget.
Det skal ligeledes oplyses, om virksomheden har modtaget kompensation fra andre end Erhvervsstyrelsen, hvor kompensationen er givet under EU’s statsstøttebestemmelsen TF 3.1. Det kan fx være fra Slots- og Kulturstyrelsen, Transportministeriet, Rejsegarantifonden eller andre myndigheder. Hvis virksomheden har modtaget kompensation, skal du oplyse, hvor meget.
Du vil få samme spørgsmål vedr. statsstøttebestemmelsen TF 3.12. Da TF. 3.12. ikke er relevant på ordningen for stedbundne faste omkostninger, kan du svare nej.
Når du har udfyldt oplysninger om koncernforhold og anden modtaget statsstøtte, kommer du til forsiden, hvor du finder et overblik over de kompensationsperioder, der skal slutafregnes for. Det vil fremgå hvilken periode, der er modtaget kompensation for, hvor meget der i forbindelse med ansøgningen er udbetalt i kompensation samt status for virksomhedens indberetning. Det vil sige, om du har påbegyndt eller færdiggjort slutafregning for den specifikke kompensationsperiode eller ej.
Hvis du har behov for at redigere i oplysningerne om koncernforhold og anden modtaget statsstøtte, kan du finde links til dette nederst på siden.
Du kan nu gå til den periode, du ønsker at indberette for.
På den første side af slutafregning for den specifikke periode, skal du tage stilling til, om virksomheden vil slutafregne eller tilbagebetale hele kompensationen for perioden.
Tryk ja, hvis du ønsker at tilbagebetale hele kompensationen for perioden.
Tryk nej, hvis du ønsker at slutafregne.
Hvis du angiver, at virksomheden vil tilbagebetale kompensationen for perioden, skal der ikke indberettes yderligere for denne periode. Den kompensation virksomheden skal tilbagebetale, vil blive modregnet i den endelige opgørelse for eventuelle andre kompensationsperioder.
På dette trin kan du skifte til en korte kompensationsperiode, hvis der fremgår kortere kompensationsperioder i bekendtgørelsen, end den der er ansøgt. De mulige alternative perioder vil fremgå på siden.
Det er ikke muligt at forlænge perioden eller skifte til en periode der ligger helt eller delvist udenfor den ansøgte kompensationsperiode.
På dette trin i indberetningen skal du angive, om der skal indgå en periode med forbud mod at holde åbent i den kompensationsperiode, der slutafregnes for.
De stedbundne faste omkostninger kompenseres med 100% i den periode, hvor virksomheden har haft forbud mod at holde åbent, hvis virksomheden ikke har haft omsætning i perioden.
For at være berettiget til en periode med forbud mod at holde åbent, skal virksomheden af myndighederne have været pålagt at holde lokaler og lokaliteter lukket for offentligheden som følge af Covid-19.
Hvis virksomheden har haft forbud med at hele åbent i hele kompensationsperioden, vil perioden med forbud mod at holde åbent være identisk med kompensationsperioden.
Hvis du vælger, at der skal indgå en periode med forbud mod at holde åbent, skal du angive i hvilken periode, virksomheden har været omfattet af et forbud. Kompensationen udregnes særskilt for den del af kompensationsperioden, hvor virksomheden havde forbud mod at holde åbent. Du vil få vist de relevante perioder på trinnet i indberetningen.
Hvis virksomheden i ansøgningen om kompensation har fået godkendt en periode med forbud mod at holde åbent, og virksomheden ikke ønsker, at den skal indgå i slutafregningen, skal du trykke nej.
På dette trin kan du se og ændre det grundlag for kompensation, som virksomhedens kompensation er godkendt på.
Hvis virksomheden ikke længere opfylder grundlaget for kompensation, vil det i visse tilfælde være muligt skifte til et andet grundlag. Det er kun muligt at skifte til et grundlag for kompensation med samme eller kortere kompensationsperiode, som virksomheden har fået godkendt i ansøgningen.
Her skal du oplyse virksomhedens faktiske omsætning i kompensationsperioden.
Den faktiske omsætning skal dokumenteres med to dokumenter:
En saldobalance
En kontospecifikation
For virksomheder, der har valgt en periode med forbud mod at holde åbent, skal omsætningen opdeles, så den dækker henholdsvis de dage i kompensationsperioden, hvor virksomheden havde forbud mod at holde åbent og de dage, hvor virksomheden ikke havde forbud mod at holde åbent.
Den faktiske omsætning i perioden med forbud mod at holde åbent, skal dokumenteres med:
En saldobalance for perioden med forbud mod at holde åbent
Du kan læse mere om, hvordan du dokumenterer virksomhedens faktiske omsætning her.
På dette trin skal du angive virksomhedens faktiske stedbundne faste omkostninger i kompensationsperioden. Når du indberetter virksomhedens faktiske stedbundne faste omkostninger, skal du opdele dem i omkostningskategorier, og du skal specificere og periodisere de omkostninger, du har medtaget under hver kategori. På siden skal du desuden angive virksomhedens momsforpligtelse.
