Har du brug for hjælp?
Få vejledning til de oplysninger som du skal have parat og til din ansøgning
Hvis du i perioden har forbud mod at holde åbent og ingen omsætning har, kompenseres du med 100 % af de faste omkostninger.
Forbuddet kan blandt andet omfatte som hovedregel virksomheder med:
Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet
Lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter, herunder idrætshaller, spillehaller, kasinoer, lege- og badelande, svømmehaller, træningscentre og foreningslokaler
Kulturinstitutioner, herunder museer, teatre, spillesteder, biografer, biblioteker, aftenskoler, daghøjskoler, Folkeuniversitetet samt musik- og kulturskoler
Lokaler, hvor der udøves kulturaktiviteter
Forlystelsesparker, omrejsende tivolier og lignende
Zoologiske haver, akvarier og lignende
Hvis man har forbud mod at holde åbent og ingen omsætning har, og er registreret i CVR-registret senest den 9. marts 2020, kan man gøre brug af det højere kompensationsloft under EU's krisebestemmelser. Her kan man modtage op til 30 mio. kroner om måneden. Hvis virksomheden er registreret i CVR-registret senere end 9. marts 2020, ydes kompensation efter EU's statsstøttebestemmelse TF. 3.1.
Find bekendtgørelse om forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 på Retsinformation.dk
Du kan modtage kompensation, hvis din virksomheds omsætningstab er direkte ramt af eller direkte relateret til aflyste, udskudte eller væsentligt ændrede arrangementer.
Bemærk, at ovenstående kun er relevant for dig, hvis du vil gøre brug af det højere kompensationsloft under EU's krisebestemmelser, og lever op til nedenstående krav.
Hvis du ikke skal gøre brug af det højere kompensationsloft, eller hvis virksomheden er registreret senere end 9. marts 2020, kan du søge kompensation under de generelle vilkår.
Arrangementerne, som du søger på baggrund af, skal leve op til følgende krav:
Arrangementerne skal have været planlagt til at være afholdt i den søgte kompensationsperiode (fra den 1. marts til og med den 5. april 2021, eller fra den 1. marts til og med den 30. april 2021)
Arrangementet skulle have haft flere end 350 deltagere på samme tid
Arrangementet skulle have fundet sted mindre hyppigt end dagligt. Det vil sige, at det højest må finde sted hver anden dag, eller at arrangementet skulle have fundet sted dagligt i en afgrænset periode af op til 28 dages varighed
Arrangementet skal have været offentliggjort inden arrangementets afholdelse
Arrangementet skulle have været åben for offentlighedens deltagelse.
Det er et krav, at arrangøren på arrangementerne skal være kompensationsberettiget på kompensationsordningen for større arrangementer som følge af coronavirus/covid-19.
Når du ansøger, skal du i form af bilag, kunne dokumentere at din virksomhed lever op til de ovenstående krav, der gælder for dig. Vi har udfærdiget et hjælpeark, som kan hjælpe dig med at dokumentere kravene. Du kan finde en skabelon til at dokumentere din omsætningsnedgang under 'Skabeloner'. Du skal anvende fanen "Forsamlingsforbud 500" i hjælpearket.
Omsætning relateret til et arrangement
Hvis du er tilknyttet arrangementet direkte, skal du angive CVR-nummeret på hovedarrangøren, samt arrangementets navn. Du skal vedhæfte dokumentation på din virksomhedens tilknytning til arrangementet. Dette kan fx være indgåede kontrakter eller korrespondancer om fremtidigt samarbejde.
Omsætning relateret til aftale/kontrakt med en kunstner
Hvis du har en aftale eller kontrakt med en kunstner, skal du angive kunstnerens navn og angive hvor mange arrangementer du har aftale/kontrakt med i perioden. Du skal vedhæfte dokumentation for kunstnerens tilknytning til arrangementerne, fx gennem kunstnerens tourplan.
Mistet omsætning
Du skal angive og dokumentere det tab, din virksomhed har haft på grund af at det angivne arrangement er aflyst, udskudt eller væsentligt ændret på grund af coronavirus/covid-19. Hvis du er tilknyttet en kunstner, skal du angive det samlede mistet omsætning relateret til de aflyste arrangementer og vedhæfte dokumentation for tabet fordelt på de specifikke arrangementer. Dokumentationen for din tilknytning til arrangementet kan fx være indgåede kontrakter eller mailkorrespondancer om fremtidigt samarbejde. Hvis der kun forelægger en mundtlig aftale, kan denne understøttes af fx historik eller anden dokumentation, der sandsynliggør, at du har arbejdet i forbindelse med sammenlignelige arrangementet i 2019. Hvis du har modtaget omsætning i forbindelse med arrangementer på trods af aflysningen, fx gennem forsikring eller forudbetaling af depositum, skal dette ikke medtages i tabet. Dokumentationen kan være indgåede aftaler med arrangementet eller omsætning fra tidligere år til det samme arrangement.
Hvis din virksomhed har oplevet et omsætningsnedgang på minimum 30 pct eller 35 pct. under Krisebestemmelse, fordi de danske indrejserestriktioner (grænselukninger) forhindrer udenlandske kunder i at rejse ind i Danmark, kan du søge ordningen på baggrund af dette. Du kan eksempelvis være en Lufthavn og lufthavnsbutik, turistattraktion, hotel eller restaurant.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes grænselukningen. Du skal angive følgende:
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30/35 pct. af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30/35 pct. af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 pct. af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Baggrunden for ovenstående oversigt kan fx være af en registreret hjemstedsadresse i CVR-registret, som er en lufthavn, kundekartoteker der viser andelen af udenlandske kunder, passagerlister der viser andelen af udenlandske kunder mv. Det er ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for alle de salg/leverancer, der fremgår af oversigten. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden.
Derudover skal følgende dokumentation vedlægges:
at virksomhedens omsætning kommer fra udenlandske kunder, der som følge af COVID-19-relaterede restriktioner ikke krydser grænsen til Danmark
at virksomheden før den 1. november 2020 har en registreret hjemstedsadresse i en lufthavnsterminal og yder services i tilknytning til passagerer i lufthavnen, som ikke krydser grænsen til Danmark som følge af COVID-19-relaterede restriktioner
at virksomhedens omsætning kommer fra flyvninger eller kontrakter direkte knyttet til opgaver, som er midlertidigt nedlagt som følge af grænselukningen eller Udenrigsministeriets rejsevejledninger
Du skal som led i ansøgningen vælge hvilken af EU’s statsstøttebestemmelser, du vil søge kompensationen udbetalt under. Vær opmærksom på at der knytter sig forskellige krav til de enkelte statsstøttebestemmelser. Fx kan krisebestemmelsen kun vælges af virksomheder, der er registreret i CVR senest den 9. marts 2020, og som har en omsætningsnedgang på minimum 35 pct. Læs mere om hvilke særlige krav der knytter sig til de forskellige statsstøttebestemmelser i ’ Vejledning til ansøgning’.
Perioder, der gælder for restriktionen:
1. Marts – 5. April 2021
1. Marts – 20. April 2021
1. Marts – 30 April 2021
1. Marts – 30. Juni 2021
21. April – 30 Juni 2021
1. Maj – 30 Juni 2021
Du kan opnå kompensation, hvis du kan dokumentere omsætningsnedgang på minimum 30 eller 35 pct. på Krisebestemmelse, der er direkte relateret til salg af rejser, der helt eller delvist går til destinationer, der fra og med den 26. januar 2020 er kommet på listen over lande, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til. Du kan også søge kompensation, hvis din omsætning er direkte relateret til rejser til Grønland eller Færøerne. Du kan eksempelvis være et rejsebureau eller flyselskab, eller busselskab der på kontrakt transporterer på vegne af rejsebereauer.
Du vil blive bedt om at begrunde og sandsynliggøre, at din virksomheds omsætningsnedgang skyldes Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Du skal angive følgende:
Virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden
En oversigt over leverancer fra referenceperioden, som kan sandsynliggøre, at virksomheden som følge af restriktionen mister mindst 30/35 pct. af virksomhedens samlede omsætning i referenceperioden. Det vil sige, at hvis virksomheden forventer at miste al omsætning fra leverancerne i oversigten, er det tilstrækkeligt, at oversigten udgør 30/35 pct. af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Hvis virksomheden forventer at miste halvdelen af omsætningen fra leverancerne i oversigten, skal oversigten som minimum dække 60 pct. af virksomhedens omsætning fra referenceperioden. Baggrunden for ovenstående oversigt kan fx være destinationslister, kundekartoteker med rejsemål, kreditkorttransaktioner, der viser andelen af omsætning til forskellige destinationer mv. Det er ikke nødvendigt at vedlægge kontrakter, aftaler, fakturaer eller lignende for alle de salg/leverancer, der fremgår af oversigten. Erhvervsstyrelsen kan tage stikprøver.
Virksomhedens samlede forventede omsætning i kompensationsperioden.
Du skal som led i ansøgningen vælge hvilken af EU’s statsstøttebestemmelser, du vil søge kompensationen udbetalt under. Vær opmærksom på at der knytter sig forskellige krav til de enkelte statsstøttebestemmelser. Fx kan krisebestemmelsen kun vælges af virksomheder, der er registreret i CVR senest den 9. marts 2020, og som har en omsætningsnedgang på minimum 35 pct. Læs mere om hvilke særlige krav der knytter sig til de forskellige statsstøttebestemmelser i ’ Vejledning til ansøgning’.
Perioder, der gælder for restriktionen:
1. Marts – 5. April 2021
1. Marts – 20. April 2021
1. Marts – 30 April 2021
1. Marts – 30. Juni 2021
21. April – 30 Juni 2021
1. Maj – 30 Juni 2021
EUs støtteregler har betydning for hvordan du skal søge og hvor meget du kan få. EUs regler om statsstøtte gælder alle kompensationsordninger.