Angiv og specificér de stedbundne faste omkostninger for perioden
Indberetningen viser hvilke omkostninger, du som udgangspunkt kan medtage. Det er muligt at indberette flere eller andre omkostninger end dem, virksomheden har fået kompenseret i ansøgningen, så længe omkostningerne er stedbundne, faste og anvendt og afholdt i kompensationsperioden.
Der er følgende omkostningskategorier:
husleje
el og opvarmning
ejendomsskatter
ejendomsforsikring
renteomkostninger og bidrag
Vær opmærksom på, at hvad der godkendes som en stedbunden fast omkostning er specificeret med underkategorier i indberetningsløsningen. Hvis en omkostning ikke fremgår af underkategorierne, er det en indikation på, at omkostningen ikke er dækket af ordningen.
I hvilke tilfælde skal de stedbundne faste omkostninger dokumenteres?
Det er frivilligt, om du vil vedhæfte dokumentation for de stedbundne faste omkostninger eller ej. Du vil blive kontaktet i forbindelse med sagsbehandlingen af virksomhedens slutafregning, hvis der er behov for yderligere dokumentation af virksomhedens faste stedbundne omkostninger.
Læs mere om, hvad dokumentationen skal indeholde her:
Du møder kun dette trin, hvis der indberettes for kompensationsperioder mellem 19. august 2020 og 28. februar 2021. På trinnet skal du svare på, om virksomheden har modtaget støtte under EU's De Minimis-forordning indenfor de seneste tre regnskabsår.
Klik nej, hvis virksomheden ikke har modtaget øvrig de minimis-støtte.
Klik ja, hvis virksomheden har modtaget de minimis-støtte og angiv beløbet, der er modtaget.
Du møder kun dette trin, når der indberettes for kompensationsperioder mellem 1. marts 2021 og 22. februar 2022.
På siden skal du erklære, at virksomheden lever op til betingelserne for at modtage statsstøtte udbetalt under TF 3.1.
Denne 'trin for trin'-vejledning gennemgår slutafregning af stedbundne faste omkostninger for virksomheder, der har modtaget kompensation for produktionsenheder (p-heder), som har haft forbud mod at holde åbent.
Her skal du svare på, om virksomheden indgår i en koncern. Det skyldes blandt andet, at der i EU’s statsstøttebestemmelser er et loft for, hvor meget kompensation en koncern samlet set må modtage i statsstøtte.
Hvis virksomheden indgår i en koncern, skal du på dette trin oplyse hvilke CVR-numre, virksomheden er i koncern med. Derudover skal det oplyses, hvor mange procent af det samlede støtteloft den enkelte virksomhed i koncernen skal modtage på henholdsvis statsstøttebestemmelsen TF 3.1 og TF 3.12.
Hvis koncernen ikke forventes at bruge hele støtteloftet, vil procentfordelingen ikke have indflydelse på udbetalingen af kompensationen til den enkelte virksomhed.
Bemærk at TF 3.12. ikke er relevant på ordningen for kompensation for stedbundne faste omkostninger. Du skal dog angive 100 pct. i et af felterne for at kunne gå videre til næste trin.
Her skal det oplyses om, virksomheden har modtaget kompensation fra en række af Erhvervsstyrelsens andre kompensationsordninger (Arrangørordningen, Leverandørordningen, Puljen for kasserede letfordærvelige varer eller Decemberpuljen 2021), og i givet fald hvor meget.
Det skal ligeledes oplyses, om virksomheden har modtaget kompensation fra andre end Erhvervsstyrelsen, hvor kompensationen er givet under EU’s statsstøttebestemmelsen TF 3.1. Det kan fx være fra Slots- og Kulturstyrelsen, Transportministeriet, Rejsegarantifonden eller andre myndigheder. Hvis virksomheden har modtaget kompensation, skal du oplyse, hvor meget.
Du vil få samme spørgsmål vedr. statsstøttebestemmelsen TF 3.12. Da TF. 3.12. ikke er relevant på ordningen for stedbundne faste omkostninger, kan du svare nej.
Når du har udfyldt oplysninger om koncernforhold og anden modtaget statsstøtte, kommer du til forsiden, hvor du finder et overblik over de kompensationsperioder, der skal slutafregnes for. Det vil fremgå hvilken periode, der er modtaget kompensation for, hvor meget der i forbindelse med ansøgningen er udbetalt i kompensation samt status for virksomhedens indberetning. Det vil sige, om du har påbegyndt eller færdiggjort slutafregning for den specifikke kompensationsperiode eller ej.
Hvis du har behov for at redigere i oplysningerne om koncernforhold og anden modtaget statsstøtte, kan du finde links til dette nederst på siden.
Du kan nu gå til den periode, du ønsker at indberette for.