For at søge de høje kompensationslofter under EU's krisebestemmelser, skal man være berørt af forbud mod at holde åbent (og ikke have nogen omsætning), eller forsamlingsforbud på over 500 personer, og virksomheden skal være registreret i CVR-registret senest den 9. marts 2020.
Læs mere om statsstøttereglerne på Erhvervsstyrelsens hjemmeside Oversigtsskema for kompensationsordninger for faste omkostninger
Vejledning til erklæring ved kompensation under Temporary Framework 3.1 (TF 3.1)
For at modtage kompensation efter afsnit 3.1 eller 3.12 i Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the current COVID-19 outbreak er der en række betingelser, der skal være opfyldt, og som ansøger skal erklære sig på i ansøgningen.
Læs mere om de centrale begreber fra erklæringen i ansøgningsblanketten i denne vejledning.
Vejledning vedr. erklæring ved støtte under TF 3.1 (PDF)Vejledning til erklæring ved kompensation under Temporary Framework 3.12 (TF 3.12)
For at modtage kompensation efter afsnit 3.12 i Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the current COVID-19 outbreak er der en række betingelser, der skal være opfyldt, og som ansøger skal erklære sig på i ansøgningen.
Læs mere om de centrale begreber fra erklæringen i ansøgningsblanketten i denne vejledning.
Vejledning vedr. erklæring ved støtte under TF 3.12 (PDF)Kompensationsberettigede faste omkostninger
Få overblik over hvilke omkostninger, der som udgangspunkt anses for kompensationsberettigede, når du søger om kompensation for faste omkostninger.
Vejledning om kompensationsberettigede faste omkostninger på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Statsstøtte regler
Få overblik over statsstøttebestemmelserne på faste omkostninger. Vejledning om statsstøtteregler på Erhvervsstyrelsens hjemmeside Oversigtsskema for kompensationsordninger for faste omkostninger
Ændringer i virksomhedens forhold
Få overblik over de overordnede principper, der anvendes ved ændringer i den støtteberettigede virksomheds forhold.
Kompensation for faste omkostninger ved ændring i virksomhedens forhold som følge af omstruktureringer, køb eller salg af aktiviteter m.v. (PDF)Skabelonen er til dig (regneark), som skal begrunde og sandsynliggøre, at virksomheden har tabt (forventer at tabe) omsætning som følge af én eller flere af de kompensationsberettigede restriktioner.
Dokumentation for omsætningsnedgang (XLSX)Hvis du anvender et regnskabsprogram, så kan du bruge det til at finde den dokumentation du skal indberette. Find vejledning på fx din udbyders hjemmesider.
Skabelonen (regneark) er til dig, som skal specificere de øvrige faste omkostninger.
Skabelon øvrige faste omkostninger (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at specificere dine bogførte omkostninger.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skema til dokumentation og specificering af faste omkostninger (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation af nedskrivning på letfordærvelige varer og udløb af holdbarhed, hvis virksomheden har haft forbud mod at holde åbent.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skabelon til dokumentation af letfordærvelige varer og varer med udløbsdato i kompensationsperioden (faste omkostninger) (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for omkostninger, der faktureres mellem koncern- eller interesseforbundne virksomheder med hvert sit CVR-nummer.
Denne typer omkostning kaldes management fee og gælder for omkostninger med OG uden fast kontrakt.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Management fee (XLSX)Brug skabelonen (regneark) til at indberette dokumentation for nødvendig vedligeholdelse.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skema for nødvendig vedligeholdelse (XLTX)Brug skabelonen (regneark) til at dokumentere de faste omkostninger, der er steget siden referenceperioden.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skabelonen, da din dokumentation hurtigere kan godkendes.
Skabelon til dokumentation af forhøjede omkostninger (XLTX)Find vejledning og skabeloner til revisors erklæring i forbindelse med ansøgning om faste omkostninger Vejledning om retningslinjer for revisors erklæring på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Tillægserklæring for revisorer (DOCX) Skabelon til revisorerklæring (faste omkostninger) (DOCX)Brug dette skema hvis du skal dokumentere flere omkostninger i samme kategori. Skemaet kan benyttes til at ordne den øvrige dokumentation (fx fakturaer) for den specifikke omkostningskategori. Du kan desuden benytte skemaet til at beskrive virksomhedens omkostninger og hvorledes du har periodiseret dem i virksomhedens slutafregning.
Skema til specificering af omkostningskategori (XLSX)Så snart din ansøgning er færdigbehandlet, vil du modtage et brev i din virksomheds digitale postkasse. Vær opmærksom på, at der kan gå op til 7 hverdage, fra du har fået godkendelsesbrevet, til hele beløbet sættes ind på din virksomheds NemKonto.
Alle ansøgninger behandles i den rækkefølge, som Erhvervsstyrelsen modtager dem. Sagsbehandlingstiden afhænger bl.a. af, om ansøgningen er korrekt udfyldt og dokumenteret, eller om den skal gennemgås nærmere.
Se sagsbehandlingstider på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
Sagsbehandlingstiderne opdateres hver uge.