På den første side af slutafregning for den specifikke periode, skal du tage stilling til, om virksomheden vil slutafregne eller tilbagebetale hele kompensationen for perioden.
Tryk ja, hvis du ønsker at tilbagebetale hele kompensationen for perioden.
Tryk nej, hvis du ønsker at slutafregne.
Hvis du angiver, at virksomheden vil tilbagebetale kompensationen for perioden, skal der ikke indberettes yderligere for denne periode. Den kompensation virksomheden skal tilbagebetale, vil blive modregnet i den endelige opgørelse for eventuelle andre kompensationsperioder.
På dette trin har du mulighed for at fjerne p-enheder, som virksomheden ikke ønsker skal indgå i slutafregningen. P-enheder, som har haft omsætning i kompensationsperioden skal fjernes for, at virksomheden kan være berettiget til kompensation.
Det er ikke muligt at tilføje p-enheder, der ikke indgik i virksomhedens ansøgning om kompensation.
På dette trin kan du skifte til en korte kompensationsperiode, hvis der fremgår kortere kompensationsperioder i bekendtgørelsen, end den der er ansøgt.
Det er ikke muligt at forlænge perioden eller skifte til en periode der ligger helt eller delvist udenfor den ansøgte kompensationsperiode.
De stedbundne faste omkostninger kompenseres med 100% i den periode, hvor produktionsenheden/produktionsenhederne har haft forbud mod at holde åbent, hvis de(n) ikke har omsætning i perioden.
Det er på dette trin muligt at skifte til en anden periode med forbud mod at holde åbent, hvis perioden i ansøgningen ikke er retvisende. Virksomheden skal vælge den periode, hvor alle produktionsenheder, der indgår i slutafregningen, havde forbud mod at holde åbent.
For at være berettiget til en periode med forbud mod at holde åbent, skal virksomheden af myndighederne have været pålagt at holde lokaler og lokaliteter lukket for offentligheden som følge af Covid-19.
Her skal du oplyse p-enheden eller p-enhedernes faktiske omsætning i kompensationsperioden.
Den faktiske omsætning skal dokumenteres med to dokumenter:
En saldobalance
En kontospecifikation
Du kan læse mere om, hvordan du dokumenterer virksomhedens faktiske omsætning her:
På dette trin skal du angive virksomhedens faktiske stedbundne faste omkostninger i kompensationsperioden. Når du indberetter virksomhedens faktiske stedbundne faste omkostninger, skal du opdele dem i omkostningskategorier, og du skal specificere og periodisere de omkostninger, du har medtaget under hver kategori. På siden skal du desuden angive virksomhedens momsforpligtelse.
Angiv og specificér de stedbundne faste omkostninger for perioden
Indberetningen viser hvilke omkostninger, du som udgangspunkt kan medtage. Det er muligt at indberette flere eller andre omkostninger end dem, virksomheden har fået kompenseret i ansøgningen, så længe omkostningerne er stedbundne, faste og anvendt og afholdt i kompensationsperioden.
Der er følgende omkostningskategorier:
husleje
el og opvarmning
ejendomsskatter
ejendomsforsikring
renteomkostninger og bidrag
Vær opmærksom på, at hvad der godkendes som en stedbunden fast omkostning er specificeret med underkategorier i indberetningsløsningen. Hvis en omkostning ikke fremgår af underkategorierne, er det en indikation på, at omkostningen ikke er dækket af ordningen.
I hvilke tilfælde skal de stedbundne faste omkostninger dokumenteres?
Det er frivilligt, om du vil vedhæfte dokumentation for de stedbundne faste omkostninger eller ej. Du vil blive kontaktet i forbindelse med sagsbehandlingen af virksomhedens slutafregning, hvis der er behov for yderligere dokumentation af virksomhedens faste stedbundne omkostninger.
Læs mere om, hvad dokumentationen skal indeholde her:
Du møder kun dette trin, hvis der indberettes for kompensationsperioder mellem 19. august 2020 og 28. februar 2021. På trinnet skal du svare på, om virksomheden har modtaget støtte under EU's De Minimis-forordning indenfor de seneste tre regnskabsår.
Klik nej, hvis virksomheden ikke har modtaget øvrig de minimis-støtte.
Klik ja, hvis virksomheden har modtaget de minimis-støtte og angiv beløbet, der er modtaget.
Du møder kun dette trin, når der indberettes for kompensationsperioder mellem 1. marts 2021 og 22. februar 2022.
På siden skal du erklære, at virksomheden lever op til betingelserne for at modtage statsstøtte udbetalt under TF 3.1.
I denne vejledning beskrives de regler og krav, der er gældende i forbindelse med slutafregningen. I vejledningen kan du desuden læse om de mulige valg og omvalg, som virksomheden kan træffe i forbindelse med slutafregningen.
Den faktiske omsætning skal dokumenteres med en saldobalance og en kontospecifikation. Læs styrelsens krav til saldobalancen og kontospecifikation her: